Citat:
Ursprungligen postat av
crillecrille
Är detta något som är bevisat eller en teori från din sida? Jag har svårt att tro att folk faktiskt analyserar så pass mycket kring det att det skulle ha betydelse. Det känns som att det är väldigt få som gör det och då blir det ändå ingen skillnad i resultatet.
Kan meddela att står ett parti jag vill ha i riksdagen och balanserar på 3.9% så är chansen mycket större att jag röstar på det partiet än mitt andrahandsval gentemot om partiet bara har 2.9%.
Sedan vet jag inte hur stor skillnad 2.9% och 3.0% gör bland gemene man men om jag inte tror att mitt förstahandsval har en chans att få mer än 3% ±0.5 procentenheter så lägger jag hällre min röst på mitt andrahandsval.
Inte för att min enda röst gör någon skillnad i sammanhanget men jag spelar på att andra tänker likadant och istället röstar taktiskt.
Sedan att det inte spelat någon roll vilket parti man röstar på i dagsläget då nästan samtliga har samma egocentriska agenda och hellre samarbetar MOT vad du röstade för är ju en annan femma.
De som röstar på F!, V, S, MP, KD, FP eller M röstar i stort sett på samma parti. Det partiet som skiter fullständigt i vad du vill och bara har en agenda. Att bättra sina egna, anhörigas och vänners liv.