2015-08-27, 01:04
Medlem
Grandiosos avatar
Kriminaltekniska DNA-analyser förr, nu och i framtiden

http://nfc.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Informationsmaterial/SKL/DNA-analyser%20forr,%20nu%20och%20i%20framtiden.pdf
Tänk att det faktiskt gick att få till stånd fällande domar för mord en gång i tiden utan
tillgång till nån som helst DNA-teknik. Ja, det är sant.
Fråga mig inte hur men på nåt sätt fick man fast bovarna ändå.

I en nära framtid lär väl inte ens DNA-bevisning förslå emellertid. För det viftas undan med
den ena mer uppfinningsrika bortförklaringen än den andra och domstolarna blir mottagliga
för det mesta.
Det kommer väl att krävas i värsta fall att mördarna spelar in sina egna mord som i USA
i morse https://sendvid.com/p5n3rcwb för att få någon fälld.
Eller att det finns minst två tillförlitliga ögonvittnen till det som har hänt.

Inte omöjligt att balten går fri från det här om det nu inte finns DNA från honom direkt
på Lisas kropp. Kanske inte ens det hjälper förresten. Det går ju att snacka bort sånt
också visst om man bara har en någorlunda slug hjärna och en smart advokat vid sin sida.
Och användbara uppslag till de båda att nå framgång med en sån historia kan ju mycket
väl tänkas förmedlas härifrån via ett litet telefonsamtal...Rönnbäckskan lät ju förstå via media
idag att det ringer stup i kvarten till henne från diverse hjälpsamma människor ute i landet...
2015-08-27, 01:17
Bannlyst
Fick man veta under häktningsförhandlingen idag på vad man funnit hans blod?
2015-08-27, 01:19
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-holms-misstankte-mordare-begars-omhaktad/

Där antyds att hon har kläder på kroppen

Ja men INTE när hon hittades.
2015-08-27, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kriminaltekniska DNA-analyser förr, nu och i framtiden

Tänk att det faktiskt gick att få till stånd fällande domar för mord en gång i tiden utan
tillgång till nån som helst DNA-teknik. Ja, det är sant.
Fråga mig inte hur men på nåt sätt fick man fast bovarna ändå.

.

Många som blev oskyldigt dömda också
2015-08-27, 01:30
Medlem
Theforeigners avatar
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2813395-35-aringen-fortsatter-neka-till-lisa-holm-mord

Enligt åklagaren lämnade den misstänkte under förhandlingen delvis förklaringar till hur hans blod hamnat på Lisa Holms saker.

- Men jag går inte in på några detaljer, säger Lars-Göran Wennerholm.

Han understryker att de dna-spår som binder 35-åringen finns på Lisa Holms tillhörigheter, inte hennes kropp, vilket är en uppgift som nämnts i media.

- Det är en missuppfattning, säger Lars-Göran Wennerholm.

Hade Lisa haft kläder på sig då hon hittades, och man hade hittat MGMs blod/DNA på dom kläder hon i så fall hade på sig, då tror jag att man hade sagt att man hittat MGMs blod/DNA på hennes kropp iom hon då hade kläderna på kroppen.
Bara min uppfattning.
2015-08-27, 01:38
Medlem
Theforeigners avatar
Här har vi mera luddig info från åklagren:

http://live.gp.se/Event/Haktningsforhandling_268_Lisa_Holm-mordet

Polis och åklagare väntar fortfarande på dokumentation gällande den tekniska bevisningen.
- Vi väntar på fler analyssvar och skriftliga sammanställningar över bevisen. Vi har fått svaren muntligt under utredningens gång och måste ha svaren skriftligt. Stämmer de muntliga uppgifter vi fått anser jag att vi har en tung bevisning som absolut räcker för att väcka åtal. Vi väntar också på svar ifrån polisens tekniska undersökning, sa Lars-Göran Wennerholm till GP i måndags.

Åklagaren värkar ju inte ens 100% säker på att de muntliga svar han tills dato fått kommer att stämma överens med de kommande skriftliga svaren, INTE särskilt betryggande!
2015-08-27, 01:43
Bannlyst
Har dom hittat alla Lisas kläder då? Sedan är ju frågan om hur hon bragts om livet av gm eftersom hans blod finns på hennes tillhörigheter. Antingen har han dödat henne med ett vapen möjligen kniv och kanske skurit sig i samband med det eller så har han strypt henne varpå hon kanske hunnit bita honom så blodvite uppstått.

Vad tror ni hur har det gått till?
2015-08-27, 01:57
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Marinamördaren Fredrik blånekade ja men tittar man på det förhör som finns att tillgå så kan en apa se att han ljuger så han tror sig själv. Han åkte på dels raderade sms som de lyckades återskapa.

Sedan tror jag att ganska många som anses "normala" är kapabla till att mörda någon. Om någon är mer eller mindre störd har väl med motivet att göra delvis kan jag tänka mig.

Jag menar också, jag tror att om flertalet här inne hade mördat någon och nekat till en början så hade de flesta av oss börjat glappa efter ett litet tag när polisen väl börjar bearbeta en.

Tyvärr är det nog så att de flesta av människosläktet är kapabla att döda under rätt betingelser. I det klassiska experimentet, Milgrams lydnadsexperiment, var det närmare 65% som utdelade dödande elstötar under inflytande av en auktoritet.

Det har ju inte framkommit någonting om denna häktade MGM. Det enda lite konstiga som jag kunnat hitta är hans medlemskap i "Stardoll". En sorts klippdockor online där man klär på och av tonåringar. Något "weird" kan tyckas.

Han verkar ju inte ha varit speciellt aktiv på Facebook annars. Vore ju intressant om någon annan här har fått fram något komprometterande.

Tja, vad gör man i bushen där annars? Han fiskade tydligen mycket. Hans mor trodde tydligen att han inte dricker sprit. Tippar nog på att dessa gubbar inte gjorde så mycket annat än att dricka sprit och jobba. Blir ju intressant att se om det även finns spår av droger.

MGM är inte psykotisk så då återstår våldtäktsman med stryplust alt för att eliminera vittnet.
Visserligen kan han vara en lömsk lustmördare men det är troligare med alkoholskadad/drogskadad våldtäktsman med dålig impulskontroll.

Nu kan det ju även vara så att han är oskyldig förståss. Polisen har stor press på sig att klämma fram en GM och jag hoppas att inte detta gör att man tullar på sanningen.
Senast redigerad av Shrink 2015-08-27 kl. 02:02.
2015-08-27, 04:11
Medlem
Det finns rykten från flertal håll som kan ses som trovärdiga att Lisas kropp var brutalt styckad och kroppsdelarna skall ha varit placerade i ett skåp som fanns i lokalen på Martorp, som var så litet att det rör sig om en styckning.
Om man förutsätter att det är ett styckmord finns det ingen möjlighet att NB som ensam gärningsman har kunnat genomföra alla de här momenten som ett styckmord innebär på 1 timma som han hade till förfogande.
De första fem dagarna var det ett massivt sök med bland annat ett 20 tal hundar och någon brottsplats kunde inte hittas, därför är det logiskt att brottsplatsen fanns i gärning männens bil.
Det måste ha skett en transport av Lisa eller kroppen från stället där mopeden fanns och till Martorp som är en sträcka på 1,3 km, att NB skulle ha transporterat Lisa eller kroppen finns inga bevis att så skulle ha skett.
Det finns ingen logik att NB som är misstänkt gärningsman skulle ha placerat kroppen i en lokal på området där han själv har använt lokalen under lång tid. Placeringen i lokalen kan inte ses som något gömställe för honom.
Sedan fanns saker som tillhört Lisa utspridda på ett tiotal olika ställen på ängen, som gärningsmännen måste ha gjort, det finns ingen logik att NB skulle ha gjort något sådant.

Nu skall det finnas DNA från NB på saker som tillhört Lisa, som många tycks anse han är gärningsmannen för det, men man måste ta hänsyn till att NB har under lång tid vistas på området och haft hand om reparationer och tillbyggnader av lokaler och annat som tillhör säteriet, naturligtvis finns hans DNA lite varstans på gården. Exempelvis en handske som tillhört Lisa har han bevisligen plockat upp och gett till bossen som sedan lämnat den till polisen, på den handsken finns säkert hans DNA.
Sammantaget anser jag att NB har ingenting med Lisas död att göra, utan är helt oskyldig.
2015-08-27, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Tja, vad gör man i bushen där annars? Han fiskade tydligen mycket. Hans mor trodde tydligen att han inte dricker sprit. Tippar nog på att dessa gubbar inte gjorde så mycket annat än att dricka sprit och jobba. Blir ju intressant att se om det även finns spår av droger.

MGM är inte psykotisk så då återstår våldtäktsman med stryplust alt för att eliminera vittnet.
Visserligen kan han vara en lömsk lustmördare men det är troligare med alkoholskadad/drogskadad våldtäktsman med dålig impulskontroll.

Nu kan det ju även vara så att han är oskyldig förståss. Polisen har stor press på sig att klämma fram en GM och jag hoppas att inte detta gör att man tullar på sanningen.

Öststats länderna har fått rykte om sig att de dricker mycket alkohol, mycket av det här ryktet kommer från kommunisttiden i de här länderna.
Det kunde vara brist på mat och annat också, men kommunistregeringarna såg till att det alltid fanns alkohol som också var ett mycket lågt pris på, som gjorde att det blev missbruk, exempelvis Sovjetunionen hade en levnadsålder som var under 50 år för männen.
Det var ett sätt att hålla nere upplopp och demonstrationer, alltså protester mot kommunist regimerna.
Sedan kommunismen föll i de här länderna har stora förändringar skett, nu vill de jobba och tjäna pengar och skapa en ljus framtid i länderna.
De här litauerna som jobbat på Blomberg säteri har jobbat 12 timmars dag 6 dagar i veckan och under sådana villkor kan inte personerna vara några alkoholmissbrukare.
Sedan har nog bossen sett till att de gör rätt för sig, han har faktiskt uttalat mycket positivt om dem.

Det skulle jag tro som du nämner att det finns en stor press mot polisen att de som begått brottet mot Lisa måste åka fast, därför folk som bor i områden vill inte att kvinnomördaren är fri.
2015-08-27, 05:08
Medlem
Pre 1914s avatar
Minst 2,9 km är det mellan kafeet och martorp.
Och att all logik talar emot nb som gm gör det förtås inte omöjligt att denne verkligen är gm.

Om han är skyldig tror jag att nb, trots att han lär vara en bra snickare, är en dum och inskränkt typ. En som rationaliserar med att dumpa kroppen och tappa känslan för att det är han som mördat henne. Dåligt beskrivet av mig vad jag menar dock...

Men om polisen inte har mer än sin magkänsla och svaga fragment av hans dna på hennes tillhörigheter, är han kanske när allt kommer till kritan oskyldig.

Men jag vill se resultaten av de mer klassiska metoderna i polisarbetet för att fälla min dom.

Jag vill se fup. Och jag vill se protokollen från alla dessa häktningsförhandlingar.
Senast redigerad av Pre 1914 2015-08-27 kl. 05:49.
2015-08-27, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
det är väl lite det jag skrev....

bara en oskyldig "normal" snubbe kan hävda sin oskuld och inte börja snacka.

om han är skyldig så måste han vara en härdad brottsling med ett "criminal record" på nåt sätt....
och det måste gå att hitta..

De har väl hållit en handfull förhör med honom under tre månader så han kanske inte blivit jättepressad om man säger så..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in