Citat:
Ursprungligen postat av
Verdande
Men hur som helst så ser ju vem som helst att människan inte är frisk, det kan ju räcka med att konstatera det.
Detta blir en seriös post för en gångs skull
Jag har sagt detta tidigare långt tillbaka i tråden men det verkar ha tillkommit en hel del nya personer här som undrar ang diagnoser så jag tar det igen. Jag umgicks ofta med Berny från ca 2003-2007 IRL och eftersom jag har två nära släktingar som har Aspergers (en som har en väldigt kraftig variant och en som har en "medelsvår variant") så kan jag säga att enligt min erfarenhet så har Berny en "medelsvår variant" utav det som inte alltför sällan ställer till det lite för henne (det är också något jag sagt till henne i det förflutna). Det finns en person till här inne i tråden som har precis samma slutsats som mig (som har mött Berny IRL, ja).
Sen angående hennes andra potentiella diagnoser så är det ju totalt kaos... liksom.. vad har hon INTE fått för diagnos genom åren! Jag har själv NOLL förtroende för läkare och deras psykiatriska diagnoser som vissa utav dom verkar sätta hux flux enligt vad som är populärt i senaste DSM-bibeln eller så är dom stressade och bara skriver någon totalt tokig diagnos. Precis som du säger,
Verdande, så är det ett jäkla tryck på psykiatrin nuförtiden och många gånger blir det rena hafsverk som sagt och i en del fall så slutar det ju riktigt illa för patienten. Det värsta dom gjorde mot Berny i det förflutna (detta var ca 2005 tror jag) var att sätta ut hennes Xanor Depot som straff... OK... hon hade käkat benso vid sidan av vilket var klantigt gjort utav henne MEN Xanor Depot går ju för fasen inte att få tag på svarta marknaden och är extremt, om inte omöjligt, att ersätta med en snabbverkande benso (Xanor Depot är ju den enda benson som har långtidsverkande effekt och hon hade gått på den i ungefär 2-3 tror jag). Jag minns liksom hur illa hon mådde efter det å sen så hamnade hon mellan stolarna mellan psykiatrin och beroende-enheten och.. ja.. allt blev bara kaos där och hon mådde riktigt dåligt.
Anyway! Eftersom jag endast har personlig erfarenhet från Aspergers så kan jag inte uttala mig ang dom andra diagnoserna om vad skulle vara rimligt och inte. Jag vill bara skriva ner detta eftersom jag märkte att det tillkommit en del nya i tråden. Sen kan jag också tillägga att jag har ingen insyn i dessa "affärer" som nu kommer gå till rättegång. Jag är... tja... förvirrad rent ut sagt. Detta är ju en vän som jag bryr mig om så jag hoppas ju verkligen att allt går bra och att hon kommer på rätt köl igen så småningom.