Citat:
Ursprungligen postat av
Onlyplaydanuts
.
Ja. Jag skulle haft samma hårda regler för alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
SaftMaja
.
Var och en har sitt ansvar att skydda sitt så att säga.
Butikerna måste ha larm, säkrare rutiner, förskottsbetalning etc.
Blocket måste ha egen övervakning över stulna föremål etc.
Banker har koll på penningtvätt etc.
osv osv.
Jag tycker inte det ska vara utvisning vid första brottet för invandrare, om inte detta gäller svenskar. Samma regler måste gälla alla, om en invandrare kan förlora sitt uppehållstillstånd och bli utvisad för ett snatteri, så måste man kunna dra in medborgarskapet från en svenskfödd med svenska föräldrar (dvs en helsvensk) för ett snatteri. Man kan inte hålla på och behandla folk olika bara för att de har olika ursprung.
Däremot är det en annan sak vid grov eller upprepad brottslighet, men då har vi redan utvisning som straff som kan dömas ut av domstol.
Fängelse vid första brottet tycker jag heller inte låter rimligt, då brotten är egendomsbrott, och egendom kan alltid ersättas, så är det rimligare med en saftig bot utöver det skadestånd man får betala. Då kan man omöjligtvis vinna på brottet, även om man stjäl något som är dyrare än de eventuella böter man får, eftersom skadeståndet tar bort all eventuell vinst man eventuellt fått. Däremot vid andra gången så har man visat att man inte kan sköta sig och då är ett fängelsestraff lämpligt.
Vid brott mot hälsa så har man redan idag oftast fängelsestraff från första början för allt utom det mildaste.
Men jag tror det enklaste hade varit om man dumpade kontanterna helt och hållet, då hade allt varit 100% spårbart.
Så när X stjäl ett grafikkort, säljer på blocket, och sedan Y köper detta. Y åker dit för häleri, och sedan kollar man i Ys bankkonton och blocketannonsen i blocket's loggar. Då ser man direkt vem pengarna gått till, och sedan kan man spåra vidare eller beslagta pengar. Sedan förverkas pengarna (tillfaller staten) och då vinner ingen på sakerna.
Samma med stulna kreditkort och sådant, kan också spåras in i perpeteeum.
Och har man då valt en betalningsmetod som på något sätt är anonym, t.ex. bitcoin, så skulle man kunna ha en lag att då blir det automatiskt penningtvätt om man gjort sig skyldig till något annat brott i samband med dessa pengar, och därmed hade det varit extra riskabelt att t.ex. använda bitcoin.
Då hade man fått en extremt hög uppklarningsprocent på alla former av stölder, rån, snatterier och sådant. Polisen hade bara behövt ringa några samtal - klart.