2015-08-26, 00:02
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, ingen har fått frågan vad två DNA-spår betyder tidigare. Jag ställer frågan till dig, och lägger till: använder du argument som du inte vet vad det betyder?
Så nu bråkar du om att folk inte kan formulera sig perfekt angående mikrobiologi. Alla fattade vad han menade, givet vad åklagaren nyligen har yttrat:
Citat:
Är det blodspår du syftar på?
– Ja, bland annat blodspår.
2015-08-26, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrEggman
Alltså detta hände i Norge för tre år sedan, (FB) Oslo: 16-åriga Sigrid Schjetne försvunnen (hittad mördad)
Utan vare sig blodspår på gatan eller bil. Sigrid blev påkörd, knäppgök fick panik, kastar in henne bak i bilen, tar hem henne till husvagnen, hon levde fortfarande, mördar henne och packar in och dumpar henne. Mobil och sko hittades om jag inte minns fel, vid platsen där olyckan hände. Så det är ju inte det minsta otroligt att det kan hända igen. Att de har funnit blod på L är väl inte heller så otänkligt, kan ha skärt sig eller något på mobil eller tidigare på jobbet eller vadsomhelst.

Du glömde att han skickade sms till flickans föräldrar och att mamman tyckte det var lite olikt dotterns vanliga sms
2015-08-26, 00:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och att jag ifrågasätter att fallet har varit uppklarat sedan bröderna greps kan inte ha undgått dig, varför du tjafsade om det var förmodligen för att rikta bort fokus ifrån dina egna sedvanligt korkade uttalanden, det är jag övertygad om.

Du slingrar dig bara, du gör häpnadsväckande påståenden utan att ha belägg för dem och sedan väljer du i efterhand att kalla det för ironi. Så kan man ju såklart göra, men hur ska vi veta när du är seriös och när vi ska skratta åt dig?

Jag har inte påstått att någon har fått den frågan tidigare, vad jag har sagt är att jag samt minst en person till har förklarat för dig vad vi menar med DNA spår, det kan inte ha undgått dig.
#Maya35 gissar bara. Din gissning lägger jag också därhän, om du inte kan visa att det är det åklagaren menar: http://www.expressen.se/gt/vi-har-en-bild-av-hur-det-har-har-gatt-till/.
2015-08-26, 00:06
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Jag är inte ensam om den "myten". http://omni.se/topic/da20af94-a9ed-4432-bb76-62028f29b89d/f944b06c-6990-46fb-a5a4-421a8c73f4c6

Ju fler kockar ju sämre soppa eller vad är dom säger .... I fallet med LH så lär ju farbror GW få fel i slutändan angående sin statistik skulle jag tro . Jag tror inte att du vill fortsätta att hänvisa till Il Professore när eran gryta har kokat över när åtal väcks och FUP:en blir offentlig . Då blir nog både Il Professore och XO ganska tysta skulle jag tro . Med fara för att jag får en skopa ovett för personangrepp igen förstås ..... Jag förstår inte hur du orkar att hålla på . Är det verkligen så roligt att sitta här dygnet runt ?? Det måste väl finnas sånt som är viktigare i livet än att häcka på heltid bland tomtar och troll . I det här fallet som gäller LH så börjar det ju verka som om det är på väg att bli "a good squeeze" runt halsen på vår käre MGM . Kanske dags att trappa ner en aning snart .....
2015-08-26, 00:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrEggman
Alltså detta hände i Norge för tre år sedan, (FB) Oslo: 16-åriga Sigrid Schjetne försvunnen (hittad mördad)
Utan vare sig blodspår på gatan eller bil. Sigrid blev påkörd, knäppgök fick panik, kastar in henne bak i bilen, tar hem henne till husvagnen, hon levde fortfarande, mördar henne och packar in och dumpar henne. Mobil och sko hittades om jag inte minns fel, vid platsen där olyckan hände. Så det är ju inte det minsta otroligt att det kan hända igen. Att de har funnit blod på L är väl inte heller så otänkligt, kan ha skärt sig eller något på mobil eller tidigare på jobbet eller vadsomhelst.

Jag känner till det fallet, dock hängde jag inte med i det rättsliga efterspelet och vet således inte om det fastslogs att det var så det gick till, dock var polisens teori så som du säger om jag inte minns fel.

Jag har flera gånger tänkt att lyfta fallet här som ett exempel på att det inte är helt otänkbart att ett mord kan föregås av en påkörning, men som sagt, att kasta pärlor till svin ger inte så mycket och hade egentligen tänkt mig att inte orda mer om ett sådant scenario, men nu när du säger det så.

Jag vill åter understryka att jag inte ser påkörningsteorin som det främsta scenariot även om jag vidhåller att det i nuläget inte går att utesluta.
2015-08-26, 00:12
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Min vän: Vi befinner oss i det svenska rättssystemet, inte i det amerikanska. Det finns inget utrymme i svensk rätt för "plea bargains" och liknande. Och om åklagaren inte kan leda i bevis att ett mord begåtts kan han givetvis inte fortsätta hålla någon häktad i något slags utpressningssyfte.

Du försöker dig på härskartekniker, vilket är mycket lågt.
Dessutom bortser du från att åklagarens övertag i utredningen (pga yppandeförbudet) ger honom möjlighet - i vårt svenska rättssystem - att undanhålla bevisning om det tjänar hans syften. Han vill nog försäkra sig om att MGM blir fortsatt häktad och släpper därför bara lite ny info om utredningsläget för varje förhandling. Allt för att MGM ska kunna vara häktad så länge som möjligt.

Vad syftet med detta är, kan vi bara gissa oss till.
Du vet dock inte alls, vad åklagaren kan tänkas ha för agenda här.
2015-08-26, 00:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
#Maya35 gissar bara. Din gissning lägger jag också därhän, om du inte kan visa att det är det åklagaren menar: http://www.expressen.se/gt/vi-har-en-bild-av-hur-det-har-har-gatt-till/.

Citat;

Man har hittat den misstänkte mördarens blod på Lisa Holms tillhörigheter.
– Det finns en annan typ av dna-spår också, men vad det är kan jag inte gå in på.

Vad bråkar du om, vad vill du ha sagt?

LGW säger det som står i den citerade texten, jag är fullkomligt övertygad om att alla som läser den texten utom just du förstår vad som menas med olika typer av DNA spår.

Som den viktigpetter du försöker framstå som kan du ju börja med att berätta för alla oss blåsta idioter vad åklagaren menar med DNA spår, för du tycks tycka att det förmodligen bara är du och åklagaren som vet hur det ska tolkas, vi andra bara gissar.

Det vore väl bättre om du satt hemma hos åklagaren och snattrade istället, du verkar ha en del att säga honom, dessutom så antyder du att ni förstår varandra, här har du inte mycket att hämta tror jag.
2015-08-26, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Inte för att jag har med saken att göra men jag tror att hen menar att hen haft kontakt med han som sköt Jokso, den där lille obehaglige finnen vad han nu hette, minns ej nu.

Ursäkta ot.

Vet inte riktigt vad ni speglar i det här ämnet, det
är väldigt svårt för dom flesta som ser en bild av NB
och inte vet vad han sitter misstänkt som, att han skulle
vara en mördare/våldtäksman.
Det är tyvärr få gånger som en människa ser
direkt ond ut.
Många försöker få respekt med massa dödskallar
patetiskt tatuerade, tar du utom på gatan visar
sig oftast en svacka i självförtroendet.
De vet att dom får "pisk" ensamma oförberedda.
NB skulle kunna sälja gräsklippare eller just bara
vara en duktig hantverkare, avloppspropplösare eller
annat neutralt.
Träffade Christer Pettersson en gång, han såg moloken
och skygg ut, men med en inneboende vrede.
Förstås inte konstigt.
2015-08-26, 00:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Citat;

Man har hittat den misstänkte mördarens blod på Lisa Holms tillhörigheter.
– Det finns en annan typ av dna-spår också, men vad det är kan jag inte gå in på.

Vad bråkar du om, vad vill du ha sagt?

LGW säger det som står i den citerade texten, jag är fullkomligt övertygad om att alla som läser den texten utom just du förstår vad som menas med olika typer av DNA spår.

Som den viktigpetter du försöker framstå som kan du ju börja med att berätta för alla oss blåsta idioter vad åklagaren menar med DNA spår, för du tycks tycka att det förmodligen bara är du och åklagaren som vet hur det ska tolkas, vi andra bara gissar.

Det vore väl bättre om du satt hemma hos åklagaren och snattrade istället, du verkar ha en del att säga honom, dessutom så antyder du att ni förstår varandra, här har du inte mycket att hämta tror jag.
Var säger GW det? Om det är sant tror jag definitivt att han är mer kapabel att förstå det du inte förstår. Och när blev du talesman för alla som läser den texten utom jag? Dina personangrepp och förslag om vad jag ska göra ska jag överse med den här gången.
2015-08-26, 00:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Du försöker dig på härskartekniker, vilket är mycket lågt.
Dessutom bortser du från att åklagarens övertag i utredningen (pga yppandeförbudet) ger honom möjlighet - i vårt svenska rättssystem - att undanhålla bevisning om det tjänar hans syften. Han vill nog försäkra sig om att MGM blir fortsatt häktad och släpper därför bara lite ny info om utredningsläget för varje förhandling. Allt för att MGM ska kunna vara häktad så länge som möjligt.

Vad syftet med detta är, kan vi bara gissa oss till.
Du vet dock inte alls, vad åklagaren kan tänkas ha för agenda här.

Åklagaren arbetar under en objektivitetsplikt. Skulle åklagaren uppsåtligt undanhålla bevisning som talar för att den häktade är oskyldig kan han definitivt göra sig skyldig till tjänstefel.

Inget av det du i övrigt spekulerade kring i ditt första inlägg ligger inom de legala möjligheterna för en svensk åklagare heller. Jag tycker inte det är härskartekniker att påpeka det. Vi får relativt ofta i krimtrådarna korrigera inläggsskrivare som tror att saker de sett i amerikanska filmer och TV-serier om brottsutredningar och rättegångar kan förekomma här också. Vi tillhör det germanska rättsområdet och det finns stora skillnader mellan hur vårt rättssystem är uppbyggt och fungerar och hur det anglosaxiska (England/USA) ser ut (Det som många vet mest om tack vare allt man sett på TV)
2015-08-26, 00:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Åklagaren arbetar under en objektivitetsplikt. Skulle åklagaren uppsåtligt undanhålla bevisning som talar för att den häktade är oskyldig kan han definitivt göra sig skyldig till tjänstefel.

Inget av det du i övrigt spekulerade kring i ditt första inlägg ligger inom de legala möjligheterna för en svensk åklagare heller. Jag tycker inte det är härskartekniker att påpeka det. Vi får relativt ofta i krimtrådarna korrigera inläggsskrivare som tror att saker de sett i amerikanska filmer och TV-serier om brottsutredningar och rättegångar kan förekomma här också. Vi tillhör det germanska rättsområdet och det finns stora skillnader mellan hur vårt rättssystem är uppbyggt och fungerar och hur det anglosaxiska (England/USA) ser ut (Det som många vet mest om tack vare allt man sett på TV)
"Min vän" var härskartekniken, så nu vet du det. Jaha, varför vill då åklagaren undanhålla information från domstolen i morgon, och hålla förhör efteråt? Är det en del av hans objektivitet?
2015-08-26, 00:40
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Om det (mot förmodan) skulle vara så att åklagaren misstänker att NB kört på LH och därefter gömt undan kropp och tillhörigheter - skulle det då vara fel av åklagaren att rubricera, och åtala för mord? (Jo jag vet att vissa uppfattar frågan som idiotisk men jag kan ta det).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in