Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Det var ingen hyresreglering fram till 40-talet någongång med enorm bostadsbrist då precis som det var bostadsbrist på 1800-talet också och vid sekelskiftet. Du borde läsa mitt långa inlägg jag postade nyss och lära dig lite.
Jo, jag läste det och även om jag är van vid att folk skriver utan att tänka så slogs jag ändå av att den som skrev inlägget borda ha gjort någon slags reality check innan.
Se nedan för ytterligare kommentarer.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Bostadsbristen löstes med socialdemokraternas satsningar, subventioner och miljonprogrammet. Nu är högern där igen och öser in nya hyresgäster(blattar) så vi fått bostadsbrist igen och ockerhyror.
Schweiz har både högra andel utlandsfödda i landet och högre befolkningsökning. Hur långa är bostadsköerna där?
Svaret är att dom har inga köer. Man kan få sig en hyresbostad omgående.
Och Schweiz har inte haft några sossar som plundrat folket och haft sig. Utan för en mer kapitalistisk politik. Varför står inte Schweiz kvar på din 1800-tals standard?
(Den tanken borde ha slagit din
innan du skrev ditt inlägg. Och lett till att du inte skrev det. Nu får du bara stå där med dumstruten istället).
Det är tillväxt som gör att vi får det bättre. Ökning i BNP/Capita.
Ca 1968 blev Singapore utkastat ur Malaysia. De som företrädde regionen Singapore ville köra mer marknadsekonomi, medan resten av regionerna i Malaysia vill köra vänster-rasistisk politik.
Då var Singapores BNP/Capita ca 1/3 av Sveriges. Nu är den ca 80% högre än Sveriges (i alla fall köpkraftskorrigerad). Ovanpå detta drogs Malaysia av Kina-understödd kommunistisk gerilla som mördade och härjade.
Sedan 1968 har man genom att köra en närmast extrem nyliberal ekonomisk politik kunnat öka BNP/Capita runt 600% mer än Sverige.
Det är genom ökningen av BNP/capita som folket får bättre boendestandard. (I all fall när folket själva får välja, och det inte finns någon statlig överhet som bestämmer hur den ska vara).