2015-08-24, 20:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Finns vittne som sett honom våldföra sig på Lisa så han är rökt . Lägg därtill DNA

Va det brorsan då? I annat fall är det rimligt att man
hjälper till - eller ringer 112.
2015-08-24, 20:49
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Lisa var så jäkla söt nästan som en modell ja hon hade en sån gudomligt fin kropp också. Charmig som få.

https://www.youtube.com/watch?v=h2S1XJRAs5c

Jobbiga att se dom här filmklippen och bildspelen , men Viktiga så man inte glömmer vad tråden handlar om .
2015-08-24, 20:50
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Lisa var så jäkla söt nästan som en modell ja hon hade en sån gudomligt fin kropp också. Charmig som få.

https://www.youtube.com/watch?v=h2S1XJRAs5c

Riktigt osmaklig kommentar av sig faktiskt.
2015-08-24, 20:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69

Jag vet inte.. men troligt misstänkt för skyddande av brottsling, varit chaufför för att forsla bort kroppen? Då det inte finns något DNA som binder den yngre brodern till offret så är det rimligt att han haft en mer defensiv roll..

Hade MGM haft med en bil så borde något vittne sett denna tycker man ju..så frågan är om MGM kontaktade den yngre brodern efter dådet.

Okej, men han har faktiskt varit häktad på sannolika skäl för mord även om misstankegraden har sänkts, han är fortsatt misstänkt vad jag känner till, men som vissa påstår, fallet har ju varit löst sedan länge. Har misstanken mot den yngre brodern ändrats vad gäller brottsrubricering, vet du det?

En sak som jag noterar, en person som har varit häktad på sannolika skäl för mord har släppts ur häktet och kommer antagligen att frias helt då NB är den som kommer att visa sig vara mördaren då fallet är löst. Kanske något att lägga till i statistiken.
2015-08-24, 20:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Åklagaren bedömer att man har stark bevisning och att det samtidigt är fråga om en helhetsbild. Av allt att döma är inte något enskilt bevis utslagsgivande; det blir det sammanvägda materialet och själva bevisvärderingen som kommer att ligga till grund för domslutet. - Mycket hänger på hur de enskilda bevisen ser ut - och om det kan finnas en naturlig/alternativ förklaring till NB:s DNA och annat som konstaterats härröra från honom. - Vi kan inte bedöma detta på ett rättvisande sätt förrän åtal väckts och vi kan ta del av innehållet i FUP:et. Samtidigt ska en hel del vittnesuppgifter finnas som också måste vägas in i bilden. - Och sist, men inte minst: Vad NB (och ev. AB/IB) och försvaret säger måste naturligtvis finnas med i underlaget för hur brottet ska bedömas.

Och den alternativa förklaringen måste komma från försvaret. Det är nog hög tid för NB att börja prata för att på så sätt göra en alternativ förklaring trovärdig.
2015-08-24, 20:55
Medlem
Citat:
Man har en bild av vad som hänt som stärks av DNA. Så du menar på allvar att litauern inte döms när DNA kan kopplas till brottet? Herregud.. Han kommer att dömas till livstids fängelse. sedan utvisning..och att han ALDRIG mer får besöka Sverige..

Att man har en bild av vad som hänt betyder inte att man har bevisat att den bilden faktiskt också är den sanna. Jag säger bara att om bevisningen inte är starkare än MGMs blod på Lisas tillhörigheter samt de initiala uppgifterna så räcker inte det för att bevisa bortom allt rimligt tvivel att MGM begått mordet. Bara för att han kan kopplas till brottet (vilket han kan) betyder ju inte det att det var han som faktiskt mördade henne. Det kan finnas andra förklaringar. Även om vi är eniga och hoppas att han blir dömd kan inte en tingsrätt blunda för sådana alternativa förklaringar.
2015-08-24, 20:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Något man måste hålla en liten dörr öppen för fast det verkar aningen osannolikt att hon frivilligt hoppar in i en bil med en eller flera främmande personer mer än att hon möjligtvis känner igen ansikten från bygget.

Lurad på något sätt har ju hänt förr vid bl.a. våldtäkter så helt uteslutet är det inte. Men jag tror betydligt mer på överfall och möjligen en strid som utspelat sig, striden kan ha ägt rum i ladan mittemot och hon lurats eller med hot förts dit. Tycker att polisens intresse av ladan och omfattande teknisk undersökning ger vid hand att där har hon möjligen bragts om livet för att sedan flyttas till Martorp undan ett förväntat besök av länsman på Cafe't och dess närområde.

Sen har det stora pådraget satt käppar i hjulet för MGM då hela området blev som en myrstack.

Min kommentar skall läsas i ljuset av påståenden av typen "Det blir ingen dom om åklagaren inte kan visa upp en bil som MGM har transporterat LH med". Om man kan styrka att LH mördats och att MGM begått mordet behöver man inte visa så mycket mer.
2015-08-24, 20:59
Medlem
Citat:
Man har en bild av vad som hänt som stärks av DNA. Så du menar på allvar att litauern inte döms när DNA kan kopplas till brottet? Herregud.. Han kommer att dömas till livstids fängelse. sedan utvisning..och att han ALDRIG mer får besöka Sverige..

Ingen är dömd förens den är dömd. Tänk på det.
2015-08-24, 21:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Precis, poliserna jobbade inte dygnet runt, men polisen jobbar dygnet runt, i skift. Precis som vanligt förekom patrullerande och utryckning även på nätterna, även om jag kan tänka mig att man drog ner på patrullerande till förmån för bevakning av avspärrning. Så det fanns inget som hindrade NB från att flytta kroppen natten må-ti eller ti-on, om han nu av någon konstig anledning såg det som en mellanlagringsplats.
Om vi nu utgår från att brodern och frun inte hade den minsta kännedom om vad som
förevarit, att den tredje i hemmet begått ett mord på en tonårsflicka, så om denne då
plötsligt ska bege sig ut mitt i natten och de andra råkar väckas, så vad han ska förklara
det med, att han behöver ut vid den här tiden på dygnet?
Det är en sak. En annan är naturligtvis osäkerheten GM rimligen borde erfara i någon mån.
Osäkerheten gällande om platsen borta vid Martorp var satt under diskret bevakning
nätterna långa. Och sen att ut och fara med bil mitt i natten så kan det mycket väl
tänkas bli observerat från något eller flera håll. Bygden är inte helt tom på hus och befolkning.
Och vissa kan vakna lätt. Somliga kanske inte ens sover utan är uppe och håller på med nåt.
Tittar på tv kanske. Eller är uppkopplad på nätet och läser på flashback...

Jag föreställer mig för egen del att vi har en GM som från tidig stund upplevde sig som
hårt pressad. Ängslig och osäker. Med poliser och MP-folk i ett antal som närmast chockade
vederbörande. Överallt folk som beslutsamt sökte i omgivningarna.
Och mitt i smeten befann sig vederbörande.
Handlingsförlamning inställde sig ganska följdriktigt.

Temporär förvaringsplats åt den mördade flickan, ja, med all sannolikhet.
Hade han lyckats ta sig iväg med kroppen och begrava den nånstans eller sänka den
i ett vattendrag, så hade vi kanske stått där med ännu ett fall som förblivit ouppklarat.
Lyckligtvis blev utvecklingen en annan.
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-24 kl. 21:05.
2015-08-24, 21:05
Medlem
Horrorgrams avatar
Varför kan dom inte gå ut med hur hon dog? Det är ju det alla undrar här inne, de säger ju sig ha fått en bild nu av hur de gick till.
2015-08-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Min kommentar skall läsas i ljuset av påståenden av typen "Det blir ingen dom om åklagaren inte kan visa upp en bil som MGM har transporterat LH med". Om man kan styrka att LH mördats och att MGM begått mordet behöver man inte visa så mycket mer.

Det förstod jag men ville samtidigt inte stänga dörren helt att hon på något sätt har lurats in i en bil eller över till ladan.
2015-08-24, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det bådar gott att du har fantasi, en bra förmåga för den som är källkritisk. Jag tror inte att ditt scenario är vad som hände men rent faktiskt fullt möjligt.

Om du berättar vad du tror hände, hur ser scenariot ut? Har du ett förslag på händelsekedja?

Tror gör man i kyrkan och på flashback ja. Ska jag behöva skriva 2000 inlägg om det som vissa.
Senast redigerad av Vafaaannn 2015-08-24 kl. 21:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in