2015-08-27, 17:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raettvisa
JO DET VET VI , det finns både tidningsintervjuer och tv intervjuer på DETTA ,,Det sista vi vet om Liza Holm är att hon pratade och verkade bekväm med någon i en SVART SUV,,SVART SUV,,utan för caffeet, ca 18:30,,6-7 min efter hon skickat sitt sista mess till pappan /familjen) Då även hennes telefon blev "dödad",,,DET ÄR HÄR VI MÅSTE STARTA VÅRAT SÖK,,Hoppas polisen fattat det samma,,Hittas inte mördaren före 48 tim ,minskar chansen dramatiskt att hitta förövare, Därför genomförde polisen förhör hela natten med omkringboende,,EN GRANNE SÅG LIZA STÅ OCH PRATA MED EN SVART SUV 18.30,,här slutar alla spår av Liza ,tills hon hittas på nästgårds,,samt vissa tillhörigheter utmed ,och på en åker,,

Nej, det sista bekräftade livstecknet från Lisa är smset KL:18:23 Om du har en annan uppfattning därvidlag så får du gärna hänvisa till källa på det.
2015-08-27, 17:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vem har sagt att han måste ha våldtaget Lisa vid Cafeet eller ladan. Det var tydligen rätt mycket trafik där. Nu har det påträffats DNA-spår på kläder som binder NB, orsaken är den, NB har någonting med Lisas död att göra. Om hon har blivit våldtagen eller inte, vet du inte ett skit om. Inte vi andra heller än så länge. Idiot.

Jag tror att det som hände skedde i en bil, gärningspersonen ville förmodligen exponera sig tillsammans med offret vid caféet så kort tid som möjligt. Snabbt in i ett fordon, försvinna ifrån caféets omedelbara närhet och därefter göra det han gjorde med offret.
2015-08-27, 17:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
JO DET VET VI , det finns både tidningsintervjuer och tv intervjuer på DETTA ,,Det sista vi vet om Liza Holm är att hon pratade och verkade bekväm med någon i en SVART SUV,,SVART SUV,,utan för caffeet, ca 18:30,,6-7 min efter hon skickat sitt sista mess till pappan /familjen) Då även hennes telefon blev "dödad",,,DET ÄR HÄR VI MÅSTE STARTA VÅRAT SÖK,,Hoppas polisen fattat det samma,,Hittas inte mördaren före 48 tim ,minskar chansen dramatiskt att hitta förövare, Därför genomförde polisen förhör hela natten med omkringboende,,EN GRANNE SÅG LIZA STÅ OCH PRATA MED EN SVART SUV 18.30,,här slutar alla spår av Liza ,tills hon hittas på nästgårds,,samt vissa tillhörigheter utmed ,och på en åker,,

Den rimliga definitionen av "vi vet" i en brottmålutredning kan bara vara sådant som har bekräftats av förundersökningsledaren eller saker som kan utläsas ur offentliga register. Rykten och påståenden förekommer alltid i stora och uppmärksammade utredningar och långt ifrån allt visar sig stämma. En del är troll, annat är missuppfattningar och feltolkningar.

Det finns inte någon bekräftad uppgift på det du säger. Jag vet inte ens att det skulle ha stått i någon tidning att något vittne säger detta - har du någon länk? Tänk på att även vittnena är belagda med yppandeförbud: Det låter inte jättesannolikt att någon skulle riskera att prata med en tidning i det här läget.
2015-08-27, 17:12
Medlem
Citat:
Vi vet det sista vittnet ,(en granne) såg Liza stå å prata med någon lr några i en SVART SUV,,SVART SUV, SVART SUV,,hon hade hjälmen uppträdd på armen,,DETTA ÄR DET SISTA VI VET,,det brukar vara den som ser offret levande sist som är förövaren,,eller vem tjänar på brottet,,

Just det, det är där polisen ska börja istället för att ha "hypoteser" ännu efter tre månader.
Så: vilka äger svarta SUV:ar?
2015-08-27, 17:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
SÅ JOBBAR POLISEN ENLIGT BO ÅSTRÖM
Om platsen för kroppen inte är den primära brottsplatsen, så fastställ denna – det är en prioriterad fråga.

Det är jag helt säker på att polisen prioriterar.
2015-08-27, 17:16
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror att det som hände skedde i en bil, gärningspersonen ville förmodligen exponera sig tillsammans med offret vid caféet så kort tid som möjligt. Snabbt in i ett fordon, försvinna ifrån caféets omedelbara närhet och därefter göra det han gjorde med offret.

Ja låter som det mest rimliga, varför riskera något om det är en trafikerad väg. Så korkad skulle nog inte många vara. Skulle jag gissa, så hade han haft koll på Lisa en längre tid. Så han så snabbt som möjligt kunde plocka upp Lisa. Han lyckades också, ingen verkar ju ha sett nånting.
2015-08-27, 17:18
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vem har sagt att en våldtäkt har begåtts, och var skedde det första inbrottet? Uppförde sig GM rationellt eller irrationellt? En lantbruksegendom ser helt tom och öde ut, inga bilar, inga människor. Han kör in på baksidan där han inte syns från vägen. Där står en bod, olåst. Lägger in kroppen och sticker därifrån. Rationellt eller irrationellt?

Antag att hans uppgift bara är att göra sig av med kroppen och känner till Martorp. Då är agerandet rationellt, eller hur?
Nej inte alls. Du som tror på alternativ GM, fast har ändå inte direkt (vad jag vet) förespråkat konspiration (planterade spår etc.), måste ju inse det absolut absurda i att någon utomstående skulle välja en arbetarbod på Martorp som en bra plats att gömma offret.
Om man inte har en direkt anknytning till offer och plats finns det ingen rimlig förklaring till det som hänt. Om det var en random killer, varför inte lämna henne död på plats? Om det var en stalker som förföljt Lisa detsamma. Ingenting pekar på utomstående i fallet.
2015-08-27, 17:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Man kan ju undra hur han har kommunicerat med sin arbetsgivare, litauiska är ju inte ett världsspråk precis så att AJ skulle kunna det språket trot jag inte på, jag tror att NB kan så mycket svenska som situationen kräver och i ett förhör avtar kunskaperna avsevärt av förklariga skäl.

Man kan nog gissa på en blandning av bruten svenska, bruten engelska och gester, åtbörder, ritande av hur saker ska se ut m m.

Behov av tolk kan föreligga även om man har språkkunskaper man klarar sig bra på i vardagliga situationer + sådant som ligger inom ens kompetensområde.

Annars tänker jag som LKVN att tolkandet har försvårat för alla parter. Vi kan bara hoppas att det har varit en bra tolk emellan. Rätt många år sen jag jobbade med saker som ibland krävde tolkhjälp, men jag kan fortfarande minnas frustrerande situationer då man kände att tolken inte hade riktigt rätt nivå på svenskan för att obehindrat kunna förmedla det man sa. Även tolkar som "la sig i" kunde vara ett problem. De ska ju vara utbildade till att inte göra det, men jag förstår att det kan vara svårt när man sitter där med en landsman som är i ett utsatt läge.

Allt sammantaget skulle jag gissa att NB inte har lämnat särskilt utförliga svar på frågorna i snitt.
2015-08-27, 17:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är jag helt säker på att polisen prioriterar.
Om polisen prioriterar mordplatsen finns det två alternativ.

1) Polisen vet inte var mordplatsen är. Om den inte har några spår, gå då till allmänheten och be om tips.

2) Polisen vet var mordplatsen är. Gå då till allmänheten och be om iakttagelser.

Det är vad som anses vara orsaken till att spaningsledningen har nämnt Martorp som fyndplats.
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det vet vi inte för precis sådana uppgifter som man medvetet släpper för det kan finnas någon därute som sitter inne med tips, det finns annars ingen anledning att släppa det.

Jag tror man gjorde detta av just den anledningen, få in om möjligt fler tips om fordonsrörelser eller detaljer som kan styrka tidigare utsagor och tips.
Men polisen har inte bett om tips eller iakttagelser om mordplatsen, och ber inte heller om iakttagelser om Martorp. Så syftet med att nämna Martorp var bara PR för utredningen.
2015-08-27, 17:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om polisen prioriterar mordplatsen finns det två alternativ.

1) Polisen vet inte var mordplatsen är. Om den inte har några spår, gå då till allmänheten och be om tips.

2) Polisen vet var mordplatsen är. Gå då till allmänheten och be om iakttagelser.

Det är vad som anses vara orsaken till att spaningsledningen har nämnt Martorp som fyndplats.

Men polisen har inte bett om tips eller iakttagelser om mordplatsen, och ber inte heller om iakttagelser om Martorp. Så syftet med att nämna Martorp var bara PR för utredningen.

Du vet inte vad syftet var, du gissar och dina gissningar är färgade av din antipati gentemot åklagaren. Håll dig till sanningen som en viss betydligt mindre hårfager detektiv gärna uttrycker saken
2015-08-27, 17:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nej inte alls. Du som tror på alternativ GM, fast har ändå inte direkt (vad jag vet) förespråkat konspiration (planterade spår etc.), måste ju inse det absolut absurda i att någon utomstående skulle välja en arbetarbod på Martorp som en bra plats att gömma offret.
Om man inte har en direkt anknytning till offer och plats finns det ingen rimlig förklaring till det som hänt. Om det var en random killer, varför inte lämna henne död på plats? Om det var en stalker som förföljt Lisa detsamma. Ingenting pekar på utomstående i fallet.
Jag har inte sagt att jag tror på alternativ GM, och jag ser inte det absurda i att en utomstående väljer Martorp, en till synes öde jordbruksfastighet.

Om man ska lägga in rationalitet i att inte lämna kroppen på mordplatsen så är det för att den går att koppla till mördaren. och lika rationellt som det är, lika irrationellt är det att lämna kroppen på en plats som går att koppla till mördaren.
2015-08-27, 17:26
Medlem
PeoFallmos avatar
Det finns över huvud taget inget som ens tyder på att det rör sig om ett planlagt mord.

Situationen uppstår i det ögonblick LH går ensam.

Pga av avspärrningen som ännu finns vid hörnet på ladan mittemot kafeet kan man anta att en riktigt väsentlig del av förloppet ägde rum därinne.

Då det pekar emot ett impulsstyrt brott kan man anta att inget "vapen" har använts.

Gissar att dödsorsak är "död genom strypning" eller "död genom trubbigt våld mot huvudet".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in