2015-08-24, 20:59
Medlem
Jag handlar certifikat men ibland så går de inte köpa eller sälja. Där det står "köp" "sälj" Så stor de inget. En stund senare så funkar de igen. Vad beror det på? och hur påverkar detta priserna?
Citera
2015-08-25, 09:49
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torsken321
Jag handlar certifikat men ibland så går de inte köpa eller sälja. Där det står "köp" "sälj" Så stor de inget. En stund senare så funkar de igen. Vad beror det på? och hur påverkar detta priserna?

Hej!

Det du tänker på kallas likviditetsrisk, vilket kan bero på tekniska problem eller att den underliggande tillgången exempelvis är svår att prissätta. Det många missar är att det tas upp positioner i exempelvis underliggande index för alla certifikat som emittenten ställer ut. Vid extrema marknadsrörelser kan det av olika anledningar bli svårt att prissätta eller justera volymerna på dessa, varpå emittenten ibland tar ett steg tillbaka och slutar ställa priser under korta perioder.

Vi på Avanza ligger självklart på våra samarbetspartners för att det här ska ske i så liten utsträckning som möjligt, men det är dessvärre en risk man måste vara medveten om när man handlar börshandlade produkter.

Här kan du läsa mer om olika typer av risker i certifikat.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-08-25, 11:43
Medlem
Ni har fixat så att man kan se aktiens rörelse i procent på internet fliken. Varför har ni inte samma sak för omx30? Borde ju inte vara svårt att lägga till eller går det inte?
Citera
2015-08-25, 12:37
Medlem
Kollar man Volvo aktien.
Alla avslut, köp och sälj man ser, är det världsomfattande?
tex man ser USA bank, mäklare köper.
Alla avslut man ser på andra mäklare det ser man också på avanza?
Gäller det också privatpersoner? Antar det är privatpersoner som handlar när det inte står någon mäklare på avslut.
Citera
2015-08-25, 14:57
Bannlyst
Citat:
Kollar man Volvo aktien.
Gäller det också privatpersoner? Antar det är privatpersoner som handlar när det inte står någon mäklare på avslut.

Alla personer använder mäklare. Tror du att det står Kalle Svensson när Kalle Svensson köper?

Det är all handel på den börs du tittar på. Bolag kan vara noterade på flera börser.
Citera
2015-08-25, 15:46
Medlem
En i facebookgruppen Aktier skriver att han förlorat 300.000 på OMX Bear X15 AVA trots att marknaden gick ner, förlust skedde pga av att utfärdaren handelsstoppade produkten:
Citat:
Varning för OMX Bear X15, och andra liknande hävstänger.
(Kanske är ni andra redan införstådda med vad som gäller. Finns en artikel på Di.se pga gårdagen.)
Igår förlorade jag en årslön på OMX Bull X15 ava då emittenten stoppade produkten mitt i handeln. När den återupptogs var värdet lägre, trots att underliggande instrument låg högre, och jag hade inte en chans att göra något åt saken. En halvtimme tog det att radera ut 300 lakan.
Liksom andra, som var med om samma sak, känner jag mig något förbittrad över detta. Inte över förlusten i sig. Den kan jag ta. Verkligen. Men att emittenten, i det här fallet Morgan Stanley, gjorde på det här viset.
Hade de gett mig återstående värde då den handlesstoppades (2,98) hade det varit en betydligt bättre affär för mig än, som nu blev fallet, där jag tvingades in i en ny position, som jag aldrig hade tagit om jag blivit tillfrågad.
Se det här som gnäll och bitterhet om ni vill. Själv försöker jag se det som en näsbränna. En dyr sådan. Målet med denna text är att varna andra som inte känner till emittenternas regler fullt ut. Inte ens Avanza själva var medvetna om hur det här gick till.
Jag är inte belånad och för året står jag fortfarande ca 100% plus, så jag borde inte gnälla. I det här fallet, som sagt, känns det dock frustrerande att positionen jag hade tagit var bra givet underliggande instrument.

Han ger sedan utdraget ur prospektet där rättfärdigandet av detta beteende står:
Citat:
Sid 6 i prospektet:

"Om priset för den Relevanta Underliggande Tillgången når nivån för återställande
kommer en händelse för återställande att inträffa och priset för produkten kommer att
justeras till dess rimliga marknadsvärde genom avdrag för kostnaderna för avveckling av
hedgningsarrangemang. Detta kan ha en negativ påverkan på priset för produkten"

Sid 11:

"27. Maximum Financing Spread: 5%"

Jag som inte har någon jurist- eller ekonomiutbildning. Kan någon förklara detta för mig på ett mer lättförståeligt vis? (tänk: ekonomisvenska för nybörjare) Hela den första långa invecklade meningen får det bara att snurra i huvudet på mig ju fler gånger jag läser den.

Låter inte som "likviditetsrisk" bara eftersom certifikatet prissattes lägre efter handelsstoppet trots att underliggande papper låg högre.
Senast redigerad av PurpleWhale 2015-08-25 kl. 15:55.
Citera
2015-08-25, 16:39
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Kiss
Ni har fixat så att man kan se aktiens rörelse i procent på internet fliken. Varför har ni inte samma sak för omx30? Borde ju inte vara svårt att lägga till eller går det inte?

Hej!

Det beror till viss del på vilka avtal som vi har och hur vi kan visa olika data på sajten. Det är absolut inte tekniskt omöjligt, och vi vet att en del kunder efterfrågar det, men vi får se om vi kan lösa det framöver! Tack för din input

Citat:
Kollar man Volvo aktien.

Hej,

Ja, de avslut som du ser är från olika aktörer, både svenska och utländska.

En del aktörer nyttjar dock sin möjlighet att vara anonyma i avslutslistan. Det gör att det inte är helt lätt att se vilka aktörer som handlar (även om det summeras veckovis i Nasdaqs rapporter). Dessa avslut är markerade med - för att man ska se att det är anonym handel.

Att det står en mäklare, exempelvis ENS för SEB, innebär egentligen bara att det är handel via det mäklarhuset. Det kan alltså vara både kunder som köper/säljer aktier via SEB eller så är det SEBs institutionella mäklarbord som handlar (då ofta större volymer).

Återkom gärna om du har fler frågor

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Det beror till viss del på vilka avtal som vi har och hur vi kan visa olika data på sajten. Det är absolut inte tekniskt omöjligt, och vi vet att en del kunder efterfrågar det, men vi får se om vi kan lösa det framöver! Tack för din input

Återkom gärna om du har fler frågor

/Dan, Avanza

Hahahah det är knappast något privilegium att ha omx också. Då ni redan har aktier, så var det korkat att inte ta med omx också.
Citera
2015-08-25, 18:44
Medlem
LaGrandes avatar
Är det bara jag som stör mig på att utländska aktier står i SEK efter man köpt?

Hade velat ha både GAV och aktuell kurs i originalvalutan så det är lättare att se. Om jag köpt Apple för 82 dollar och den nu är värd 1132 SEK ger mig ingenting. Hur mycket jag gått plus eller minus får gärna vara SEK dock då det beräknas utifrån valutakurser osv.
Citera
2015-08-25, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrande
Är det bara jag som stör mig på att utländska aktier står i SEK efter man köpt?

Hade velat ha både GAV och aktuell kurs i originalvalutan så det är lättare att se. Om jag köpt Apple för 82 dollar och den nu är värd 1132 SEK ger mig ingenting. Hur mycket jag gått plus eller minus får gärna vara SEK dock då det beräknas utifrån valutakurser osv.

Om du bor i Sverige är det väl värdet i SEK som är relevant?
Citera
2015-08-25, 19:01
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvoan
Om du bor i Sverige är det väl värdet i SEK som är relevant?

På hur mycket +/- jag gått ja. Men jag vill ju se vad den står i för kurs just nu och det är omöjligt att jämföra när det står "Köpt 82 dollar" och "Senast 1122 kr". Det säger ju mig ingenting i jämförelse. Om det nu är så viktigt att det står i SEK så kan väl köpt också vara i SEK så att det blir jämförbart. Nu är det ju äpplen och päron som jämförs i mitt tycke.

Men helst som sagt i originalkurs så man kan jämföra med övriga ställen.
Senast redigerad av LaGrande 2015-08-25 kl. 19:04.
Citera
2015-08-25, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrande
På hur mycket +/- jag gått ja. Men jag vill ju se vad den står i för kurs just nu och det är omöjligt att jämföra när det står "Köpt 82 dollar" och "Senast 1122 kr". Det säger ju mig ingenting i jämförelse.

Det är inte relevant. Bara om dollarn går åt helvete och du fortfarande vill runka till ditt innehav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in