2015-08-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag kan lova dig att detta blir en fällande dom och när du får FUP under näsan så kommer du få en "aha" upplevelse som kommer peka ut MGM utan minsta tvivel.
Bevisen kommer vara mycket starka, både vittnesuppgifter men framförallt teknisk bevisning.

Han kan nekat att aldrig träffat offret till dödagar men fälls utom rimligt tvivel.

Sannolikheten att han både träffat offret och mördat henne är 100%.

En "aha-upplevelse" hade jag nog inte fått, eftersom jag redan tror att rätt MGM sitter häktad. Däremot undrar man ju hur du kan lova att bevisningen kommer vara mycket stark och dessutom vara 100% säker? Sitter du inne på information som du inte vill delge tråden?
2015-08-24, 15:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieCheron
Finns det DNA på kroppen?

– Det är en definitionsfråga vad som menas på kroppen. Hon har ju kläder på kroppen, säger Wennerholm.
Det tolkar jag som att NB:s DNA har hittats på klädesplagg som Lisa påträffades påklädd med. Om det är så, är det lika starkt som att hitta hans DNA på hennes krop.
2015-08-24, 15:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Inte så att det kan vara dags för henne att rekommendera sin klient att erkänna?

Problemet här är att ombudet är MGM:s ombud, inte någon som hjälper polisen. Alla inblandade vet den skillnaden. Att rekommendera sin klient att erkänna mordet tror jag ingen advokat skulle göra, mycket oproffessionellt.

En av de viktiga funktionerna för en försvarsadvokat är ju att, efter möjlighet och förmåga, mjuklanda saken så fördelaktigt som möjligt för den misstänkte.
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Hur starkt är fyndet om tillhörigheterna de menar till egentligen är handsken som hittades vid ladan, som även MGM hittade och tog upp för att lämna till AJ? Är det inte möjligt MGM skadat sig på arbetet och därmed lämnat blodspår på handsken?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det står uttryckligen i artikeln som du citerade att man hittade blodspår från MGM på Lisas tillhörigheter, inte på fyndplatsen.
Jo, jag läste inlägget som jag citerade.
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Hans DNA kan bindas till brottet står det dock:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21300296.ab
Men inte artikeln, och du svarade på mitt inlägg som handlade om att DNA kan bindas till brottet.
2015-08-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieCheron
Finns det DNA på kroppen?

– Det är en definitionsfråga vad som menas på kroppen. Hon har ju kläder på kroppen, säger Wennerholm.

Om det finns blodspår på kläderna- som Lisa dessutom har på sig (så tolkar jag Wennerholm)- så kommer man med största sannolikhet kunna avgöra om dessa har kommit dit i flytande form (droppar, sugits upp av tyg osv), vilket kan vara mycket komprometterade för MGM. Har det droppat eller stänkt färskt blod på LH:s kläder, hur ska MGM kunna förklara det utan att någonsin ha träffat henne?
2015-08-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Här kan man också se hur media hjälper till med obalansen. "Misstänkte" med små bokstäver, "LISA HOLM-MÖRDAREN" med stora versaler.
http://www.expressen.se/gt/dagens-gt/16-augusti-2015/
http://www.expressen.se/gt/dagens-gt/18-augusti-2015/
http://www.expressen.se/gt/dagens-gt/20-augusti-2015/

Håller med, men kvällstidningar är sämst på att sätta bra överskrifter, det är vida känt.

Men ditt media-förakt kan väl inte vara anledningen till att du inte tror på MGM som GM?
Eller allt de skriver om detta fallet är en lögn?
2015-08-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Bitmärken hade man väl hittat på MGM.

En teori är den MGM kan ha använt sig av en kniv och huggit henne för att sedan råkat skada sig själv (vilket är vanligt vid knivhugg, kolla dubbelmordet i Linköping).

Källa på att man hittat bitmärken?
2015-08-24, 15:09
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, jag läste inlägget som jag citerade.

Men inte artikeln, och du svarade på mitt inlägg som handlade om att DNA kan bindas till brottet.
Ditt inlägg var ett svar på en annans som själv länkade artikeln och syftade på blodspår som enligt artikeln hittades på Lisas tillhörigheter och inte fyndplatsen, som du felaktigt påstod.

Ett tips är att läsa det användaren länkar så att du inte missförstår vad hen menar med sitt inlägg, vilket du uppenbarligen har gjort.
2015-08-24, 15:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Håller med, men kvällstidningar är sämst på att sätta bra överskrifter, det är vida känt.

Men ditt media-förakt kan väl inte vara anledningen till att du inte tror på MGM som GM?
Eller allt de skriver om detta fallet är en lögn?
Jag tror på Robert Lind i Kramfors, men det har inget med Lisas öde att göra. Lägg inte ord i min mun. Jag har inget mediaförakt, men jag tror inte heller blint på allt jag läser. Målet ser starkt ut, och jag hoppas det håller.
2015-08-24, 15:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Återigen, skulle det vara så, vilket iofs verkar helt osannolikt, att den misstänkte är oskyldig, så visat detta att åklageriet och utredarna i fred kan ägna sig åt att förbereda marken för en fällande dom genom denna begränsade information där det inte går att tro annat än att han är skyldig.

Detta är fortfarande en obalans till de misstänktes nackdel, hur verkligt skyldig han än är och visar hur bristen på öppenhet i rättsväsendet gynnar åklagarsidan.
Luckan i ditt resonemang är för det första att det inte är vi som dömer. Dömandet bedrivs inte i massmedia. Och för det andra bedrivs heller inte dömandet löpande under utredningens gång, utan när den är färdig. Advokaten har all möjlighet att gå ut i massmedia om alla utredningens svagheter när den väl är färdig. Även om det vore så att allmänheten för tillfället har givits en felaktig bild av bevisläget, vad skulle det ha för negativa effekter i slutändan?
2015-08-24, 15:15
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Källa på att man hittat bitmärken?
Jag formulerade det fel. Jag menade att om Lisa hade bitit MGM så hade man hittat bitmärken (no shit), vilket hade förenklat det hela för åklargarsidan. Men åklagaren har tidigare gått ut med att motivbilden och händelseförloppet är fortfarande luddig, detta var dock ett tag sedan. Inte omöjligt att de har hittat bitmärken men inte gått ut med det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in