2015-08-27, 16:05
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det spelar ingen roll att det inte var känt att mordplatsen var annan, uppgifter om Martorp fick de in iaf. Om polisen är intresserad av tips, varför berättar den inte var mordplatsen är, så den får in tips om den?

Så förundersökningsledningen är inte relevant.
Om
polisen är intresserad av tips, varför berättar den inte var mordplatsen är, så den får in tips om den?
Bra fråga!
2015-08-27, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Brottsplatsen kan vara avlägset belägen

En anledning till att LH:s kropp anträffas relativt nära den plats där hon senast sågs kan vara att de verkliga GM (pl) velat begränsa polisens geografiska intresse. Man har inte velat att utredarna ska visa intresse för vad som kan ha observerats eller bevittnats på en annan plats, där merparten av de brottsliga handlingarna genomförts, och kunnat kopplats till LH:s försvinnande.

Säg att LH har förts bort och blivit utsatt för något slags rituellt övergrepp utfört av en grupp människor som ingår i ett hemligt sällskap eller sekt. Detta kan ha skett långt ifrån Kinnekulle. Efteråt uppstår behovet av att dis-associera BO från GM (pl) både geografiskt och tidsmässigt och ge utrymme för alibi mm. Man vill återkoppla till platsen där kroppen borde finnas. Där finns också lämpliga syndabockar i epicentrum av den båge av spår man preparerat.

Vad kan vara mer rationellt än att i det läget återföra BO nattetid till en närbelägen plats (Martorp), som ännu befinner sig utanför avspärrningarna och som genom sin blotta storlek är svårgenomsökt, och med fog kan antas vara högst summariskt eller icke alls genomsökt vid tillfället.
BO kan ha frysts ned efter att döden inträffat på annan ort och återförts till Kinnekulle djupfryst. Boden BPA 4 kan eventuellt ha valts som förvaringsplats p g a att det fanns en frysbox där man kunnat fortsätta hålla kroppen nedfrusen. Det måste finnas ett gott skäl till att LH:s kropp återfinns på Martorp och inte gömd ute i terrängen.

På detta sätt skapas ett "sken" där man luras att bortse ifrån att brottsplatsen faktiskt kan vara långt bort från både sista observationen och fyndplatsen, p g a att de sistnämnda just ligger så nära varandra.
Hans&Greta-spåret verkar sterilt bortsett från själva de funna föremålen. De verkar inte omges av doftspår efter LH eller andra biologiska lämningar, skoavtryck eller släpspår, eller tecken på strid för den delen.
Bara utplacerade artefakter - kanske för att skapa illusionen av att BO är kvar i trakten. Platsen för den sista observationen vid mopeden verkar heller inte ha något att berätta. Ett fruset ögonblick som ger vrångbilden att LH finns alldeles runt hörnet.

Jag tror tyvärr att den/de som gjort sig besväret att röva bort denna unga flicka, och tagit alla risker det medför, avsett att ta god tid på sig. Att dra mesta möjliga ur situationen tills alla inblandade är "nöjda". Om BO under en tid varit bortförd till en avlägsen plats där hon utnyttjats i en utdragen process blir plötsligt alla dessa irrationella fynd i Hans&Greta-spåret en smula logiska. De får en funktion att binda misstankarna till närområdet - och mitt i det syndabockarna.

Ända sedan YouTube-videon "13" blev känd och uppgifter om pappans militära placering spreds har detta fall karaktäriserats av en ansenlig mängd märkliga tillfälligheter. Ytterligare en bisarr sådan är att LH:s kropp påträffas ett stenkast från "Maligrav" på Martorps gård. En plats där en jungfru en gång sägs ha begravts levande under ceremoniella former.

Här är förresten källan till det grafiska materialet i "13"-videon:

YouTube search:
"Countdown Clock Timer VJWorldTube"
https://www.youtube.com/results?search_query=Countdown+Clock+Timer+VJWorld Tube

* * *

Eftersom jag inte använder detta forum som chat-room och spammar "oneliners" hela dagarna - inte heller intar alla måltider samt slumrar framför bildskärmen dygnet runt - och eftersom jag läser och tänker betydligt mer än jag skriver, kommer här en lista med länkar till mina tidigare inlägg i ämnet som drunknat i det allmänna imbecilla dravlandet och käftslängandet:

Det verkar stå en elefant mitt i rummet...

Angående vägen över Limugnsgärdet och Gumsgärdet

En hypotes om hur LH kom till Martorp

Byssjan, byggbaracken eller manskapsboden BPA 4 - några iakttagelser och tankar

Angående vaga uppgifter om DNA-bevisning

En hypotes om gripandet av litauerna och fyndet av LH:s kropp

Angående gärningsmannatyp, styckning och undanröjning av kroppen

@
Vi vet det sista vittnet ,(en granne) såg Liza stå å prata med någon lr några i en SVART SUV,,SVART SUV, SVART SUV,,hon hade hjälmen uppträdd på armen,,DETTA ÄR DET SISTA VI VET,,det brukar vara den som ser offret levande sist som är förövaren,,eller vem tjänar på brottet,,
2015-08-27, 16:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag undrar hur du tänker och om du gör det. För jag tror inte någon som ska utföra ett brott mot en flicka, eller ska gömma ett lik, tar risken att göra inbrott också, med risk för att stöta på folk.

Menar du på fullt allvar att en random gärningsman går in på en random plats och våldför sig där på en flicka? Eller i panik söker upp en random byggnad till där folk inte är hemma i området för att gömma ett lik? Om det så är en lada i närheten riskerar man ju att bonden kommer och går, för att kontrollera djuren eller egendomen. Och en bod kan ju mycket väl vara tillfällig bostad.

Överallt står det tomma byggnader i Sverige, men jag har aldrig hört talas om att en brottsling gör inbrott för att ha ett ställe att genomföra en våldtäkt på eller ett annat för att gömma ett lik. Det blir två inbrott!

Jag personligen skulle inte komma på tanken att låsta eller olåsta byggnader på min egendom kan tas i anspråk av okända mördare och kringresande våldtäktsmän som har vägarna förbi. Det är för befängt.
Vem har sagt att en våldtäkt har begåtts, och var skedde det första inbrottet? Uppförde sig GM rationellt eller irrationellt? En lantbruksegendom ser helt tom och öde ut, inga bilar, inga människor. Han kör in på baksidan där han inte syns från vägen. Där står en bod, olåst. Lägger in kroppen och sticker därifrån. Rationellt eller irrationellt?

Antag att hans uppgift bara är att göra sig av med kroppen och känner till Martorp. Då är agerandet rationellt, eller hur?
2015-08-27, 16:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det blev ett fel det skall stå: jag kan inte se att det finns några bevis att NB är någon gärningsman.
En kidnappning måste gå mycket snabbt och därför är det två personer som utför den.
Det finns ingen möjlighet att Lisa kidnappades av en person.
Hon kunde ha blivit våldtagen och dödad vid mopeden, men inte kidnappad.

Hur kunde hon ha blivit våldtagen och mördad vid mopeden, ingen brottsplats har ju hittats enligt dig. Var har hon blivit kidnappad enligt dig?

Och MOTIV?
2015-08-27, 16:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
1. Jag tror alla försök att nagla fast båda bröderna vid skampålen kommer att ta en ände med förskräckelse, inte minst för de stackars föräldrarna.
Även om så vore, dvs att man till varje pris ska ha fast någon för mordet och enögt tittat åt bara ett håll, så kommer detta att som allra senast stå klart under rättegången då det bl.a. finns ett FUP att läsa, analysresultat att ta del av, vittnesutsagor samt kan man höra vad den åtalade själv har att säga om saker och ting.
Citat:
2. Just det. Åklagaren skaffar sig det största spelrummet genom att mörka resten av utredningen. Läcker bara det som talar till den misstänktes nackdel. Subjektivt så det förslår. Ingen som försöker se det hela objektivt ska ha nån chans.
Det är bara en åklagare som inte förmår att hålla sig till objektivitetens ledstjärna som i förlängningen kan förlora på detta. Den terräng som försvaret tappar får man försöka vinna tillbaka genom att begära skälig tid för att hinna sätta sig in i förundersökningen innan rättegången startar. Yppandeförbudet i sin idela form är till för att inte sätta käppar i hjulet för seriösa utredare som ej torde vara betjänta av utredningsläckor och annat som kan försvåra arbetet. - Försöker åklagaren t.ex. tillmötesgå en halsstarrig polis så blir det desto svårare att sätta ihop ett heltäckande gärningsmannascenario och sedan ro sitt åtal i hamn.
Citat:
3. Famlar är ordet. För att inte säga trevar i blindo. Vi känner tillit till olika sidor i detta mordfall tycks det. Men tillit till polisen eroderade tidigt under utreningen. Flyga in en talesman från Göteborg för att berätta att man hittat liket. Nåja. Tiden torde lösa vår tvist. Den som lever får se.
Synd om vår GM löper.
Polisen håller på att omorganiseras och en hel del nya påfund ser dagens ljus och kan tyckas vara både onödiga, oseriösa och kostsamma. Det kan visserligen komma in i fallet genom bristande samordning mm, men hör i det stora hela hemma under en annan diskussionstråd.
2015-08-27, 16:26
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Enligt min teori är detta möjligt. Om teorin har jag redan tidigare skrivit om. Låt mig ha min teori. Lisa kan ha tystats ner för gått.

Klart du får ha din teori som alla andra!

Vem sköt henne?
2015-08-27, 16:27
Bannlyst
Hur var det nu med handsken? hittade polisen en handske? i lr utanför ladan? vilken lada ,? på Martorp? hade msm (balten) tagit upp handsken från golvet ? lämnade han då DNA på den? Kan någon knyta balten till Liza? på något som helst sätt?..Tyckte balten att Liza var "förtjusande"?? Hur går nu en obduktion tillväga? hur ska ett protokoll se ut? hur tänkeer åklagaren vs advokaten ? vad har stått i tidningarna? Om det inte är greven så är det betjänten,,,eller polacken,,som är förövaren,,hade greven besök från Spanien när detta hände? Är greven ,och polischefen med i någon frimurare grupp? är någon av åklagarna i aklagarmyndigheten med i frimurare grupp SKARABORG ,,lr liknande,,,vilka ingår i sätteriets jaktlag?? var brukar slakten äga rum? (rådjur).? TYVÄRR MINA VÄNNER DETTA HEMSKA MORD KOMMER ALDRIG ATT FÅ EN OFFICIELL LÖSNING..det stavas ,,,KORRUPTION,,,,
2015-08-27, 16:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Om
polisen är intresserad av tips, varför berättar den inte var mordplatsen är, så den får in tips om den?
Bra fråga!

Att polisen vet att brottsplats och fyndplats inte är den samma innebär inte nödvändigtvis att brottsplatsen är känd, men kan givetvis så vara.
2015-08-27, 16:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raettvisa
Vi vet det sista vittnet ,(en granne) såg Liza stå å prata med någon lr några i en SVART SUV,,SVART SUV, SVART SUV,,hon hade hjälmen uppträdd på armen,,DETTA ÄR DET SISTA VI VET,,det brukar vara den som ser offret levande sist som är förövaren,,eller vem tjänar på brottet,,

Nej det vet vi inte med säkerhet. Det finns sådana uppgifter i tråden, det är allt vi vet. Det är dess värre en väsentlig skillnad.
2015-08-27, 16:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att polisen vet att brottsplats och fyndplats inte är den samma innebär inte nödvändigtvis att brottsplatsen är känd, men kan givetvis så vara.
Men om mordplatsen är okänd kan polisen berätta det, och få in tips om tänkbara platser.
2015-08-27, 16:34
Medlem
[/quote]
Att det skulle finnas någon lösensumma som krävts det tror jag inte på, det skulle ha medfört de kunde ha blivit avslöjade. Det fanns säkert ett motiv men jag tänker inte spekulera om det.[/quote]
Har du Fagro blivit osäker på motivet eftersom du tidigare visste det? De flesta kidnappningar brukar ju ha ett motiv. Därför förväntar vi oss att du presenterar oss motivet, annars faller ju din kidnappning platt till marken. Du kan väl inte hävda kidnappning bara ur luften utan att veta eller ha aning om motivet. Vi är alla spända på ditt svar, kanske vi har där lösningen på hela mordgåtan.
Senast redigerad av Vierstein 2015-08-27 kl. 16:36.
2015-08-27, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hur kan man skriva en obduktionsrapport utan att ange ett dödsdatum,
det låter ju helt osannolikt.
Skulle det vara svårt att ange tidpunkten får man väl skriva det.
Är det bara slarv eller vad fan håller dom på med.

Såklart du kan skriva en ”obduktionsrapport” utan att ange direkt dödsdatum/tid, kan man inte så
kan man inte. Inga problem alls med det och absolut inte sällsynt. Och sker så att tidpunkten eller datumet är ovisst så skrivs det naturligtvis in i intyget. Att åklagaren i detta fall vill ha ”komplettering” om när döden inträffade eller en mer exakt angivelse är för att denne vill få in det i sitt händelseförlopp, såklart. Frågan är hur pass stor en direkt tidsangivelse när döden skett har i detta fall.

En rättsläkare arbetar på uppdrag åt polis och åklagare. Försvaret däremot kommer in långt senare i processen dom och kan inte begära komplettering huxflux och för att ens få möjligheten till en komplettering av intyget som kan gynna MGM version måste försvaret vackert fråga lov av åklagaren. Såklart kan ju advokaten ställa sina kompletterande frågor till rättsläkaren direkt då denne entrar båset under rättegången men tyvärr är inte advokater allt för duktiga på att ställa dom rätta frågorna till en rättsläkare då juridik och medicin är två helt skilda världar så det gäller för advokaten att vara väl förberedd och inläst. Men å andra sidan har ju försvaret både ett och annat att läsa in sig på då dom till skillnad mot åklagare och polis ej fått vara delaktiga från start i en förundersökning.

Och på tal om ”slarv” så ja ett rättsintyg kan innehålla en hel del med fel t o m allvarliga fel men dom går oftast förbi under pågående rättegång då som sagt var juridik och rättsmedicin är varandras motpoler och därför ifrågasätts sällan intygen då kunskapen om rättsmedicin saknas av allt från åklagare till försvar eller från polis till domstol. Man köper mer eller mindre rättsintyget. Men tur för polis och åklagare i alla fall att dom får vara med och mingla med rättsläkaren sen första dag, mindre tur för försvaret som tyvärr inte får.

Men du behöver inte oroa dig har rättsläkaren svårt att ange tid eller datum för när döden inträffat så lär det stå med. Såklart kan/ska ju åklagare kämpa och på för att få in info om när döden inträffat mer exakt om det nu bara går. Men som sagt var åklagaren har ett händelseförlopp/hypotes så nu gäller det bara att få ihop det på bästa sätt så att inga kryphål hittas av försvaret. Och i just detta fall så verkar det inte bli direkt svårt om vi får tro på det media lyckats delge oss, inget snack i så fall vem som är den skyldige. Solklart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in