2015-08-24, 15:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Luckan i ditt resonemang är för det första att det inte är vi som dömer. Dömandet bedrivs inte i massmedia. Och för det andra bedrivs heller inte dömandet löpande under utredningens gång, utan när den är färdig. Advokaten har all möjlighet att gå ut i massmedia om alla utredningens svagheter när den väl är färdig. Även om det vore så att allmänheten för tillfället har givits en felaktig bild av bevisläget, vad skulle det ha för negativa effekter i slutändan?
Det kan tänkas att vittnen och ännu ej utsedda nämndemän påverkas. Att släppa ut uppgifter i förundersökningen är skadligt, även om det sker i liten skala.
2015-08-24, 15:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av March560
Hypotetiskt behöver han inte ha träffat henne för att hans blod ska finnas på hennes tillhörigheter.
Nej, men det ska i de allra flesta situationer gå att se skillnad på blod som har blött direkt på ett föremål, och blod som har överförts från ett föremål till ett annat.
2015-08-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Detta är fortfarande en obalans till de misstänktes nackdel, hur verkligt skyldig han än är och visar hur bristen på öppenhet i rättsväsendet gynnar åklagarsidan.
Kan du utveckla det här resonemanget för mig och andra? Jag är för dåligt insatt i rättsväsende för att förstå vad du menar. Menar du att försvaret undanhålls bevis under förberedningen inför rättsprocessen, eller att offentligheten undanhålls bevis. Intuitivt måste det första vara fel medan det senare korrekt. Hur som helst, kan du utveckla vad du menar?
2015-08-24, 15:26
Medlem
Citat:
Jag tror att han är skyldig, men egentligen är det irrelevant vad jag tror. Diskussionen handlade om det skulle räcka för att fälla honom för mord, vilket det inte gör.

Men om det nu är så att blodet fanns på hennes kläder, och hon hittades med de plaggen på, då är det en annan femma. Då har han åtminstone hanterat kroppen eller haft kontakt med henne innan hon dött (vilket han förnekat).

Bevisningen räcker till gott och väl. Litauern kan bindas till relevanta platser för brottet och saknar alibi. Det tekniska bevisen räcker också, gott och väl om Litauern haft befattning med Lisa. Nu kan han inte ens ljuga ihop en förklaring, eftersom han påstått fram till nu att han aldrig har träffat henne.

Den viktigaste bevisningen i alla rättegångar är trots allt den muntliga där man hör vittnen. Det ska väl inte vara så tokigt att en mördare i våra dagar kan komma undan om han har handskar, gör rent en brottsplats eller annars städar grundligt undan alla spår.

Man har i alla tider kunnat binda mördare till en brottsplats, och ett mord. Det har skett rättssäkert utan DNA tekniken.

Det jag noterat med olika brottmål är att mycket av det vi diskuterar, avgörs av hur skicklig åklagaren är i att hantera materialet. Sen är det viktigt hur han lägger upp åtalet, att han gör en bra gärnigsbeskrivning och att yrkandena är klara.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-08-24 kl. 15:32.
2015-08-24, 15:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vafaaannn
Är så nyfiken. Hur fan kan han lämna blodspår? skar sig på hjälmen när han drog av hjälmen? Eller jackan? Eller dödat henne med kniv och råkade skära sig själv? Eller lisa bet så det droppade blod på hennes kläder?

Och annan dna kan ju vara vad som helst. Hud,hår,säd,saliv.

Hmmm

NB, byggnadsarbetare, inte osannolikt att han hade småsår på händerna, kan vara så enkelt.
2015-08-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Bevisningen räcker till gott och väl. Litauern kan bindas till relevanta platser för brottet och saknar alibi. Det tekniska bevisen räcker också, gott och väl om Litauern haft befattning med Lisa. Nu kan han inte ens ljuga ihop en förklaring, eftersom han påstått fram till nu att han aldrig har träffat henne.

Den viktigaste bevisningen i alla rättegångar är trots allt den muntliga där man hör vittnen. Det ska väl inte vara så tokigt att en mördare i våra dagar kan komma undan om han har handskar, gör rent en brottsplats eller annars städar grundligt undan alla spår.

Man har i alla tider kunnat binda mördare till en brottsplats, och ett mord. Det har skett rättssäkert utan DNA tekniken.

Det jag noterat med olika brottmål är att mycket av det vi diskuterar, avgörs av hur skicklig åklagren är i att hantera materielet. Sen är det viktigt hur han lägger upp åtalet, att han gör en bra gärnigsbeskrivning och att yrkandena är klara.

Jag menar också att han kan bindas till relevanta platser och till Lisas tillhörigheter, som kan, men behöver inte innefatta hennes kropp. Därmed är det inte sagt att det är ställt utom allt rimligt tvivel att det var han som dödade henne, och det måste det göras för en fällande dom. Att det räcker till åtal är dock självklart. Om inte mer framkommer än vad som redan gjorts tror jag att en tingsrätt skulle kunna fälla honom för att sedan bli slaktade av en hovrätt. Vi har sett det förr.
2015-08-24, 15:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Luckan i ditt resonemang är för det första att det inte är vi som dömer. Dömandet bedrivs inte i massmedia. Och för det andra bedrivs heller inte dömandet löpande under utredningens gång, utan när den är färdig. Advokaten har all möjlighet att gå ut i massmedia om alla utredningens svagheter när den väl är färdig. Även om det vore så att allmänheten för tillfället har givits en felaktig bild av bevisläget, vad skulle det ha för negativa effekter i slutändan?

Nu är inte det hör det italienska rättsväsendet, men vid Kercher-fallet - eftersom jag kan det såpass bra - var det legio att polisen gick ut med uppgifter som senare inte visade sig stämma. Det rådet ingen som helst tvekan om rättsprocessen där påverkades av vad man trodde sig veta och det konfirmationsbias som uppstår vid sådana fall. Domstolar är inte immuna mot detta heller i Sverige även om en vilja till opartiskhet är en kraftigt motverkande faktor. Om du anser att risken helt enkelt inte finns så får vi konstatera att vi har oförenliga åsikter.

Det är undantagsfall vi talar om men inget rättssystem står opåverkat från yttre påverkan. Det bästa man kan göra är att motverka risken.

På samma sätt är min åsikt förstås att även försvarssidans eventuella försvar i media och inför allmänheten kan inverka på rättsprocessen. Kercherfallet visade enligt min mening även detta. Konkret påverkade exempelvis nog DNA-professorn Gills framträdande i italiensk tv utgången av det slutgiltiga avgörandet.

På svensk mark hade Silbersky hade inte ägnat sig åt det regelmässigt om det var helt utan verkan.
2015-08-24, 15:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, men det ska i de allra flesta situationer gå att se skillnad på blod som har blött direkt på ett föremål, och blod som har överförts från ett föremål till ett annat.
Då får vi hoppas att kriminalteknikerna kan se det. Jag antar att det är svårt på små fläckar.
2015-08-24, 15:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Kan du utveckla det här resonemanget för mig och andra? Jag är för dåligt insatt i rättsväsende för att förstå vad du menar. Menar du att försvaret undanhålls bevis under förberedningen inför rättsprocessen, eller att offentligheten undanhålls bevis. Intuitivt måste det första vara fel medan det senare korrekt. Hur som helst, kan du utveckla vad du menar?

Att allmänheten undanhålls eventuella motbevis om sådana skulle existera. Ingen begär att få insyn i utredningen men onödiga yppandeförbud bör hävas och häktningsförhandlingarna vara öppna. Om myndigheter får påstå offentligt innan häktningsförhandlingarna att den misstänktes spår finns på den döda Lisa Holm bör uppgifter som säger det motsatta - om dylika existerar- få framföras och diskuteras.
2015-08-24, 15:53
Medlem
Citat:
Jag menar också att han kan bindas till relevanta platser och till Lisas tillhörigheter, som kan, men behöver inte innefatta hennes kropp. Därmed är det inte sagt att det är ställt utom allt rimligt tvivel att det var han som dödade henne, och det måste det göras för en fällande dom. Att det räcker till åtal är dock självklart. Om inte mer framkommer än vad som redan gjorts tror jag att en tingsrätt skulle kunna fälla honom för att sedan bli slaktade av en hovrätt. Vi har sett det förr.

Än en gång noterar jag att någon, i detta fall du, skriver att en tingsrätt kommer fälla gärningsmannen, och en hovrätt slakta tingsrättens dom!

Det som jag finner upplysande och intressant är misstron mot rättsväsendet, och då särskilt tingsrätterna. I tråd efter tråd där brottsfall diskuteras misstros bevisningen och det finns alternativa gärningsmän som gömmer sig under en sten. Trots att det brukar sluta ganska bra ur rättssäkerhetssynpunkt för de kriminella. Lite för bra för herr Alm och Hagamannen.

Det jag försöker göra är att träna i att tänka objektivt, förutsättningslöst i varje sak vi diskuterar i en tråd. Vi har ju brottet och brottslingarna. Polisen, advokaten och åklagaren, och inte minst häktningen. Det finns ledtrådar och information, om man tänker försiktigt.

Det jag noterar är att det är olika hur jurister tänker och agerar, från tingsrätt till tingsrätt, och det beror mycket på vem som är inblandad i rättsprocessen. Det jag finner märkligt är att i de fall det är hemska och vidriga rättsövergrepp och felaktiga domar, och de sakerna diskuteras, då lyser denna tråds tvivlare på rättssystemet med sin frånvaro.

För det är ju befängt att vara för rättssäkerhet och tvivla på att det blir rättssäkert rent generellt i rättsväsendet om man riktar sin ilska eller tvivel mot fel personer och i fel saker, som denna brottsprocess som skötts föredömligt hittills.
2015-08-24, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att allmänheten undanhålls eventuella motbevis om sådana skulle existera. Ingen begär att få insyn i utredningen men onödiga yppandeförbud bör hävas och häktningsförhandlingarna vara öppna. Om myndigheter får påstå offentligt innan häktningsförhandlingarna att den misstänktes spår finns på den döda Lisa Holm bör uppgifter som säger det motsatta - om dylika existerar- få framföras och diskuteras.

Ok, tack, då förstår jag, tror jag.

Tolkning: Alltså att allmänheten bör hållas agnostisk under utredningsarbetet för att det inte ska bli en häxjakt åt ena eller andra hållet (är det korrekt?)

En till fråga: Men tycker du personligen, eller har du hittat bevis, för att ovanstående princip på något sätt åsidosatts av åklagarsidan.

Jag erkänner att det är en svår fråga men du låter så tvärsäker att jag själv blir osäker på hur jag ska tänka.

PS. Jag håller med om din signatur "krumelur" att öppna rättegångar är ett fundament för en rättsstat. Vi ska inte ha "star-chamber courts" eller vad det nu kallades i England för några hundratal år sedan.
2015-08-24, 16:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocsif
Det är inte direkt felaktigt, tre-skiftyrke betyder inte automatiskt att det är lika många arbetande poliser på samtliga tre skift under dygnets gång, och det är precis det han påpekar. Det arbetar betydligt färre poliser nattetid än dagtid.

Generellt, och på många ställen i vårat land (storstäder) är sen kväll/nattskiftet mer ärendefullt än dagskiftet, så på vissa ställen kan det tom vara mer på natten (buset), men det spelar ingen roll jämfört med ärendet/förutsättningarna på Kinnekulle.
Jag köper att sökaktiviteten har varit lägre eller rent obefintlig nattetid, men jag köper inte påståendet att poliserna legat och sovit/inväntat dagsljus, eller ens att man passat på att vila sig eller liknande påståenden att nätterna varit avslagna.

Lyssna/läs själva:
http://www.expressen.se/tv/gt/sokningarna-fortsatter-efter-forsvunna-lisa-holm/

"Någon har gjort natten, nu är det min tur att göra dagen, och så växlar vi på det där dygnet runt" (btf insatsledningen)

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/nu-vantar-intensivt-utredningsarbete/
"Polisen har dessutom jobbat dygnet runt för att lösa fallet."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20945009.ab
"– Utöver sökandet finns en spaningsdel där man jobbar med tips. Den fortsätter dygnet runt och det är samma saker vi gjort hela tiden, säger Stefan Gustafsson."

Det känns rent av märkligt att detta ska behövas påpekas/länkas upp.
Senast redigerad av rotesau 2015-08-24 kl. 16:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in