2015-08-20, 22:20
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag såg en dokumentär på Youtube om Guld. Där sa en man som jobbat med guld i hela sitt liv att det inte finns guld i Fort Nox. Det är tömt. Bla nämnde han att ingen revision/inventering skett sedan 1953. Något som tar max 2 dagar att göra och är enkelt.
Har du en länk till filmen?
Citera
2015-08-20, 22:22
Medlem
This is HOW people Will Lose Everything- Bill Holter..finns på Youtube. Den enda förklaring jag behöver om vad som håller på att hända..
Citera
2015-08-21, 17:40
Medlem
Querijuices avatar
Hittar ingen EFT som handlas i guld och i euro. Finns det något sådant? Känn som dollarn i kombination med guldet blir lite equal nu.
Kan det vara en smart att köpa guld som smycken från t.ex. pantbanker, som ren investering?
Mvh Q
Citera
2015-08-21, 20:19
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Hittar ingen EFT som handlas i guld och i euro. Finns det något sådant? Känn som dollarn i kombination med guldet blir lite equal nu.
Kan det vara en smart att köpa guld som smycken från t.ex. pantbanker, som ren investering?
Mvh Q

GLD och FXE
Citera
2015-08-22, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Tavex har börjat att begära legitimation, underskrift och telefonnummer, vid köp över 10 000 sek. Tydligen en lag från 2011 som tavex tills nyligen motsatt sig, tavex har tydligen bråkat med skatteverket om detta men till slut fått ge sig.

Kassörskan ställde även andra frågor som ex. "har du köpt guld förut"? som jag i min enfald svarar Ja på.

Mitt konspiratoriska sinne säger mig att detta inte bara beror på att storebror vill klämma åt eventuella skattesmitare utan även ha koll på vart ädelmetaller finns, i det fall våldsmonopolet(polis etc) får order att beslagta folks tillgångar för att hålla banksters och eliten flytande.

Nu är det slut på förvaring i kassaskåp i hemmet. Blir till att på piratmanér gräva ner det lilla man har.

Eller någon som har annat förslag på förvaringsmetod?

Du är inne på rätt väg. Aldrig lita på myndigheter!! 'Dig' it!
Citera
2015-08-22, 19:13
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
GLD och FXE

finns det på avanza-nordnet?
finner inte..
tacksam för hjälp
mvh q
Citera
2015-08-22, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
finns det på avanza-nordnet?
finner inte..
tacksam för hjälp
mvh q

Troligen dessa två han menar:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/34427/spdr-gold-shares-etf

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/159937/guggenheim-currencyshares-euro-trust
Citera
2015-08-24, 17:32
Medlem
Nu när det börjar blåsa på börserna världen över verkar många tro att guldrelaterade investeringar kommer löna sig. Har redan ett gäng Kopy Goldfields. Men det är ju mer av en chanspost. Vilka guldinvesteringar rekommenderad ni insatta att man börjar kika på?
Citera
2015-08-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Nu när det börjar blåsa på börserna världen över verkar många tro att guldrelaterade investeringar kommer löna sig. Har redan ett gäng Kopy Goldfields. Men det är ju mer av en chanspost. Vilka guldinvesteringar rekommenderad ni insatta att man börjar kika på?
Att satsa på certifikat och aktier om man är ute efter guldinvestering är som att hoppa fallskärm med hål i. Man vill ju ha en fallskärm som skyddar än, kort sagt det är endast fysiskt som gäller. Hade satsat på bars 100g, det är den vanligaste investeringen på fysisk guld.
Citera
2015-08-24, 22:45
Medlem
Rektangels avatar
Med tanke på att Ryssland sitter på på stora mängder guldreserver och är hårt trängda av det fallande oljepriset skulle jag inta satsa på guld. Vad hände om Ryssland måste likvidera denna...i ett trängt läge?

Är nationer och andra skuldsatta efterfrågar de naturligtvis de valutor som befriar dem från skuldoket/ alternativt utländsk valuta för att betala sin import och inget annat och därför de fallande räntorna i ett flertal valutor som i en del valutor även blivit negativa. I annat fall skulle många stater få ställa in sina betalningar.

Ta en funderare om hur vi hamnade där och hur guldet som ofta har korrelerat med olja så stadigt fallit i värde? Är det så att de skuldsatta genom ökat utbud av råvaror som få vill ha, efterfrågar just de valutor som skuldspiralen utgick från?

Jag noterar att dollarn i det senaste börsfallet föll mot euron...och det får mig att bli fundersam.
Senast redigerad av Rektangel 2015-08-24 kl. 22:51.
Citera
2015-08-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Med tanke på att Ryssland sitter på på stora mängder guldreserver och är hårt trängda av det fallande oljepriset skulle jag inta satsa på guld. Vad hände om Ryssland måste likvidera denna...i ett trängt läge?

Är nationer och andra skuldsatta efterfrågar de naturligtvis de valutor som befriar dem från skuldoket/ alternativt utländsk valuta för att betala sin import och inget annat och därför de fallande räntorna i ett flertal valutor som i en del valutor även blivit negativa. I annat fall skulle många stater få ställa in sina betalningar.

Ta en funderare om hur vi hamnade där och hur guldet som ofta har korrelerat med olja så stadigt fallit i värde? Är det så att de skuldsatta genom ökat utbud av råvaror som få vill ha, efterfrågar just de valutor som skuldspiralen utgick från?

Jag noterar att dollarn i det senaste börsfallet föll mot euron...och det får mig att bli fundersam.

Vad är det som säger att Ryssland skulle prioritera försäljning av allt det guld som dem har köpt på sig det senaste decenniet?
Citera
2015-08-25, 05:05
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorjävel
Vad är det som säger att Ryssland skulle prioritera försäljning av allt det guld som dem har köpt på sig det senaste decenniet?

För att betala sin import måste de sälja än mer olja och rubeln är satt under press. Hur ska de betala för sin import menar du? Trycka rubelsedlar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in