Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-02, 09:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Klistra in länken i Google translate, välj språk och klicka å svenska länken. Översättningen är väl sisådär:

Det tar sin tid:

Lite kryptiskt:
Just det här stycket fångade mitt intresse.
Citat:
Svenskarna misstänker att L.Holm kidnappades en tid handson bil, påstås våldtagen och mördad. Om anklagelserna var sanna, måste bilen lämnas L.Holm kropp och kläder partiklar.
Om det är riktigt, och bilen inte innehåller spår av Lisa, är de oskyldiiga.
2015-08-02, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Just det här stycket fångade mitt intresse.

Om det är riktigt, och bilen inte innehåller spår av Lisa, är de oskyldiiga.
Nej, de behöver inte vara oskyldiga. Poliser är inte några robotar utan människor av kött och blod. De kan mycket väl missa mikroskopiska partiklar i en bil. Det har hänt tidigare att man missat ex blod i en säng vid ett mord.
2015-08-02, 09:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är inte din person jag diskuterar, utan dina argument och vad som ev döljer sig bakom den objektivitet du själv hävdar. Självklart bedömdes inte detta som OT, hur skulle vi annars i tråden t ex kunna invända mot postare som inte är konsekventa i sina argument eller seglar under falsk flagg i försök att påverka andra?

Men det är dumt att tjata. Jag (och andra läsare) kan alltså i nuläget bara notera att du inte vill kommentera, förtydliga eller förklara hur de uttalanden du har gjort om att du inte kan se varför GM skulle flytta kroppen mellan två arbetsplatser och att GM borde vara någon som hade intresse att få bort kroppen från ett ställe som kunde förknippas med honom låter sig förenas med någon slags objektiv ståndpunkt i i tråden. Hävdar du att din hypotes är den mest sannolika så kan jag inte se någon annan logisk konsekvens än att du anser häktningsbeslutet vara felaktigt (åtminstone på de fakta du känner till, inklusive DNA från den misstänkte). Det är definitivt något mycket mer långtgående än att "diskutera olika alternativ till åklagarens version". Men det är naturligtvis du själv som bestämmer om du vill köra med öppna kort eller inte.
Du skrämmer mig. Du inser inte att du diskuterar min person när du frågar vad jag tycker, tror eller tänker i skuldfrågan, eller ännu värre, påstår vad jag tycker, tror eller tänker utan belägg.

Jag kan inte se varför GM skulle flytta en kropp från en arbetsplats till en annan, det är riktigt. Syftet med första flytten var att få bort kroppen från en plats som kan knytas till honom, och då är det mycket irrationellt att placera den på en annan plats som kan knytas till honom. Att Martorp skulle vara en mellanlagringsplats har jag redan argumenterat mot.

Jag har aldrig påstått att jag anser häktningsbeslutet felaktigt, och jag har aldrig sagt att jag har något slags objektiv ståndpunkt i frågan. Det är dina förhastade slutsatser. Jag diskuterar alternativ till åklagarens version, men tar inte ställning. Jag är inte heller främmande för att argumentera för åklagarens version. Igår kväll lanserade jag teorin om att litauerna körde mot Martorp och tvärvände när de såg polisen. Det talar inte för litauernas sak.

Det är fullkomligt meningslöst att jag kör med öppna kort och talar om vad jag tycker, tänker och tror, eftersom det inte leder en cm närmare gåtans lösning. Diskutera mina argument i fortsättningen, inte min person.
2015-08-02, 09:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Nej, de behöver inte vara oskyldiga. Poliser är inte några robotar utan människor av kött och blod. De kan mycket väl missa mikroskopiska partiklar i en bil. Det har hänt tidigare att man missat ex blod i en säng vid ett mord.
Om bilen inte innehåller spår av Lisa är de oskyldiga, enligt artikeln, oavsett om polisen missar spår eller inte hittar några därför att de inte finns.
2015-08-02, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om bilen inte innehåller spår av Lisa är de oskyldiga, enligt artikeln, oavsett om polisen missar spår eller inte hittar några därför att de inte finns.
Man kan med 100% säkerhet inte säga att bilen inte innehåller spår av LH. Artikelförfattaren kan omöjligen veta ifall bilen innehåller eller inte innehåller mikroskopiska spår som kanske inte är funna.
2015-08-02, 10:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Man kan med 100% säkerhet inte säga att bilen inte innehåller spår av LH. Artikelförfattaren kan omöjligen veta ifall bilen innehåller eller inte innehåller mikroskopiska spår som kanske inte är funna.
Det är riktigt, och artikeln är riktig i det avseendet. Om spår av Lisa inte finns är de oskyldiga. Det står inget om det finns spår, oavsett om de hittas eller inte.
2015-08-02, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
En journalist har sagt ordagrant till mig "man kan vara styckad, men det här är värre!" Hur man ska tolka det vet inte jag.

Frågan är bara vad det kan vara då? Det lutar väl i såna fall åt något rituellt, men hur bestialiskt kan egentligen ett rituellt mord vara? Styckning känns bland det grövsta. Du fick inte den minsta hint om vad det eventuellt skulle kunna vara?
2015-08-02, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Frågan är bara vad det kan vara då? Det lutar väl i såna fall åt något rituellt, men hur bestialiskt kan egentligen ett rituellt mord vara? Styckning känns bland det grövsta. Du fick inte den minsta hint om vad det eventuellt skulle kunna vara?

Denne journalist har visst en egen kanal in,jag trodde att yppandeförbudet gällde alla.

Sa han inte oxå att hon var uppsprätta och full av kemikalier från gården, det bör va värre än styckning
2015-08-02, 11:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det finns ganska detaljerade tråduppgifter, på hur konfrontationen gick till, samt var det detta skedde, om man väljer att värdesätta det.

Här är annars Fredmans i mina ögon, bästa uttal om frågan:
http://www.sla.se/incoming/2015/06/13/tv-intervju-med-insatsledaren

PS
0:10 - 0:40 är intressant för den som är uppmärksam.
Enligt Fredman skedde konfrontationen ("kontakt" kallar Fredman det) med MPS vid Martorp, och det var minst två litauer närvarande. Det talar mot att litauerna körde mot Martorp och tvärvände när de fick syn på polisen. Det verkar snarare som att de var vid Martorp när MPS kom dit och stack när polisen kom, blev ikappkörda och säkrade. Och uppenbarligen har de ingen bra förklaring till varför de befann sig på Martorp.
2015-08-02, 11:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheda
För att hon inte skulle kunna anmäla honom för våldtäkt?

Se till att det är rätt person som citeras med rätt text/åsikt - det du citerar har inte jag påstått!
2015-08-02, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Denne journalist har visst en egen kanal in,jag trodde att yppandeförbudet gällde alla.

Sa han inte oxå att hon var uppsprätta och full av kemikalier från gården, det bör va värre än styckning

Har en fråga till någon som kanske vet när det gäller yppandeförbud, det kan väl enbart gälla åklagare , advokater samt alla som arbetar med fallet, det gäller inte privatpersoner, journalister mm. Eller?
2015-08-02, 11:28
Medlem
[quote=Kokaboy|54205963]
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Trams! Varför skulle någon noggrant planera att mörda Lisa? Att söva någon på några sekunder händer bara på film. Varubilar kör inte efter kl.18 och definitivt inte på söndagar. Kom hellre med en vettig teori om varför NJ hade ihjäl Lisa.

Men lägg av,vet inte vilka filmer du tittar på men varför skulle det vara så otänkbart och en 17 åring har ingen koll på vilka arbetstider varutransporter kör sina leveranser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in