2015-08-26, 14:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
http://www.vastgotabladet.se/article/omhaktning-bakom-stangda-dorrar/ Åklagaren (ungefär):
Citat:
Det finns vittnen. Det finns inga som har sett exakt vad som hänt, men det finns vittnesuppgifter i den här utredningen som jag kommer att använda och åberopa.
2015-08-26, 15:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Du som misstolkar artikeln. Kritiken gällde lakningstider på prov. Vilka bör, enligt kritikerna, vara längre då ett prov är gammalt eller nedsmutsat.

Jämför med bakterieodlingar. Har du lite av något, får du odla mer för att kunna få säkrare svar.

Så din länkade artikel har inget med att åldersbestämma blod att göra. Alls. Och ja, det är en självklarhet, då det i flera mordfall just har konstaterats att det inte går att åldersbestämma blod.

Vi får hoppas att nya metoder och kommer

Helt riktigt, misstolkat här
Det anses "osäkert" att åldersbestämma blod, sannolikt finns ej juridiskt samtycke för det i Sverige, men det är ingen obefintlig teknik.
2015-08-26, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Håller med 100% i det du skriver, skrev själv ett inlägg i natt där jag också påpekar att blodfyndet kan vara på handsken som hittades i ladan och att blodfyndet sannolikt är mikroskopiskt och kommer från NBs gamla skador när han arbetat i ladan genom lång tid.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Har just fått bekräftad från en god vän som
känner en Kommisarie som var inkopplad
och såg kvarlevorna av Lisa Holm
Kommisarien hade ordagrant sagt att det
var det värsta han hade sett.
2015-08-26, 15:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: Oro inför häktningen i Lisa Holm-fallet
Citat:
Inger Rönnbäck satt intill sin klient i ett rum på häktet när tingsrättens besked kom.
– Jag hade ju förberett honom på situationen, men han är ledsen och förtvivlad över detta, sa hon efteråt.
35-åringen föll i tårar och leddes efter en stund tillbaka av personal från häktet in till sin cell.
Inger Rönnbäck säger att hon inte kan berätta något av vad som framkom under omhäktningsförhandlingen eftersom hon är belagd med yppandeförbud. Däremot säger hon att hennes klient är förtvivlad:
– Han har det stämningsläget i sin situation. Han är ledsen och förtvivlad.
2015-08-26, 15:04
Medlem
Någon som vet vilken domare det var i dagens häktningsförhandling?
2015-08-26, 15:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Jepp. Inte undra på att GW och Jerzy är oroliga för att bevisen kanske inte kommer hålla

Det kan kanske bli svårare att leda i bevis än vad man trott. Även ett indiciemål
kan ju leda hela vägen. Men hade känts bra om vi sluppit det.
2015-08-26, 15:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Någon som vet vilken domare det var i dagens häktningsförhandling?
http://live.gp.se/Event/Haktningsforhandling_268_Lisa_Holm-mordet Maria Malm
2015-08-26, 15:11
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid

Framgick det om skadorna hade orsakats av själva mordet, eller om skadorna tillkommit på grund av hur kroppen hade behandlats efter döden dvs hur GM gömt/försökt förstöra/avlägsna bevis på kroppen?
2015-08-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Om de här uppgifterna stämmer anser jag att NB är ingen gärningsman, därför i så fall rör det sig om ett brutalt styckmord och det går inte att genomföra på 1 timme, som han skall ha haft till förfogande.
2015-08-26, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om de här uppgifterna stämmer anser jag att NB är ingen gärningsman, därför i så fall rör det sig om ett brutalt styckmord och det går inte att genomföra på 1 timme, som han skall ha haft till förfogande.

Kan inte utesluta att han har med det att göra
Han vet en hel del, därför blev han nervös.
Han kan nog mer än vad vi vet, det är nog
så att han inte varit ensam.

En annan jag känner har en godvän i Lidköpings
Polisen som var med, han sa följande:
Delar var borta på kroppen.
2015-08-26, 15:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Helt riktigt, misstolkat här
Det anses "osäkert" att åldersbestämma blod, sannolikt finns ej juridiskt samtycke för det i Sverige, men det är ingen obefintlig teknik.

Men nu relaterar vi väl till aktuellt rättsfall – och då kan det bli problem. Vi kan gå vidare när vi har löst det.
2015-08-26, 15:28
Medlem
valleros avatar
Ju längre denna FU pågår desto svagare ter sig de insamlade bevisen vara. Åklagaren använder fikonspråk för att under skedet påskina att bevisvärdet gradvis stärkts.

Men ingenting konkret har kommit fram utöver dessa, högst oklara, DNA-spår.

Och som många påpekat kan DNA-bevis vara allt från konklusiva (t.ex. MGMs sperma på/i kroppen) till mycket svaga avsättningar, där alternativa förklaringar är fullt tänkbara. Detta verkar även vara MGMs försvar, och det kan räcka långt.
Jag tror fortfarande att NB är GM men jag tror mindre och mindre på den påstått starka bevisningen, och mer och mer på att det kanske inte ens finns tillräckligt för ett åtal. Det som oroar mest är just att den tekniska bevisningen är allt de har, vilket åklagaren varken dementerat eller bekräftat.

Mobilspårning, DNA, brist på alibi, tillgång till fyndplats och vittnesuppgifter (ett relativt "nytt" bevis), kan sammantaget bli ett starkt åtal, men åklagaren har genom sitt agerande och kryptiska utsagor förstärkt en bild av ett svagt bevisläge.

Hoppas jag har fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in