2015-08-24, 15:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipez
Som "småsparare" i aktier under dessa orostider är jag lite klyven vad som är optimalt agerande. Skall man ha is i magen och vara långsiktig? Eller minska sin förlust vid fortsatt nedgång?

Du ska köpa på sura dagar och sälja på glada.

Håll dig till bra bolag bara och köp i omgångar.

Långsiktighet lönar sig!

Idag är det köpläge, inte säljläge...
Citera
2015-08-24, 15:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Panik på börsen hör man... Men tittar man på det långsiktigt är det bara ett minimalt hack i kurvan.

Men kul att se alla nybörjare börja inse att börsen även kan gå ner
Citera
2015-08-24, 15:30
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Haha, sålde av hela mitt innehav för 1.5vecka sedan pga en spontanresa utomlands. Knappt varit inne på avanza sedan dess och ser nu att börsen typ är ner 10% sedan dess, snacka om bra timing.

Men vad är egentligen anledningen till att den har gått spikrakt ner?

Med anledning av din placeringsstrategi får vi citera Wun-Tzee:

"Även en blind höna hittar ibland ett korn".
Citera
2015-08-24, 15:32
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Jag ska in med 50k som ska ligga i fyra-fem dagar, kanske börjar bli dags att sätta in dessa på aktier snart?

Känns ganska dumt att syssla med aktier om du bara ska hålla på i 4-5 dagar?

Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Med anledning av din placeringsstrategi får vi citera Wun-Tzee:

"Även en blind höna hittar ibland ett korn".

Som sagt, jag sålde inte av mitt innehav pga jag trodde börsen skulle gå ner. Jag blev förvånad när jag såg den nu så absolut jag hade tur. Men rolig slump bara =)
Citera
2015-08-24, 15:49
Medlem
Goldwaters avatar
Apple har alltså tappat 11% på dagens handel. Börjar bli sugen på att investera i den nu när den ev blir mer prisvärd, men sådana här stora rubbningar gör mig också orolig. Har legat likvid rätt länge nu så in ska jag förr eller senare.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3323/apple-inc
Citera
2015-08-24, 15:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Apple har alltså tappat 11% på dagens handel. Börjar bli sugen på att investera i den nu när den ev blir mer prisvärd, men sådana här stora rubbningar gör mig också orolig. Har legat likvid rätt länge nu så in ska jag förr eller senare.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3323/apple-inc

Kan nog vara bra köp, men även Google är intressant nu.
Citera
2015-08-24, 15:54
Medlem
senapslamms avatar
Bedömer DAX som köpvärd på runt 9000
Citera
2015-08-24, 15:55
Medlem
Dow Jones ner 6% wtf
Citera
2015-08-24, 15:56
Medlem
Artikel på DI i förmiddags:

Börsen inleder nedåt. Men återhämtningen kan komma redan under förmiddagen, enligt Jonas Olavi, aktiestrateg på Alfred Berg.
Stockholmsbörsen backade med 3 procent direkt efter öppningen under måndagen. Detta efter fallande kurser i New York i fredags och ett kraftigt ras i Asien på måndagen. Men återhämtningen kan komma lika plötsligt som raset, enligt Jonas Olavi, aktiestrateg på Alfred Berg.

LÄS MER: Börsfrossa i världen
“Indikationen är kraftigt negativ. Vi får nog en ordentlig sättning i början av handelsdagen, men sedan kan det nog återhämta sig”, säger Jonas Olavi.

Han spår att börsen kan stiga från öppningskursen.

"Jag gissar att handelsdagen slutar på -2 procent. Jag ser detta som ett köpläge, eftersom nedgången beror mer på bristande förtroende än på ekonomiska fundamenta" säger Olavi.
Citera
2015-08-24, 15:57
Medlem
Jag sålde av hela mitt innehav.. Back typ 25-30k sen inköp beroende på vad slutkurserna blir..

Först tänkte jag att jag kanske skulle vara kylig och avvakta en eventuell uppgång.. Men tror vi kommer falla ännu mera. Så lägger mig likvid ett tag och hoppar kanske på senare när vi stabiliserat oss.

Kul det här med börsen
Citera
2015-08-24, 15:58
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Artikel på DI i förmiddags:

Börsen inleder nedåt. Men återhämtningen kan komma redan under förmiddagen, enligt Jonas Olavi, aktiestrateg på Alfred Berg.
Stockholmsbörsen backade med 3 procent direkt efter öppningen under måndagen. Detta efter fallande kurser i New York i fredags och ett kraftigt ras i Asien på måndagen. Men återhämtningen kan komma lika plötsligt som raset, enligt Jonas Olavi, aktiestrateg på Alfred Berg.

LÄS MER: Börsfrossa i världen
“Indikationen är kraftigt negativ. Vi får nog en ordentlig sättning i början av handelsdagen, men sedan kan det nog återhämta sig”, säger Jonas Olavi.

Han spår att börsen kan stiga från öppningskursen.

"Jag gissar att handelsdagen slutar på -2 procent. Jag ser detta som ett köpläge, eftersom nedgången beror mer på bristande förtroende än på ekonomiska fundamenta" säger Olavi.

Dumheten har fått ännu ett ansikte. Nedgångar beror ALLTID på bristande förtroende.
Citera
2015-08-24, 15:59
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan nog vara bra köp, men även Google är intressant nu.
Apple bara på -5,5% nu. Stark återhämtning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in