2015-08-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag talade mer om ett möte mellan BO och AJ. Balkong har heller inte jag uppfattat att det fanns i området.

Finns inget hus med balkong där! Punkt!
2015-08-26, 22:34
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Sant om det är sant. En nyreggad har extremt låg trovärdighet. Men jag förstår lite XO här (men hon eller han gillar naturligtvis inte din slutsats). Om personen kan komma med en mer ingående förklaring till hur denna info kommit till dennes kännedom så kan det vara intressant.

Ja, trovärdigheten måste ju vägas mellan moderns påstående och den nyreggades.
Brainstorm11 har väntat kanske en vecka för att i flashback kunna berätta att; "Det var den yngre av bröderna som tog i handsken"
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Vidare säger han sig hört detta från en av männen; "Aj, lå och den yngre brodern."
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Han har förvisso tagit steget att bli medlem vilket kräver viss beslutsamhet, tålamod och insikt om att detta påstående kommer att ifrågasättas och få mothugg. Det kan han ju iofs gjort just för att få trolla lite men oavsett så har han skapat en cliffhanger som förpassar postulatet om MGM:s fynd av handsken till en möjlig trådsanning.
Moderns trovärdighet är alltid ifrågasatt liksom mediauppgifter öht så det står kanske lika mellan dem.

Men visst, precis som du säger, måste han komma med en mer ingående förklaring till varför just han får tillgång till denna info.
2015-08-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I över 60000 inlägg har det nu spekulerats om motiv, förlopp, alternativa gärningsmän. Det är OK, det är vad tråden syftar till. Bristen på fakta och insyn i utredningen gör dock att rymden av möjligheter närmar sig oändligheten. I det läget tvistas om sannolikheter för det ena och det andra baserat på generell statistik. Diskussionen blir ofta esoterisk. Inget fel i detta - jag behöver inte förstå allt, även om jag har akademiska betyg i statistik.

En sak skulle jag dock gärna förstå: finns det något troligare alternativ än den häktade som gärningsman, när åklagare, tingsrätt och hovrätt har funnit denne på sannolika skäl misstänkt för att vara mördaren ? Detta förhållande är ett av få fakta som vi har att utgå ifrån. Sannolikheten för att han är häktad är nära 100 %. En vanlig uppfattning om sannolikheten för att han är skyldig är då 50 %. Allt förutsatt att man litar på nämnda aktörers ärlighet och goda omdöme. Gör man inte det (vilket står var och en fritt), så vore det ämne för en egen diskussion, men diskussionen om Lisa Holm-fallet blir för mig då meningslös, eftersom all tillförlitlig substans därmed gått förlorad.

Han var häktad på sannolika skäl långt innan det fanns teknisk bevisning och då skulle man vilja veta hur den motiveringen lät och speciellt när han fick brorsan och frugan häktade på samma misstanke grad
2015-08-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vafaaannn
Jag tänker på helikopterrånets pilot när det babblas om dna-spår och arbete. Piloten sa att det berodde på att han hade jobbat i den helikoptern. Men tydligen räckte inte det som försvar eftersom han dömdes.

Men det är ju inte bara ett ja/nej svar på DNA tester. Ibland är det partiellt degraderat eller i väldigt låga kvantiteter och då blir såklart osäkerheten större. Men hittas en stor mängd DNA utomhus efter flera dagar är det ju sannolikt att personen varit där och skadat sig mer än att bara kliat sig i huvudet eller spottat i närheten. I helikopterfallet kan mängden varit signifikant.
2015-08-26, 22:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverStag
Men det är ju inte bara ett ja/nej svar på DNA tester. Ibland är det partiellt degraderat eller i väldigt låga kvantiteter och då blir såklart osäkerheten större. Men hittas en stor mängd DNA utomhus efter flera dagar är det ju sannolikt att personen varit där och skadat sig mer än att bara kliat sig i huvudet eller spottat i närheten. I helikopterfallet kan mängden varit signifikant.
Nej, det kan det inte ha varit. Om han dömdes för DNA:t i helikoptern som var hans arbetsplats kan inte mängden ha varit signifikant.
2015-08-26, 22:45
Medlem
Kan DNA-spår på en död kropp utplånas på 6 dagar? Det är ju märkligt att det inte verkar finnas något DNA från den misstänkte 35-åringen på Lisas kropp. Förmodar att hon hade långärmad tröja på sig, och jeans/adidasbyxor har vi fått veta sen tidigare. men underarmar, händer, hals eller ansikte då?
Ingenting??
2015-08-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Kan DNA-spår på en död kropp utplånas på 6 dagar? Det är ju märkligt att det inte verkar finnas något DNA från den misstänkte 35-åringen på Lisas kropp. Förmodar att hon hade långärmad tröja på sig, och jeans/adidasbyxor har vi fått veta sen tidigare. men underarmar, händer, hals eller ansikte då?
Ingenting??

Det verkar osannolikt att inget DNA från GM skulle finnas på kroppen såvida inte någon aktivt försökt utplåna spår (men det i sig verkar också osannolikt). Jag tror inte att DNA skulle degraderas naturligt på en kropp efter bara 6 dagar. Men om kroppen förvarades i vatten försvinner förmodligen de flesta spår.
2015-08-26, 22:55
Medlem
En liten sak men kan ändå ha visst intresse är det uttalande som åklagare Lars-Göran Wennerholm ger efter dagens omhäktning.

– DNA kan avsättas på många sätt och ett av de sätten är blod. Sedan kan man få DNA-träffar på annat sätt också, men jag säger inte mer än så. Vi har sagt tillhörigheter binder honom till Lisa Holm, så vill jag uttrycka det.

Lägg detta på minnet för alla har låst sig att det bara finns på Lisas tillhörigheter men det skulle inte förvåna mig om man även nu säkrat på MGM tillhörighet/er. Allt från klädesplagg till rent personliga tillhörigheter, som exempel klockarband för att ta något ur luften.

Bli inte överraskad om sådant dyker upp i FUP.
2015-08-26, 22:58
Medlem
Nosemonkeys avatar
Postade nedsnstående för ca 40000 inlägg sedan. Tror fortfarande att det kan ha gått till så här, möjligen kan kärran ha använts för att dölja kroppen tillfälligt och att GM återvänt lite senare för att flytta kroppen till Martorp. Polisen var enligt tidningarna mkt intresserade av den nämnda kärran så jag tror att de hittat spår från Lisa i den.

Hoppas verkligen att motiv framkommer, och att man kan fälla MGM. Det ger aldrig de som älskade Lisa henne tillbaka, men det skulle kännas förfärligt om ingen döms för att ha mördat en oskyldig 17-årig flicka.

Citat:
Ursprungligen postat av Nosemonkey
Har inte läst alla inlägg, men är det inte troligt att Lisa bragtes om livet tämligen omgående? Jag tror att någon av bröderna såg henne (kanske spanat in sedan tidigare), tar kontakt och gör ett ogenomtänkt närmande. Lisa gör motstånd och GM dödar i panik/av misstag henne. T ex genom att vrida hjälmen för hårt, det är ganska lätt att bryta nacken på det sättet.

GM är kall nog att få in kroppen i ladan mitt emot, utan att någon ser. På något sätt lyckas han med hjälp sedan flytta kroppen därifrån. För detta scenario talar att polisen inte ger upp sina eftersökningar i ladan utan har utökat dem. Troligen misstänker man att det är här eller i närheten Lisa bragtes om livet. Spår som kan bevisa detta saknas, därav utökade undersökningar.

Polisen är mycket intresserad av en gammal kärra, troligt transportmedel för att flytta kroppen?
2015-08-26, 23:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
En liten sak men kan ändå ha visst intresse är det uttalande som åklagare Lars-Göran Wennerholm ger efter dagens omhäktning.

– DNA kan avsättas på många sätt och ett av de sätten är blod. Sedan kan man få DNA-träffar på annat sätt också, men jag säger inte mer än så. Vi har sagt tillhörigheter binder honom till Lisa Holm, så vill jag uttrycka det.

Lägg detta på minnet för alla har låst sig att det bara finns på Lisas tillhörigheter men det skulle inte förvåna mig om man även nu säkrat på MGM tillhörighet/er. Allt från klädesplagg till rent personliga tillhörigheter, som exempel klockarband för att ta något ur luften.

Bli inte överraskad om sådant dyker upp i FUP.
Ett annat intressant uttalande kom advokaten med idag. Åklagaren hade inga papper. Han har uppenbarligen fått analyssvaren per telefon och skrivit ner dem. "DNA kan kopplas till offrets kropp", vad betyder det? Betyder det att han har fått ett svar, antecknat "DNA" och "kropp" utan att minnas resten? Bli inte förvånad om sådant inte dyker upp i FUP.
2015-08-26, 23:12
Medlem
Citat:
Det verkar osannolikt att inget DNA från GM skulle finnas på kroppen såvida inte någon aktivt försökt utplåna spår (men det i sig verkar också osannolikt). Jag tror inte att DNA skulle degraderas naturligt på en kropp efter bara 6 dagar. Men om kroppen förvarades i vatten försvinner förmodligen de flesta spår.

Varför är det så osannolikt om vi säger att han bara slagit/kört på henne och sedan flyttat henne?
2015-08-26, 23:14
Medlem
Citat:

Det verkar också svårt att fastställa när hon dog och det borde väl vara rätt så enkelt egentligen genom maginnehåll, likfläckar förruttnelseprocesser mm

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in