2015-08-26, 00:41
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, jag har inget belägg. Fel av mig, jag glömde att ironi inte fungerar bland (invektiv) på Flashback. Jag svarade #FritzDaCat ironiskt, NB skulle inte ha hunnit.

Vad är två typer av DNA? Finns det två typer av DNA?

Så här står det i artikeln du länkade till!

Vad som framgår av obduktionsrapporten vill han inte gå in på i nuläget. Däremot avslöjar Lars-Göran Wennerholm att bevisningen mot den misstänkte 35-åringen har stärkts. Man har hittat den misstänkte mördarens blod på Lisa Holms tillhörigheter.
– Det finns en annan typ av dna-spår också, men vad det är kan jag inte gå in på.
2015-08-26, 00:45
Medlem
Theforeigners avatar
OK, så polisen säger att dom säkrat "blodspår" (DNA från blod, möjligtvis mikroskopiskt blodfynd) på 17-åringens tillhörighet, förmodligen något sorts klädesplagg.

Och om det visar sig att det DNA/"blodspår" hittades på Lisa's handske som hittades i ladan, och att det var från mikroskopisk blod, ja då ger jag inte mycket for det "beviset".

NB har arbetat i ladan igenom längre tid och har säkerligen haft flera mindre blodiga skador i den tid han arbetat där och därför vill det finnas torkade mikroskopiska blod-partiklar runt om i den ladan och iom handsken hittades på marken ja då kan den mycket sannolikt kontaminerats.

Ända sättet jag skulle kunna medge att DNA/"blodspåret" pekar starkt på NB som GM är om det var synligt NB blod som hittades på ett klädesplagg Lisa hade på sig, eller låg tillsammans med henne, när hon hittades, OCH att NB när han häktades hade synliga, nyligen uppstådda sår på händer, armar, ansiktet eller kroppen som kunde avsätta den synliga blodmängd som evt hittats på Lisa's klädesplagg.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-08-26 kl. 01:00.
2015-08-26, 00:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Om det (mot förmodan) skulle vara så att åklagaren misstänker att NB kört på LH och därefter gömt undan kropp och tillhörigheter - skulle det då vara fel av åklagaren att rubricera, och åtala för mord? (Jo jag vet att vissa uppfattar frågan som idiotisk men jag kan ta det).

Det där är en fråga om nog tingsnotarien eller Bergakungen är bättre lämpade att svara på - de har så mycket större formella juridiska kunskaper än vad jag har.

Själv tror jag att det är skillnad på vad åklagaren privat kan tro och på vad hen anser sig kunna leda i bevis. Alltså: "Vem vet om han inte bara körde på henne ändå" är inte ett skäl att låta bli att åtala om bevisningen ändå pekar mot uppsåtligt dödande. Det känns dock som rätt udda att åklagaren skulle gå fram med en gärningsbeskrivning som hen själv anser att det är ganska lätt att arbeta upp rimliga tvivel mot. Ditt exempel borde innebära att det är svårt att säga om skadorna som dödat offret kommer från en påkörning eller medvetet angreppsvåld och att det också finns andra indikationer på att olycka är troligare än uppsåtligt dödande. I så fall borde den rimliga slutsatsen bli kan man tycka att det inte går att styrka mord/dråp och att åklagaren bara åtalar för det som går att styrka: Att personen vållat den andres död och sen försökt dölja brottet genom att gömma kroppen.
2015-08-26, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
OK, så polisen säger att dom säkrat "blodspår" (DNA från blod, möjligtvis mikroskopiskt blodfynd) på 17-åringens tillhörighet, förmodligen något sorts klädesplagg.

Och om det visar sig att det DNA/"blodspår" hittades på Lisa's handske som hittades i ladan, och att det var från mikroskopisk blod, ja då ger jag inte mycket for det "beviset".

NB har arbetat i ladan igenom längre tid och har säkerligen haft flera mindre blodiga skador i den tid han arbetat där och därför vill det finnas torkade mikroskopiska blod-partiklar runt om i den ladan och iom handsken hittades på marken ja då kan den mycket sannolikt kontaminerats.

Ända sättet jag skulle kunna medge att DNA/"blodspåret" pekar starkt på NB som GM är om det var synligt NB blod som hittades på ett klädesplagg Lisa hade på sig, eller låg tillsammans med henne, när hon hittades, OCH att NB när han häktades hade synliga, nyligen uppstådda sår på händer, armar, ansiktet eller kroppen som kunde avsätta den synliga blodmängd som evt hittats på Lisa's klädesplagg eller.

Du begränsar dig verkligen. Det finns väl massor av omständigheter som kunde peka åt ett viss håll. Låt exempelvis säga att blodet hittas på glasskärvor av Lisas trasiga mobiltelefon som hittades kastad en bit från vägen. Skulle det peka mot NB i din bok?
2015-08-26, 00:57
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det där är en fråga om nog tingsnotarien eller Bergakungen är bättre lämpade att svara på - de har så mycket större formella juridiska kunskaper än vad jag har.

Själv tror jag att det är skillnad på vad åklagaren privat kan tro och på vad hen anser sig kunna leda i bevis. Alltså: "Vem vet om han inte bara körde på henne ändå" är inte ett skäl att låta bli att åtala om bevisningen ändå pekar mot uppsåtligt dödande. Det känns dock som rätt udda att åklagaren skulle gå fram med en gärningsbeskrivning som hen själv anser att det är ganska lätt att arbeta upp rimliga tvivel mot. Ditt exempel borde innebära att det är svårt att säga om skadorna som dödat offret kommer från en påkörning eller medvetet angreppsvåld och att det också finns andra indikationer på att olycka är troligare än uppsåtligt dödande. I så fall borde den rimliga slutsatsen bli kan man tycka att det inte går att styrka mord/dråp och att åklagaren bara åtalar för det som går att styrka: Att personen vållat den andres död och sen försökt dölja brottet genom att gömma kroppen.
Det behöver man inte vara kvasi-jurist på Flashback för att kunna uttala sig om. Åklagaren ska åtala efter den gärningsbeskrivning som han tror sig kunna få fällande dom för. Låt vara att många åklagare tolkar det väldigt extensivt och försöker smälla till med så kraftiga rubriceringar som möjligt.
2015-08-26, 00:58
Avslutad
Det vore intressant att veta om den Litauiska
Polismyndigheten verkligen talat sanning när
dom påstår att NB har ett prickfritt register?
Det finns nog en hel del på honom om han
nu är själva Gärningsmannen.
Ingen bra reklam eller ska jag säga Ambassadör
för Litauern.
Det finns en hel del allvarlig brottslighet som har
täta förbindelser med Sverige.
Upp i mot 35 st enskilda grovt kriminella individer
kan Svenska polisen påträffa på en färjeöverfart.
Låter destruktivt att ha med det landet att göra
överhuvudtaget.
Ändå har jag inte blivit överbevisad om att han har
helt skuld till detta.
Bil olycka??? Borde synas på flera sätt.
2015-08-26, 00:59
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
LGW är en på Flashback förekommande förkortning för Leif Gustaf Willy Persson. Vänligen undvik förkortningar som kan förväxlas med andra. Jag vet vad åklagaren sa. Vet du var han menar med "en annan typ av dna-spår", eller använder du "två typer av DNA spår" utan att veta vad det menas? Om du vet, förklara, horbock. Jag känner igen löss som du.

Mitt fetande.

"en annan typ av dna-spår" skulle kunna vara Mitokondriellt DNA.

( Till dom som inte vet; Mitokondriellt DNA som kan användas som bevismaterial när man hittar hårstrån utan hårsäck och därför inte kan hitta riktigt DNA som enbart finns i hårsäcken
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mitokondriellt_DNA )
2015-08-26, 01:00
Avslutad
Citat:

Ända sättet jag skulle kunna medge att DNA/"blodspåret" pekar starkt på NB som GM är om det var synligt NB blod som hittades på ett klädesplagg Lisa hade på sig, eller låg tillsammans med henne, när hon hittades, OCH att NB när han häktades hade synliga, nyligen uppstådda sår på händer, armar, ansiktet eller kroppen som kunde avsätta den synliga blodmängd som evt hittats på Lisa's klädesplagg eller.

Ja!
Det vanligaste är väl blod under offrets naglar
2015-08-26, 01:06
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Du begränsar dig verkligen. Det finns väl massor av omständigheter som kunde peka åt ett viss håll. Låt exempelvis säga att blodet hittas på glasskärvor av Lisas trasiga mobiltelefon som hittades kastad en bit från vägen. Skulle det peka mot NB i din bok?

Mitt fetande.

Det skulle, för mig, inte vara 100% överbevisande då det i princip lika gärna skulle ha kunnat hänt om NB bara plockat upp Lisas trasiga mobiltelefon från marken och det är ju inte tillfället med mitt eksempel.
2015-08-26, 01:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Det vore intressant att veta om den Litauiska
Polismyndigheten verkligen talat sanning när
dom påstår att NB har ett prickfritt register?
Det finns nog en hel del på honom om han
nu är själva Gärningsmannen.
Ingen bra reklam eller ska jag säga Ambassadör
för Litauern.
Det finns en hel del allvarlig brottslighet som har
täta förbindelser med Sverige.
Upp i mot 35 st enskilda grovt kriminella individer
kan Svenska polisen påträffa på en färjeöverfart.
Låter destruktivt att ha med det landet att göra
överhuvudtaget.
Ändå har jag inte blivit överbevisad om att han har
helt skuld till detta.
Bil olycka??? Borde synas på flera sätt.

Jag håller med dig, det borde synas på något sätt men det måste inte tvunget synas. Kanske har man hittat spår efter något som kan tyda på en påkörning med bil samt skador som starkt talar för ett medvetet dödande, till exempel strypning eller knivvåld.

Inga detaljer om skador har offentliggjorts såvitt jag känner till, varken på offret, den misstänkte eller något fordon.
2015-08-26, 01:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Mitt fetande.

Det skulle, för mig, inte vara 100% överbevisande då det i princip lika gärna skulle ha kunnat hänt om NB bara plockat upp Lisas trasiga mobiltelefon från marken och det är ju inte tillfället med mitt eksempel.

Du behöver alltså ett ögonvittne för att vara 100% övertygad. Den karamellen får vi nog inte njuta av tror jag.
2015-08-26, 01:10
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Ja!
Det vanligaste är väl blod under offrets naglar

Jo det skulle man tycka och har dom hittat NBs DNA/blod under Lisa's naglar, ja då ger jag mig , tror dock inte att det är tillfället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in