2015-08-25, 14:58
Medlem
Kungen84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sluta köpa högriskare. Du får en bra skjuts på börsens bättre dagar i exempelvis Industrivärden som indirekt äger SSAB.

Ha inte för bråttom med att bli rik. Det är en långsiktig satsning som kommer att hjälpa dig med det. Inte genom att köpa random lottsedlar.

Ok! Förslag?
Citera
2015-08-25, 15:03
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mycketpengar
?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför skulle det vara dåligt att köpa när det går ner kraftigt?

Jag menar på att han inte verkar veta vad han håller på med riktigt..
Citera
2015-08-25, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen84
Ok! Förslag?

Köp ett trevligt oljebolag.
Citera
2015-08-25, 15:06
Medlem
Kungen84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvoan

Har de med SSAB o göra indirekt?
Citera
2015-08-25, 15:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen84
Ok! Förslag?

Har du lite pengar: Håll dig till lågkostnads/gratisfonder som nordnets nordenfonder, avanza zero eller spiltan investmentbolag etc.

När du kommer upp i mer kapital kan du köpa aktier. Köp då för minst 10 k åt gången.

Köp exempelvis investmentbolag som industrivärden, investor, lundbergföretagen etc.
Citera
2015-08-25, 15:19
Medlem
Citat:

Om någon funderar på att köpa ett oljebolag är det EXTREMT viktigt att man tittar i balansräkningen och ser att de har tillräckligt med kapital att överleva nu när oljepriset är pressat.. Skulle personligen titta på Exxon, Shell, BP, Statoil eller dylikt bolag om jag var intresserad av ett oljebolag, de små oljebolagen på Stockholmsbörsen går fett bort då de flesta ligger risigt till med dagens oljepris. Ett undantag är väl isf Tethys Oil som har en bra soliditet..
Citera
2015-08-25, 15:22
Bannlyst
Vi har långt kvar till botten, att fiska hela vägen ner kommer att bli lönsamt om 5-10 år. Men mycket lönsammare om man väntar med köp ett år. Det som nu händer på börsen heter bull trap. Dvs de småsparare som sålde igår ska luras in igen och de som hade is i magen ska få förnyad självförtroende att sitta kvar till nästa tsunami kommer om kanske en månad. Samma sak vid långsiktiga uppgångar så har man bear trap, så att småsparare ska sälja för tidigt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Om någon funderar på att köpa ett oljebolag är det EXTREMT viktigt att man tittar i balansräkningen och ser att de har tillräckligt med kapital att överleva nu när oljepriset är pressat.. Skulle personligen titta på Exxon, Shell, BP, Statoil eller dylikt bolag om jag var intresserad av ett oljebolag, de små oljebolagen på Stockholmsbörsen går fett bort då de flesta ligger risigt till med dagens oljepris. Ett undantag är väl isf Tethys Oil som har en bra soliditet..

Nu efterfrågade Kungen högriskaktier.
Citera
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
hoppas skiten brakar totalt så ni som lever med låtsaspengar på banken blir urfattiga och lär er något.

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fiktiva pengar? Jag kan ta ut dom i en bankomat.

Du har alla pengar i madrassen? Jobbar du tar du ut hela lönen i kontanter. Du vill inte ha fiktiva pengar. Du vill ju ha riktiga pengar. För pengar på banken kan man ju inte köpa saker för?

Sen är en andel en andel, inte pengar. Resten kan man ha kontant hemma om man vill. Då äger man företag istället för att ha fiktiva pengar.

Vill du förtydliga lite? Annars kan vi för min del droppa diskussionen helt.

Jag delar inte yeahsurexxx undergångsönskan, men gissar att h*n avser fiatpengar. Om fiatvalutan (låtsaspengar, uppblåsta med FRB i en gigantisk kreditbubbla) brakar samman, så spelar det ingen roll om dina pengar är digitala siffror eller sedlar. De blir helt värdelösa i vilket fall.

Citat:
Ägarandelar i företag är inte fiktiva pengar.

Om inte hela samhället brakar samman, så är ägarandelar i ett stabilt företag ett hyfsat sätt att försöka rädda sitt sparkapital. Då bör man kunna hänga med, även om det blir en period med hög inflation.

Jag tycker att framtiden ser väldigt dyster ut, men jag hoppas att vi får se nya ATH - både inom kort och sedan inom några år, om det blir en krasch. Jag har inte sparat färdigt, så jag har ingenstans att dra med mitt kapital. Det jag har nu räcker inte för att freda mig vid en total samhällskollaps.
Citera
2015-08-25, 15:30
Medlem
Citat:
Framtiden för olja ser väl inte jätteljus ut direkt. Minskad efterfrågan trots att pengar är gratis, enormt utbud, alternativa energislag vinner mark. Men har man en slant över kan det kanske vara intressant som krydda i portföljen.
Citera
2015-08-25, 15:30
Medlem
Citat:
Nu efterfrågade Kungen högriskaktier.

Då skulle jag satsa på

Tethys Oil
Lucara Diamond Corp
Vestas Wind Systems
Autoliv SDB
Bakkafrost
Beijer Ref B
Twitter Inc
Alibaba Group Holding Ltd
Barrick Gold Corp
National Bank of Greece SA

En salig blandning av minst sagt högrisk aktier

Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Framtiden för olja ser väl inte jätteljus ut direkt. Minskad efterfrågan trots att pengar är gratis, enormt utbud, alternativa energislag vinner mark. Men har man en slant över kan det kanske vara intressant som krydda i portföljen.

Instämmer, därför är det extremt viktigt att man tänker på att köpa ett oljebolag med stark finansiell position så att de klarar ett lågt oljepris ett tag framöver
Citera
2015-08-25, 15:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Då skulle jag satsa på

Tethys Oil
Lucara Diamond Corp
Vestas Wind Systems
Autoliv SDB
Bakkafrost
Beijer Ref B
Twitter Inc
Alibaba Group Holding Ltd
Barrick Gold Corp
National Bank of Greece SA

En salig blandning av minst sagt högrisk aktier

Instämmer, därför är det extremt viktigt att man tänker på att köpa ett oljebolag med stark finansiell position så att de klarar ett lågt oljepris ett tag framöver

Några intressanta där. Alibaba och Twitter tror jag mycket på.... Kan bli skakigt men på längre sikt tror jag det kan vara ett klipp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in