2015-08-23, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Någon koppling åt det håll du beskriver har väl aldrig förekommit, eller diskuterats. Vet inte vad du kan ha associerat till.

Jag reagerade på att det stod köpcentret. Tyckte inte det var rätt benämning. Jag funderade på vad de kunde ha hittat som kunde kopplas till Lisa och undrade om det kunde vara ett kreditkort eller liknande. Uppgiften kan ha varit helt fel i och för sig och därför borttagen.
2015-08-23, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag har för mig att ett kvitto tillhörande Lisa hittades i ladan?

Nej, det var inte det jag tänkte på.
2015-08-23, 20:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
När man säger bortom varje rimligt tvivel låter det som att det blir mycket svårt att få någon fälld.
Ja, det låter lite svårare då, men man ska ju heller inte kunna fälla någon utan att verkligen vara övertygad om personens skuld. Är man det minsta osäker (inom rimliga gränser) är det bättre att fria, jämfört med möjligheten att en oskyldig person straffas.
2015-08-23, 20:40
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Nej, det var inte det jag tänkte på.

Du tänker nog på detta:

Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Kan detta vara en missuppfattning? Någon som vet?

"enligt radio skaraborg påträffades något i ett köpcentrum som gör att man behövde ta in dessa till förhör". (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-08-23, 20:59
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Alla gör inte det. Att han inte är straffad tidigare betyder ingenting. Den första jag kommer att tänka på är kvinnan som mördade barnen i Arboga. Hon var inte straffad tidigare. Hon erkände inte heller.
Men dömd blev hon.

Den andra jag tänker på är grabben i Boden. Erkände inte och var tidigare ostraffad han också.

Men de du nämner handlade ju ensamma, här finns ju två till att skylla på, var av en som för övrigt kan tänka sig att resa till Sverige och vittna till den misstänktes fördel.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
låt oss hoppas på ett fingeravtryck eller färska skospår från NB i anslutning till kroppen, ett hårstrå från LH i den undersökta bilen, en bit av LH:s mobil på bilgolvet...

Om det var så väl hade det inte dragit ut på tiden så tror jag....det går åt skogen det här
2015-08-23, 21:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyltran
Men de du nämner handlade ju ensamma, här finns ju två till att skylla på, var av en som för övrigt kan tänka sig att resa till Sverige och vittna till den misstänktes fördel.

Om det var så väl hade det inte dragit ut på tiden så tror jag....det går åt skogen det här

Det här drar inte alls ut på tiden för att vara en mordutredning, hur många gånger ska vi behöva tala om det i tråden innan budskapet går fram? Åtminstone 4-6 månader från att den misstänkte anhålls till åtal är standard och längre tid än så inte minsta ovanligt. Det du tror bygger alltså helt på okunskap om hur rättssystemet fungerar.
2015-08-23, 21:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Frågetecken är till för att rätas ut... Om gm inte känt till trakterna så bra (inkl. chansningen det innebar att inte veta om det möjligen kunde vara någon som bodde eller vistades på själva gården, eller uppehöll sig i någon av fastigheterna Martorp Husaby och/eller Bäckatorpet); hade han då rimligen valt denna väg; detta gömställe?

Mitt spontana svar är; Nej, man väljer inte den vägen/slutdestinationen om man är obekant med trakten. I första hand används dessa platser av någon som kan dom, eller leds av någon som kan dom.

Släckta lampor i husen och avsaknad av bilar vid gård, resp hus/torp, kan dock ge att "kusten är klar", då jag i första hand tror att transport har skett i kvällsskymning.

Ett föremål för tanke är - Om GM inte är lokal, hade inte då Lisa sannolikt hittats redan på Söndagskvällen?
2015-08-23, 21:53
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det här drar inte alls ut på tiden för att vara en mordutredning, hur många gånger ska vi behöva tala om det i tråden innan budskapet går fram? Åtminstone 4-6 månader från att den misstänkte anhålls till åtal är standard och längre tid än så inte minsta ovanligt. Det du tror bygger alltså helt på okunskap om hur rättssystemet fungerar.

Brukar det verkligen ta så lång tid att göra en obduktion? Jag tror att de letar efter något som inte finns.

Och när det tar lång tid brukar det väll bero på att de hittar mer bevis hela tiden? Här har de kört ner i diket och vill inte inse det tror jag.
Senast redigerad av Hyltran 2015-08-23 kl. 22:01.
2015-08-23, 22:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyltran
Brukar det verkligen ta så lång tid att göra en obduktion? Jag tror att de letar efter något som inte finns.
Upprepar från i torsdags:
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den långa väntan på obduktionsprotokollet är ett återkommande ämne i tråden. Jag har jämfört några andra fall, där mördade/dräpta kvinnor har hittats utomhus.

Boden: Kroppen hittad 22 maj. Obduktion utförd 22, 24 och 27 maj. Rapport undertecknad 2 oktober. Total tid ca 4 månader
Askersund: Kroppen hittad 18 juni. Obduktion utförd 19 och 24 maj. Rapport undertecknad 8 september. Total tid ca 2,5 månader
Spekeröd: Kroppen hittad 14 april. Obduktion utförd 17 april. Rapport undertecknad 15 januari. Total tid ca 9 månader
Trollhättan: Kroppen hittad 8 augusti. Obduktion utförd 8, 12 och 15 augusti. Rapport undertecknad 25 september. Total tid ca 1,5 månader

Den exceptionellt långa tiden i Spekeröd beror i huvudsak på att ingen var frihetsberövad, att dödsorsaken var svår att fastställa och svårigheter att fastställa projektilens riktning genom huvudet.

Nu har det gått ca 2,5 månader sedan Lisa hittades, och jag tycker i jämförelse att det inte är särskilt lång tid. Trollhättan gick fortare, men där skedde undersökningen inte under semestertid.
2015-08-23, 22:04
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Mitt spontana svar är; Nej, man väljer inte den vägen/slutdestinationen om man är obekant med trakten. I första hand används dessa platser av någon som kan dom, eller leds av någon som kan dom.

Släckta lampor i husen och avsaknad av bilar vid gård, resp hus/torp, kan dock ge att "kusten är klar", då jag i första hand tror att transport har skett i kvällsskymning.

Ett föremål för tanke är - Om GM inte är lokal, hade inte då Lisa sannolikt hittats redan på Söndagskvällen?
Det sista - jo, så tänker jag också. Antingen det eller åka iväg långt. Den som hör hemma i området har inte samma möjlighet att vara borta för länge utan att behöva förklara var han/hon varit.

Tror inte att den som bara är på genomleva och inte har bekantat sig med området letar runt efter någonstans att placera sitt offer. Tror alltså.
2015-08-23, 22:04
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Om jag har förstått det hela rätt så stod båda husen uppe vid Martorp tomma när LH hittades . Det gör ju det hela nästan till 100 % troligt att det är någon med god lokalkännedom som har placerat offret i en byggnad på gården . GM har med andra ord mycket god kännedom om var han ska göra av kroppen och han vet dessutom att husen står tomma . Perfekt ställe att gömma kroppen på med andra ord . Och han visste med största säkerhet också vilka tider som djuren fick sin dagliga tillsyn . Han kan ju planera in tidpunkten för att placera kroppen där med god precision med andra ord . Vilken utomstående med noll lokalkännedom hade kunnat göra detta ?? Att det är den nu misstänkte GM som gjort det kan vi säkerligen vara ganska säkra på .
2015-08-23, 22:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Om jag har förstått det hela rätt så stod båda husen uppe vid Martorp tomma när LH hittades . Det gör ju det hela nästan till 100 % troligt att det är någon med god lokalkännedom som har placerat offret i en byggnad på gården . GM har med andra ord mycket god kännedom om var han ska göra av kroppen och han vet dessutom att husen står tomma . Perfekt ställe att gömma kroppen på med andra ord . Och han visste med största säkerhet också vilka tider som djuren fick sin dagliga tillsyn . Han kan ju planera in tidpunkten för att placera kroppen där med god precision med andra ord . Vilken utomstående med noll lokalkännedom hade kunnat göra detta ?? Att det är den nu misstänkte GM som gjort det kan vi säkerligen vara ganska säkra på .
Eller någon utsocknes som såg en till synes tom jordbruksfastighet och var stressad att bli av med kroppen. Eller någon annan med god lokalkännedom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in