2015-08-25, 22:23
  #11593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Den ekonomiska situationen i Ukraina är förfärlig. Dags att sluta kriga och börja bygga upp landet, men det händer ju inte. En ljuspunkt är att några privata långivare skriver ned sina krav med 20 procent, men det rapporteras inte här.



http://russia-insider.com/en/business/ukraine-gdp-and-exports-collapsing/ri9367

Kriget tar slut när Ryssland drar bort sina trupper från ockuperat land och slutar langa vapen. Men det är ju glädjande att du noterar att långivarna hjälper Ukraina precis som IMF med flera gör.
Angriparen Ryssland däremot får ingen som helst hjälp och Rubeln har ju tappat 50% på ett år så det ser betydligt sämre ut där
2015-08-25, 22:24
  #11594
Medlem
flyer1s avatar
Det har kommit twitter rapporter om ryska jaktplan över Luhansk, men inget näms tex i Kiew Post och på twitter förnekas detta av Ukrainska luftvärnet.

Men om det vore sant vore det katastrofalt för det vore en enorm upptrappning mot fullt krig.
2015-08-25, 22:51
  #11595
Medlem
Många undrar vad som händer och kommer att hända vid fronten och jag vet inte mer än andra. En fd ukrainsk diplomat säger att Ryssland går in om UAF startar en storskalig offensiv. Jag är benägen att hålla med denne diplomat, eftersom Minsk, VP:s skötebarn, ser ut att ha pladaskat. En ukrainsk offensiv kan resultera i en rysk intervention med allt det innebär för Europa. Vi får en konflikt, diplomatisk, ekonomisk, politisk och kanske militär, som kan vara i åratal. USA har intresse av den, men inte Europa och Ryssland. Om Ryssland går in, så tror jag att det görs med helikoptrar, som snabbt landsätter trupper.

Citat:
According to him, Russia will not allow the emergence of Ukrainian flag on Donetsk and Lugansk.

"If tomorrow the Ukrainian army will begin a full-scale offensive in the Donbass, I guarantee you that Russia will announce a peacekeeping operation and officially, under the guise of aviation introduce troops.

http://rusvesna.su/news/1439463713
2015-08-25, 23:26
  #11596
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Det har kommit twitter rapporter om ryska jaktplan över Luhansk, men inget näms tex i Kiew Post och på twitter förnekas detta av Ukrainska luftvärnet.

Men om det vore sant vore det katastrofalt för det vore en enorm upptrappning mot fullt krig.

En grej som man förklarat det med är att ryska civila plan har flugit väldigt nära kontaktlinjen, och deras "spår i luften har blåst över pga den östliga vinden". Låter helt båg för mig. Sen vill väl inte ukrainsk militär hitta på saker hursomhelst, och väntar med att bekräfta ryska plan.
2015-08-25, 23:31
  #11597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Den ekonomiska situationen i Ukraina är förfärlig. Dags att sluta kriga och börja bygga upp landet, men det händer ju inte. En ljuspunkt är att några privata långivare skriver ned sina krav med 20 procent, men det rapporteras inte här.



http://russia-insider.com/en/business/ukraine-gdp-and-exports-collapsing/ri9367
Ukraina är värd en eloge för att man de fakto bygger upp landet samtidigt som man måste hålla ryssen stången. Det är illa pissat av en nytillträdd regering. Visst vore det bättre om ryssen hade vett på att hålla sig på sin sida gränsen, det är ju självklart. Men Ukraina måste ju försvara sitt territorium och sitt folk, det är ju en regerings skyldighet. Poroschenko vann ju valet genom sin västvänliga politik men fick då tyvärr in ryssen olovandes i landet. Det stålbad Ukraina nu genomlider varar ju inte för evigt, reformer och demokrati lönar sig alltid i längden. Se bara på halvdiktaturen Ryssland, upp som en sol ner som en pannkaka. Där kan vi tala om ett ökat ekonomiskt kaos och det kan inte ens "institutet för internetforskning" i Moskva propagandera bort.
2015-08-25, 23:43
  #11598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Många undrar vad som händer och kommer att hända vid fronten och jag vet inte mer än andra. En fd ukrainsk diplomat säger att Ryssland går in om UAF startar en storskalig offensiv. Jag är benägen att hålla med denne diplomat, eftersom Minsk, VP:s skötebarn, ser ut att ha pladaskat. En ukrainsk offensiv kan resultera i en rysk intervention med allt det innebär för Europa. Vi får en konflikt, diplomatisk, ekonomisk, politisk och kanske militär, som kan vara i åratal. USA har intresse av den, men inte Europa och Ryssland. Om Ryssland går in, så tror jag att det görs med helikoptrar, som snabbt landsätter trupper.



http://rusvesna.su/news/1439463713
Nu bidde det väl lite fel i tankemönstret. Ryssland attacker Ukraina om Ukraina försöker återta sitt territorium, men det är USA som vill ha den krigiska utvecklingen, allt medan ryssen är fredsängeln? Rätt uppfattat? Tycker du inte det låter lite konstigt eller motsägelsefullt? Misstänkt likt rysk propagandapladder från tr-fabriker där man ju mestadels öppnar munnen innan hjärnan aktiverats fullt ut.
2015-08-26, 00:03
  #11599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
En ukrainsk offensiv kan resultera i en rysk intervention med allt det innebär för Europa. Vi får en konflikt, diplomatisk, ekonomisk, politisk och kanske militär, som kan vara i åratal. USA har intresse av den, men inte Europa och Ryssland.
Europa har ett mycket stort intresse av att se att angriparen Ryssland straffas för sitt överfall på Ukraina. Det är inte 1938 och det kommer inte att bli någon "fred i vår tid" som belönar ockupationsmakten Ryssland. Demokratierna i Europa lärde sig den läxan 39-45. Putin verkar inte ha gjort det ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Om Ryssland går in, så tror jag att det görs med helikoptrar, som snabbt landsätter trupper.
Tyvärr så är väl inte den Ryska generalstaben lika okunnig som vedhuggare så de skulle nog sätta in sina trupper lite intelligentare än så

Att skicka in helikoptrar mot det ukrainska flyget och luftvärnet skulle innebära en massaker som får Gettysburg att framstå som en mindre bilolycka (ca 8000 döda på en dag)

Därefter ska alltså Ryska soldater till fots utan något som helat skydd möta ukrainsk artillerield och stridsvagnar för att i slutändan anfalla mot kulsprutor som vid slaget vid Somme

Dock en trevlig tanke. Med Vedhuggare som Rysk arméchef skulle det vara över på en dag. Ryssland skulle vara tvunget att kapitulera pga truppbrist
2015-08-26, 01:00
  #11600
Medlem
Ryssarna har redan förlorat 2000 man i Ukraina och 3200 skadade ryska soldater på semester.

http://en.censor.net.ua/photo_news/348976/russian_media_outlet_admits_2000_russian_military_ killed_and_3200_seriously_injured_in_war_in_donbas

Så gärna jag ser gärna att ryssarna flyger in med massa helikoptrar och skjuts ner. Ukraina har en hel del BUK luftvärn Men hoppas de försöker så att de får än mer förluster för frågan är hur många döda det är värt för ryssarna. Ukraina som dessutom byggt över 60 mil försvarsställningar med fort och dylikt Det lär väl gå lika bra som i stormningen av Mariyinka. Kan det det vara för att sepdräggen failade där som de inte gett sig på någon mer stormning för pisk fick de rejält där, anfall med 1000 man och stridsvagnar gick inte vägen.

Nu skickas väl också T-72 tanks och T-80 läste jag senast mot fronten, Ukrainska stridsvagnar dvs.

Sen lite mer:

By the end of 2015, the Armed Forces of Ukraine will have received 300 armored vehicles, 400 military vehicles, 30,000 rockets and ammunition.Source: http://en.censor.net.ua/n348865

170 pieces of military equipment has already been taken to the east of Ukraine to fulfill combat missions in the ATO area. They include 25 Bulat, T-64, T-72, and T-80 tanks, seven units of Grad MLRS, five OSA surface to air missile systems, five Pion-2S7 self-propelled mortars, seven Gvozdika-2S1 self-propelled guns, 20 Humvees, 20 units of BMP-2 and BMP-1 infantry fighting vehicles, 15 units of MT-12 and MSTA- B cannons, 30 KrAZ power tugs, 25 KrAZ trucks, 10 MAZ power tugs and other weapons and military equipment," the statement readsSource: http://en.censor.net.ua/n348735
__________________
Senast redigerad av pettersson72 2015-08-26 kl. 01:06.
2015-08-26, 01:02
  #11601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Europa har ett mycket stort intresse av att se att angriparen Ryssland straffas för sitt överfall på Ukraina. Det är inte 1938 och det kommer inte att bli någon "fred i vår tid" som belönar ockupationsmakten Ryssland. Demokratierna i Europa lärde sig den läxan 39-45. Putin verkar inte ha gjort det ännu.


Tyvärr så är väl inte den Ryska generalstaben lika okunnig som vedhuggare så de skulle nog sätta in sina trupper lite intelligentare än så

Att skicka in helikoptrar mot det ukrainska flyget och luftvärnet skulle innebära en massaker som får Gettysburg att framstå som en mindre bilolycka (ca 8000 döda på en dag)

Därefter ska alltså Ryska soldater till fots utan något som helat skydd möta ukrainsk artillerield och stridsvagnar för att i slutändan anfalla mot kulsprutor som vid slaget vid Somme

Dock en trevlig tanke. Med Vedhuggare som Rysk arméchef skulle det vara över på en dag. Ryssland skulle vara tvunget att kapitulera pga truppbrist

Nej, Mace. Trupperna kan komma med helikopter till DNR och LNR och tanksen och andra fordon kan rulla över gränsen. Det ena utesluter inte det andra. Helikopter-idén är inte min, förresten. Någon, som säger sig veta, säger att rätt stora trupper kan transporteras med ryska helikoptrar.

Det ukrainska flyget? Det är försvagat och inte tror jag att det kan stå emot det ryska flygvapnet.

Bara så att du vet. Den här möjliga konflikten vill jag inte ha.

Dina invändningar och beskyllningar är desperata. Det är fantastiskt att se hur du härjar, Mace. Den här tråden är välbesökt. Må alla läsare dra sina egna slutsatser. Jag anser att du är kontraproduktiv, men du förstår det inte.
2015-08-26, 01:09
  #11602
Medlem
Så svagt är inte det Ukrainska flygvapnet, 80 Mig 29 t.ex enligt Wikipedia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_Air_Force#Aircraft_Inventory
2015-08-26, 01:13
  #11603
Medlem
[quote=vedhuggare|54479004]Nej, Mace. Trupperna kan komma med helikopter till DNR och LNR och tanksen och andra fordon kan rulla över gränsen. Det ena utesluter inte det andra. Helikopter-idén är inte min, förresten. Någon, som säger sig veta, säger att rätt stora trupper kan transporteras med ryska helikoptrar.

Det ukrainska flyget? Det är försvagat och inte tror jag att det kan stå emot det ryska flygvapnet.

Största hotet ändå mot ryskt flygvapen är luftvärn.

Ryska reguljära armén på Ukrainskt territorium dvs krigsförklaring för Ryssland ger Ukraina rätt att landsätta specialstyrkor och de kan gå över gränsen och börja strida inne i Ryssland, tror inte de ryssar som bor närmast gränsen vill detta bli beskjuten över gränsen.

Sen pratar vi om det här också de Ukrainska styrkorna, reserverna lär kallas in vilket skulle ge Ryssarna ett rent helvete.


Active personnel
250,800 (January 2015)

Reserve personnel
700,000 (March 2015)

Deployed personnel
60,000
__________________
Senast redigerad av pettersson72 2015-08-26 kl. 01:16. Anledning: La till lite mer
2015-08-26, 02:24
  #11604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Du vänder och vrider på allt. Jag vill?! Jag har aldrig någonsin velat ha knaset i Ukraina och jag hoppas vi slipper en rysk intervention.
Det var du so påstod att Ryssland skulle använda helikoptrar vid en intervention i Ukraina (inga andra fordon nämndes och inga geografiska begränsningar angavs).

När jag visade hur korkat det var så försökte du rädda ansiktet med att ändra förutsättningarna men bommade fortfarande det logiska tänkandet.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Du hoppas på ett starkare ukrainskt flygvapen, men du glömmer att flera plan sköts ned under sommaren 2014. Så många att attackerna mot civila upphörde. Planen sköts ned av lilla NAF. Vad tror du händer om konflikten eskalerar och Ryssland går in?
nä jag hoppas inte, jag konstaterar vad som sker. Du däremot verkar ha glömt de icke flygdugliga planen som stod på Krim tex. De har nu monterats ihop igen i Ukraina och försatts i stridsskick. Man hade en hel del plan som stod i reserv tidigare. De har satts igång igen.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Och det "utmärkta" ukrainska luftvärnet är på plats i DNR och LNR? Nej. Dröm du om ZSU-23.
De är en integrerad del av ukrainska mekaniserade förband och du brukar ju hävda att den Ukrainska armén är i området med sina tunga vapen så då har du besvarat frågan själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in