2015-08-24, 19:19
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att gemene köpare i FPC inte är riktiga investerare. Upp nu, men kan lika gärna gå ner imorgon hur bra det än ser ut.

Finns flera Zorbs där ute och om alla bestämmer sig för att dra blir det åka av.

Sedan ska det ju tilläggas att jag har en helt annan strategi när det kommer till aktier. Jag gråter inte för att det går ner. Jag köper istället.

Har dessutom en känsla av att jag har mer pengar än Zorb inne och det är inga spelpengar som jag ser det, eftersom mina investeringar idag ska ge utdelning imorgon.
Kurtan, du och jag vet redan att du HAR mer inne än vad jag har. Jag har gått ifrån 130k till ca 1,2miljoner i kontanter på 2år och är endast 26(lägg till en bostad värd 1,1-1,3mille som jag delar med bruden), hur gammal är du? När jag är i din ålder har du en 1/10 del av vad jag har om du fortsätter ödsla tid på dumma inlägg istället för att göra analyser av potentiella bolag som är på väg att slå igenom stort. Det är ett hett tips till dig och alla fåntrattar som lägger ned tid i bolag som ni inte ens har minsta ekonomiska intresse utav, fast det har du säkert när kursen dippat lite eftersom du jobbar hårt på baissinläggen.
Citera
2015-08-24, 20:56
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Välkommen välkommen fellow cineast och aktiespekulant!
Tackar, tackar käre vapenbroder .

Personligen tror jag inte jag kunde gjort en bättre affär. Certifikatet sjönk med 50% från startsumman när jag köpte. Bolaget går bra och har på pappret en fortsatt fin framtid.
Det får gärna sjunka ytterligare så jag har råd med några 100 certifikat till imorgon med den lönen som blev över, för börsen kan man inte styra ändå och om de inte kraschar totalt så vänder de nog med riktigt fina siffror!

Men då har jag inget att förlora heller bör tilläggas. Sitter på 500st för tillfället med tankar på att öka till 6-700 imorgon och dem var ju inte direkt dyra. Hade så klart varit obekvämt om de gällde flera 100k.

Sitter du förresten all-in här?

__

Mitt första delmål --> 100k inom 6 månader .

För övrigt, vad är de för fel på att vara en högrisk köpare i aktievärlden och satsa, deala, sälja/köpa runt? Alla satsar för personlig vinning varför ska ni börja lipa för att folk säljer av? Surt att bli av med pengar i aktien men vem fan kan gnälla på andra för de...
Citera
2015-08-24, 21:02
Medlem
KjellSorterings avatar
Jag tycker att kurt-sune är en riktig stofil och stör mig rätt rejält på honom i omgångar(säkert känner han likadant mot mig). Men när en liten storfräsare som zorb kommer in ser jag bara en yuppie i hiphop-kläder framför mig. Fingerprints teknologi är redan kopierad i kina och när kraschen nu kommer så blir det piratkopior för hela slanten
Citera
2015-08-24, 21:06
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjellSortering
Jag tycker att kurt-sune är en riktig stofil och stör mig rätt rejält på honom i omgångar(säkert känner han likadant mot mig). Men när en liten storfräsare som zorb kommer in ser jag bara en yuppie i hiphop-kläder framför mig. Fingerprints teknologi är redan kopierad i kina och när kraschen nu kommer så blir det piratkopior för hela slanten

Hört talas om patent?

Det behövs om de ska lansera telefonen utanför Kina. Vilket rätt många vill. Vad är din teori till varför FPC stal Meizu från Goodix?
Citera
2015-08-24, 21:37
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Hört talas om patent?

Det behövs om de ska lansera telefonen utanför Kina. Vilket rätt många vill. Vad är din teori till varför FPC stal Meizu från Goodix?
*Räcker upp handen*

Fröööken... Kan det var därför?

"As fast as an eye blink
We have added a new mTouch 2.0 identification chip on the MX5. With the resolution increased by 81%, mTouch 2.0 can collect more information on the users' fingerprint, thus greatly improving its accuracy."

Frööööken... Vad är patent för något och vaaaarför har vår "konkurrent" våran sensor på deras hemsida?

http://www.goodix.com/Products/fingerprinting-chip/Coating-Fingerprint-Sensor/

FPC1020 = Fingerprint Cards sensor

Attans så dåligt för oss när våra konkurrenter som sägs växa sig stora marknadsför våran sensor...Tål att upprepas även på Twitter.

Someone is jealous
Citera
2015-08-24, 21:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Kurtan, du och jag vet redan att du HAR mer inne än vad jag har. Jag har gått ifrån 130k till ca 1,2miljoner i kontanter på 2år och är endast 26(lägg till en bostad värd 1,1-1,3mille som jag delar med bruden), hur gammal är du? När jag är i din ålder har du en 1/10 del av vad jag har om du fortsätter ödsla tid på dumma inlägg istället för att göra analyser av potentiella bolag som är på väg att slå igenom stort. Det är ett hett tips till dig och alla fåntrattar som lägger ned tid i bolag som ni inte ens har minsta ekonomiska intresse utav, fast det har du säkert när kursen dippat lite eftersom du jobbar hårt på baissinläggen.

Problemet med dig är att du kallt räknar med att alltid pricka rätt, men det kommer du inte att lyckas med. Förr eller senare kommer du att bränna dig om du fortsätter att köpa högriskaktier och går all in i dessa.

Du har börjat handla i en bullmarknad och då kan man i princip köpa vad som helst. Allt går upp och man får ett lite väl gott självförtroende. Och det fungerar ju tills det kommer en smäll och går över till bearmarket.

Då gäller det att verkligen vara kylig och hålla sig till kvalitet och stabila bolag.

Bostadsmarknaden har jag legat inne i sedan 90-talet och är därför lågbelånad och har en lägenhet som är värd 5 gånger så mycket som din. Och på det har jag en aktieportfölj köpt för en del av en miljonvinst på en lägenhet jag hade på en av mina gamla lägenheter. En portfölj som är idiotsäker som sköter sig själv skulle man kunna säga.

Det mesta av aktierna köptes under finanskrisen så jag har en mycket bra avkastning på dessa trots fallet idag. Jag är inte typen som säljer aktier. Jag köper när jag tycker att tillfället är rätt och bara behåller.

Du kan ju gå in i gamla trådar där jag rekommenderat köp i mina kvalitetsbolag. Det har gått mycket bra för dessa aktier också och det är till en betydligt lägre risk än FPC.

Jag tror att du underskattar risken grovt i FPC och jag tror nog indirekt att du förstår att det kan kosta att vara girig.
Citera
2015-08-24, 22:17
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Problemet med dig är att du kallt räknar med att alltid pricka rätt, men det kommer du inte att lyckas med. Förr eller senare kommer du att bränna dig om du fortsätter att köpa högriskaktier och går all in i dessa.

Du har börjat handla i en bullmarknad och då kan man i princip köpa vad som helst. Allt går upp och man får ett lite väl gott självförtroende. Och det fungerar ju tills det kommer en smäll och går över till bearmarket.

Då gäller det att verkligen vara kylig och hålla sig till kvalitet och stabila bolag.

Bostadsmarknaden har jag legat inne i sedan 90-talet och är därför lågbelånad och har en lägenhet som är värd 5 gånger så mycket som din. Och på det har jag en aktieportfölj köpt för en del av en miljonvinst på en lägenhet jag hade på en av mina gamla lägenheter. En portfölj som är idiotsäker som sköter sig själv skulle man kunna säga.

Det mesta av aktierna köptes under finanskrisen så jag har en mycket bra avkastning på dessa trots fallet idag. Jag är inte typen som säljer aktier. Jag köper när jag tycker att tillfället är rätt och bara behåller.

Du kan ju gå in i gamla trådar där jag rekommenderat köp i mina kvalitetsbolag. Det har gått mycket bra för dessa aktier också och det är till en betydligt lägre risk än FPC.

Jag tror att du underskattar risken grovt i FPC och jag tror nog indirekt att du förstår att det kan kosta att vara girig.
Tack äntligen ett inlägg värd att bemöta där du verkligen förklarar och resonerar logiskt vilket du aldrig gjort angående FPC och där jag inte kan ta dig seriös. Du får helt enkelt leva med att jag dumförklarar dig när du går in och argumenterar emot min väl grundade fakta med citat som "sälj skiten, köp säkra aktier", kan du och andra inte komma med ett motargument till varför jag har fel och ni rätt så är det väl logiskt att jag kör över er när jag har bevisen på min sida. Inget att skryta och dominera över MEN när ni gång på gång försöker göra er lustiga när jag endast kommer med fakta får ni räkna med att jag släpper ut lite känslor också i form av skryt liksom du gjorde i morse redan 5min in i handeln? Så jävla konstigt är det väl ändå inte för jag har ju haft rätt ända sedan 2013 och lär fortsätta ett bra tag till gällande bolaget jag vikt mitt liv åt på alla sätt och vis senaste 1,5 året.

Det är sant att jag legat all in i FPC den största tiden men i andra bolag har jag endast varit inne med små positioner såsom karo, Enquest, Anoto etc. Josab körde jag också all in ett tag.

Du har även helt rätt i att upplägget är fel ur en typisk sparares synvinkel men vet du vilken kunskap jag verkligen sitter på så pass att du kan säga att jag inte har koll på vad jag sysslar med? Samma sak med Hemberg, han är en sparekonom och sysslar med "säkra" portföljer. Jag lägger full fokus på små områden och handlar därefter, inte samma som era och det finns ingen som kan säga "det är fel, mitt sätt är rätt".

En parentes, det är inga svårigheter med att reka köp i utdelningsaktier och bolag som google. Det kan vilken lirare som helst göra men avkastningen lockar inte mig, det gör den den dagen jag släpper fokus och lutar mig tillbaks. Nu försöker du skryta över dina rekar igen, följ min på FPC och du hade haft så du klarat dig.

Och precis som du skriver, akta bear market. Varför hoppade jag av idag skrev jag? Du kan se det som att jag lyssnat på dig ifall du vill för att må bättre, risken är överhängande och en blixtsnabb korrektion kan ha inletts och då säkrar jag i båset tills TA+FA ser ljusare ut i världsekonomin.

Men min tro på bolaget kommer fortsätta och jag har inte sålt utan endast parkerat längs vägen tills dimman avtagit.

Runt +240mln vinst i Q3 = ~270% ökning av resultatet är vad som väntar. Med det ser jag inga frågetecken i risken utöver börsens dråpslag.

Ha de
Citera
2015-08-24, 22:36
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Vänta lite nu, sedan börsen började gå ned sedan 27April har FPC gått ifrån 64kr-->>210kr vilket ger avkastningen 228%(!). Sedan årsskiftet 35kr-->>210kr vilket ger 500%.

Börsen å andra sidan har gått ned 17% sedan nedgången startade.

Kuggfrågan: Vilken har följt FA bäst, börsen ELLER FPC?
1. FPC = 228% utveckling
2. Börsen = -17% utveckling sedan ned trenden inledes.

Du tror alltså att FPC ska ned till 64kr igen? Nja, det finns gränser..
Nej, det tror jag inte. Jag undrar bara vilken agenda du egentligen har när du tvärsäkert postar analyser enligt "fundamenta" som säger att FPC ska upp ytterligare många 100% inom ett år, för att sedan ta hem vinsten några dagar senare.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
För övrigt, vad är de för fel på att vara en högrisk köpare i aktievärlden och satsa, deala, sälja/köpa runt? Alla satsar för personlig vinning varför ska ni börja lipa för att folk säljer av? Surt att bli av med pengar i aktien men vem fan kan gnälla på andra för de...
Naturligtvis får man göra som man vill, men historien har visat att det är rätt svårt att tajma vad alla andra idioter på marknaden har för sig, särskilt i förhoppningsbolag där kursen påverkas av vissa filurer som sysslar med pump & dump. Risken finns att nybörjare luras att ta risker i förhoppningen om att bli rik snabbt, baserat på felaktig eller vilseledande information.
Citera
2015-08-24, 23:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Naturligtvis får man göra som man vill, men historien har visat att det är rätt svårt att tajma vad alla andra idioter på marknaden har för sig, särskilt i förhoppningsbolag där kursen påverkas av vissa filurer som sysslar med pump & dump. Risken finns att nybörjare luras att ta risker i förhoppningen om att bli rik snabbt, baserat på felaktig eller vilseledande information.

Det här är anledningen till att jag är extremt skeptiskt till den här typen av aktie och vill varna nybörjare för att köpa den.

Samma tongångar var det i africa oil för några år sedan och jag varnade så klart även för den aktien... Men de hade ju hittat så mycket olja så den kunde inte gå ner tydligen...

Lägg istället krut på att köpa ett gäng industrivärden C eller Holmen B istället för att ta två exempel. Sedan är det bara att luta sig tillbaka och göra ingenting.

Du behöver inte ens titta på börsen varje dag. Det är för att du köpt kvalité istället för ett teknikbolag med några enstaka produkter som kan komma att kopieras inom en väldigt snar framtid.
Citera
2015-08-24, 23:30
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Lägg istället krut på att köpa ett gäng industrivärden C eller Holmen B istället för att ta två exempel. Sedan är det bara att luta sig tillbaka och göra ingenting.

Du behöver inte ens titta på börsen varje dag. Det är för att du köpt kvalité istället för ett teknikbolag med några enstaka produkter som kan komma att kopieras inom en väldigt snar framtid.
Men alla har inte lyxen att unna sig så säkra bolag. Vad ska jag göra där om jag är ute efter pengar? Förstår självklart att högrisk bränner folk som är "unga och naiva". Men det känns bara löjligt att lägga in 20-50k i en så stabil och långsam aktie.

Tror allas dröm är att sitta som du och njuta av att se sin hög växa, men har fan ingen hög .
Citera
2015-08-24, 23:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Men alla har inte lyxen att unna sig så säkra bolag. Vad ska jag göra där om jag är ute efter pengar? Förstår självklart att högrisk bränner folk som är "unga och naiva". Men det känns bara löjligt att lägga in 20-50k i en så stabil och långsam aktie.

Tror allas dröm är att sitta som du och njuta av att se sin hög växa, men har fan ingen hög .

Du måste lära dig att spara och vara uthållig. Varför inte börja med avanza zero med det du har råd att avvara varje månad? när kapitalet ökar byter du till aktier och köper investmentbolag exempelvis.

Vill du bli rik snabbt kan du väl annars köpa lotter? Problemet med dagens ungdom är att de har för bråttom med att bli rika. Att bli rik handlar om att vara extremt snål mot sig själv och spara smart.

Använd gratisfonderna!
Citera
2015-08-24, 23:43
Medlem
Ska man köpa denna nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in