2015-08-26, 22:41
Medlem
Germanofils avatar
Starkt jobbat av Leverkusen idag. Skönt med 4 tyska lag i CL-gruppspelet. Blir intressant med lottningen i morgon!
2015-08-26, 22:47
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Starkt jobbat av Leverkusen idag. Skönt med 4 tyska lag i CL-gruppspelet. Blir intressant med lottningen i morgon!

Helt klart. Något hjälpta av Lazio, men värdiga vinnare över två möten.

Lite oroande att både Wolfsburg och Gladbach ligger i pott fyra, Leverkusen har dock klättrat upp till pott två (var tre förra året). Kan bli en del tuffa lottningar. Känner dock rent spontant att både Wolfsburg och Gladbach har möjligheter att slå alla pott tre-lag, samt utmana flertalet av pott två-lagen. Madrid-lagen de enda man verkligen vill undvika från pott två. PSV vore självklart drömmen från pott ett.
2015-08-27, 06:12
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Någonstans i mitt pessimistiska inre så hade jag trots allt en bra känsla för att Leverkusen skulle fixa det speciellt efter första borta mötet då jag inte blev ett dugg imponerad över Lazio.

Thiago har förlängt till 2019 han som är Peps favorit "Thiago oder nix" bara det inte innebär att pep förlänger.

Steven Ribéry fortsätter att göra snygga mål hoppas verkligen att han utvecklas till någonting bra.
2015-08-27, 07:21
Medlem
dippsis avatar
Frågan är hur slagkraftiga Wolfsburg kommer vara nu utan De Brunye, som ser ut att lämna. Klart en sådan summa ska du inte säga nej till, även fast du är Wolfsburg. Hoppas dem gör någon smart värvning för pengarna. Praet vore trevligt att se i Bundesliga eller varför inte en viss Mario i Bayern.

Heung-Min Son ser ut att lämna ligan med för Spurs, 30 miljoner € sägs det handla om. Sitter och håller tummarna för detta hade betytt att Hamburg skulle få 3.5 miljoner €. Osäker om jag tycker han är värd 30 miljoner, varit ganska ojämn i Leverkusen.

Slänger in ett tips hur ligan slutar, tror Köln med sina fina värvningar blir överraskningslaget denna säsongen. Dem imponerade ju egentligen redan förra året med sitt försvar men nu har dem slagkraft framåt med. Plats 13-18 kan sluta lite hur som helst tror jag, lagen jag tror iaf kommer slåss där nere.
Senast redigerad av dippsi 2015-08-27 kl. 08:14.
2015-08-27, 08:23
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dippsi
Frågan är hur slagkraftiga Wolfsburg kommer vara nu utan De Brunye, som ser ut att lämna. Klart en sådan summa ska du inte säga nej till, även fast du är Wolfsburg. Hoppas dem gör någon smart värvning för pengarna. Praet vore trevligt att se i Bundesliga eller varför inte en viss Mario i Bayern.

Heung-Min Son ser ut att lämna ligan med för Spurs, 30 miljoner € sägs det handla om. Sitter och håller tummarna för detta hade betytt att Hamburg skulle få 3.5 miljoner €. Osäker om jag tycker han är värd 30 miljoner, varit ganska ojämn i Leverkusen.

Slänger in ett tips hur ligan slutar, tror Köln med sina fina värvningar blir överraskningslaget denna säsongen. Dem imponerade ju egentligen redan förra året med sitt försvar men nu har dem slagkraft framåt med. Plats 13-18 kan sluta lite hur som helst tror jag, lagen jag tror iaf kommer slåss där nere.

Höjbjerg vore en bra spelare för Leverkusen för han borde nog kunna spela på Min-Sons position.

Förutom Müllers ölglas i fel position var det någon som märkte något speciellt med Bayerns lagfoto?

Inte tjuvkika på spoilern.

2015-08-27, 08:38
Medlem
dippsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Höjbjerg vore en bra spelare för Leverkusen för han borde nog kunna spela på Min-Sons position.

Förutom Müllers ölglas i fel position var det någon som märkte något speciellt med Bayerns lagfoto?

Verkligen, dem har ju redan gjort Kroos och Can till bättre spelare så kanske låna honom vore något. Kan han spela på kanterna då, för mig att han håller sig till mitten?

En glad brasilianare? Hoppas han går till Gladbach, även fast jag inte vet om dem behöver mittbackar. Ser bra ut för dem.
2015-08-27, 08:56
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle

Två saker, dels att Ribery inte ens höll ett ölglas i sin hand. Man minns ju schabraket i våras efter ligaguldet då Boateng hällde bira på honom vilket skulle vara emot hans religion. (Även Benatia verkar glasfri, men han står i sista raden och kan ha ett sådant ”gömt”. )

Samt att vår glade men oftast kasse brasse inte är med. Kanske är också öl mot hans religion eller så är killen på väg bort? (Fan, tvåa på bollen.)

Angående Son så har kusarna unge Brandt som ett intressant alternativ, samt så Mehmedi som startade igår. Känns inte att det är där Leverkusen behöver förstärka, utan i backlinjen.

Apropå förädla spelare, Wofsburg köpte de Bruyne för 25M€ för ett och ett halvt år sedan och säljer honom nu för 80M€. Rätt bra affär, något ligaguld skulle de ändå inte ta denna säsong.
2015-08-27, 09:27
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Två saker, dels att Ribery inte ens höll ett ölglas i sin hand. Man minns ju schabraket i våras efter ligaguldet då Boateng hällde bira på honom vilket skulle vara emot hans religion. (Även Benatia verkar glasfri, men han står i sista raden och kan ha ett sådant ”gömt”. )

Samt att vår glade men oftast kasse brasse inte är med. Kanske är också öl mot hans religion eller så är killen på väg bort? (Fan, tvåa på bollen.)

Angående Son så har kusarna unge Brandt som ett intressant alternativ, samt så Mehmedi som startade igår. Känns inte att det är där Leverkusen behöver förstärka, utan i backlinjen.

Apropå förädla spelare, Wofsburg köpte de Bruyne för 25M€ för ett och ett halvt år sedan och säljer honom nu för 80M€. Rätt bra affär, något ligaguld skulle de ändå inte ta denna säsong.

Grym affär för Wolfsburg.

Man undrar ju hur mycket mer i lön Son får i Tottenham än i Leverkusen nog fan måste det vara skyhögt mer för att lämna för en sämre klubb och inte spela i CL.

Edit: Jupp tänkte på att Dante saknas
2015-08-27, 13:05
Medlem
marc0p0l0s avatar
anteri17 skriver mycket och ofta intressant om koefficient i liga-tråden/Serie A-tråden. Inser att alla kanske inte är intresserade av sådant, men kände ändå för att göra ett inlägg om det.

http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2016.html

DFB pratade för cirka två år sedan om att Bundesliga snart även går om La Liga. Ser man till hur spanjorerna presterat i Europa de senaste två säsongerna är det inte aktuellt, utan finns ett koefficient-mål så är det att behålla de fyra Champions League-platserna.

Säsongen 13/14 tog engelsmännen mer poäng och säsongen 14/15 tog italienarna mer poäng än de tyska lagen, är de enda två där Bundesliga inte slagit (eller tagit lika mycket poäng) som dessa två ligor. Sett till detta så är ligan på ganska säker mark just nu, engelsmännen har då större problem. Att så väl ett engelskt som ett italienskt lag är ute redan innan gruppspelen är också en säkrande faktor för Bundesliga.

Det går dock inte att undvika att känna en viss undran inför hur denna säsongs koefficient kommer att sluta. Börjar vi med att se till Champions League så har vi Bayern, Leverkusen, Mönchengladbach och Wolfsburg. Jag tänker utgå ifrån att Bayern når en kvarts/semifinal och Leverkusen en åttondel/kvart, vilket allt är rimligt. Svårare blir det för Mönchengladbach och Wolfsburg att avancera ur gruppspelet, det faktum att de befinner sig i pott fyra gör att det potentiella motståndet kan bli riktigt svårt. Däremot känns pott tre helt överkomlig och troligen går de i så fall vidare till sextondel i Europa League.

Ser vi till Europa League så utgår jag ifrån att Dortmund idag tar sig vidare till gruppspelet, där både de och Schalke hamnar i pott ett. Även om vissa lag i pott två är värdiga motståndare, så ska båda ta sig vidare. Lag som Napoli, Fiorentina och Liverpool kommer helt klart att utmana om titeln, men överlag tillhör båda Ruhr-lagen toppskiktet och kan nog komma långt. Problembarnet är Augsburg som nog hamnar i pott tre. Tänker utgå ifrån att deras orutin gör att de åker direkt i gruppspelet.

Vi har då alltså två (potentiellt tre) lag vidare ur gruppspelet i Champions League, samt två (+ett/två) ur Europa League. Betyder att enbart Augsburg åker ut direkt, vilket ger goda möjligheter att få koefficientpoäng.

Tycker ni det är för optimistiskt? Känns ändå rimligt enligt min uppfattning. Bayer och Bayern ska ta sig vidare, Wolfsburg och Gladbach konkurrerar med lag som Kiev, Shaktar och Olympiacos om att ta tredjeplatserna (kan visserligen få nitlotter med Sevilla och Roma) och Schalke/Dortmund får som toppseedade lag överkomliga lottningar. Må vara att jag överskattar Gladbach och att det i slutändan enbart är fem lag vidare ur gruppspelen, men även detta är ett ok resultat för att få hyfsade koefficientpoäng.
2015-08-27, 13:17
Medlem
dippsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
anteri17 skriver mycket och ofta intressant om koefficient i liga-tråden/Serie A-tråden. Inser att alla kanske inte är intresserade av sådant, men kände ändå för att göra ett inlägg om det.

För par år sedan var jag allt det.

Nej men det är klart viktigt för ligan hur den representeras ute i Europa. Ganska glad att det enbart blev två överraskningslag i dem båda turneringarna. Gladbach känns kanske inte som största överraskning men sett till spelarmaterial ser jag hellre dem i EL speciellt nu när Kruse har lämnat så har jag svårt att se hur dem ska klara sig i CL.
Drmić i all ära men tycker inte han har visat sig vara av en kvalitet att kunna ta över efter Kruse, gjorde en bra säsong i Nürnberg och Hrgota ses ju mest som en roterings-spelare.
Så hoppas som du att Gladbach på något sätt lyckas sno en plats 3 i sin grupp, med lite tur så är det fullt möjligt.
Augsburg har visserligen lyckas behålla det mesta detta året men samtidigt så är dem på pappret inte dem starkaste, får hoppas Weinzierl kan imponera att klara av den dubbla belastningen men har svårt att se det.

Dem andra lagen tror jag mer på med kanske undantag Wolfsburg beroende på hur det går med de Bruyne för helt ärligt så hade dem troligen inte hamnat på en 2a plats föra året om det inte vore för honom.
2015-08-27, 14:26
Medlem
Steff83s avatar
För övrigt så verkar inte alls säkert att KDB lämnar.
2015-08-27, 14:26
Medlem
anteri17s avatar
Jag lyfte lite orosmoln även jag för Tyskland. Samma halvmörka moln som marc0p0l0 lyfte fram här ovanför. I och med Leverkusens tämligen enkla seger igår, så ser det ändå ganska vettigt ut. Laget är i seednings-pot 2, och har en rutin som är nyttig. Bonuspoängen för CL-deltagande kommer också väl till pass. Visst är det möjligt att Gladbach, Augsburg och kanske Wolfsburg får det tufft redan i gruppspelet, men Tyskland har iaf alla sina lag med i huvudturneringarna. England och Italiens kvalmisslyckande straffas ganska hårt. Det är dock ganska tight mellan Tyskland, England och Italien rent rankingmässigt, men Tyskland kommer hålla kvar sin top-3-plats även efter den här säsongen är avslutad. Däremot är det väldigt tight om man ser en säsong in i framtiden. http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2017.html

Så det vore välkommet för BL om Gladbach, Augsburg och Wolfsburg går hyfsat bra i år trots dåliga seedningar.

..............................................

Det vore extremt intressant, och för mig glädjande, om Southampton ryker mot Midtjylland ikväll. Då luktar det uttåg ur top-3 för England, och därav en minskning av antalet CL-platser som PL får.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in