2015-08-24, 01:15
Medlem
Är lite som en rullande snöboll just nu, tror nog att det finns utrymme att växa ytterligare. Nu när man är så här stora i opinionsundersökningarna så tänker säkert fler att det inte är något speciellt med att sympatisera med SD utan kan själva tänka sig att rösta på SD. Upplever det själv i min bekantskapskrets att det har blivit mycket mer accepterat och nästan inne att öppet prata om SD som det bästa alternativet.
2015-08-24, 01:33
Medlem
staticages avatar
Kamikazepiloterna i DÖ har bestämt sej vi DÖR hellre än att kliva in i verkligheten
2015-08-24, 09:04
Medlem
Rebell4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
SD ökar stadigt och kommer öka stadigt för de övriga gör precis allting till SDs favör.

Precis så är det

SD ökar inte på grund av sin kompetens, utan tack vare motståndets totala brist på det..
2015-08-24, 10:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det roliga består i att bara redovisa en del av siffrorna. Det är så att säga ett klassiskt fall av lögn medelst statistik.

Man kunde lika gärna ha sagt: "Det är bara 31 % som inte vill ta emot färre flyktingar."

Eller vad sägs om: "50 % vill inte ta emot fler flyktingar."

Det enda rätta är förstås att redovisa all tillgänglig information: http://www.som.gu.se/digitalAssets/1505/1505750_flyktingopinion---som-institutet.pdf

Det är svårt att titta på de siffrorna och påstå att det har funnits opinion för den förda invandringspolitiken de senaste 25 åren. I stället har man fokuserat på att trenden har varit att det svenska folket har blivit mer invandringspositivt*, något som sannolikt är på väg att vända nu.

*Därmed har man också blandat ihop invandrings- och flyktingpolitiken.

Novus har gjort undersökningar som visar att ännu fler är emot vår nu höga invandrings- och flyktingmottagning. Förutom att välja vilken del av resultatet man väljer att kommunicera väljer man alltså också vilken undersökning man baserar sig på. Helt oseriöst.

Dessutom har vi Bradley-effekten som gör att folk avger svar som anses "goda" i för hög utsträckning. För att få rättvisande siffror bör därför sådana här undersökningar viktas för det. Just det är en förklaring till att alla opinionsinstitut som gör telefonundersökningar får alldeles för låga siffror för SD.
2015-08-24, 11:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Novus har gjort undersökningar som visar att ännu fler är emot vår nu höga invandrings- och flyktingmottagning. Förutom att välja vilken del av resultatet man väljer att kommunicera väljer man alltså också vilken undersökning man baserar sig på. Helt oseriöst.

Dessutom har vi Bradley-effekten som gör att folk avger svar som anses "goda" i för hög utsträckning. För att få rättvisande siffror bör därför sådana här undersökningar viktas för det. Just det är en förklaring till att alla opinionsinstitut som gör telefonundersökningar får alldeles för låga siffror för SD.

Jo du har så rätt!

Människor som är ängsliga för att deras valhemlighet ska avslöjas säger inte till främmande människor (som bryter på utrikiska) över telefon att de röstar på ett parti som de ideligen får höra är rasistiskt. En helt annan sak när de står i båset med en valsedel de tagit med hemifrån. Antingen säger de att de inte vet eller uppger det parti de röstade på förut, kanske förra gången.

För övrigt undrar jag när Iosos, Novus, Demoskop kommer, det är inte många dagar kvar.
2015-08-24, 12:07
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg utbrutna. Ny tråd:
(FB) Agenda 2015-08-23: Jomshof och Höj Larsen debatterar

// mod
2015-08-24, 12:59
Medlem
Vet inte om någon annan tagit upp aspekten, men tänker på att SD bryter mot den djupt inrotade höger-vänster blockpolitiken.

Denna blockpolitik har jag varit hjärtligt trött på i många år och det är väldigt tacksamt om SD medvetet står utanför höger-vänster tänkandet.
2015-08-24, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Fair enough. Talar vi ministermaterial av den digniteten så ger jag mig. Jag såg framför mig de idag tongivande i Alliansen säga en sak innan regeringsbildandet men göra en helt annan efter. Kappvändarna och profitpolitikerna kan dra åt "#€%&. De som varit insatta och har en historia av att kritisera förd politik är välkomna. Jag skulle gärna se Odenberg som försvarsminister. Den integritet han visade när det begav sig bekräftar varför han förtjänar en ny chans.

Precis.
Om SD fortsätter ta andelar och någon kritisk rakryggad som Odenberg tar upp bollen och kan tänka sig samarbete så är det nog bättre för Sverige när någon lyckas möblera om sitt gamla parti och kasta ut profitpolitikerna så att SD och vi kan acceptera partiets nya ommöblering än att dissa alla vanliga svenska förtryckta kommunpolitiker i all evighet.
(Precis som JÅ lyckades möblera om sitt parti)
Senast redigerad av Reflector 2015-08-24 kl. 13:22.
2015-08-24, 13:10
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Här försvarar YouGov sin mätmetod med anledning av kritiken mot SDs siffra.

Notera att man använder status.st som källa, lite kul!
2015-08-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Här försvarar YouGov sin mätmetod med anledning av kritiken mot SDs siffra.

Notera att man använder status.st som källa, lite kul!
Intressant. Ett annat, om än indirekt, försvarstal kommer från Peter Santesson på Demoskop, som (i egenskap av debattör, inte OI-representant) har skrivit en text i Skånska Dagbladet med rubriken Konspiration och dramatik

Citat:
Därför blev jag desto mer förvånad av ett resultat som kom för tre år sedan. EU-kommissionen frågade allmänheten i medlemsländerna om de trodde att ”diskussionen om invandring i EU är baserad på fakta och pålitliga data”. Det visade sig att den svenska allmänheten hade lägst förtroende för detta av samtliga medlemsländer. 59 procent svarade nej i Sverige. Förvisso var frågan illa ställd. Men ändå, varför hamnade högtillitslandet Sverige längst ned i botten?
SOM-institutet vid Göteborgs universitet har ett par år ställt en ganska besläktad fråga och funnit snarlika nivåer, där drygt 50 procent instämmer i påståendet att ”svenska medier berättar inte sanningen om samhällsproblem förknippade med invandring”. Det är en minoritetsuppfattning att medier ger en tillförlitlig bild. Även om den är ogrundad förgiftar misstron samhällsklimatet. Ännu värre om den är välgrundad.

Även i mitt eget jobb har jag mött misstron: Hur man kan veta att inte opinionsmätningarna är manipulerade? Sitter styrda trixare och friserar partiernas resultat i mätningarna för att passa makthavarna? Redan misstanken är för mig befängd och horribel. Aldrig! Men mot bakgrund av dramatiken och misstron som finns inom politikområdet förstår jag ju ändå någonstans hur det går till när en så mörk konspirationsteori uppstår.

I den rasande migrationsdebatten är misstron total. Åt ena hållet råa anklagelser om dold kryptofascism, åt andra hållet tankar om en konspiratorisk lögn på elitnivå i syfte att rasera hela samhället. Allt detta i ett land där vi brukar lita på varandra. Det här sliter sönder oss.
2015-08-24, 14:34
Bannlyst
Verkar som att SD fall platt pladask när andra mer seriösa undersökningar gjordes . 17%.

Det blir nog inget SD 2018 heller
2015-08-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktdemokraterna
Verkar som att SD fall platt pladask när andra mer seriösa undersökningar gjordes . 17%.

Det blir nog inget SD 2018 heller

Platt fall i seriösa SIFO!
http://privat.bahnhof.se/wb492673/2%20Sifo.gif

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in