2015-08-26, 16:14
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Ingenting har så stor betydelse för tillgången av bostäder som den gigantiska folkvandringen till Sverige.
Ni debattera frågor som kostar tusentals miljarder i stället för att vi stänga kranen och det kommer att finnas lägenheter att bo i och hyrorna som inte rakar inte i höjden på grund av att det är uthyrarnas marknad.
Citera
2015-08-26, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Varför ska skattebetalarna finansiera villaägarnas renoveringar?
Och på vilket sätt skulle det lösa bostadsbristen?

Varför inte? Vi finansieras VPK partistöd ,så varför skall inte villa ägarna kunna få ett skatteavdrag för?. Det finns pengar att ta av, det är bara dra in på antalet socialbidrag och biståndet.
Citera
2015-08-26, 17:04
Bannlyst
Det är inte bara pga invandringen som det är brist på bostäder, Sverige har väl mest singelhushåll i världen. Para er förfan så jag får ett eget boende
Citera
2015-08-26, 17:29
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Facket är ju knappast känt för att vara långsiktiga. Just byggfacket skämde ju ut sig rejält med avgifterna för att granska löner. Allt för att hindra legal konkurrens från utlandet.
Har du en källa på det? Med tanke på att du ljuger värre än en häst travar i dina inlägg jämt.
Du säger en sak självsäkert som visar sig vara blaj. Hur menar du att "byggfacket skämde ut sig" nu då?
Citera
2015-08-26, 17:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasifieradhen
Det är inte bara pga invandringen som det är brist på bostäder, Sverige har väl mest singelhushåll i världen. Para er förfan så jag får ett eget boende

Kan du inte bara slänga ut någon annan och ta bostaden, din stil?

Eller flytta ihop med en 90-årig änka. Hon kan behöva lite hjälp att dra rullstolen. Tänk dig att från 70 års ålder ökar andelen ensamma kvinnor i Sverige med 10 000-tals varje år. Gubbarna dör tidigt tanten är kryare.

Jag känner en gubbe som är 95 han bor ensam i en 4 rums villa men klagar på att ingen kommer och hjälper honom. Bra jobb för en ung tös eget rum får hon. Kommunens hemtjänst blir avlastad och kommunalskatten kan hållas nere.
Citera
2015-08-26, 18:20
Medlem
Observera att Kurtan ännu inte svarat på varför han betalar 200 kr om året
för att stå i den kommunala bostadskö som han så innerligt föraktar ! Men
den saken kan man enkelt räkna ut. Fast om han stått där sedan han blev
myndig vet han bara själv ...
Citera
2015-08-26, 18:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Observera att Kurtan ännu inte svarat på varför han betalar 200 kr om året
för att stå i den kommunala bostadskö som han så innerligt föraktar ! Men
den saken kan man enkelt räkna ut. Fast om han stått där sedan han blev
myndig vet han bara själv ...

200 kr är inte mycket för ett extra ess i rockärmen. Om du retar dig på att jag köar borde du vara för marknadshyror.
Citera
2015-08-26, 18:39
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Varför inte? Vi finansieras VPK partistöd ,så varför skall inte villa ägarna kunna få ett skatteavdrag för?. Det finns pengar att ta av, det är bara dra in på antalet socialbidrag och biståndet.
Är det viktiga att villaägarna får sina hus renoverade och tillbyggda, än att de fattiga kan äta sig mätta och få tak över huvudet? Inte många tycket nog det, inte ens på Flashback.
Citera
2015-08-26, 18:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Du är ju totalt hjärntvättad. Avdrag innebär att man betalar mindre skatt, inte att staten ger dig pengar.
Skatten betalar vi för att finansiera samhällets kostnader. Varför ska en villaägare som vill renovera sitt hus betala mindre än andra?
Rot-avdrag är ett skatteavdrag, men fungerar i praktiken som ett bidrag. Byggfirman som utför jobbet får halva arbetskostnaden från staten, och kunden får rabatten direkt på fakturan.
Citera
2015-08-26, 18:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Skatten betalar vi för att finansiera samhällets kostnader. Varför ska en villaägare som vill renovera sitt hus betala mindre än andra?
Rot-avdrag är ett skatteavdrag, men fungerar i praktiken som ett bidrag. Byggfirman som utför jobbet får halva arbetskostnaden från staten, och kunden får rabatten direkt på fakturan.

För att ens kunna använda ROT måste du vara en riktigt bra skattebetalare från början. Alla kan inte använda ROT. Det krävs att du kommer upp i en viss inkomst för att kunna nyttja ROT.

Systemet är vad det är och det är inte säkert att det är billigare nu när ROT väl är infört. Men en sak är säker. Pengar går in till staten som tidigare sköttes svart.
Citera
2015-08-26, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
200 kr är inte mycket för ett extra ess i rockärmen. Om du retar dig på att jag köar borde du vara för marknadshyror.

Käre Kurtan, inte retar jag mig på dig. Däremot förstår jag mig inte på dig. Men
du kan vara ett skämt eller en installation.

Din utgångspunkt är ju att allt som gynnar dig själv är bra. Och det enda skälet
till att du står kvar i en ständigt växande kö med allt färre bostäder att förmedla
är att du står tillräckligt långt fram (som i SKB), att årsavgiften är obefintlig och
att du framför dig ser en tämligen arbetsfri inkomst och den stavas OMBILDNING !

Ombildningsvansinnet är alltså avbrutet för tillfället men kommer säkert att återupptas
efter nästa alliansseger i kommunalvalet. Och vad kommer då Kurtan att göra när
han får nys på ett tillräckligt attraktivt objekt ? Jo, acceptera lägenheten, behålla
sin bostadsrätt, fuskskriva sig på den nya adressen och OMBILDA den nya lägenheten.
Därefter kommer han att sälja den med miljonvinst efter att återigen ha profiterat
på allmänna resurser, såsom han redan gör idag i sitt subventionerade boende.
EUkommissionens rapport (dagsfärsk) talar klarspråk om vilka grupper som gynnas
av den s k bostadspolitiken.

Man skulle kunna säga att Kurtan är en sällsynt obehaglig figur, en snyltare på det
allmänna och kanske rentav en parodi på sig själv ...
Citera
2015-08-26, 19:02
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För att ens kunna använda ROT måste du vara en riktigt bra skattebetalare från början. Alla kan inte använda ROT. Det krävs att du kommer upp i en viss inkomst för att kunna nyttja ROT.
Maximalt avdrag är 50 000, 50% av maxbeloppet 100 000. För att kunna utnyttja detta till fullo krävs en månadslön på ca 25 000, inte nån speciellt hög lön alltså. Om man är två som äger bostaden kan man dela upp avdraget, vilket i praktiken gör att även med mycket låga inkomster kan man få full avdrag. Dessutom är det inte alla arbeten som kommer upp i denna nivå, de flesta rör sig om betydligt mindre belopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in