2015-08-25, 21:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Sår blöder inte länge om man inte har en koagulationsrubbning.

Tillägg: om han har fått en sårskada på jobbet lär den inte blöda vid enbart transport av Lisa, han har enligt min mening fått en skada i samband med mordet.

Är det otänkbart att NB hade en sårskada med en skorpa på som revs loss vid tillfället, eller ett mycket litet knivsnitt som började glesa och blöda när han gjorde något med Lisa?

Varför kan du bara föreställa dig en typ av sår och blödning, svart eller vitt, ymnigt blödande eller inte blödande sår? En finne som du river sönder lite vårdslöst eller trycker på kan också blöda, inte mycket kanske, men tillräckligt för att blod skall utsöndras. Även torkat blod på en sårskada är blod och kan avsättas på ytor, mikroskopiska partiklar, det måste inte handla om en synlig blödning.

Koagulationsrubbning? Varför måste du gå in på det mest extrema?
2015-08-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Snarare tror jag att mgm blev lurat till att gömma kroppen i den där boden i Martorp. Det var ingen tillfällighet att kroppen blev kvar i Blomberg eller Martop. Så dum är mgm nog inte, att han själv skulle gömma kroppen i i boden. Han skulle gömt kroppen i skogen eller sänkt i sjön. För boden är ju hans egna domäner. Tanken var ju att han skulle stämplas som den skyldige, så ser jag detta.

Vad har du fått missuppfattningen ifrån att brottslingar tänker lika som dig, eller är begåvade?

Det enda vi kan utgå ifrån är att Litauern saknar impulskontroll och att han är en person med starka drifter. Han är dessutom en person utan empati som säkerligen har begått brott tidigare utan att åka dit. Just nu visar hans agerande på att han vill ha kontroll, och jag undrar när tidpunkten kommer när han inser att han är en idiot som också förstört sitt eget liv, när han tog en annan människas liv.

Det är märkligt med brottslingar. De skapar otrygghet för andra människor, men de söker alltid trygghet för egen del i de platser de känner till. Därför är det inget märkligt med brottsplatserna och fyndplatser, för i osäkerheten för att åka dit, ökar behovet av kontroll. Det är därför brottslingar söker sig till miljöer de känner till. En annan kuriositet är att de behåller sina vapen, datorer och telefoner av ren snålhet. Saker som binder dem till brottet.

Du tänker annorlunda och rationellt, men det är för att du inte är en mördare, bara en människa som intresserar sig för det perfekta brottet!
2015-08-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Men hallå - vakna!!
Om han kört på henne och hon blev skadad, varför ringde han inte 112??
Så du tror han tänkte; - Nä jag mördar henne istället

Du kommer väl med en motfråga att han var full... I det läget är det bara för honom att smita!!

Han kanske körde på henne medvetet
2015-08-25, 21:28
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Visar det sig att sperma hittats hos offret så ska vi kanske icke utesluta möjligheten att en
förslagen alternativ GM, finnig tonåring eller ej, smugit in i natten hos den häktade och
tömt honom på lite fortplantningsvätska för att sedan i sin oerhörda illvilja plantera detta
hos nämnda offer.
Inger Rönnbäck är kritisk till åklagarens agerande och polisens arbete.
– Jag är rädd att man har släppt viktiga spår. I så fall kan det här bli ouppklarat. I värsta fall kan det bli så. Det här har gått till på något annat sätt än vi vet. Det kommer att visa sig när allt lyfts fram dagern med allt större tydlighet.

Det låter ju väldigt säkert från henne: "det här har gått till på annat sätt än vi vet".

Oj, då. Det blir spännande framöver i det här högprofilerade ärendet uppenbarligen.
Advokaten IR ska bjuda oss på nåt riktigt smaskigt av allt att döma.
Hon måste ha bra insyn i utredningen trots att hon egentligen inte borde ha det.
Jadu, den där Rönnbäck lär förse trådens alternativonanister med bränsle lång tid framöver. Jag väntar med spänning på den dag det med puka och trumpeter, här i tråden, lanseras en blogg i sann alternativanda. Det snickrades ihop en sån i Arbogafallet. Även Bodenfallet drabbades. Jaja, vi får se om det dyker upp också här.

Lite blod på nallen, dna-spår på offret, vittnesiakttagelser. Tror faktiskt inget av detta (om FUP visar sig innehålla sådant) är gott nog för vissa.
2015-08-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Samtidigt kan man undra varför åklagaren sprider sin vetskap på det här sättet. En uppgift i en tidning, en annan i en annan osv. Kan inte någon eller några journalister missuppfatta?

Jo, det är givetvis mycket möjligt. Jag tror det blir extra kryptiskt av att det rör sig om flera DNA-spår tillhörandes NB, och alla är kanske inte blod. Vi vet att de hittat DNA på Lisas "kropp" (men det låter som om det rör sig om kläder) och vi vet att de hittat DNA i form av blod på hennes tillhörigheter. Vad dessa tillhörigheter kan tänkas vara är oklart. Det KAN röra sig om mobiltelefonen (ett rimligt scenario) men jag inte sett ett direktcitat från åklagaren där det uttryckligen sägs vara så.
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vad som helst kan hända imorgon, känns det som.

Nå, jag ser ett samband mellan framflyttningen av häktningsförhandlingen resp. personutredningen till samma datum. Vi får nog veta en hel del imorgon, det är min tanke...

Jag tror också att man kan ha mer bevis mot MGM än redovisat. Man släpper dock inte mer än vad som behövs vid omhäktningen. SL sa ju att man skulle förhöra MGM efter omhäktningen, vilket jag tyckte lät skumt då. Nu är det ännu mer skumt eftersom omhäktningen dröjer ett dygn.

Man brukar ju ha något nytt att komma med, då man förhör misstänkta. Kan de konfrontera NB med tung bevisning imorgon i domstolen? Eller sparar de något till förhöret de ska hålla efteråt?

Om MGM är skyldig, kan det komma ett erkännande imorgon t.o.m.
Hoppas man har självmordssäkrat rummet han sitter i under videolänkförhandlingen. Trådlösa enheter etc, så att han inte hänger sig i hörlurarsladden...

tänker liknande som du här, tror de kommer plocka fram de sista korten beträffande kopplingen mellan blodfynden , och det andra dnat vilket säkerligen handlar om sekret eller spermafynd på kläder som finns på kroppen, kanske hennes trosor satt kvar kring benet el dyl. tänker på de oförglömliga brottsplatsbilderna på elin k där trosor och strumpbyxor fanns kvar på kroppen

Man hade väl redan hittat Lisas ytterkläder , jacka under söken så tänker mig att det som är kvar av kläder på kroppen , ref till åklagarens uttalande, bör vara av underklädestypen.

Vad är Hamilkars åsikt angående att man inte kunnat fastställa tidpunkt för när Lisa dog trots att man säger sig nu veta HUR hon dog? Vad kan vara orsaken till den svårigheten?
Senast redigerad av PhDSalander 2015-08-25 kl. 21:33.
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tycker också det verkar konstigt, varför inte konfrontera honom med all bevisning under häktningsförhandlingen? Advokaten får ju höra det under förhöret se'n. Vill åklagaren hålla undan information från domstolen?
(...)

Man kan verkligen undra, nånting är skumt. Det lutar åt vållande. Kanske har man något som det går att omhäkta med, sen vill man förhandla med MGM? Erkänn vållande eller vi håller dig månad för månad...?
2015-08-25, 21:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Man kan verkligen undra, nånting är skumt. Det lutar åt vållande. Kanske har man något som det går att omhäkta med, sen vill man förhandla med MGM? Erkänn vållande eller vi håller dig månad för månad...?
Knappast, då kommer advokaten att höra av sig, senast vid nästa förhandling.
2015-08-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Om du nu tror att NB är utsatt för någon form av komplott så har han ju haft gott om tid att prata.

Han är ju häktad misstänkt för mord och borde väl i sådant fall försöka undvika att bli dömd för något han,enligt din teori,ej har gjort?

Eller har jag missförstått dig?

Jag har ingen aning on hur skulle han kunna komma undan genom att prata. Vi vet inte heller vad åklagaren vet eller har i sin kännedom. MGM kan ha sagt nåt, vi vet inte. Tom han förstår att om han var med att gömma kroppen så är han ju medskyldig. Och det andra så han har kanske blivit hotad. Vem vet.
2015-08-25, 21:33
Medlem
Det är ju fantastiskt att det finns personer här som tror sig veta
om hur allt gått till trots att ganska lite är känt om omständigheter
dna och andra ev bevis pga yppandeförbud.
Jag beundrar verkligen er som har denna förmåga att veta det mesta
om detta brott. Eller har ni insyn i utredningen kanske ?
Tycker att ni ska ha lite tålamod och invänta fup istället
för att hitta på en massa konstiga och långsökta teorier.
Det är väl en självklarhet att polisen tittat på om det kan finnas
andra personer som ha begått detta brott.
En viktig del i utredningen är att avskriva andra tänkbara gm.
Kan bara konstatera att av det som framkommit så här långt
att det ser ganska mörkt ut för mgm i dagsläget.
2015-08-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Tidsbristen som jag ser det ligger i början mot familjen. Han kanske bara skulle på ett kortare ärende och kan inte vara borta för länge. Det blir boden då han vet att ingen rör sig där utan anledning. Sen är det arbetsdag igen och han kanske inte får det tillfället han vill och sen dyker MPS upp.
Jag tror vi kan vara säkra på att det är rätt man som är häktad.

Ok. Du kan ha alldeles rätt. Jag har lite annan syn. Har ingen behov att vara den som har rätt. Jag spekulerar, för vi kan inte veta.
2015-08-25, 21:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Har inte helt hängt med i rapporteringen det sista. Har åklagaren uttryckligen sagt att det inte går att fastställa tidpunkt för mordet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in