2015-08-27, 11:39
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller med, och jag tror på din förklaring om en hårdför typ. Han påverkas inte nämnvärt av att vara häktad och av förhören.
Ja och han kanske t.o.m har gjort värnplikten i Litauen, den lär ha varit tuff.
Citat:
det har framkommit att han pratar, och vill prata med extraförhör.
Det extraförhör han ville ha härom veckan, kan mycket väl ha handlat om att han hade grubblat över en förklaring till någon besvärande uppgift och äntligen kommit på en.
2015-08-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag skall ge dig teorin hur jag anser mordet på Lisa har gått till, jag utelämnar NB därför jag anser honom oskyldig, han skulle inte platsa för det här.
När Lisa skall åka iväg med mopeden blir hon kidnappad av två personer och mot sin vilja tvingas in i en bil. Bilen körs snabbt iväg, hela kidnappningen har gått på några få sekunder därför desto längre tid den tar, desto större risk att vittnen kan se vad som hänt.
Sedan körs bilen till en avlägsen plats nära Martorp som är styckningsplatsen, dödandet har sannolikt skett på mycket tidigt skede i bilen. Jag anser styckningen sker inne i bilen som också utgör den minsta risken för upptäckt och någon brottsplats kan inte hittas.
Sedan placeras kroppsdelarna i ett skåp i lokalen i Martorp där de sedan hittas.
Placeringen av kroppsdelarna i lokalen måste gå mycket snabbt för att minska risken för upptäckt, därför har ingen styckning skett i lokalen.
Naturligtvis fanns det ett motiv därför Lisa blev mördad.
Jag utgår ifrån att du byggt din teori på kända fakta som vi också kan konstatera och att det inte bara är fria fantasier. Då har jag följande frågor:
Vad diskvalificerar NB från att vara GM?
Hur har kidnapparna fått tag på NBs DNA och blod?
Varför försöka göra NB som misstänkt?
Varför kidnappad av två personer, varför inte en eller tre personer?
Var i närheten av Martorp är styckningsplatsen eftersom du vet att den är i närheten?
Hur vet du att en styckning överhuvudtaget ägt rum?
Vad är motivet till mordet eftersom du vet att det finns ett motiv?
Vilka är de två kidnapparna eftersom du vet att de var två stycken, nationalitet eller någon annan ledtråd?
Kan du inte svara enkelt och klart på dessa frågor som går att verifiera för oss andra har du förlorat all din trovärdighet.
2015-08-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Inte vet jag men föreslår att hon blev skujuten i munnen (ursäkta mig, förstår att det låter som gangstermord) och det orsakade "det makabra utseendet" som vi har hört talas om. Hon kan ha varit fullt påklädd.

"föreslår hon blev skjuten i munnen"???
Snälla säg att du va ironisk nu...eller försökte skämta... För du kan väl inte mena allvar?....
Nej klart..inte vet du...inte vet jag men detta låter ju vansinnigt långsökt.. Minst sagt 😜
2015-08-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Låt oss, i all stillhet, tänka på att GM (var han inte runt 35?) är litauer, och har vuxit upp i ett litet annorlunda samhälle än det som de flesta av oss relaterar till. Måhända har han formats på ett litet annat sätt än det vi känner till.

Nej, jaj tror inte att litauern skiljer sig så mycket från en svensk snickare . Skillnaden finns snarare i deras personligheter. Vi är alla olika. Däremot har litauern haft lite annorlunda levnadsomständigheter, som vi flesta andra har här i Sverige. Han har levt som mer eller mindre livegen hos AJ.
2015-08-27, 11:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Argumentet att det skulle vara mer lönsamt för staten att driva fallet till en felaktig dom är dock inte särskilt genomtänkt, utifrån verkligheten. Möjligen tror en litauisk mamma att det är så, vad det nu säger om henne, Litauen eller hennes allmänbildning.

Att redovisa denna hennes uppfattning som ett argument bland andra för att sonen är oskyldig blir helt enkelt inte bra.

Det blir, som alla förstår, BETYDLIGT dyrare för samhället att låsa in en person på livstid än att betala en generös ersättning för häktningen. Så gör man det, så inte är det för att spara pengar.

Men visst har du rätt i "moralisk plikt" i en mycket snäv kontext. Varför tror du att "skyddande av brottsling" var aktuellt, och vad tror du har sagts i förhören eftersom de misstankarna blivit inaktuella.

Journalisten som förmodligen har använt sig av tolk, har valt att lägga stor vikt vid hennes ord om att "svenska staten ska få återbetala pengar" och lägger samtidigt in ordet "konspirationsteori". Att mamman skulle mena att en inlåsning skulle vara samhällsekonomiskt lönsam är inte min tolkning av vad hon egentligen vill ha sagt. Ett skadestånd skulle vara en naturlig följd av ett frisläppande däremot. Kan det vara så att hon menar att det är prestigen som är huvudorsaken till att så lite information delges sonen? Att det finns en osäkerhet om att rätt person är gripen och att man är rädd för att erkänna ett misslyckande.

Det kan vara som du säger också, att hon anser att kostnaden skulle vara huvudproblemet och att det är därför han fortfarande hålls häktad.

Att brodern och frun släpptes förmodar jag beror på att de har berättat sanningen, utan att undanhålla något. Deras vittnesmål, antar jag, bidrog till att åklagaren fick till sig ytterligare några pusselbitar. Den som har bidragit till att lösa upp de flesta frågetecknen tror jag är den yngre brodern. Frun till MGM tror jag lever i förnekelse. Jag är fortfarande öppen för en teori där MGM är delaktig i bortförandet till Martorp fast oskyldig till gärningen.
2015-08-27, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Ja och han kanske t.o.m har gjort värnplikten i Litauen, den lär ha varit tuff.

Det extraförhör han ville ha härom veckan, kan mycket väl ha handlat om att han hade grubblat över en förklaring till någon besvärande uppgift och äntligen kommit på en.

Jag det är nog inte så komplicerat egentligen. Det vill låsa fast Litauern i utsagor och redogörelser som de sedan kan visa på är orimliga. Min tanke är att Litauern vill prata och för två skickliga förhörsledare borde det gå att få in förhöret på olika saker.

Bara den omständigheten att de har en Litauer som grubblar borde underlätta, för att vara tuff och uthållig är inte det samma som att vara begåvad eller smart.
2015-08-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det lilla vi känner till om vad som hände vid kaféet så kan man ana en GM som har dålig impulskontroll och som inte kan tänka rationellt under hög stress.

Då kan man gissa att den personen är mycket ovan i den situation som uppstår.

Dvs det är ingen som mördat tidigare.
Har aldrig gömt ett lik.

GM kan vara gjort av stål och ha starka nerver. Medhjälparen eller tillordnaden (litauern) däremot behövde jobba under rädsla och även under hot. Han kan ha varit mer elle mindre chockad.
2015-08-27, 12:02
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Nej, jaj tror inte att litauern skiljer sig så mycket från en svensk snickare . Skillnaden finns snarare i deras personligheter. Vi är alla olika. Däremot har litauern haft lite annorlunda levnadsomständigheter, som vi flesta andra har här i Sverige. Han har levt som mer eller mindre livegen hos AJ.
Det kan vara värt att tänka på att i Litauen begås ca: 10 ggr fler mord jämfört i Sverige per 100 000 invånare, Litauen är alltså ett bra mycket våldsammare och farligare land jämfört Sverige.
Kvinnor och flickor har heller inte samma status som i vårt mer jämställda land och samhälle.
Där är den litauiske mördare formad, i främmande land mördar han en svensk tonårsflicka och hoppas på att komma undan och fortsätta sitt värv som om inget hänt.
Vem vet vad denna predator gjort i sitt liv tidigare?
Kanske finns det någon försvunnen flicka på den litauiska landsbygden, dumpad, aldrig återfunnen som inte rönt samma insats och uppmärksamhet som svenska Lisa Holm.
Mycket sannolikt skulle jag säga.
Litauern är formad i ett samhälle som med våra mått mätt är primitivt och ett av Europas farligaste länder som ligger i topp då det gäller mord per capita.
Öppna gränser kostar, godsägarens snikenhet att inte vilja betala svenska hantverkare svenska löner kostade Lisa Holm livet.
För min del får de gärna döma godsägare AJ för medhjälp till mord, det är det ju i egentlig mening.
Öppna gränser utan kontroll kostar svenska människoliv.
2015-08-27, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Vad vet vi om det egentligen? Han kan vara stendum.

Fråga helst inte varför, men häromdagen läste jag om en mördare som blev sugen på pizza efter att han mördat. Han lämnade inte brottsplatsen utan beställde pizzan dit och åt pizzan med handskar på för att inte lämna fingeravtryck. Tyvärr orkade han inte hela pizzan utan lämnade en liten kant. På den kanten hittade polisen hans dna i saliven och han åkte dit.

En del försöker vara smarta men lyckas inte hela vägen.
Källa!
2015-08-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Polis verkar ju ha en del att gå på när det gäller MGM, eller tycker du inte det? .
Det vi vet är "de" har hittat hans DNA "här och där" Det vi vet med all säkerhet är att MGM brukade vistas på de platserna tidigare. Det vi inte vet är om det finns andras DNA med på BO tillhörigheter oxå. Polisen och åklagare är förtegna om det, kanske tom avsiktligt.

Det vi inte vet heller är: motiven, brottsplatsen, händelseförloppet vid mordet, mordvapnet alt medhjälpare osv, så utan det, då kan inte vi vara säkra att de har rätt person häktad.

Jag som många andra här tror på att MGM har en del att förklara, sen om det räcker till en fallande dom, det återstår att se. "Bevismaterial" som vi har fått ta del av via media kan likaväl varit "planterat" för att rikta misstankar till just MGM.

//T
Senast redigerad av tonyex 2015-08-27 kl. 12:55.
2015-08-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag utgår ifrån att du byggt din teori på kända fakta som vi också kan konstatera och att det inte bara är fria fantasier. Då har jag följande frågor:
Vad diskvalificerar NB från att vara GM?
Hur har kidnapparna fått tag på NBs DNA och blod?
Varför försöka göra NB som misstänkt?
Varför kidnappad av två personer, varför inte en eller tre personer?
Var i närheten av Martorp är styckningsplatsen eftersom du vet att den är i närheten?
Hur vet du att en styckning överhuvudtaget ägt rum?
Vad är motivet till mordet eftersom du vet att det finns ett motiv?
Vilka är de två kidnapparna eftersom du vet att de var två stycken, nationalitet eller någon annan ledtråd?
Kan du inte svara enkelt och klart på dessa frågor som går att verifiera för oss andra har du förlorat all din trovärdighet.
Jag kan inte se att det finns bevis att han är någon gärningsman och är helt ologiskt också.
Det där med NB:s DNA och blod finns ingen närmare beskrivning om utan allt är mycket svävande.
NB blev misstänkt därför det fanns DNA från honom på en sak han plockat upp som var en handske i ladan som tillhört Lisa.
En person kan inte kidnappa en tjej som Lisa så snabbt och effektivt, utan att det blir en fight, det måste helt enkelt vara två personer.
Det finns så många rykten som påstår att kroppen var styckat, som kom på ett tidigt stadium, sannolikt av de som hade sett kroppen.
Motivet är inte mot Lisa som var en vanlig 17 årig skoltjej, utan sannolikt mot något helt annat.
Senast redigerad av Fagro 2015-08-27 kl. 12:36.
2015-08-27, 12:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
/.../
SNARAN DRAS ÅT - Jag tror inte hans mor kommer att kunna fortsätta att hävda sonens oskuld i och med att all teknisk bevisning kommer att framgå under rättegången och det kommer inte längre vara möjligt för sonen att neka i sten för utan att det framstår som löjligt även för henne så småningom kommer säkert hennes vädjanden att han ska erkänna, offentligt eller inte , det visar sig då

Om MGM inte gör misstaget att erkänna så kan och kommer mamman att kunna hävda sin sons oskuld livet ut. Det är många förlorare i den här tragedin och då inte bara på BO,s sida.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in