2015-08-27, 08:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror inte att den självklara förklaringen från en moder till en svensk misstänkt är att "Min son är fortsatt misstänkt för att svenska staten skall spara pengar på skadeståndet". Ett minimum av eftertanke skulle leda till att det skulle vara MYCKET billigare för statskassan att i så fall frige och utge skadestånd än att fälla och livstidsdöma någon.
Jo, om han frisläpps måste någon gripas och dömas, och det blir ännu dyrare, inklusive skadeståndet. Men det är möjligt att svenska mödrar inte skulle tänka så, men särskilt litauiskt är det inte.
2015-08-27, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det finns rykten från flertal håll som kan ses som trovärdiga att Lisas kropp var brutalt styckad och kroppsdelarna skall ha varit placerade i ett skåp som fanns i lokalen på Martorp, som var så litet att det rör sig om en styckning.
Om man förutsätter att det är ett styckmord finns det ingen möjlighet att NB som ensam gärningsman har kunnat genomföra alla de här momenten som ett styckmord innebär på 1 timma som han hade till förfogande.
De första fem dagarna var det ett massivt sök med bland annat ett 20 tal hundar och någon brottsplats kunde inte hittas, därför är det logiskt att brottsplatsen fanns i gärning männens bil.
Det måste ha skett en transport av Lisa eller kroppen från stället där mopeden fanns och till Martorp som är en sträcka på 1,3 km, att NB skulle ha transporterat Lisa eller kroppen finns inga bevis att så skulle ha skett.
Det finns ingen logik att NB som är misstänkt gärningsman skulle ha placerat kroppen i en lokal på området där han själv har använt lokalen under lång tid. Placeringen i lokalen kan inte ses som något gömställe för honom.
Sedan fanns saker som tillhört Lisa utspridda på ett tiotal olika ställen på ängen, som gärningsmännen måste ha gjort, det finns ingen logik att NB skulle ha gjort något sådant.

Nu skall det finnas DNA från NB på saker som tillhört Lisa, som många tycks anse han är gärningsmannen för det, men man måste ta hänsyn till att NB har under lång tid vistas på området och haft hand om reparationer och tillbyggnader av lokaler och annat som tillhör säteriet, naturligtvis finns hans DNA lite varstans på gården. Exempelvis en handske som tillhört Lisa har han bevisligen plockat upp och gett till bossen som sedan lämnat den till polisen, på den handsken finns säkert hans DNA.
Sammantaget anser jag att NB har ingenting med Lisas död att göra, utan är helt oskyldig.
Du har allt lite otur när du tänker ! Om mgm har tagit Lisa av daga och om kroppen har styckats så behöver det inte skett direkt i samband med mordet. Utveckla varför det enligt dig måste ha skett en styckning direkt efter dödandet!
2015-08-27, 09:07
Medlem
Nosemonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför flytta kroppen till ladan och sedan ut igen? Varför inte bara lämna den bakom kaféet?

Om kroppen bara skulle lämnas tillfälligt för att sedan flyttas vore det ju avsevärt större risk att den hittades bakom kaféet där både anställda, föreståndaren och andra kunde dyka upp när som helst. Gömd i ladan, t ex under något i kärran som nämnts, var den risken mycket mindre. Bara spekulationer, givetvis.
2015-08-27, 09:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här har vi mera luddig info från åklagren:

http://live.gp.se/Event/Haktningsforhandling_268_Lisa_Holm-mordet

Polis och åklagare väntar fortfarande på dokumentation gällande den tekniska bevisningen.
- Vi väntar på fler analyssvar och skriftliga sammanställningar över bevisen. Vi har fått svaren muntligt under utredningens gång och måste ha svaren skriftligt. Stämmer de muntliga uppgifter vi fått anser jag att vi har en tung bevisning som absolut räcker för att väcka åtal. Vi väntar också på svar ifrån polisens tekniska undersökning, sa Lars-Göran Wennerholm till GP i måndags.

Åklagaren värkar ju inte ens 100% säker på att de muntliga svar han tills dato fått kommer att stämma överens med de kommande skriftliga svaren, INTE särskilt betryggande!

För säkert hundrade gången: LÄGG NER DINA SPRÅKANALYSER FOREIGNER!

Svenska är inte ditt förstaspråk och du har visat i denna och andra trådar att du inte förstår hur myndighetspersoner uttrycker sig.

Så här talar en jurist i ett officiellt ärende. Åtminstone en typisk domstolsjurist. Man är alltid noga med att skilja på det som är formellt fastslaget och det som är inofficiella, preliminära besked. Det betyder INTE att åklagaren tror att provresultaten kommer att ändras och att NFC plötsligt kommer att lämna helt andra resultat. Åklagarens uttalande här betyder inget annat än att de officiella svaren ännu inte kommit. Den formella rättsliga åtgärden ÅTALET måste förstås (normalt åtminstone) basera sig på de officiella utlåtandena.

Dessutom gör du ju bara dina "analyser" utifrån ditt önsketänkande. Även i denna tråd började du med att bestämma dig för att litauern måste vara oskyldig utan i stort sett några fakta. Nu sitter du desperat och försöker anpassa verkligheten efter din karta. Du är ett levande och komiskt övertydligt exempel hur fel det blir om man bildar åsikter utan några som helst fakta, låser sig vid dem och sen inte klarar av att ändra sig när fakta väl finns tillgängliga.
2015-08-27, 09:09
Medlem
QUOTE=Bergakungen|54492655]Jag tror alltså att en 35-årig litauer, som växt upp i Litauen, kan vara en betydligt mer hårdför person än en en 35-årig medelsvensson från Sverige, enbart av det skälet att Litauen är ett hårdare ställe att växa upp i. En person som idag är 35 år har varit Sovjetmedborgare ("ryssockuperad) under sina första tio år och hans föräldrar, skollärare och andra vuxna betydligt längre. Miljön kan ha format honom mentalt tuffare, segare och hårdare helt enkelt. Är han som vi andra, men mer härdad, så orkar han hålla stilen, längre.

Om man vill ha en förklaring till "skyldig" och "nekar envist" finns det, som du påpekar, gott om exempel. Jag är inte överraskad över att ett erkännande inte kommer och ser inte det som ett tecken på oskuld. Om det, om/när han fälls, beror på psykopati eller uthållighet vid förhör får kunnigt folk avgöra.[/quote]

Har ingen betydelse var en person växt upp, om en person begår brott finns det en polisutredning som skall söka fram bevis att den misstänkte är skyldig till brottet, har ingen betydelse att den skyldige nekar, finns det bindande bevis för ett mord kommer den skyldige att fällas.
Men det är en sak man får inte glömma mot en oskyldig finns inga bevis och då tycks många se lösningen, att om personen erkänner då behövs inga bevis och fallet är löst.
Misstänker man fel person kommer det aldrig att finnas bevis mot den personen.
2015-08-27, 09:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosemonkey
Om kroppen bara skulle lämnas tillfälligt för att sedan flyttas vore det ju avsevärt större risk att den hittades bakom kaféet där både anställda, föreståndaren och andra kunde dyka upp när som helst. Gömd i ladan, t ex under något i kärran som nämnts, var den risken mycket mindre. Bara spekulationer, givetvis.
Vad hade det gjort om kroppen hittades? När jag skrev lämna menade jag lämna för gott. Varför öht flytta på den?
2015-08-27, 09:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jo, om han frisläpps måste någon gripas och dömas, och det blir ännu dyrare, inklusive skadeståndet. Men det är möjligt att svenska mödrar inte skulle tänka så, men särskilt litauiskt är det inte.

Varför skulle någon automatiskt gripas och dömas i så fall?

Det har inte fallit dig in att det kan tänkas att

a) MGM är skyldig som fan, men bevisen räcker inte till fällande dom. Då är kostnaden för staten det skadestånd som kommer att dömas ut för häktningstiden och kränkningen. Saken anses då polisiärt uppklarad och man lägger alltsammans i en låda för "fall där vi vet hur det gått till, men där bevisen inte räcker för att döma till ansvar" (Den lådan är större än man kanske vill tro alla gånger, men det är bra att den finns, så att polisen inte bränner sitt krut i onödan på meningslösheter).

Det blir fortfarande MYCKET billigare än att ha någon i fängelse på livstid, om nu inte den man inte kan sätta dit är ett riktigt hår av hin och kostar multum genom sin brottslighet när han är fri.

b) MGM är oskyldig som fan (det ser dock inte så ut), men någon annan misstänkt kan inte hittas, och all bevisning som pekar på MGM blir samtidigt "rimligt tvivel" för envar annan GM. Då blir det mycket svårt att sätta dit någon annan, ens om denne erkänner.

Det blir också billigare för staten, eftersom brottet då hamnar i lådan för "fall vi inte ännu löst och nog inte kommer längre med".

Det enda som är både FEL och DYRT är att sätta en oskyldig på fästning för mord.
2015-08-27, 09:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Citat:
Jag tror alltså att en 35-årig litauer, som växt upp i Litauen, kan vara en betydligt mer hårdför person än en en 35-årig medelsvensson från Sverige, enbart av det skälet att Litauen är ett hårdare ställe att växa upp i. En person som idag är 35 år har varit Sovjetmedborgare ("ryssockuperad) under sina första tio år och hans föräldrar, skollärare och andra vuxna betydligt längre. Miljön kan ha format honom mentalt tuffare, segare och hårdare helt enkelt. Är han som vi andra, men mer härdad, så orkar han hålla stilen, längre.

Om man vill ha en förklaring till "skyldig" och "nekar envist" finns det, som du påpekar, gott om exempel. Jag är inte överraskad över att ett erkännande inte kommer och ser inte det som ett tecken på oskuld. Om det, om/när han fälls, beror på psykopati eller uthållighet vid förhör får kunnigt folk avgöra.

Har ingen betydelse var en person växt upp, om en person begår brott finns det en polisutredning som skall söka fram bevis att den misstänkte är skyldig till brottet, har ingen betydelse att den skyldige nekar, finns det bindande bevis för ett mord kommer den skyldige att fällas.
Men det är en sak man får inte glömma mot en oskyldig finns inga bevis och då tycks många se lösningen, att om personen erkänner då behövs inga bevis och fallet är löst.
Misstänker man fel person kommer det aldrig att finnas bevis mot den personen.

Jag undrar om du förstår att jag reflekterar över det faktum att några i tråden tror att stor uthållighet att inte erkänna är tecken på oskuld?
2015-08-27, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Du har allt lite otur när du tänker ! Om mgm har tagit Lisa av daga och om kroppen har styckats så behöver det inte skett direkt i samband med mordet. Utveckla varför det enligt dig måste ha skett en styckning direkt efter dödandet!
Jag skall ge dig teorin hur jag anser mordet på Lisa har gått till, jag utelämnar NB därför jag anser honom oskyldig, han skulle inte platsa för det här.
När Lisa skall åka iväg med mopeden blir hon kidnappad av två personer och mot sin vilja tvingas in i en bil. Bilen körs snabbt iväg, hela kidnappningen har gått på några få sekunder därför desto längre tid den tar, desto större risk att vittnen kan se vad som hänt.
Sedan körs bilen till en avlägsen plats nära Martorp som är styckningsplatsen, dödandet har sannolikt skett på mycket tidigt skede i bilen. Jag anser styckningen sker inne i bilen som också utgör den minsta risken för upptäckt och någon brottsplats kan inte hittas.
Sedan placeras kroppsdelarna i ett skåp i lokalen i Martorp där de sedan hittas.
Placeringen av kroppsdelarna i lokalen måste gå mycket snabbt för att minska risken för upptäckt, därför har ingen styckning skett i lokalen.
Naturligtvis fanns det ett motiv därför Lisa blev mördad.
2015-08-27, 09:38
Medlem
Tamborinos avatar
Nu är skräpmedia igång igen!
Baltmorsan uttalar sig om att NB mår så dåligt!
För några dagar sedan mådde han ju så in i helvete bra!
Vem bryr sig om hur fan han mår.
2015-08-27, 09:39
Medlem
Citat:

Om hon nu känner för att tala ut i pressen så hade jag inte iaf förväntat mig att hon skulle säja"alltid varit nått fel på den pojken, började tortera hamstrar redan som 2 åring..."
Tror inte ett smack på att han är så oskyldig hon vill göra gällande...
Nej han sitter där han sitter av nån anledning...
2015-08-27, 09:41
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Jag tror alltså att en 35-årig litauer, som växt upp i Litauen, kan vara en betydligt mer hårdför person än en en 35-årig medelsvensson från Sverige, enbart av det skälet att Litauen är ett hårdare ställe att växa upp i. En person som idag är 35 år har varit Sovjetmedborgare ("ryssockuperad) under sina första tio år och hans föräldrar, skollärare och andra vuxna betydligt längre. Miljön kan ha format honom mentalt tuffare, segare och hårdare helt enkelt. Är han som vi andra, men mer härdad, så orkar han hålla stilen, längre.

Om man vill ha en förklaring till "skyldig" och "nekar envist" finns det, som du påpekar, gott om exempel. Jag är inte överraskad över att ett erkännande inte kommer och ser inte det som ett tecken på oskuld. Om det, om/när han fälls, beror på psykopati eller uthållighet vid förhör får kunnigt folk avgöra.

Helt riktig sociologisk analys och jag instämmer i ditt resonemang. För övrigt enkelt att verifiera och fördjupa genom att söka på uppsatser eller litteratur i ämnet.

Vill då tillägga att min uppfattning, och den är både generell och specifik vad gäller MGM, är att han står i väldigt nära förhållande till sin mor vad gäller att hon inger honom respekt och även rädsla för henne som auktoritet.
Han har vidhållit att allt är bra med honom i brev till henne och modern är fullt bergfast om sonens oskuld.

Det är ett känt mönster att om nu modern på något vis skulle ändra uppfattning och inse sonens inblandning genom den tekniska bevisningen så är det i så fall hon som kommer att kunna påverka litauern att erkänna eller i vart fall komma med medgivanden.
Jag tror nämligen att hans tårar var av skam inför sin mor i går efter han fått veta omDNA fynden och och att hans taffliga förnekanden inte hörsammas och att det nu blir 1månad itill i häkte och än värre åtal och rättegång. Tror fan han är uthållig men skulle hans mor börja konfrontera honom då är det nog rakt ner i hålan.

SNARAN DRAS ÅT - Jag tror inte hans mor kommer att kunna fortsätta att hävda sonens oskuld i och med att all teknisk bevisning kommer att framgå under rättegången och det kommer inte längre vara möjligt för sonen att neka i sten för utan att det framstår som löjligt även för henne så småningom kommer säkert hennes vädjanden att han ska erkänna, offentligt eller inte , det visar sig då

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in