2015-08-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men nu är det ju så att man har mer än detta som du påstår.

Man har ÄNNU FLER dna-spår som kopplar GM till Lisa Holm. Inte bara blod alltså.
Man har förhör att väga in.
Man har vittnen.
Man har övrig teknisk bevisning såsom mobilspårning, kameror och annat.
Man har inte minst förhören med de andra två anhöriga att väga in.
Man har obduktionsrapporten som nu BEKRÄFTAR det scenario man trott hela tiden.

Och man har säkert 50 saker ytterligare.

Självklart kan detta räcka till en dom.

- Vad jag har läst än så länge verkar det som att man endast har DNA-spår som kopplar MGM till tillhörigheter i stil med kläder. Detta spår består av blod samt eventuellt något mer (hår?).
- Förhören ja, vi vet ingenting om dessa bortsett från att MGM kategoriskt nekar. Alltså blir det svårt att använda detta argument för att en fällande dom skulle vara sannolikt.
- Vittnen. Vilka vittnen? Hade vittnen sett själva handlingen eller hantering av kropp eller dylikt hade man uttalat sig om detta. Varför uttalar man sig om just blodet men inte andra, i så fall mer betydligt graverande uppgifter? Förmodligen eftersom sådana inte finns.
- Övrig teknisk bevisning. Ja, denna verkar bara, enligt vad jag läst, kunna koppla MGM till ungefärlig plats för brottet. Det räcker inte heller.
- Obduktionsrapporten i sig är inte graverande om inte exempelvis man kan konstatera att Lisa bragts om livet med en kniv. Hade man senare kunnat koppla MGM till kniven hade saken varit klar. Så lär inte vara fallet eftersom man i sådana fall hade det sagt det offentligt (som man gjorde med andra uppgifter).

Jag hoppas innerligt att jag har fel och att polis och åklagare har betydligt mer komprometterande uppgifter än vad som hittills sagts till media, men jag tvivlar. Att det räcker till åtal är självklart, men att det som framkommit hittills skulle leda till fällande dom tycker jag är högst tveksamt. Det betyder inte att man har fel MGM; alltså kan polisen säga att man tror att "rätt MGM sitter häktad", men det innebär inte per automatik fällande dom.
Senast redigerad av March560 2015-08-24 kl. 20:30.
2015-08-24, 20:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Dessutom kan vi ju vara ännu säkrare att det inte rör sig om en olycka imorgon om MGM är fortsatt häktrad för mord... inte vållande...

Du förstår inte svenska, det är uppenbarligen så. Ingen här i tråden har såvitt jag känner till ens framfört en teori om att Lisa dog i en olyckshändelse. Svara nu, kan man mörda en människa som har skadats i en olycka, ja eller nej? Förekommer det att människor mördar för att dölja ett brott, ja eller nej?

Jag har för mig att jag har nämnt det tidigare i samband med ett olycksresonemang, att det behöver inte nödvändigtvis handla om en trafikolycka, argumenten med spår i asfalt och på fordon är som att kasta pärlor till svin.

Se det schematiskt -->Olycka med kroppsskada --> Mord i syfte att dölja vållande till kroppsskada för att undandra sig ett ansvar.

Hur mycket mord NB än sitter häktad för så utesluter det inte att mordet föregicks av en olyckshändelse.

Nej, jag tror inte att Lisa råkade ut för en olycka innan hon mördades. Anledningen till att jag för resonemanget är för att folk här i tråden kategoriskt utesluter en olycka utan att ha belägg för det. Menar du att vi ska acceptera det som en trådsanning att mordet inte kan ha föregåtts av en olycka när vi inte vet vad som hände?

Vi vet att en viss Uffe-utredare påstår sig ha facit, jag lutar åt att hen har rätt, faktiskt.
2015-08-24, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är då den yngre brodern alltjämt misstänkt? Du påstår att mordet har varit uppklarat sedan en och en halv månad tillbaks, samtidigt använder du ordet väl två gånger, förklara dig.

Den äldre är GM och sedan får vi se om den yngre var med och hjälpte sin bror på något vis. En bil skall ju forslat kroppen till ladugårdskomplexet där kroppen hittades. Frågan är om brodern var med och forslade kroppen dit. Det är väl som gör att den yngre är fortsatt misstänkt inblandning.
2015-08-24, 20:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Den äldre är GM och sedan får vi se om den yngre var med och hjälpte sin bror på något vis. En bil skall ju forslat kroppen till ladugårdskomplexet där kroppen hittades. Frågan är om brodern var med och forslade kroppen dit. Det är väl som gör att den yngre är fortsatt misstänkt inblandning.

Mordet är uppklarat, man vet att NB är mördaren och den yngre brodern är fortsatt misstänkt. För vad är han misstänkt, vet du det?
2015-08-24, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av March560
Att rätt MGM sitter häktad är det nog inte många som tvivlar på längre. Huruvida han blir dömd eller inte är en helt annan fråga. Åklagaren har till uppgift att bevisa att han bortom allt rimligt tvivel bragt Lisa om livet. Blodspår på hennes tillhörigheter och vittnesuppgifter om underligt beteende (som jag utgår ifrån är de initiala rapporterna från MP) räcker inte för att döma någon för mord.

Man har en bild av vad som hänt som stärks av DNA. Så du menar på allvar att litauern inte döms när DNA kan kopplas till brottet? Herregud.. Han kommer att dömas till livstids fängelse. sedan utvisning..och att han ALDRIG mer får besöka Sverige..
2015-08-24, 20:33
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är en Golf. - Det var LT-skylten som var den springande punkten.Det verkar som att även Sharanen var LT-reg. - Det finns också bilder från parkeringen där man ser Sharanen stå utanför litauernas bostad innan den bärgades. - Polisen har undersökt bilen (och ytterligare ett par bilar). Resultatet är ännu så länge inte kommunicerat.
Nej, bilen på bilden är solklart en Passat. Men jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra. Jag är införstådd i hur LT-skyltar ser ut, det var ju till och med något jag skrev om i mitt ursprungliga inlägg.

Ja, enligt Expressen är Sharanen LT-reggad.
2015-08-24, 20:36
Bannlyst
Lisa var så jäkla söt nästan som en modell ja hon hade en sån gudomligt fin kropp också. Charmig som få.

https://www.youtube.com/watch?v=h2S1XJRAs5c
2015-08-24, 20:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vafaaannn
Är så nyfiken. Hur fan kan han lämna blodspår? skar sig på hjälmen när han drog av hjälmen? Eller jackan? Eller dödat henne med kniv och råkade skära sig själv? Eller lisa bet så det droppade blod på hennes kläder?

Och annan dna kan ju vara vad som helst. Hud,hår,säd,saliv.

Hmmm

Kanske uppskrapade och blodiga knän eller handflator som besudlade offrets kläder? Jag tycker att det är en rimlig förklaring om det handlar om ett våldtäktsförsök. Kan dessutom förklara att blod sedan hamnade på offrets tillhörigheter.

Kanske skar sig på hjälmen, jag kvävs av skratt.
2015-08-24, 20:40
Medlem
Kexet65s avatar
Med tanke på att man nu går ut med att man återfunnit DNA från MGM i form av blod (på Lisa/alternativt på hennes kläder, tillhörigheter), så bör det ju då också hittats skador av något slag någonstans på MGM:s kropp. Dessa "skador" (rivmärken, sår el dylikt) lär ju i så fall också garanterat upptäckts efter gripandet och lär då också återfinnas dokumenterat med både bilder och beskrivning av skadornas karaktär i FUP när den väl kommer framöver.
Känns därmed som att bevisläget är mkt gott att det faktiskt är "rätt" MGM som sitter anhållen.
Fram tills idag har jag personligen tvivlat, men jag har nu känslan av att det finns väldigt mycket mer "bevisning" från åklagarens sida som vi av förklarliga skäl defakto inte känner till pga det rådande yppande-förbudet....
Allt är så hemskt 😔.
2015-08-24, 20:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av March560
- Vad jag har läst än så länge verkar det som att man endast har DNA-spår som kopplar MGM till kläderna. Detta spår består av blod samt eventuellt något mer (hår?).
- Förhören ja, vi vet ingenting om dessa bortsett från att MGM kategoriskt nekar. Alltså blir det svårt att använda detta argument för att en fällande dom skulle vara sannolikt.
- Vittnen. Vilka vittnen? Hade vittnen sett själva handlingen eller hantering av kropp eller dylikt hade man sagt uttalat sig om detta. Varför uttalar man sig om just blodet men inte andra, i så fall mer betydligt graverande uppgifter? Förmodligen eftersom sådana inte finns.
- Övrig teknisk bevisning. Ja, denna verkar bara, enligt vad jag läst, kunna koppla MGM till ungefärlig plats för brottet. Det räcker inte heller.
- Obduktionsrapporten i sig är inte graverande om inte exempelvis man kan konstatera att Lisa bragts om livet med en kniv. Hade man senare kunnat koppla MGM till kniven hade saken varit klar. Så lär inte vara fallet eftersom i sådant fall hade sagt det till media.

Jag hoppas innerligt att jag har fel och att polis och åklagare har betydligt mer komprometterande uppgifter än vad som hittills sagts till media, men jag tvivlar. Att det räcker till åtal är självklart, men att det som framkommit hittills skulle leda till fällande dom tycker jag är högst tveksamt. Det betyder inte att man har fel MGM; alltså kan polisen säga att man tror att "rätt MGM sitter häktad", men det innebär inte per automatik fällande dom.
Åklagaren bedömer att man har stark bevisning och att det samtidigt är fråga om en helhetsbild. Av allt att döma är inte något enskilt bevis utslagsgivande; det blir det sammanvägda materialet och själva bevisvärderingen som kommer att ligga till grund för domslutet. - Mycket hänger på hur de enskilda bevisen ser ut - och om det kan finnas en naturlig/alternativ förklaring till NB:s DNA och annat som konstaterats härröra från honom. - Vi kan inte bedöma detta på ett rättvisande sätt förrän åtal väckts och vi kan ta del av innehållet i FUP:et. Samtidigt ska en hel del vittnesuppgifter finnas som också måste vägas in i bilden. - Och sist, men inte minst: Vad NB (och ev. AB/IB) och försvaret säger måste naturligtvis finnas med i underlaget för hur brottet ska bedömas.
2015-08-24, 20:42
Bannlyst
[quote=OY|54463084]Mordet är uppklarat, man vet att NB är mördaren och den yngre brodern är fortsatt misstänkt. För vad är han misstänkt, vet du det?[/QUO

Jag vet inte.. men troligt misstänkt för skyddande av brottsling, varit chaufför för att forsla bort kroppen? Då det inte finns något DNA som binder den yngre brodern till offret så är det rimligt att han haft en mer defensiv roll..

Hade MGM haft med en bil så borde något vittne sett denna tycker man ju..så frågan är om MGM kontaktade den yngre brodern efter dådet.
2015-08-24, 20:45
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Lisa var så jäkla söt nästan som en modell ja hon hade en sån gudomligt fin kropp också. Charmig som få.

https://www.youtube.com/watch?v=h2S1XJRAs5c
Jag tycker vi bör hålla undan tråden för smicker och sexualiseringar av BO. Det känns varken särskilt lämpligt eller ens relevant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in