2015-08-26, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Lyckas inte få den sidan att fungera på ett vettigt sätt i någon av mina webbläsare.
Har du möjlighet att kopiera in en snutt där det framgår att blod säkrats på del/delar till mobilen?

Edit: Ser nu att du inte kan det.

Jag kan intyga att det står det. Går dock inte att kopiera text. Den sidan är lte seg tar några sekunder extra att öppna.
2015-08-26, 12:53
Medlem
Stina-Linas avatar
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/ny-forhandling-i-lisa-holm-fallet

'Blod och andra DNA-spår satt på LHs tillhörigheter och kläder inte på hennes kropp
2015-08-26, 12:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tidpunkt? Vad menar du med detta gällande eventuellt DNA på mobildelar? Hittar de DNA här och där får han försöka förklara en fylleväg han raglat runt och blött på där han skar sig på flaskhalsen.
Jag menar att GM kan ha hanterat LH:s kropp och tillhörigheter på en plats där NB tidigare blött, och att sedan GM efter sitt besök på Martorp slängt ifrån sig lite olika mobildelar. - Mycket hänger på fyndplatsen för denna blodbesudlade mobildel. - Har den t.ex. hittats i början av den smala grusvägen så talar ju detta (tillsammans med andra mobildelar) för att GM sett till att göra sig av med just mobilen under det initiala skedet av sitt brott.
2015-08-26, 12:55
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/ny-forhandling-i-lisa-holm-fallet

'Blod och andra DNA-spår satt på LHs tillhörigheter och kläder inte på hennes kropp

Återigen, kläder som hon hade på sig vid påträffandet eller kläder som funnits utslängda. Jag vet hur jag tolkar åklagarens tidigare uttalanden men frågan är av synnerligen stor vikt oavsett.
2015-08-26, 12:57
Medlem
Har man fått reda på via OP om hon blev sexuellt attackerad också?

Skulle må unset bättre i denna vidriga historia om hon inte blev det.
2015-08-26, 12:57
Medlem
valleros avatar
Åklagaren är konsekvent luddig varje gång han pratar om bevisen.
Om något av den tekniska bevisningen vore utomordentligt stark (t.ex. NBs sperma eller blodstänk på kläder som fanns på kroppen) finns det väl ingen anledning att ge kryptiska svar som kan tolkas precis hur som helst? Det finns tyvärr ingen annan vettig förklaring till hans mumlande än att DNA-bevisen är svaga. Det skulle t.om. kunna vara så illa att bevisen utgörs av handsken(!), och mikroskopiskt svaga avsättningar på kläder som eventuellt kan förklaras av att brottsplatsen alternativt fyndplatsen var fullt av föremål som NB använt.
Det faktum att NB kunnat avsätta DNA i princip överallt (utom på kroppen) och ha en fullt rimlig förklaring till hur det kunnat hamna där gör inte förundersökningen direkt enkel.
2015-08-26, 13:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Verkligen. Eller, att en telefon stängs av och den andra strax efteråt, kanske i samma cell (telefonmast).

Problemet med din fromma önskan är att telefonmaster inte rapporterar var en telefon finns sådär precist, utan i princip bara vet att telefonen är inom räckhåll inom sitt täckningsområde. Sedan finns det överlämningsalgoritmer mellan masterna (roaming) som nyttjar triangulering och åt vilket håll signalstyrkan förefaller öka (riktning) och man kan grovplotta en telefons rörelser på det sättet.

Om om det funnits särskilt bra sådana möjligheter ute vid Martorpstrakten och vid kafeet vet jag inte. (Men polisen vet, och kan ta reda på).

Det finns en utredning långt bak i tråden av Immodomanus (tror jag hen heter) som visade att det finns en hyggligt bra överlappning mellan flera master i området (åtminstone för att vara ute på landet). Skribenten påstod sig ha sakkunskaper i frågan och verkade vara optimistisk angående möjligheterna att få till en ganska bra bild av hur misstänkta personers telefoner rört sig under den aktuella tiden (Givet då att de varit påslagna förstås). Vi får väl se vad som kan finnas i den vägen i FUP.
2015-08-26, 13:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
BROTT Bevisen i Lisa Holmfallet håller för ännu en omhäktning. ... bekräftade åklagare Lars Göran Wennerholm att blodspår från den 35-årige mannen påträffats på Lisa Holms tillhörigheter, bland annat på mobiltelefon.

Nu fick jag till det.. Det där ser välldigt bra ut och lär bli synnerligen svårt att bortförklara. Blod eller fingeravtryck på del/delar till mobilen är just vad jag har efterlyst och hoppats på.
2015-08-26, 13:06
Medlem
Har det läckts några ocensurerade bilder på MGM ännu? Hans namn? PMa gärna isåfall.
2015-08-26, 13:07
Medlem
Men nu står det klart att Missing peoples fynd kanske inte var lika avgörande som det har framstått

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6239894

Vem/vilka har velat få det att "framstå" som detta? Jo, polisen själva. Det blir mer och mer efterkonstruktioner och åklagarens luddigheter ger sken av att avsiktligt vilseleda för att få bevisen att framstå som mer avgörande än de är.

Om de tre (två?) litauerna rörde sig ("dök upp") på olika platser- varför släpptes då så snabbt de/den andra?

Tyvärr finns det dessutom mycket lite förtroende för Skaraborgs tingsrätt och dess domare sedan en av dessa representanter hittade på ett brott som inte fanns tidigare i denna historia.
Senast redigerad av nopomil 2015-08-26 kl. 13:17.
2015-08-26, 13:09
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu fick jag till det.. Det där ser välldigt bra ut och lär bli synnerligen svårt att bortförklara. Blod eller fingeravtryck på del/delar till mobilen är just vad jag har efterlyst och hoppats på.
Glöm den uppgiften!
Skribenten hade skrivit fel. Jag har frågat henne via mail.
Trist...
2015-08-26, 13:12
Medlem
Om jag inte minns helt fel lär mgm ha sagt
enligt uppgifter i media att han aldrig träffat
LH vilket uppenbarligen inte är sant.
Kanske fanns dna direkt på hennes kropp
eller på kläder som hon hade på sig.
Någon form av kontakt har skett annars inget dna.
Åklagaren sa att vad som menas med kropp
är en definitionsfråga.
Men det är egentligen ganska meningslöst att spekulera
i olika händelseförlopp dna mm.
Det är bättre att invänta fup då många frågetecken
kommer att få sina svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in