anteri17 skriver mycket och ofta intressant om koefficient i liga-tråden/Serie A-tråden. Inser att alla kanske inte är intresserade av sådant, men kände ändå för att göra ett inlägg om det.
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2016.html
DFB pratade för cirka två år sedan om att Bundesliga snart även går om La Liga. Ser man till hur spanjorerna presterat i Europa de senaste två säsongerna är det inte aktuellt, utan finns ett koefficient-mål så är det att behålla de fyra Champions League-platserna.
Säsongen 13/14 tog engelsmännen mer poäng och säsongen 14/15 tog italienarna mer poäng än de tyska lagen, är de enda två där Bundesliga inte slagit (eller tagit lika mycket poäng) som dessa två ligor. Sett till detta så är ligan på ganska säker mark just nu, engelsmännen har då större problem. Att så väl ett engelskt som ett italienskt lag är ute redan innan gruppspelen är också en säkrande faktor för Bundesliga.
Det går dock inte att undvika att känna en viss undran inför hur denna säsongs koefficient kommer att sluta. Börjar vi med att se till Champions League så har vi Bayern, Leverkusen, Mönchengladbach och Wolfsburg. Jag tänker utgå ifrån att Bayern når en kvarts/semifinal och Leverkusen en åttondel/kvart, vilket allt är rimligt. Svårare blir det för Mönchengladbach och Wolfsburg att avancera ur gruppspelet, det faktum att de befinner sig i pott fyra gör att det potentiella motståndet kan bli riktigt svårt. Däremot känns pott tre helt överkomlig och troligen går de i så fall vidare till sextondel i Europa League.
Ser vi till Europa League så utgår jag ifrån att Dortmund idag tar sig vidare till gruppspelet, där både de och Schalke hamnar i pott ett. Även om vissa lag i pott två är värdiga motståndare, så ska båda ta sig vidare. Lag som Napoli, Fiorentina och Liverpool kommer helt klart att utmana om titeln, men överlag tillhör båda Ruhr-lagen toppskiktet och kan nog komma långt. Problembarnet är Augsburg som nog hamnar i pott tre. Tänker utgå ifrån att deras orutin gör att de åker direkt i gruppspelet.
Vi har då alltså två (potentiellt tre) lag vidare ur gruppspelet i Champions League, samt två (+ett/två) ur Europa League. Betyder att enbart Augsburg åker ut direkt, vilket ger goda möjligheter att få koefficientpoäng.
Tycker ni det är för optimistiskt? Känns ändå rimligt enligt min uppfattning. Bayer och Bayern ska ta sig vidare, Wolfsburg och Gladbach konkurrerar med lag som Kiev, Shaktar och Olympiacos om att ta tredjeplatserna (kan visserligen få nitlotter med Sevilla och Roma) och Schalke/Dortmund får som toppseedade lag överkomliga lottningar. Må vara att jag överskattar Gladbach och att det i slutändan enbart är fem lag vidare ur gruppspelen, men även detta är ett ok resultat för att få hyfsade koefficientpoäng.