2015-08-24, 00:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Röd nedanför nosen är han allt, ja. Ingen hemmahörande i trakten som vet vilka slags droger som har varit i omlopp de senaste åren?
Här finns lite info om metamfetaminet:
http://www.blaljus.nu/nyhetsartikel/sverige-agerar-snabbt-pa-knarktips-fran-litauen

Citat:
Enligt RKP är Tjeckien, Slovakien samt Litauen de stora producenterna för den europeiska marknaden, där Litauen står för den svenska och norska marknaden.
2015-08-24, 01:06
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är det ingen i tråden som har tänkt på att NB ser ut att ha "pudrat näsan" lite väl ofta?

Vad menar du med det?
2015-08-24, 01:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
Jobbar du inom rättsväsendet o har faktisk bakgrund- el tycker du att du "kan bättre själv" ?

Nej jag jobbar inte inom rättsväsendet, jag är enbart en ganska erfaren amatör
2015-08-24, 01:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Här finns lite info om metamfetaminet:
http://www.blaljus.nu/nyhetsartikel/sverige-agerar-snabbt-pa-knarktips-fran-litauen

Du är observant.. ock kan vara något på spåret där. MGM är ju tidigare ostraffad och har goda omdömen om sig – någonting speciellt måste ha påverkat 35-åringen som gjort att han helt tappat impulskontrollen. I annat fall hade han knappast varit ren i registren vid den åldern. Sprit kan vara en delförklaring – men jag tror inte det är hela sanningen. Allt förutsatt att rätt man sitter.
2015-08-24, 01:46
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Är det ingen i tråden som har tänkt på att NB ser ut att ha "pudrat näsan" lite väl ofta?
Han har ett speciellt drag under näsan, men jag tror nog att det är medfött.
Din tanke är ändå värd att beakta.

Citat:
De vill ha den extra stimulans som metamfetamin ger så att de kan hålla sig vakna tillräckligt länge för att avsluta en uppgift eller ett arbete
http://se.drugfreeworld.org/drugfacts/crystalmeth/how-methamphetamine-affects-people-s-lives.html

Citat:
pigg, alert och självsäker. Sexlusten kan öka kraftigt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metamfetamin
2015-08-24, 03:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I över 60000 inlägg har det nu spekulerats om motiv, förlopp, alternativa gärningsmän. Det är OK, det är vad tråden syftar till. Bristen på fakta och insyn i utredningen gör dock att rymden av möjligheter närmar sig oändligheten. I det läget tvistas om sannolikheter för det ena och det andra baserat på generell statistik. Diskussionen blir ofta esoterisk. Inget fel i detta - jag behöver inte förstå allt, även om jag har akademiska betyg i statistik.

En sak skulle jag dock gärna förstå: finns det något troligare alternativ än den häktade som gärningsman, när åklagare, tingsrätt och hovrätt har funnit denne på sannolika skäl misstänkt för att vara mördaren ? Detta förhållande är ett av få fakta som vi har att utgå ifrån. Sannolikheten för att han är häktad är nära 100 %. En vanlig uppfattning om sannolikheten för att han är skyldig är då 50 %. Allt förutsatt att man litar på nämnda aktörers ärlighet och goda omdöme. Gör man inte det (vilket står var och en fritt), så vore det ämne för en egen diskussion, men diskussionen om Lisa Holm-fallet blir för mig då meningslös, eftersom all tillförlitlig substans därmed gått förlorad.

Men tingsrätt och hovrätt har ju bara godkänt att åklagaren rimligen behöver mer tid att utreda om den häktade är mer än sannolikt misstänkt. Åklagaren kan t.ex säga att de väntar på analyssvar. Skulle då rätten säga att "nej, nu har ni hållit på för länge och velat så nu släpper vi karn"?

Hur du kan få det till ett troligt alternativ till skuld att analyssvaren inte kommit är bortom mitt förstånd.
2015-08-24, 06:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej men det säger att polisen tar objektivitetsprincipen på största allvar iaf. Att kunna avföra en mängd alternativa gärningsmän från utredningen är ju väldigt viktigt att göra. Förresten ja, sitter och läser fupen till trippelmordet och där redovisar de en mängd förhör listade under rubriken "Uppgifter som rör "alternativt misstänkta personer"". Så där har du ett exempel på när snuten har letat alternativa GM när de redan har några häktade.
Jag har skummat igenom avsnittet och vad jag kan se är det två tipsmottagningar utan utredning.
2015-08-24, 07:27
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Upprepar från i torsdags
Den långa väntan på obduktionsprotokollet är ett återkommande ämne i tråden. Jag har jämfört några andra fall, där mördade/dräpta kvinnor har hittats utomhus.

Boden: Kroppen hittad 22 maj. Obduktion utförd 22, 24 och 27 maj. Rapport undertecknad 2 oktober. Total tid ca 4 månader
Askersund: Kroppen hittad 18 juni. Obduktion utförd 19 och 24 maj. Rapport undertecknad 8 september. Total tid ca 2,5 månader
Spekeröd: Kroppen hittad 14 april. Obduktion utförd 17 april. Rapport undertecknad 15 januari. Total tid ca 9 månader
Trollhättan: Kroppen hittad 8 augusti. Obduktion utförd 8, 12 och 15 augusti. Rapport undertecknad 25 september. Total tid ca 1,5 månader

Den exceptionellt långa tiden i Spekeröd beror i huvudsak på att ingen var frihetsberövad, att dödsorsaken var svår att fastställa och svårigheter att fastställa projektilens riktning genom huvudet.

Nu har det gått ca 2,5 månader sedan Lisa hittades, och jag tycker i jämförelse att det inte är särskilt lång tid. Trollhättan gick fortare, men där skedde undersökningen inte under semestertid.

:
Men i det här fallet saknas väll teknisk bevisning som jag har förstått det, och så var det väll inte i de fall du nämner?
2015-08-24, 07:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyltran
Men i det här fallet saknas väll teknisk bevisning som jag har förstått det, och så var det väll inte i de fall du nämner?
Det har inget med obduktionstider att göra.

Enligt åklagaren finns det DNA från NB på Lisas tillhörigheter.
2015-08-24, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du tänker nog på detta:

Tack snälla för hjälpen. Jag lyssnade på radiosändningen, det låter som att kvinnan säger att de gjort nya fynd i ett köpområde men hon säger sökområde. Då kan vi lägga det åt sidan.
2015-08-24, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har skummat igenom avsnittet och vad jag kan se är det två tipsmottagningar utan utredning.

De andra 21 förhören de valt att ta med under kategorin alternativt misstänkta personer kommer då från något annat håll än tips.

Nu vet du att polisen kollar upp alternativ fast de har misstänkta i häktet.
2015-08-24, 08:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Norska TV2: Mysteriet Lisa Holm: Politiet har lagt fullstendig lokk på saken
Citat:
Ifølge avisen Expressen er den siktede 35-åringen blitt observert kjørende raskt fra kafeen der 17-åringen forsvant og mot Martorp på kvelden den 7. juni i år. Personen som har sett dette omtales som et nøkkelvitne.
Enligt GT sågs bilen på vägen, den sågs inte köra från kaféet. Om det är nyckelvittnet ger jag inte mycket för vittnesmålen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in