Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Problemet med dig är att du kallt räknar med att alltid pricka rätt, men det kommer du inte att lyckas med. Förr eller senare kommer du att bränna dig om du fortsätter att köpa högriskaktier och går all in i dessa.
Du har börjat handla i en bullmarknad och då kan man i princip köpa vad som helst. Allt går upp och man får ett lite väl gott självförtroende. Och det fungerar ju tills det kommer en smäll och går över till bearmarket.
Då gäller det att verkligen vara kylig och hålla sig till kvalitet och stabila bolag.
Bostadsmarknaden har jag legat inne i sedan 90-talet och är därför lågbelånad och har en lägenhet som är värd 5 gånger så mycket som din. Och på det har jag en aktieportfölj köpt för en del av en miljonvinst på en lägenhet jag hade på en av mina gamla lägenheter. En portfölj som är idiotsäker som sköter sig själv skulle man kunna säga.
Det mesta av aktierna köptes under finanskrisen så jag har en mycket bra avkastning på dessa trots fallet idag. Jag är inte typen som säljer aktier. Jag köper när jag tycker att tillfället är rätt och bara behåller.
Du kan ju gå in i gamla trådar där jag rekommenderat köp i mina kvalitetsbolag. Det har gått mycket bra för dessa aktier också och det är till en betydligt lägre risk än FPC.
Jag tror att du underskattar risken grovt i FPC och jag tror nog indirekt att du förstår att det kan kosta att vara girig.
Tack äntligen ett inlägg värd att bemöta där du verkligen förklarar och resonerar logiskt vilket du aldrig gjort angående FPC och där jag inte kan ta dig seriös. Du får helt enkelt leva med att jag dumförklarar dig när du går in och argumenterar emot min väl grundade fakta med citat som "sälj skiten, köp säkra aktier", kan du och andra inte komma med ett motargument till varför jag har fel och ni rätt så är det väl logiskt att jag kör över er när jag har bevisen på min sida. Inget att skryta och dominera över MEN när ni gång på gång försöker göra er lustiga när jag endast kommer med fakta får ni räkna med att jag släpper ut lite känslor också i form av skryt liksom du gjorde i morse redan 5min in i handeln? Så jävla konstigt är det väl ändå inte för jag har ju haft rätt ända sedan 2013 och lär fortsätta ett bra tag till gällande bolaget jag vikt mitt liv åt på alla sätt och vis senaste 1,5 året.
Det är sant att jag legat all in i FPC den största tiden men i andra bolag har jag endast varit inne med små positioner såsom karo, Enquest, Anoto etc. Josab körde jag också all in ett tag.
Du har även helt rätt i att upplägget är fel ur en typisk sparares synvinkel men vet du vilken kunskap jag verkligen sitter på så pass att du kan säga att jag inte har koll på vad jag sysslar med? Samma sak med Hemberg, han är en sparekonom och sysslar med "säkra" portföljer. Jag lägger full fokus på små områden och handlar därefter, inte samma som era och det finns ingen som kan säga "det är fel, mitt sätt är rätt".
En parentes, det är inga svårigheter med att reka köp i utdelningsaktier och bolag som google. Det kan vilken lirare som helst göra men avkastningen lockar inte mig, det gör den den dagen jag släpper fokus och lutar mig tillbaks. Nu försöker du skryta över dina rekar igen, följ min på FPC och du hade haft så du klarat dig.
Och precis som du skriver, akta bear market. Varför hoppade jag av idag skrev jag? Du kan se det som att jag lyssnat på dig ifall du vill för att må bättre, risken är överhängande och en blixtsnabb korrektion kan ha inletts och då säkrar jag i båset tills TA+FA ser ljusare ut i världsekonomin.
Men min tro på bolaget kommer fortsätta och jag har inte sålt utan endast parkerat längs vägen tills dimman avtagit.
Runt +240mln vinst i Q3 = ~270% ökning av resultatet är vad som väntar. Med det ser jag inga frågetecken i risken utöver börsens dråpslag.
Ha de