2015-08-27, 16:45
Medlem
DavidGales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
– Vi arbetar brett och så fort det går.

http://sla.se/skovde/2015/08/27/misstankt-har-delgetts-dodsorsaken

På vilket sätt arbetar polisen brett? Är det någon som tror på det svamlet vid det här laget?
De arbetar ju fortfarande efter "hypoteser" som ska visa att rätt mgm sitter häktad.

Har polisen ens ingående förhört AJ, AJ:s son GJ och LÅ?

Det kan man fråga sig. Förmodligen har de varit jävligt samarbetsvilliga med länsman. Jag hoppas ju innerligt att polisen dels "ingående förhört" ovan nämnda, men även att de gått igenom samtliga byggnader både på Martorp och Högebo (boningshus inkluderat). Finns det ingen med lokal förankring som har insyn i detta?

Btw... jag har inte tagit någons parti och det är mycket möjligt att MGM sitter där han ska sitta. Det är bara korkat att redan döma honom när vi (och det gäller i princip alla här inne) känner till så fruktansvärt få detaljer i fallet. Sen ger jag inte mycket för DNA-träffarna. Det är antagligen den (planterade > inblåst) handsken som fortfarande spökar. När och AJ kladdade på handsken så räddade deras svenska medborgarskap (och sociala status) båda herrarna från att hämna under länsmans lupp. Detta trots att AJ verkar fruktansvärt osympatisk och att LÅ har en sällan skådad pedofilistisk aura(se bild med son).

http://imgdrop.se/UPL/1440685469jpp.png

(PS. Vill poängtera min vetskap att man kan ha "'Wrong Turn'-drag" och vara osympatisk utan att för den sakens skull vara kapabel eller villig att ta livet av en oskyldig 17-åring, DS.)
2015-08-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hur kunde hon ha blivit våldtagen och mördad vid mopeden, ingen brottsplats har ju hittats enligt dig. Var har hon blivit kidnappad enligt dig?
Och MOTIV?
Om NB hade haft avsikt att våldta Lisa hade den våldtäkten skedd vid cafeet och kanske inne i cafeet eller i ladan i varje fall i närheten av mopeden.
En sådan våldtäkt hade kunnat gå fel att Lisa blev bragt om livet, men då hade mordplatsen funnits vid cafeet eller ladan.
Nu har det inte skedd någon våldtäkt vid cafeet eller ladan och inget mord där heller, orsaken är den NB har ingenting med Lisas död att göra.
Lisa har blivit tagen från platsen där mopeden fanns, eller man kan kalla det för kidnappad och sedan hamnat i Martorp i en lokal där hennes kropp har hittats.
Vem som har transporterat henne från där mopeden fanns är det ingen som vet, men det är inte NB därför deras bil har kontrollerats och fanns inga spår av Lisa i den.
2015-08-27, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det är en svår MGM att förhöra. . .

Såklart han är svår och visst kan man spekulerar i hurdan han är som person för att få in begreppet svår. Han är hårdhudad, han är psykopat, han är si eller så ja alla ogrundade trådförslag är väl tillåtna då vi egentligen inget vet om honom som person men man bör definitivt komma ihåg att han först och främst inte "kan" svenska språket och är i behov av tolk.

Likaså gäller detta förhösledarna, dom är också beroende av tolk. En svår uppgift alltså för alla och speciellt då för tolken som bör kunna båda språken flytande, känna till båda länders rättsystem men också kunna förmedla dom olika begreppen som inte alltid är direkt överförbara från ett språk till ett annat. Och utöver detta behövs en hel del annat. Tolken har alltså en stor roll samtidigt som denne skall vara så osynlig som möjligt för att bästa resultat skall uppnås. Det är inte lätt att hålla förhör via tolk och hur dessa förhörsledare klarar denna roll låter jag vara osagt men man kan inte ta för givet att NB måste vara på ett visst sätt för att inte erkänna för samtidigt som man kan hitta problem med att som MGM behöva tolk så finns det naturligtvis också fördelar och nekar du bestämt som NB påstås göra så är fördelarna betydande skulle jag vilja påstå. Så att man via förhör här inte lyckas få fram ”resultat” behöver inte ha att göra med att karl är hårdhudad, han kan förstås vara, utan det har nog mycket med att en tolk alltid kommer att stå emellan i förhören, alltså ingen direkt kontakt/
konfrontation vid förhören.

Sen kan man alltid undra, i alla fall jag, hur mycket svenska förstår NB egentligen, alltså egentligen. Kan ju hända i bästa fall att han någorlunda får frågan två gånger så allt för många freudiansk felsägningar lär vi inte se i FUPen oberoende om han förstår eller inte förstår svenska.
Senast redigerad av LKVN 2015-08-27 kl. 17:03.
2015-08-27, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej det vet vi inte med säkerhet. Det finns sådana uppgifter i tråden, det är allt vi vet. Det är dess värre en väsentlig skillnad.
JO DET VET VI , det finns både tidningsintervjuer och tv intervjuer på DETTA ,,Det sista vi vet om Liza Holm är att hon pratade och verkade bekväm med någon i en SVART SUV,,SVART SUV,,utan för caffeet, ca 18:30,,6-7 min efter hon skickat sitt sista mess till pappan /familjen) Då även hennes telefon blev "dödad",,,DET ÄR HÄR VI MÅSTE STARTA VÅRAT SÖK,,Hoppas polisen fattat det samma,,Hittas inte mördaren före 48 tim ,minskar chansen dramatiskt att hitta förövare, Därför genomförde polisen förhör hela natten med omkringboende,,EN GRANNE SÅG LIZA STÅ OCH PRATA MED EN SVART SUV 18.30,,här slutar alla spår av Liza ,tills hon hittas på nästgårds,,samt vissa tillhörigheter utmed ,och på en åker,,
2015-08-27, 16:48
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Visst var det väl tur för polisen att de handbojade mgm vid bortförandet så att media gång på gång kan visa bilden där han går böjd med händerna bakom ryggen. Det är lättare att se skyldig ut då.

Dom handbojade för att han gjorde motstånd. Ändå synd att media fick stå där och ta bilden.
2015-08-27, 16:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Såklart han är svår och visst kan man spekulerar i hurdan han är som person för att få in begreppet svår. Han är hårdhudad, han är psykopat, han är si eller så ja alla ogrundade trådförslag är väl tillåtna då vi egentligen inget vet om honom som person men man bör definitivt komma ihåg att han först och främst inte kan svenska språket och är i behov av tolk.

Likaså gäller detta förhösledarna, dom är också beroende av tolk. En svår uppgift alltså för alla och speciellt då för tolken som bör kunna båda språken flytande, känna till båda länders rättsystem men också kunna förmedla dom olika begreppen som inte alltid är direkt överförbara från ett språk till ett annat. Och utöver detta behövs en hel del annat. Tolken har alltså en stor roll samtidigt som denne skall vara så osynlig som möjligt för att bästa resultat skall uppnås. Det är inte lätt att hålla förhör via tolk och hur dessa förhörsledare klarar denna roll låter jag vara osagt men man kan inte ta för givet att NB måste vara på ett visst sätt för att inte erkänna för samtidigt som man kan hitta problem med att som MGM behöva tolk så finns det naturligtvis också fördelar och nekar du bestämt som NB påstås göra så är fördelarna betydande skulle jag vilja påstå. Så att man via förhör här inte lyckas få fram ”resultat” behöver inte ha att göra med att karl är hårdhudad, han kan förstås vara, utan det har nog mycket med att en tolk alltid kommer att stå emellan i förhören, alltså ingen direkt kontakt/
konfrontation vid förhören.

Sen kan man alltid undra, i alla fall jag, hur mycket svenska förstår NB egentligen, alltså egentligen. Kan ju hända i bästa fall att han någorlunda får frågan två gånger i bästa fall så
allt för många freudiansk felsägningar lär vi inte se i FUPen oberoende om han förstår eller inte förstår svenska.

Man kan ju undra hur han har kommunicerat med sin arbetsgivare, litauiska är ju inte ett världsspråk precis så att AJ skulle kunna det språket trot jag inte på, jag tror att NB kan så mycket svenska som situationen kräver och i ett förhör avtar kunskaperna avsevärt av förklariga skäl.
Senast redigerad av Reimer 2015-08-27 kl. 16:55.
2015-08-27, 16:56
Moderator
OYs avatar
Vad tycker tråden om att polisen bör be allmänheten om tips på tänkbara brottsplatser om det är så att brottsplatsen ännu ej är funnen? Tror ni att polisen är intresserad av allsköns tips ifrån konspirationsteoretiker och annat löst folk? Bör polisen offentliggöra att brottsplatsen inte är funnen om den inte är det?
2015-08-27, 16:58
Medlem
Det ska bli intressant att se vart dessa nya vittnesmål tar oss. Tydligen talar dessa nya uppgifter för att NB är oskyldig till mordet.

Men varför kryper dessa uppgifter fram först nu? Nej tyvärr tror jag det är folk som ringer in och trollar samt ger falska förhoppningar.
2015-08-27, 17:01
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att polisen vet att brottsplats och fyndplats inte är den samma innebär inte nödvändigtvis att brottsplatsen är känd, men kan givetvis så vara.

SÅ JOBBAR POLISEN ENLIGT BO ÅSTRÖM
Om platsen för kroppen inte är den primära brottsplatsen, så fastställ denna – det är en prioriterad fråga.
2015-08-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Dom handbojade för att han gjorde motstånd. Ändå synd att media fick stå där och ta bilden.

De handbojades för att polisen tyckte att de gjorde motstånd. Det är en väsentligt skillnad mot vad du anger. Glöm inte att den ena som handbojades släpptes relativt snabbt. De skulle dessutom förhöras inte gripas. Jag tror att polisen inte hade något emot att bli fotade där.
2015-08-27, 17:02
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om NB hade haft avsikt att våldta Lisa hade den våldtäkten skedd vid cafeet och kanske inne i cafeet eller i ladan i varje fall i närheten av mopeden.
En sådan våldtäkt hade kunnat gå fel att Lisa blev bragt om livet, men då hade mordplatsen funnits vid cafeet eller ladan.
Nu har det inte skedd någon våldtäkt vid cafeet eller ladan och inget mord där heller, orsaken är den NB har ingenting med Lisas död att göra.
Lisa har blivit tagen från platsen där mopeden fanns, eller man kan kalla det för kidnappad och sedan hamnat i Martorp i en lokal där hennes kropp har hittats.
Vem som har transporterat henne från där mopeden fanns är det ingen som vet, men det är inte NB därför deras bil har kontrollerats och fanns inga spår av Lisa i den.

Vem har sagt att han måste ha våldtaget Lisa vid Cafeet eller ladan. Det var tydligen rätt mycket trafik där. Nu har det påträffats DNA-spår på kläder som binder NB, orsaken är den, NB har någonting med Lisas död att göra. Om hon har blivit våldtagen eller inte, vet du inte ett skit om. Inte vi andra heller än så länge. Idiot.
2015-08-27, 17:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Det ska bli intressant att se vart dessa nya vittnesmål tar oss. Tydligen talar dessa nya uppgifter för att NB är oskyldig till mordet.

Men varför kryper dessa uppgifter fram först nu? Nej tyvärr tror jag det är folk som ringer in och trollar samt ger falska förhoppningar.

Det kan vara folk som sitter här i tråden och kokar ihop diverse konspirationsteorier, spådamer, orakel och annat som ringer in tips därför att de är helt övertygade om att de vet något som polisen inte vet. Jag tror i nuläget inte på att det har framkommit information med substans till försvararen eller polisen som talar för att NB kan vara oskyldig. Jag misstänker att det som har förmedlats går att återfinna i den här tråden, faktiskt.

Jag tror att polisen är totalt ointresserad av iakttagelser som har gjorts ifrån balkonger som inte finns.
Senast redigerad av OY 2015-08-27 kl. 17:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in