Citat:
Ursprungligen postat av
March560
Jag menar också att han kan bindas till relevanta platser och till Lisas tillhörigheter, som kan, men behöver inte innefatta hennes kropp. Därmed är det inte sagt att det är ställt utom allt rimligt tvivel att det var han som dödade henne, och det måste det göras för en fällande dom. Att det räcker till åtal är dock självklart. Om inte mer framkommer än vad som redan gjorts tror jag att en tingsrätt skulle kunna fälla honom för att sedan bli slaktade av en hovrätt. Vi har sett det förr.
Än en gång noterar jag att någon, i detta fall du, skriver att en tingsrätt kommer fälla gärningsmannen, och en hovrätt slakta tingsrättens dom!
Det som jag finner upplysande och intressant är misstron mot rättsväsendet, och då särskilt tingsrätterna. I tråd efter tråd där brottsfall diskuteras misstros bevisningen och det finns alternativa gärningsmän som gömmer sig under en sten. Trots att det brukar sluta ganska bra ur rättssäkerhetssynpunkt för de kriminella. Lite för bra för herr Alm och Hagamannen.
Det jag försöker göra är att träna i att tänka objektivt, förutsättningslöst i varje sak vi diskuterar i en tråd. Vi har ju brottet och brottslingarna. Polisen, advokaten och åklagaren, och inte minst häktningen. Det finns ledtrådar och information, om man tänker försiktigt.
Det jag noterar är att det är olika hur jurister tänker och agerar, från tingsrätt till tingsrätt, och det beror mycket på vem som är inblandad i rättsprocessen. Det jag finner märkligt är att i de fall det är hemska och vidriga rättsövergrepp och felaktiga domar, och de sakerna diskuteras, då lyser denna tråds tvivlare på rättssystemet med sin frånvaro.
För det är ju befängt att vara för rättssäkerhet och tvivla på att det blir rättssäkert rent generellt i rättsväsendet om man riktar sin ilska eller tvivel mot fel personer och i fel saker, som denna brottsprocess som skötts föredömligt hittills.