2015-08-24, 21:34
Medlem
Utbuads avatar
Från nyhetsbrevet för tv4 morronsoffan

06.35 Politiska kommentatorn Ann Tiberg om senaste väljarbarometern från Novus

Brukar dock säga siffrorna i nyheterna kl 0600
2015-08-24, 21:41
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utbuad
Från nyhetsbrevet för tv4 morronsoffan

06.35 Politiska kommentatorn Ann Tiberg om senaste väljarbarometern från Novus

Brukar dock säga siffrorna i nyheterna kl 0600

Pff! Jag vill inte se Ann Tiberg. Jag vill se Marcus Oscarsson. Denna OU förtjänar ett bättre öde.
2015-08-24, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men är Torbjörn verkligen negativt inställd till SD? Var det inte t o m spekulationer i denna tråden om att han förmodligen har börjat sympatisera med dom efter en intervju han gjorde i almedalen?

Han har inget annat val nu. Efter mätningen där SD blev Sveriges största parti vet han att hans instituts mätningar kommer ses som oseriösa av svenskar tills de också visar SD som störst. Damage control som det heter. Det är Novus trovärdighet som står på spel.
2015-08-24, 21:43
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Ja 20% är jag säker på att det blir. När yougovmätningen publicerades skrev Sjöström något om att deras (novus) kommande mätning såg dramatisk ut, dock inte lika dramatisk ut som yougovs. Så 20% kan vi nog minst räkna med imorgon.

Förhoppningsvis syftar hans "lite dramatisk" på att SD är större än Moderaterna, det är en viktigare milstolpe som spelar större roll än om SD har 19% eller 22%.

(inte så troligt dock, M var 7% större än SD i Juni-mätningen)
2015-08-24, 21:45
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Men är Torbjörn verkligen negativt inställd till SD? Var det inte t o m spekulationer i denna tråden om att han förmodligen har börjat sympatisera med dom efter en intervju han gjorde i almedalen?

Har faktiskt ingen aning och har inte följt tråden så noga. Fick bara den känslan när jag läste hans tweets men det behöver inte vara så för det.
Är själv ingen SD:are men är fascinerad som de flesta andra av deras framgångar, trots hårdnackat motstånd från "de med rätt att tala till massorna".
2015-08-24, 21:47
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Förhoppningsvis syftar hans "lite dramatisk" på att SD är större än Moderaterna, det är en viktigare milstolpe som spelar större roll än om SD har 19% eller 22%.

(inte så troligt dock, M var 7% större än SD i Juni-mätningen)

Men eftersom SD tar väljare från just M så kan de fort komma ikapp och gå om. Samma med S även om de såklart är större så det kommer att ta längre tid.
2015-08-24, 21:49
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag ser två problem med att enbart använda sista mätningen.

1. Vilket mått ska man använda på vad som är nära valresultatet? I denna jämförelse tittade man på summan av absolutbeloppen av skillnader, partivis, mellan OU och valet. Är det måttet bäst?

2. När man bestämt sig för ett mått, hur ska man kvantifiera osäkerheten? Sista mätningen är, som alla mätningar, påverkad av slump. Om man hypotetiskt tänker sig att man återupprepade den sista mätningen många gånger och gjorde en samling rankingar enligt sitt mått, skulle man alltid få samma ordning eller är det slumpen som styr vilket OI som vi rankar bättre än ett annat?

Jag testade själv att ranka OI enligt länkens metod. Det är inte helt självklart hur osäkerheten ska beräknas, men jag tror mig ha hittat undre och övre gränser på standardavvikelsen för måttet (sigma).

Resultat på formen: Mått | OI | Undre gräns sigma | Övre gräns sigma

5.6 United Minds 1.5 1.8
8.2 Novus 1.1 1.4
9.6 Sifo 1.1 1.6
10.0 Skop 1.6 2.0
10.0 Sentio 1.7 2.4
10.8 YouGov 1.4 2.1
13.5 Demoskop 1.2 1.9
15.8 Ipsos 1.4 2.1

Höga osäkerheter alltså. Om vi jämför OI parvis är det förmodligen ganska få par vi kan vara säkra skiljer sig åt.

Ett kanske bättre mått kan fås genom att utgå från ett tänkt OI utan bias. Vi vet då att felet enbart är slumpmässigt och bör för varje parti vara approximativt normalfördelat med varians proportionell mot p(1-p), där p är valresultatet. Vi väljer då summan av, partivis, (sistaOU - p)^2 / (p (100-p)) som mått. Motsvarande tabell för detta mått ger istället

99.0 United Minds 31.4 63.3
178.0 YouGov 27.7 73.7
181.0 Sifo 17.4 57.1
188.0 Sentio 41.0 93.4
204.0 Novus 17.6 60.8
281.0 Skop 35.4 104.0
311.0 Demoskop 21.4 82.1
454.0 Ipsos 27.4 112.0

Ett enligt mig bättre mått som ger en lite annan ordning. Men fortfarande höga osäkerheter.
Jag förstår problematiken. Men har man inget att gå på så har man ju inget att gå på och då är undersökningar egentligen onödiga eftersom alla bedömts efter vad folket tror att partiet ligger på. "15% i DN:s undersökning, pajasinstitut!". Det kan man ju tycka, men är 25% mer rätt då? Än att det är mer rimligt förstås.
2015-08-24, 21:51
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfilm
Har faktiskt ingen aning och har inte följt tråden så noga. Fick bara den känslan när jag läste hans tweets men det behöver inte vara så för det.
Är själv ingen SD:are men är fascinerad som de flesta andra av deras framgångar, trots hårdnackat motstånd från "de med rätt att tala till massorna".

Men då är du välkommen in i värmen då.

Vad finns det för anledning för dig att inte rösta på sd om det vore val idag!? Är genuint intresserad av detta då du ju annars verkar förstått hur läget ligger..
2015-08-24, 21:53
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfilm
Han verkar ju inte vara särskilt förtjust i SD och ser man på hans tidigare tweets kritiserar han yougov för sina resultat så hans smileys i tweetet borde ju tyda på att SD i deras undersökning inte går framåt så mycket.

Citat:

Röda tråden är således inte hans förhållning till SD utan att han är statistiknisse - därför lätt nördglad när han fick stå i tv och referera till aktuella trender, däremot blir han sur när ngt annat opinionsinstitut får för mycket upprmärksamhet så då passar han på att kasta shade istället.
2015-08-24, 21:58
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Jag är lite nyfiken på hur du räknade för att få fram vilka institut som var bäst/sämst på att mäta samtliga partier.

Jag hade lite tråkigt så jag räknade på "snittfelen" de hade på samtliga partier och kom fram till att de skall rangordnas (från bäst till sämst): (Skriver antal %-e de i snitt hade fel per parti inom parentes)

1. UM (0,675)
2. Novus (1,0)
3. Sentio (1,05)
4. Sifo (1,1875)
5. Skop (1,2125)
6. YG (1,55)
7. Demoskop (1,5875)
8. Ipsos (1,7125)

Jag räknade ut "snittfelen" genom att lägga ihop allas fel på varje enskilt parti (oavsett över- eller underskattning) och dela det på 8 (antal partier).

Ni som kanske kan matte bättre än vad en annan kan kanske kan kontrollera så det stämmer men jag skulle vilja påstå att det är så man bör räkna ut vilket OI som var "bäst" när det gällde att mäta samtliga partier.

källa: status.st

Valar.Morghulis använde RMSE (ett sätt att skatta standardavvikelsen för mätningar från ett OI utan bias):

Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Har jämfört vilka OU som bäst stämde överens totalt för alla partier och respektive parti. Såg att någon gjort en liknande genomgång förut, men undersökte inte alla OU och måttstocket han använde sig av var trubbigt. Jag har valt att använda mig av RMSE.

Här rankar jag OU efter hur bra de stämde in på partierna totalt sätt (jämförelse mellan valresultat och senaste släppta undersökningen innan valet)

1: UM
2: YG
3: Sifo
4: Novus
5: Sentio
6: Demoskop
7: Skop
8: Ipsos

Ska tilläggas att UM var överlägset bäst och Ipsos överlägset sämst.

Och här visar jag vilka som var bäst på att pricka in respektive parti.

M: Novus
C: UM och YG
FP: UM
KD: Skop
S: Sifo, Novus och UM
V: UM
MP: Skop
SD: Sentio
FI: Sifo

Nu vet vi vilka OU som gäller sammantaget och för respektive parti.

RMSE är mer vettigt än absoluta skillnader. Men eftersom vi vet saker om hur det slumpmässiga felet är fördelat (mycket förenklat: större parti => större fel) är mitt andra mått nedan mer rättvist.

Citat:
Jag ser två problem med att enbart använda sista mätningen.

1. Vilket mått ska man använda på vad som är nära valresultatet? I denna jämförelse tittade man på summan av absolutbeloppen av skillnader, partivis, mellan OU och valet. Är det måttet bäst?

2. När man bestämt sig för ett mått, hur ska man kvantifiera osäkerheten? Sista mätningen är, som alla mätningar, påverkad av slump. Om man hypotetiskt tänker sig att man återupprepade den sista mätningen många gånger och gjorde en samling rankingar enligt sitt mått, skulle man alltid få samma ordning eller är det slumpen som styr vilket OI som vi rankar bättre än ett annat?

Jag testade själv att ranka OI enligt länkens metod. Det är inte helt självklart hur osäkerheten ska beräknas, men jag tror mig ha hittat undre och övre gränser på standardavvikelsen för måttet (sigma).

Resultat på formen: Mått | OI | Undre gräns sigma | Övre gräns sigma

5.6 United Minds 1.5 1.8
8.2 Novus 1.1 1.4
9.6 Sifo 1.1 1.6
10.0 Skop 1.6 2.0
10.0 Sentio 1.7 2.4
10.8 YouGov 1.4 2.1
13.5 Demoskop 1.2 1.9
15.8 Ipsos 1.4 2.1

Höga osäkerheter alltså. Om vi jämför OI parvis är det förmodligen ganska få par vi kan vara säkra skiljer sig åt.

Ett kanske bättre mått kan fås genom att utgå från ett tänkt OI utan bias. Vi vet då att felet enbart är slumpmässigt och bör för varje parti vara approximativt normalfördelat med varians proportionell mot p(1-p), där p är valresultatet. Vi väljer då summan av, partivis, (sistaOU - p)^2 / (p (100-p)) som mått. Motsvarande tabell för detta mått ger istället

99.0 United Minds 31.4 63.3
178.0 YouGov 27.7 73.7
181.0 Sifo 17.4 57.1
188.0 Sentio 41.0 93.4
204.0 Novus 17.6 60.8
281.0 Skop 35.4 104.0
311.0 Demoskop 21.4 82.1
454.0 Ipsos 27.4 112.0

Ett enligt mig bättre mått som ger en lite annan ordning. Men fortfarande höga osäkerheter.

Dock är alla metoder som inte gör ett försök till att bestämma osäkerheten på sin ranking egentligen värdelösa om man ska vara elak. Vi vill ju helst att rankingen ska säga något om OIs metoder och inte om enstaka realiseringar av slump.

Sen kan jag säga att både RMSE och mitt förslag egentligen endast är meningsfulla om OIs undersökningar saknar bias. Eftersom alla här är överens om att de inte gör det så kan man tänka sig massa andra mått som beskriver subjektiva uppfattningar om den relativa betydelsen av systematiska och slumpmässiga fel. Dessa mått kommer inte gå att beräkna enbart från sista mätningen, och för att bedöma felet hos övriga mätningar så krävs det någon slags modell.
2015-08-24, 22:01
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ok, fixat här. Och här är senaste versionen av preliminära PM2 för SD.

Det tackar vi för!

Sen ser jag att den lede FI, har cementerat sig fast på 1,9%, lite konstigt eftersom det är helt tyst runt Södermalmsmaffian.
2015-08-24, 22:02
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Men då är du välkommen in i värmen då.

Vad finns det för anledning för dig att inte rösta på sd om det vore val idag!? Är genuint intresserad av detta då du ju annars verkar förstått hur läget ligger..

Om det vore val idag vet jag faktiskt inte vad jag skulle rösta på. Det som dock lockar med SD är ju att de är det enda partiet som faktiskt pratar om vad som är bra/bäst för Sverige och oss som bor här. Oavsett om det gäller EU, NATO, flyktingar osv. Alla andra partier pratar om att vi måste göra än det ena och än det andra, inte för att vi själva ska få det bättre utanför att för vi ju redan har det så bra och då måste dela med oss. Jag gillar fördelningspolitik, från rik till fattig, från stad till landsbygd. Men det ska så att säga ske internt. Vi kan helt enkelt inte ha en frikostig välfärd med bra skola, toppklass på sjukvården, starkt försvar och trygghet på gatorna med dagens politik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in