2015-08-24, 22:55
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Imorgon kommer alltså Novus!

Sätter mina slantar på att SD får 20-21%!

Tror också på runt 20%. Tidigare aviserad dramatik från ansvarig Novusgeneral tyder även på att sd kan ha passerat M vilket givetvis vore mumma. Iof osannolikt men frågan är då vilken denna dramatik skulle vara!?
Senast redigerad av S.Kandal 2015-08-24 kl. 23:04.
2015-08-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Nu börjar skattehöjningarna och därmed även tvingas alliansen att godkänna en skattehöjarbudget i höst och det lär nog öppna ögonen på en hel del folk som inte förstått vad DÖ-överenskommelsen innebär.

Det blir knivigt för socialdemokraterna/mp att motivera skattehöjningarna utan att nämna migrationsverket med ett ord. Alla som kan räkna lär ju se att stora pengar ska dras in, men de områden regeringen påstår ska få mer pengar får bara kaffepengar.

www.aftonbladet.se/nyheter/article21302035.ab

Bensinpriset justeras uppåt med 4 öre per liter, lite mer för diesel. Det heter att de skall investeras i det underfinansierade försvaret. Folk är inte dumma, de kan lägga ihop ett plus två. Underfinansierat försvar sa du, men tiotals miljarder kan vi lägga på ökande migration!
2015-08-24, 23:03
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Faktum är att om SD till nästa val skulle växa till de riktigt stora siffror som det bitvis spekulerats kring i tråden (alltså typ 40+) så kommer resultaten för de små partierna bli ruggigt viktiga. Tänk om tex FI och två till partier går bort sig på 3%, och så 1% på övriga. Då kan det räcka med 44-45% för majoritet. Med FI, V, MP, C, FP, och KD runt "strecket" kan stödröstandet i valet 2018 bli ett spelteoretiskt mecka.
Vi kan räkna kallt med valteknisk samverkan mellan fp och Kd om de ligger runt 3% vardera nära valet.

Mp eller V under strecket har potentiellt större genomslag, då jag inte ser det som troligt att de skulle ingå samverkan.

Edit: 20,4% i Novus gissar jag. Det dramatiska avser att SD är över 20%. Novus har alldeles för stor positiv övervikt för m i sina mätningar för att SD skulle hamna på silverplats.
Senast redigerad av Hogdal 2015-08-24 kl. 23:05.
2015-08-24, 23:04
Medlem
Rebell4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
www.aftonbladet.se/nyheter/article21302035.ab

Bensinpriset justeras uppåt med 4 öre per liter, lite mer för diesel. Det heter att de skall investeras i det underfinansierade försvaret. Folk är inte dumma, de kan lägga ihop ett plus två. Underfinansierat försvar sa du, men tiotals miljarder kan vi lägga på ökande migration!

Nu är du nog lite överoptimistisk, folk är inte så dumma som du tror, dom är dummare.
2015-08-24, 23:23
Medlem
Vi får väl se om Novus också är oseriöst imorgon. Även Novus är något som pk-media refererar till när det passar.
2015-08-24, 23:25
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En ren teori från min sida. baserad på många års introspektion, både som sosse & sedermera moderat.

Men i samband med att det står & väger mellan olika block så tror jag nog att den genomsnittlige stödröstaren gör en övervägning om huruvida han skall våga lägga rösten på V/F!/KD eller om han skall rösta på moderpartiet istället.

Begreppet Kamrat 4 procent är ju välbekant.
Fenomenet finns ju definitivt. Ska bli intressant att följa småpartierna fram till valet i förhållande till de tre stora. Sällan har väl siffror varit så intressanta.
2015-08-24, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Är detta något som är bevisat eller en teori från din sida? Jag har svårt att tro att folk faktiskt analyserar så pass mycket kring det att det skulle ha betydelse. Det känns som att det är väldigt få som gör det och då blir det ändå ingen skillnad i resultatet.

Kan meddela att står ett parti jag vill ha i riksdagen och balanserar på 3.9% så är chansen mycket större att jag röstar på det partiet än mitt andrahandsval gentemot om partiet bara har 2.9%.
Sedan vet jag inte hur stor skillnad 2.9% och 3.0% gör bland gemene man men om jag inte tror att mitt förstahandsval har en chans att få mer än 3% ±0.5 procentenheter så lägger jag hällre min röst på mitt andrahandsval.
Inte för att min enda röst gör någon skillnad i sammanhanget men jag spelar på att andra tänker likadant och istället röstar taktiskt.

Sedan att det inte spelat någon roll vilket parti man röstar på i dagsläget då nästan samtliga har samma egocentriska agenda och hellre samarbetar MOT vad du röstade för är ju en annan femma.
De som röstar på F!, V, S, MP, KD, FP eller M röstar i stort sett på samma parti. Det partiet som skiter fullständigt i vad du vill och bara har en agenda. Att bättra sina egna, anhörigas och vänners liv.
2015-08-25, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Tror också på runt 20%. Tidigare aviserad dramatik från ansvarig Novusgeneral tyder även på att sd kan ha passerat M vilket givetvis vore mumma. Iof osannolikt men frågan är då vilken denna dramatik skulle vara!?
En uppgång från 18 till 20-21 är dramatisk. Låt oss inte bli alltför bortskämda, det kan komma dåliga dagar också.
2015-08-25, 00:53
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Vi får väl se om Novus också är oseriöst imorgon. Även Novus är något som pk-media refererar till när det passar.
Kommer Novus imorgon? Brukar vara torsdagar annars.
2015-08-25, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Valar.Morghulis använde RMSE (ett sätt att skatta standardavvikelsen för mätningar från ett OI utan bias):

RMSE är mer vettigt än absoluta skillnader. Men eftersom vi vet saker om hur det slumpmässiga felet är fördelat (mycket förenklat: större parti => större fel) är mitt andra mått nedan mer rättvist.

Dock är alla metoder som inte gör ett försök till att bestämma osäkerheten på sin ranking egentligen värdelösa om man ska vara elak. Vi vill ju helst att rankingen ska säga något om OIs metoder och inte om enstaka realiseringar av slump.

Sen kan jag säga att både RMSE och mitt förslag egentligen endast är meningsfulla om OIs undersökningar saknar bias. Eftersom alla här är överens om att de inte gör det så kan man tänka sig massa andra mått som beskriver subjektiva uppfattningar om den relativa betydelsen av systematiska och slumpmässiga fel. Dessa mått kommer inte gå att beräkna enbart från sista mätningen, och för att bedöma felet hos övriga mätningar så krävs det någon slags modell.

Tar din "formel" hänsyn till att "SD-negativa" OI justerade upp SD s värde vartefter valdagen närmade sig för att rädda något av anseendet.
Senast redigerad av curlingstaten 2015-08-25 kl. 01:09.
2015-08-25, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Vi kan räkna kallt med valteknisk samverkan mellan fp och Kd om de ligger runt 3% vardera nära valet.

Mp eller V under strecket har potentiellt större genomslag, då jag inte ser det som troligt att de skulle ingå samverkan.

Edit: 20,4% i Novus gissar jag. Det dramatiska avser att SD är över 20%. Novus har alldeles för stor positiv övervikt för m i sina mätningar för att SD skulle hamna på silverplats.

Kd äger ju en fråga familjepolitiken, och det skulle inte förvåna om Kd profilerar sig som ett "rumsrent" konservativt alternativ till Sd.

Däremot C och Fp ligger mycket nära varandra, då de båda kallar sig för liberala. Det som talar mot detta är C:s enorma partikassa som man givetvis vill behålla för sig själv!

Begriper inte varför det kommersiella TV4 som beställer OM från Novus, har den mest "asylkramande" nyhetsrapporteringen av alla media?
Senast redigerad av Hultabultan 2015-08-25 kl. 01:24.
2015-08-25, 01:28
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Kommer Novus imorgon? Brukar vara torsdagar annars.
Det verkar iallafall så om man får tro Novus VD Torbjörn Sjöström!

https://mobile.twitter.com/t_sjostrom/status/635881916525244416?p=v

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in