2015-08-24, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av March560
Hypotetiskt behöver han inte ha träffat henne för att hans blod ska finnas på hennes tillhörigheter.

Haha det förstår jag väl med, men du tror väl inte på fullaste allvar detta OCKSÅ är en slump?
2015-08-24, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-holms-misstankte-mordare-begars-omhaktad/

" Enligt Lars-Göran Wennerholm har bevisningen mot mannen stärkts, bland annat finns DNA-spår.

– Jag har tidigare sagt att det finns flera DNA som binder den misstänkta till Lisa Holm. Nu har vi flera dna-träffar, bland annat hans blod på Lisa Holms tillhörigheter. DNA i form av blod måste man säga är stark bevisning.

Finns det DNA på kroppen?

– Det är en definitionsfråga vad som menas på kroppen. Hon har ju kläder på kroppen, säger Wennerholm.
"

Om hon blev strypt i samband med ett våldtäktsförsök, finns möjlighet att hon slog och klöste GM allt hon kunde. Då kan han börjat blöda näsblod och det hamnat på hennes kläder och möjligen på kläderna. Om hon lyckades riva GM kan man hitta hans dna under hennes naglar (det vore mycket komprometterande bevis). Sen finns förstås risken att han lyckades genomföra en våldtäkt och då kan det finnas sperma i kroppen eller på kläderna.

Att wennerholm säger att lisa hade kläder på sig tolkar jag som ingen vaginal eller anal våldtäkt är genomförd.
2015-08-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Haha det förstår jag väl med, men du tror väl inte på fullaste allvar detta OCKSÅ är en slump?

Jag tror att han är skyldig, men egentligen är det irrelevant vad jag tror. Diskussionen handlade om det skulle räcka för att fälla honom för mord, vilket det inte gör.

Men om det nu är så att blodet fanns på hennes kläder, och hon hittades med de plaggen på, då är det en annan femma. Då har han åtminstone hanterat kroppen eller haft kontakt med henne innan hon dött (vilket han förnekat).
2015-08-24, 14:53
Medlem
Timeouts avatar
I SVT:s artikel står det uttryckligen på kroppen!

"– Vi har flera DNA-matchningar. Mannens DNA kan knytas till Lisa Holms kropp.

Var på kroppen finns mannens DNA?

– Jag går inte in närmare än så."
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/atal-drojer-i-lisa-holm-fallet

Personligen litar jag mer på uppgifter från SVT än på uppgifter från slaskpressen.

Men man kan utgå från att dom har DNA från både Lisas kropp och tillhörigheter som binder MGM till hennes död.
Det här är med största sannolikhet en överfallsvåldtäkt som slutar med att han stryper henne eller slår ihjäl henne för att tysta henne. Som sagt... en klassiker...
Om en månad vet vi. Hoppas innerligt att dom kommer till ett åtal den 22 september så det blir ett slut på alla vansinniga spekulationer.

"– Jag begär förlängning till 22 september. Min ambition är att förundersökningen ska vara helt klar då, säger Lars-Göran Wennerholm."
2015-08-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vafaaannn
Att wennerholm säger att lisa hade kläder på sig tolkar jag som ingen vaginal eller anal våldtäkt är genomförd.

Våldtäkter sker nog oftare med en del plagg på kroppen än att alla plagg är avlägsnade.
Då menar jag överfallsvåldtäkter.
2015-08-24, 14:55
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vafaaannn
Är så nyfiken. Hur fan kan han lämna blodspår? skar sig på hjälmen när han drog av hjälmen? Eller jackan? Eller dödat henne med kniv och råkade skära sig själv? Eller lisa bet så det droppade blod på hennes kläder?

Och annan dna kan ju vara vad som helst. Hud,hår,säd,saliv.

Hmmm
Bitmärken hade man väl hittat på MGM.

En teori är den MGM kan ha använt sig av en kniv och huggit henne för att sedan råkat skada sig själv (vilket är vanligt vid knivhugg, kolla dubbelmordet i Linköping).
2015-08-24, 14:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Återigen, skulle det vara så, vilket iofs verkar helt osannolikt, att den misstänkte är oskyldig, så visat detta att åklageriet och utredarna i fred kan ägna sig åt att förbereda marken för en fällande dom genom denna begränsade information där det inte går att tro annat än att han är skyldig.

Detta är fortfarande en obalans till de misstänktes nackdel, hur verkligt skyldig han än är och visar hur bristen på öppenhet i rättsväsendet gynnar åklagarsidan.
2015-08-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, och jag undrar vad du baserar det direkt felaktiga påståendet på?
Patrullpolis är ett tre-skiftyrke. Vet du vad det innebär?
Det är inte direkt felaktigt, tre-skiftyrke betyder inte automatiskt att det är lika många arbetande poliser på samtliga tre skift under dygnets gång, och det är precis det han påpekar. Det arbetar betydligt färre poliser nattetid än dagtid.
2015-08-24, 14:57
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, men det var det här du kommenterade, och har fått svar.
Jag följer ditt resonemang och begränsar mig inte till ett enskilt inlägg. Jag reagerade på att du tolkar det som att man har hittat blodspår på fyndplatsen när det uttryckligen står att det är på Lisas tillhörigheter. Läser du inte inläggen du citerar eller vad är det frågan om?
2015-08-24, 14:58
Medlem
Citat:
Det gör han sannolikt delvis för att den existerande bevisningen inte räcker till fällande dom, vilket säkerligen starkt påtalas av hans advokat.

Jag kan lova dig att detta blir en fällande dom och när du får FUP under näsan så kommer du få en "aha" upplevelse som kommer peka ut MGM utan minsta tvivel.
Bevisen kommer vara mycket starka, både vittnesuppgifter men framförallt teknisk bevisning.

Han kan nekat att aldrig träffat offret till dödagar men fälls utom rimligt tvivel.

Sannolikheten att han både träffat offret och mördat henne är 100%.
2015-08-24, 15:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det binder bara honom till brottet. Det bevisar inte att det var han som mördade Lisa, åtminstone inte juridiskt.
Det beror på: Om AB/IB visar sig ha ett vattentätt alibi, vittnen gjort specifika iakttagelser av NB:s bil, blodet kan visas ha varit färskt när det hamnat på LH:s tillhörigheter... Sett till en helhetsbild kan blodet tillsammans med övriga omständigheter (varav vi endast känner till en bråkdel) komma att binda NB till mordet. - Om man tänker sig dessa två bilar som (enl. GT) i hög fart närmat sig Martorp och varav den ena bilen av ett vittne ska ha identifierats som NB:s bil; då uppkommer frågan om ev. medgärningsman (-män). Och om AB/IB enl. tidigare hypotes haft vattentätt alibi för aktuell tidpunkt plus att endast NB:s DNA hittats i anslutning till mordet; då kommer den här vittnesuppgiften antagligen att läggas i slasken (om inte vittnet memorerat reg.nr på någon av bilarna). - Så visst kan vissa förvecklingar komma till, men NB har här också en förklaringsbörda som han inte kan slingra sig ifrån i första taget.
2015-08-24, 15:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Återigen, skulle det vara så, vilket iofs verkar helt osannolikt, att den misstänkte är oskyldig, så visat detta att åklageriet och utredarna i fred kan ägna sig åt att förbereda marken för en fällande dom genom denna begränsade information där det inte går att tro annat än att han är skyldig.

Detta är fortfarande en obalans till de misstänktes nackdel, hur verkligt skyldig han än är och visar hur bristen på öppenhet i rättsväsendet gynnar åklagarsidan.
Här kan man också se hur media hjälper till med obalansen. "Misstänkte" med små bokstäver, "LISA HOLM-MÖRDAREN" med stora versaler.
http://www.expressen.se/gt/dagens-gt/16-augusti-2015/
http://www.expressen.se/gt/dagens-gt/18-augusti-2015/
http://www.expressen.se/gt/dagens-gt/20-augusti-2015/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in