2015-08-26, 14:25
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att Bo hittades i en arbetsbod som MGM hade tillgång till och kanske amvändt sig av i åratal kan visa sig ställa till det, sett till bevisvärde.

Jepp. Inte undra på att GW och Jerzy är oroliga för att bevisen kanske inte kommer hålla
2015-08-26, 14:28
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är givetvis en lite försvårande faktor att ta med i beräkning.

Turligt nog går det att gräva svar i frågan, tex genom att åldersbestämma blodfläckar eller sekret/substanser, och jämföra ålder på eventuella sår/skador som den misstänkte förmodligen bär.

Jag är ingen expert på blod, men går det verkligen att åldersbestämma blodfläckar på föremål, nån som vet säkert? Jag har för mig att jag läst i FUP:ar tidigare att detta inte går, men jag kanske minns fel.
2015-08-26, 14:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Åklagaren är konsekvent luddig varje gång han pratar om bevisen.
Om något av den tekniska bevisningen vore utomordentligt stark (t.ex. NBs sperma eller blodstänk på kläder som fanns på kroppen) finns det väl ingen anledning att ge kryptiska svar som kan tolkas precis hur som helst? Det finns tyvärr ingen annan vettig förklaring till hans mumlande än att DNA-bevisen är svaga. Det skulle t.om. kunna vara så illa att bevisen utgörs av handsken(!), och mikroskopiskt svaga avsättningar på kläder som eventuellt kan förklaras av att brottsplatsen alternativt fyndplatsen var fullt av föremål som NB använt.
Det faktum att NB kunnat avsätta DNA i princip överallt (utom på kroppen) och ha en fullt rimlig förklaring till hur det kunnat hamna där gör inte förundersökningen direkt enkel.

Håller med 100% i det du skriver, skrev själv ett inlägg i natt där jag också påpekar att blodfyndet kan vara på handsken som hittades i ladan och att blodfyndet sannolikt är mikroskopiskt och kommer från NBs gamla skador när han arbetat i ladan genom lång tid.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-08-26, 14:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Jag är ingen expert på blod, men går det verkligen att åldersbestämma blodfläckar på föremål, nån som vet säkert? Jag har för mig att jag läst i FUP:ar tidigare att detta inte går, men jag kanske minns fel.

Tog 10sek att googla fram:

http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2012/January/dating-bloodstains-fluorescent-forensic-technique.asp
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Så lätt kommer han inte undan. Vore det så enkelt skulle inga mord i hemmen där gärningsmannen bor lösas.

Det är en väldig skillnad på ett hem och en arbetsplats.
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Helt riktigt. Det påpekades många gånger att man inte kan åldersbestämma en blodbesudling. Däremot kan man tidsbestämma en blodbesudling indirekt, om den exempelvis finns på ett kvitto som skrivits ut en viss dag, på kläder som bevisligen varit rena en given dag etc.

Presis. Det förvånade mig att det inte fanns en hyfsat säker teknik för detta.
2015-08-26, 14:33
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ja, ålder går att bestämma, därmed inte sagt att det fungerar eller ens kontrolleras i samtliga fall.
Det går ju inte att precisera exempel på förhinder/svårigheter (eftersom vi inte vet omständigheter), men visst kan det också finnas orsaker till att det inte skulle fungera - tex kontamination, mängd etc.

Om MGM bar skador så har dom dock generellt sagt, varit enklare att åldersbestämma.

Jag ville bara understycka att tekniken/metoden finns.
Jag gissar att Hamilkar kan uttrycka sig bättre om detta än vad jag kan?

En artikel som berör ämnet:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6091324

Den visar ju inget om just åldersbestämning.
2015-08-26, 14:37
Medlem
Citat:
Det är givetvis en lite försvårande faktor att ta med i beräkning.

Turligt nog går det att gräva svar i frågan, tex genom att åldersbestämma blodfläckar eller sekret/substanser, och jämföra ålder på eventuella sår/skador som den misstänkte förmodligen bär.
Blodfläckar går inte att åldersbestämma, som det framgick i en annan mordutredning.
2015-08-26, 14:37
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Tycker att MGM advokat, Rönnbäck verkar jobba på ganska bra. Tar många chanser i media om polisens slöa och inkompetenta arbete. Påtalar gång på gång klientens oskuld.

Visst, det är ju hennes jobb - men om man jämför med andra fall så brukar advokaterna hålla en lite lägre profil tills rättegången.

Hon kanske helt uppriktigt tror att mannen är oskyldig?

Mitt fetande.

Poliskåren som har hand om Lisa Holm fallet, deras arbete har tidigare kritiserats av domare, senast den 17 Juli 2015 !!!

Här i mitt tidigare inlägg finns detaljer om detta:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-08-26, 14:42
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Tog 10sek att googla fram:

http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2012/January/dating-bloodstains-fluorescent-forensic-technique.asp

Problemet är att det du länkat fortfarande betraktas som forskning från ett kommersiellt företag. Den metoden är inte allmänt vedertagen, allra minst i Sverige.

SKL:s blodanalysexpert säger att det idag inte finns några metoder att säkert åldersbestämma blod.
De tappra försök och resultat det mynnar ut i, resulterar i ett väldig svagt bevisvärde.
2015-08-26, 14:42
Medlem
afvongreves avatar
På de bilder jag har sett på henne ser det ut som om hon har anorexia. Nyckelbenen sticker ut på ett onaturligt sätt. Såna tjejer kan ha ett självdestruktivt beteende. Hon kan själv ha tagit kontakt med honom från början.
2015-08-26, 14:51
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6097357

"Det var just korta testtider som polisen i Kalmar kritiserade NFC för. Testmetoderna var anpassade för färskt blod och inte åldrat och nedsmutsat, menade polisen i Kalmar.

Enligt Ricky Ansell är det här en metod som används ganska sällan. Polisen i Kalmar verkar vara ensam om sin kritik.
"

Tekniken/metoden finns. Kan vi gå vidare, utan att behöva ifrågasätta självklarheter?

Hurvida det ansetts nödvändigt gällande NB, vore dock intressant att veta.

Du som misstolkar artikeln. Kritiken gällde lakningstider på prov. Vilka bör, enligt kritikerna, vara längre då ett prov är gammalt eller nedsmutsat.

Jämför med bakterieodlingar. Har du lite av något, får du odla mer för att kunna få säkrare svar.

Så din länkade artikel har inget med att åldersbestämma blod att göra. Alls. Och ja, det är en självklarhet, då det i flera mordfall just har konstaterats att det inte går att åldersbestämma blod.

Vi får hoppas att nya metoder och kommer

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in