Citat:
Ursprungligen postat av
Maya35
...Det går inte att stirra sig blind på statistik.
I över 60000 inlägg har det nu spekulerats om motiv, förlopp, alternativa gärningsmän. Det är OK, det är vad tråden syftar till. Bristen på fakta och insyn i utredningen gör dock att rymden av möjligheter närmar sig oändligheten. I det läget tvistas om sannolikheter för det ena och det andra baserat på generell statistik. Diskussionen blir ofta esoterisk. Inget fel i detta - jag behöver inte förstå allt, även om jag har akademiska betyg i statistik.
En sak skulle jag dock gärna förstå: finns det något troligare alternativ än den häktade som gärningsman, när åklagare, tingsrätt och hovrätt har funnit denne på sannolika skäl misstänkt för att vara mördaren ? Detta förhållande är ett av få fakta som vi har att utgå ifrån. Sannolikheten för att han är häktad är nära 100 %. En vanlig uppfattning om sannolikheten för att han är skyldig är då 50 %. Allt förutsatt att man litar på nämnda aktörers ärlighet och goda omdöme. Gör man inte det (vilket står var och en fritt), så vore det ämne för en egen diskussion, men diskussionen om Lisa Holm-fallet blir för mig då meningslös, eftersom all tillförlitlig substans därmed gått förlorad.