Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Precis, poliserna jobbade inte dygnet runt, men polisen jobbar dygnet runt, i skift. Precis som vanligt förekom patrullerande och utryckning även på nätterna, även om jag kan tänka mig att man drog ner på patrullerande till förmån för bevakning av avspärrning. Så det fanns inget som hindrade NB från att flytta kroppen natten må-ti eller ti-on, om han nu av någon konstig anledning såg det som en mellanlagringsplats.
Om vi nu utgår från att brodern och frun inte hade den minsta kännedom om vad som
förevarit, att den tredje i hemmet begått ett mord på en tonårsflicka, så om denne då
plötsligt ska bege sig ut mitt i natten och de andra råkar väckas, så vad han ska förklara
det med, att han behöver ut vid den här tiden på dygnet?
Det är en sak. En annan är naturligtvis osäkerheten GM rimligen borde erfara i någon mån.
Osäkerheten gällande om platsen borta vid Martorp var satt under diskret bevakning
nätterna långa. Och sen att ut och fara med bil mitt i natten så kan det mycket väl
tänkas bli observerat från något eller flera håll. Bygden är inte helt tom på hus och befolkning.
Och vissa kan vakna lätt. Somliga kanske inte ens sover utan är uppe och håller på med nåt.
Tittar på tv kanske. Eller är uppkopplad på nätet och läser på flashback...
Jag föreställer mig för egen del att vi har en GM som från tidig stund upplevde sig som
hårt pressad. Ängslig och osäker. Med poliser och MP-folk i ett antal som närmast chockade
vederbörande. Överallt folk som beslutsamt sökte i omgivningarna.
Och mitt i smeten befann sig vederbörande.
Handlingsförlamning inställde sig ganska följdriktigt.
Temporär förvaringsplats åt den mördade flickan, ja, med all sannolikhet.
Hade han lyckats ta sig iväg med kroppen och begrava den nånstans eller sänka den
i ett vattendrag, så hade vi kanske stått där med ännu ett fall som förblivit ouppklarat.
Lyckligtvis blev utvecklingen en annan.