2015-08-24, 22:10
  #11581
Medlem
Herzs avatar
Tror inte USA stödjer Ukraina i en eventuell offensiv eftersom det skulle riskera för mycket. Ett potentiellt världskrig skulle bryta ut och Pentagons planer att förgöra Ryssland skulle gått i kras. Istället tror jag att de väntar i 10-20 år till tills det blir någon form av statskupp mot Putin eller ett Västvänligt regimskifte.
2015-08-24, 22:27
  #11582
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Tror inte USA stödjer Ukraina i en eventuell offensiv eftersom det skulle riskera för mycket. Ett potentiellt världskrig skulle bryta ut och Pentagons planer att förgöra Ryssland skulle gått i kras. Istället tror jag att de väntar i 10-20 år till tills det blir någon form av statskupp mot Putin eller ett Västvänligt regimskifte.

En statskupp mot Putin behöver vi inte vänta länge på, jag gissar på 2-3 år när ekonomin har kraschat fullständigt. Putin kör ju Ryssland ner i stupet, tålamodet kommer att ta slut även i Ryssland. Putin har levt på att världsmarknadspriset på olja har varit högt under hans period vid makten, nu försvinner denna enda möjlighet att ge ryssarna västlig levnadsstandard och därmed försvinner också ryssarnas kompromissvilja vad gäller yttrandefrihet och lydnad.

Obama är en svag president som hellre jobbar för pacifistiska åtaganden än att med militära medel få bukt med olösbara konflikter. Både senat och kongress har gett klartecken till amerikanska vapenleveranser till Ukraina men Obama vägrar, likt en envis bromskloss. Inte blir det bättre av att såväl Merkel som Hollande gör allt för att undvika något som kan liknas vid en militär konfrontation. Däremot finns ju andra vapen att ta till som påskyndar maktförändring i Kreml. Nästa amerikanska president kommer troligen inte att tveka vad gäller att förse Ukraina med vapen, och kanske mer än så.
2015-08-24, 23:41
  #11583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det ser ut att ha lugnat ned sig vid fronten, men det står klart att fredsprocessen inte fungerar. Det leder till spekulation om vad som kommer att hända. Kiev svarar med att säga att NAF kommer att gå till anfall just på nationaldagen, dvs idag. Jag hörde politikern Poroshenko säga att flera hundra ryska tanks kommit till Donbass. Karln är obalanserad, men han är ju politiker.

Några kräver rysk militär intervention. Jag har också undrat om Moskva är på väg att tappa tålamodet. En intervention kan rädda Donbass, men den skulle också ge oss ett spänt och farligt internationellt läge. Inte många tror att vi någonsin ser Minsk3.



http://fortruss.blogspot.se/2015/08/russia-must-force-ukraine-to-peace.html

Hmm då skull ryssarna slagit till för längesedan, nu har Ukraina bra mycket mer stridserfarenhet och moral för att inte prata om fortifikationer. Ge sig på ett land med 48 miljoner invånare minus de 2 miljoner+ invånare i Luhansk och Donetsk vore värre än Afghanistan för ryssarna, du tror inte hela Ukraina förutom utbrytardräggen skulle resa sig?. Visst inta och krossa hela Ukrainska armén men jag ser gärna lite BUK system som skjuter ner ryska stridsflyg på Youtube, gärna Warleaks och massor av ryska döda soldater vilket det skulle resultera i.

Få se nu 248 000 man har tydligen Ukraina nu aktiva, så Ryssarna bör in med en jävla massa man för att ta hela Ukraina, för det kommer att krävas, det är inte litet land vi pratar om här. Tänk realistiskt.
2015-08-24, 23:45
  #11584
Medlem
muslemhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Tror inte USA stödjer Ukraina i en eventuell offensiv eftersom det skulle riskera för mycket. Ett potentiellt världskrig skulle bryta ut och Pentagons planer att förgöra Ryssland skulle gått i kras. Istället tror jag att de väntar i 10-20 år till tills det blir någon form av statskupp mot Putin eller ett Västvänligt regimskifte.
Endast ett land fullföljer en plan på att "förgöra" ett annat (grann)land, i alla fall totalt underminera det och sabotera allt icke önskvärt reformarbete o samarbete med Europa, o det är Ryssland.
USA arbetar i det här sammanhanget enbart för att ena och samla västvärldens demokratier o allierade för att mota och stoppa Rysslands eskalerade mullvadsarbete för att underminera den europeiska säkerhetsordningen som rått efter Sovjetunionens fall. Alla aktiva försöka att störta Putin ligger helt utanför USA:s förmåga.
Tugget om att "USA försöker förgöra Ryssland" är m.a.o. infantilt.
2015-08-24, 23:59
  #11585
Medlem
muslemhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ryssland har flyttat en än större del av sin armé in i Ukraina:
Om Poroschenkos siffror stämmer undrar man vad Putin sysslar med nu. Handlar det om uppbyggnad för en offensiv så brukar ju ryssen i och f.s. inte våga sig på sådana försåvitt man inte är 10 ggr fler.
Påbörja en offensiv - med nya sanktioner - när ekonomin dyker allt fortare?
I annat fall, om det enbart är någon slags psykologisk krigföring - vad kostar det inte att hålla halva ryska armén långt utan för sina ordinarie förläggningar månader (år) i ända? VP:s tanke måtte vara "visst, det är dyrt för mig, men ännu dyrare för Poroschenko"
Ett fall för psyket.
2015-08-25, 00:18
  #11586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Har man inte total teknisk överlägsenhet och det har inte ryssarna så vill man ha minst 3 mot 1 i anfallskrig. Hela den ryska Armén anges till 770 000 på Wikipedia så det kräver alltså allt de har. De ska då lämna gränserna mot Natoländerna och mot Kina obevakade plus att de ska dra bort sina trupper från Georgien och Moldavien. Känns inte som om Ryssarna skulle göra det.

Håller med, sen lär nog Ukraina mobilisera än mer ifall Ryssland skulle invadera så rena självmordet för Ryssarna att en försöka, deras proxykrig går heller inte bra, kolla bara vilket lite område av både Luhansk och Donetsk som de semestrande ryska soldaterna kontrollerar jämför med Ukrainska armén. Sen gör det inte saken bättre att Ukraina har byggt 60 mil med fortifikationer vilket separatisterna fick smaka på i Maryinka där de fick pisk och fick dra sig tillbaka.
2015-08-25, 08:44
  #11587
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Håller med, sen lär nog Ukraina mobilisera än mer ifall Ryssland skulle invadera så rena självmordet för Ryssarna att en försöka, deras proxykrig går heller inte bra, kolla bara vilket lite område av både Luhansk och Donetsk som de semestrande ryska soldaterna kontrollerar jämför med Ukrainska armén. Sen gör det inte saken bättre att Ukraina har byggt 60 mil med fortifikationer vilket separatisterna fick smaka på i Maryinka där de fick pisk och fick dra sig tillbaka.


Ryssland är inte intresserade av att anfall och ockupera hela Ukraina. De vet att en sådan sak skulle var omöjlig. Däremot så vill Putler, trots ett högt pris, fortsätta att försöka destabilisera Ukraina, förhindra ekonomisk och militär utbyggnad och, på sikt, EU och NATO medlemskap för Ukraina. Dock är det i själva verket det ryska åtgärderna som driver Ukraina allt närmare väst och NATO. På sikt så kommer ändå Ukraina att bli ett EU-land och NATO medlem.
2015-08-25, 10:33
  #11588
Medlem
muslemhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Därför att Donetsk och Luhansk inte klarar sig som självständiga stater ifall ingen erkänner dom och att det skulle skadat Rysslands relation med Ukraina ännu mer och skapa ännu mer negativ publicitet för Ryssland.
Om då självständighet inte är ett alternativ, vare sig inom Ukraina eller utanför, då återstår väl bara att Ryssland annekterar eller att man lägger ner och accepterar den autonomi (vanligt regionalt självstyre man ser i övriga Europa) som Kiev nu planerar för övriga delarna? Eller?
2015-08-25, 10:38
  #11589
Medlem
muslemhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ryssland är inte intresserade av att anfall och ockupera hela Ukraina. De vet att en sådan sak skulle var omöjlig. Däremot så vill Putler, trots ett högt pris, fortsätta att försöka destabilisera Ukraina, förhindra ekonomisk och militär utbyggnad och, på sikt, EU och NATO medlemskap för Ukraina. Dock är det i själva verket det ryska åtgärderna som driver Ukraina allt närmare väst och NATO. På sikt så kommer ändå Ukraina att bli ett EU-land och NATO medlem.
Det fetade förklarar varför Putin är en av 'världens största strateger' (diskuteras i annan tråd)!
T.o.m. vedhuggarn måste skruva på sig generat när han konstaterar att Putin åstadkommit precis just det han ville förhindra.
__________________
Senast redigerad av muslemhunter 2015-08-25 kl. 10:43.
2015-08-25, 17:50
  #11590
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Tror inte USA stödjer Ukraina i en eventuell offensiv eftersom det skulle riskera för mycket. Ett potentiellt världskrig skulle bryta ut och Pentagons planer att förgöra Ryssland skulle gått i kras. Istället tror jag att de väntar i 10-20 år till tills det blir någon form av statskupp mot Putin eller ett Västvänligt regimskifte.

Nej, Pentagon har inte planer på att "förstöra Ryssland". I såna fall måste den hela ryska konventionella och nukleära vapenarsenalen tas om hand och förstöras. Det är ingenting man gör med hjälp av en ukrainsk offensiv. För Pentagon, och resten av hela världen, blir det sjukt mycket otryggare när skäggtomtar från ökenländer börjar köpa alla möjliga moderna missiler och raketer för en spottstyver. MH17-liknande katastrofer kommer inträffa en gång i veckan, och föregås av ISIS-videor på Liveleak. Det är precis därför, som du själv skriver, det är bäst med en västvänlig president i Ryssland. Framförallt för ryska befolkningen är det bäst.

Vidare nyheter: idag på morgonen, kl 6 svensk tid, så märktes flera militära jetflygplan över Luhansk. Vad jag vet så har flygplan inte används så mycket i den här konflikten, men vi kanske ser att de gör det nu. Källa är twittrare från området.
2015-08-25, 21:29
  #11591
Medlem
Den ekonomiska situationen i Ukraina är förfärlig. Dags att sluta kriga och börja bygga upp landet, men det händer ju inte. En ljuspunkt är att några privata långivare skriver ned sina krav med 20 procent, men det rapporteras inte här.

Citat:
In the first half of the year, the decline of industrial production was 20.5%. The decline in agriculture was 9.3 per cent and exports collapsed by 35.4 per cent. The collapse of exports to Russia was particularly marked. Real wages in Ukraine fell 23.9%.

“As a result, the decline in GDP for the year will slow to 8.9 per cent, while inflation is expected to reach 45.8 per cent (December to December).”

Newsweek reported eight months ago that Ukraine’s military budget for 2015 would be double the previous year, rising to the equivalent of $3.2 billion. But the Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) reported in April 2015 that spending already reached $4 billion in 2014. It projects, “In Ukraine, spending on the armed forces is expected to double in 2015, but almost half of it will go to pensions. Systemic corruption may prevent much of the rest from reaching frontline troops.”

According to data of the World Bank, Ukraine’s real GDP performance for the last 24 years has been the worst in the world, writes Sergey Korablin, a doctor of economics in Kyiv, in an August 22 article in ZN.ua.

The other four, negative growth countries were Moldova (-29%), Georgia (-15.4%), Zimbabwe (-2.3%) and the Central African Republic (-0.9%).

http://russia-insider.com/en/business/ukraine-gdp-and-exports-collapsing/ri9367
2015-08-25, 22:20
  #11592
Medlem
flyer1s avatar
[quote=vedhuggare|54476197]Den ekonomiska situationen i Ukraina är förfärlig. Dags att sluta kriga och börja bygga upp landet, men det händer ju inte. En ljuspunkt är att några privata långivare skriver ned sina krav med 20 procent, men det rapporteras inte här.


Hur ska Ukraina kunna sluta kriga ? Det är ju de som är under attack, en försvarare slutar inte !Ukraina gör väst en tjänst och förblöder ryssen. Ryssen skapar sitt eget helvete. Ryssens ekonomi lider lika mycket, förmodligen mer.
Dags för ryssen tänka om. Ju längre det dröjer, ju mer kostar det för ryssen.
Har de inte tjurat nog för Maidan, är det inte dags gå vidare i en konstruktiv riktning ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in