2015-08-24, 18:44
Medlem
Intressant att MGMs blod hittats på Lisas tillhörigheter - det antyder ju att han vid något tillfälle måste ha varit skadad under den tid han hanterat kläderna/kroppen. Nyfiken på vad för slags skada det kan röra sig om och om den är identifierad av polisen.

När en misstänkt grips som i detta fall, undersöker man dem efter sår, skrapmärken eller liknande?
2015-08-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det har inte berättats om de fordon som NB förfogade över. Vad händer om de kommer från undersökningar utan spår av Lisa? Hur har han i så fall flyttat henne? Det är en sak åklagaren måste kunna svara på.

Finns många mordoffer som påträffats på sådana platser att ett fordon bör ha använts för att förpassa offret dit men inte kunnat fastställa hur och vilket fordon.
Nu tror jag man kommer kunna presentera bevis på detta eller tydliga indikation genom emballage etc.

Det tunga i beviskedjan är givetvis vittnen samt den tekniska bevisning som låser MGM vid offret.

Han har haft fingrarna i syltburken och kommer aldrig kunna ge en godtagbar förklaring framförallt då han envist hävdar att han aldrig träffat offret, det faller på sin orimlighet. Jobbtrams kan vi glömma för DNA och blodbesudlingar är inget som flyger omkring i luften utan avsätts vid kontakt.
2015-08-24, 18:46
Medlem
Får hoppas de nya sakerna som kommit fram för utredningen gör att den häktade börjar prata. Ibland kan det ju få den effekten. Det känns som de har rätt mycket som talar för att de har rätt man. Jag tror att det är en fördel i förhör att behöva tolk. Så mycket svårare för de som förhör att få den andra att försäga sig eller att pressa honom. Lättare för den som blir förhörd att spela dum.

Skall bli oerhört intressant att läsa FUP.

Off Topic:
Varför måste det alltid finnas en kulsprutepostare i varje sådan här intressant tråd som ifrågasätter alla som skriver något logiskt eller motsäger allt logiskt för att kunna hålla sitt fina kulsprutepostande intakt genom att citera alla till höger och vänster. Samtidigt så är postaren så klart noga med att inte säga att den häktade inte kan vara skyldig trots att allt som postas pekar mot att han/hon tycker så. Så jävla tråkigt och anledningen till att man inte kan vistas i denna typ av trådar mer än i ett par dagar.
2015-08-24, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men förstår du inte vanlig svenska eller är du ifrån en annan planet? Är det omöjligt att mörda ett trafikskadeoffer?

Jag säger det igen, nej, jag tror inte att NB dödade Lisa efter att till exempel ha skadat henne allvarligt i en trafikolycka, dock går det inte att utesluta det med den information som är offentlig i skrivande stund.

Att du och andra förkastar teorin är direkt löjligt, ni har inte belägg för att hypotesen inte kan vara sann.

Belägg har vi inte nej, men som du säger, det är inte troligt!
Det kan ganska lätt uteslutas dock.
Det finns flera förklaringar i tråden som är giltiga och mer vettiga än att det ska ha förekommit en olycka.
Om så varit fallet så hade det verkligen inte varit så pass mycket "hysch hysch" som det är i detta fallet, fortfarande!

Varför ens ta upp det om du inte tror på det?
2015-08-24, 18:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Har själv hela tiden hävdat att detta brott är sexualrelaterat och är helt övertygad om att
det kommer det visa sig vara också när väl allt material i ärendet presenteras omsider.
Strypning alternativt knivvåld har förorsakat offrets död.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-holms-misstankte-mordare-begars-omhaktad/

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/atal-drojer-i-lisa-holm-fallet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21300296.ab

Det kommer sannolikt fortsätta malas på i tråden om en annan gärningsman, det ska vändas
och vridas till förbannelse med olika detaljer här, det kommer ältas om planteringar och
annat verklighetsfrånvänt trams, det är ofrånkomligt med tanke på vilka typer vi har här
på forumet, men lyckligtvis brukar domstolar ha mer vett än att fästa avseende vid
bortförklaringsförsök som just planteringar och annat.

Slutligen: Lisa har nog bjudit hård kamp mot sin angripare, därav blodspill från denne,
och det här en typ av mördare som jag gärna såg togs omhand på ett alldeles slutgiltigt vis
och vad det innebär kan nog lätt räknas ut
.

Finns väl inte mycket mer att gissa på kan jag tänka mig, en järn-9:a?

Jag tror som du att det är sexualrelaterat, tror dessutom på oplanerat och att det vad det lider kommer att uppdagas att NB har varit i farten även i Litauen.
2015-08-24, 18:52
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det har inget med obduktionstider att göra.

Enligt åklagaren finns det DNA från NB på Lisas tillhörigheter.

Jag sitter och hoppas på att de ska hitta DNA från gärningsmannen på hennes kropp, och som binder gärningsmannen till brottet. Som exempel hans hud under hennes naglar, hans sperma i hennes vaginan, svett och saliv i hennes ansikte och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det lär nog räcka ett bra tag. - Hur ska NB kunna förklara att hans eget blod hamnat på LH:s tillhörigheter? - Skulle någon ha kommit över en skvätt blod från honom och

Citat:
Ursprungligen postat av Vafaaannn
Det är väl bara XeniaOnatopp som är övertygad om att gamle AJ gått till litauernas hus och tagit lite blod med en spruta från sovande storebrodern och sen planterat på lisas ägodelar?

Alla som har ägnat sig åt kroppsarbete vet att det ibland leder till att man blöder och att man skvätter blod ikring sig. Om någon gick i strumplästen i min källare så skulle det leda till att någon fick mitt blod på sina strumpor. Om någon plockade upp något från golvet så skulle någon kunna få mitt blod på sina handskar och om någon slängde en kropp i min källare så skulle det kunna leda till att mitt blod hamnade på kroppen.
2015-08-24, 18:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Belägg har vi inte nej, men som du säger, det är inte troligt!
Det kan ganska lätt uteslutas dock.
Det finns flera förklaringar i tråden som är giltiga och mer vettiga än att det ska ha förekommit en olycka.
Om så varit fallet så hade det verkligen inte varit så pass mycket "hysch hysch" som det är i detta fallet, fortfarande!

Varför ens ta upp det om du inte tror på det?

Jag tycker att du ska föra ett resonemang som landar i att det kan uteslutas eller håll käften. Baka med fördel in de flertalet förklaringar i tråden som är giltiga och vettiga som dessutom styrker att mordet inte föregicks av en trafikolycka.

Varför hade det inte varit hysch hysch kring mordet om det föregicks av en trafikolycka?

Jag har tidigare tagit upp det på eget initiativ, och idag kommenterade jag en postare som tog upp det, häng med i tråden istället och bearbeta informationen i din hjärna innan du uttalar dig så slipper du att framstå som imbecill.

Du har ett och annat att förklara nu.
2015-08-24, 19:01
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Lisa blev kanske skadad om hon blev påkörd av en bil. Verkar mycket troligt att hennes omtalade mc-handske blåst iväg i den kraftiga vinden den aktuella dagen.
Sedan var kanske GM onykter och ville därför forsla bort BO.
Det kan det ju vara nästan omöjligt att fastställa om hon dog av dessa skador, eller senare när GM (bilföraren) transporterade iväg henne.
Som konstaterats tidigare var det västlig vind den dagen vilket innebär att handsken skulle ha blåst från ladan, inte mot.

Förutsatt att GM är MGM så lär de ju ha testat honom för alkohol eller droger i ganska tidigt skede. Om inte så lär det ju ha märkts om han var bakfull av arbetsgivaren AJ dagen efter då de står i ladan och pratar.

Jag tror tvärtom att det hade varit mycket lätt för rättsläkare att se att dödsorsaken är en bilkrock. Det lär ju finnas en hel del ledtrådar till detta på både kropp och kläder. Hade BO haft en livsavgörande krock med GM så hade det väl rimligtvis även synts på GMs bil och då hade förmodligen brottsrubriceringen snabbt ändrats. Ganska svårt för MGM att bortförklara att halva bilen är krockskadad om BO har dött i en bilolycka och dessutom har MGMs blod och DNA på sig
2015-08-24, 19:02
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Intressant att MGMs blod hittats på Lisas tillhörigheter - det antyder ju att han vid något tillfälle måste ha varit skadad under den tid han hanterat kläderna/kroppen. Nyfiken på vad för slags skada det kan röra sig om och om den är identifierad av polisen.

När en misstänkt grips som i detta fall, undersöker man dem efter sår, skrapmärken eller liknande?

Han fick skadan när Lisa drog hjälmen i skallen på honom, och/eller när han trasade sönder mobiltelefonen. I samma veva så kontaminerar han flera saker med sitt eget blod.

Lisa drämmer till honom när han blir för närgången, troligen påverkad eller påstruken. När hon smäller på honom snedtänder han och stryper henne.

Efteråt får han panik och resten vet vi redan det mesta om....

Nu kommer han börja babbla, troligen redan idag eller iallafall denna vecka, och han kommer dra "tillfällig sinnesförvirring" kortet hävda att han inte minns vad som hände. När han kvicknat till så inser han faktum och får panik, därav att han försökt gömma kroppen etc. Det är storyn vi kommer få höra på rekommendation av advokaten.

Huvudvittnen kommer att vara bror och hans kärring.

Hoppas han döms och överförs till hemlandsförvaring i 200 år och att han snubblar i trappan och bryter alla ben i kroppen.
2015-08-24, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hyltran
Jag sitter och hoppas på att de ska hitta DNA från gärningsmannen på hennes kropp, och som binder gärningsmannen till brottet. Som exempel hans hud under hennes naglar, hans sperma i hennes vaginan, svett och saliv i hennes ansikte och så vidare.

Alla som har ägnat sig åt kroppsarbete vet att det ibland leder till att man blöder och att man skvätter blod ikring sig. Om någon gick i strumplästen i min källare så skulle det leda till att någon fick mitt blod på sina strumpor. Om någon plockade upp något från golvet så skulle någon kunna få mitt blod på sina handskar och om någon slängde en kropp i min källare så skulle det kunna leda till att mitt blod hamnade på kroppen.

Som jag sagt från början sitter åklagaren med en hel kortlek när det gäller MGM. Detta mord var uppklarat för 1,5 månad sedan.
Dådet skedde väl i ladan mittemot cafèet på söndagskvällen. Tyder väl det mesta på. Tragiskt att en ung tjej kan angripas på detta sättet av folk som anlitas pga ren girighet.
2015-08-24, 19:07
Medlem
När får man veta dödsorsaken / ifall hon våldtogs?
Ifall media redan gått ut med att dom har obduktionsrapporten så borde de väll veta?
2015-08-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ungefär lika begåvat som att påstå att fallet har varit klart sedan den sekunden som trion hämtades till förhör, tycker du inte?

Vet du att mordet inte föregicks av en trafikolycka? Jag tror inte att det var så det gick till, men det går inte i nuläget att avfärda ett mord i syfte att dölja ett trafikbrott, det är ganska förmätet att göra det tycker jag.

Är du dum i huvudet på riktigt?

Anser du det troligt att man mördar någon för att dölja ett trafikbrott där personen i sådana fall varit vid liv.

Du pratar en massa skit och glöm spåret om att detta varit nån jävla trafikolycka.
Det är djupt oseriöst och enbart de okunniga hävdar detta.

Att brottet varit klart ända från sekunden bröderna togs in lär du bli varse om ganska snart min vän.
Då kommer du även inse vad mycket skit du snackat här inne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in