2015-08-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
...Det går inte att stirra sig blind på statistik.
I över 60000 inlägg har det nu spekulerats om motiv, förlopp, alternativa gärningsmän. Det är OK, det är vad tråden syftar till. Bristen på fakta och insyn i utredningen gör dock att rymden av möjligheter närmar sig oändligheten. I det läget tvistas om sannolikheter för det ena och det andra baserat på generell statistik. Diskussionen blir ofta esoterisk. Inget fel i detta - jag behöver inte förstå allt, även om jag har akademiska betyg i statistik.

En sak skulle jag dock gärna förstå: finns det något troligare alternativ än den häktade som gärningsman, när åklagare, tingsrätt och hovrätt har funnit denne på sannolika skäl misstänkt för att vara mördaren ? Detta förhållande är ett av få fakta som vi har att utgå ifrån. Sannolikheten för att han är häktad är nära 100 %. En vanlig uppfattning om sannolikheten för att han är skyldig är då 50 %. Allt förutsatt att man litar på nämnda aktörers ärlighet och goda omdöme. Gör man inte det (vilket står var och en fritt), så vore det ämne för en egen diskussion, men diskussionen om Lisa Holm-fallet blir för mig då meningslös, eftersom all tillförlitlig substans därmed gått förlorad.
2015-08-23, 22:36
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Eller någon utsocknes som såg en till synes tom jordbruksfastighet och var stressad att bli av med kroppen. Eller någon annan med god lokalkännedom.

Det där med att polisen fick bryta sig in då?
2015-08-23, 22:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Det där med att polisen fick bryta sig in då?
Bröt sig polisen in i lokalen där Lisa fanns? Eller misstänkte den bara att hon fanns där? Lisa kan ha legat i boden på baksidan, och den kan ha varit olåst.
2015-08-23, 22:52
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Eller någon utsocknes som såg en till synes tom jordbruksfastighet och var stressad att bli av med kroppen. Eller någon annan med god lokalkännedom.

Jag vet inte varför du till varje pris skall kommentera och vrida och vända på alla inlägg hela tiden . Så fort dom inte stämmer med dina tankegångar hur dådet har gått till så är tant XO där och hugger som en kobra . Du vill väl förstås att det är en finnig person i tonåren som har gömt kroppen på Martorp kan jag tänka mig . Tyvärr så är nog de flesta finniga tonåringar inte så pass kreativa och vågade att de skulle ge sig in på en främmande gård där man aldrig har varit förut för att gömma en kropp även om man har panik . Är man utsocknes så borde väl det bästa vara att ta med sig kroppen långt därifrån och gräva ner den . Om det är nån annan från trakten varför är det då den misstänkte som sitter häktad och inte någon annan ?? Tror du verkligen på det själv att man burar in och omhäktar en person flera gånger om man inte har några som helst bevis för att det är rätt person . Du får nog så småningom inse att dina egna teorier kommer att slå på arslet så det skriker om det tyvärr . Att statistiken säger en sak är ju ingen garanti för att den stämmer i alla lägen tyvärr . Det finns alltid några procent som troligtvis gör att vissa Bond-brudar blir lite lika Pinocchio när åtal väcks .....
2015-08-23, 22:52
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Det var väl lite oklart med de där bilarna . Ena tidningen skrev ju att Litauernas "röda" kombi hade setts köra i hög fart mot Martorp . Och då blev det ju tokigt i och med att deras bil är silverfärgad . Så då tjafsades det ju om vilken den röda kombin kunde ha varit m.m . Om Litauerna hade mer än en bil är väl ingen som vet riktigt men det var ju bara en som bogserades bort i samband med att de greps . Så det är inte lätt att reda ut allt det där men man för väl hoppas som du skriver att det är sant och att polisen har bättre koll än tidningarna vilken färg det var på bilarna ... Vet polisen vilka bilar som har setts så har säkerligen båda bilarna undersökts . Men vi får väl vänta och se tills det är dags för ett åtal om det klarnar då . Uppgiftslämnaren hade väl fått munkorg om jag fattade det hela rätt . Sen vet man ju inte när vittnesmålet lämnades in heller . Hade det kommit in under första veckan så borde ju Litauerna tagits in tidigare för förhör kan man ju tycka ...
Är sen på't men vill bara tacka för att du tog dig tid att svara.

Ja, det blev ett sammelsurium med bilarna. Och ev färg. Funderar på att maila Aftonbladets skribent om var det där med den röda kombin kom ifrån. De skriver ju faktiskt ungefär "...litauernas bil - en röd kombi - ...".

Hoppas ingen tar illa upp för att det där röda som redan diskuterats tas upp igen.
2015-08-23, 22:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag vet inte varför du till varje pris skall kommentera och vrida och vända på alla inlägg hela tiden . Så fort dom inte stämmer med dina tankegångar hur dådet har gått till så är tant XO där och hugger som en kobra . Du vill väl förstås att det är en finnig person i tonåren som har gömt kroppen på Martorp kan jag tänka mig . Tyvärr så är nog de flesta finniga tonåringar inte så pass kreativa och vågade att de skulle ge sig in på en främmande gård där man aldrig har varit förut för att gömma en kropp även om man har panik . Är man utsocknes så borde väl det bästa vara att ta med sig kroppen långt därifrån och gräva ner den . Om det är nån annan från trakten varför är det då den misstänkte som sitter häktad och inte någon annan ?? Tror du verkligen på det själv att man burar in och omhäktar en person flera gånger om man inte har några som helst bevis för att det är rätt person . Du får nog så småningom inse att dina egna teorier kommer att slå på arslet så det skriker om det tyvärr . Att statistiken säger en sak är ju ingen garanti för att den stämmer i alla lägen tyvärr . Det finns alltid några procent som troligtvis gör att vissa Bond-brudar blir lite lika Pinocchio när åtal väcks .....
Det gör inget om du läser i tråden innan du går till personangrepp. Jag har förklarat i tråden att jag vill att NB ska vara skyldig, inte en finnig yngling. Tilltala mig hövligt i fortsättningen.
2015-08-23, 23:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag måste få fråga en sak .... Om det nu visar sig i slutändan att det är NB som är skyldig och blir fälld för brottet . Då bryts ju den statistik som du så envist har hävdat hela tiden i tråden . Om det inte är en finnig person i 15-25 års-åldern så rasar ju hela korthuset för din del . Vore det inte bättre att nu på slutklämmen innan det blir dags för ett eventuellt åtal att släppa liiiite på envisheten och prestigen med vem som begått brottet för din egen skull . Fallet blir ju ovanligt platt och kraftfullt för din del annars . Då räcker det ju inte med att du svarar att du aldrig har sagt att NB inte skulle kunnat vara den skyldige . I ett läge där NB blir fälld kommer ju XO att framstå som ovanligt bortgjord . Har du tänkt på detta när du så stenhårt håller på din version hela tiden . Som sagt , jag bara frågar . Få nu inte spelet och börja kasta sten i glashus för det brukar vara en dålig idé .... Du har ju rätt till din åsikt men den är en smula enahanda emellanåt . Att du vill påstå att polisen inte letar efter andra gärningsmän eftersom dom redan har en som är häktad stämmer nog inte . Även om dom inte går ut med det så kan man nog vara övertygad att dom hela tiden har ögonen öppna för andra möjligheter . Det behöver man inte visa på så sätt att man bevisar det med ett annat fall där detta gjorts . Det är väl det normala att det görs i alla fall mer eller mindre beroende på hur bevisningen ser ut mot den eller de som man redan har häktat .
Nej, jag har inget korthus som kan rasera eftersom jag inte har sagt vem jag tror är skyldig eller oskyldig. Det är värre för de som påstått att NB är skyldig, eller de som påstått att NB är oskyldig när och om sanningen kommer fram.
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ursäkta men nej, vet du vad, nu går skam på torra land. Så som du har ångat på och tröttat ut de flesta i tråden och så slingrar du dig ur och tror eller hoppas att ingen ska märka något? Stå för vad du envisats med hela tiden vetja. Vem vet, det kanske visar sig att du har rätt i allt du sagt till slut. Synd då om du behöver vända på kappan en gång till.
Jag har inte vänt på någon kappa.
2015-08-23, 23:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Mitt spontana svar är; Nej, man väljer inte den vägen/slutdestinationen om man är obekant med trakten. I första hand används dessa platser av någon som kan dom, eller leds av någon som kan dom.

Släckta lampor i husen och avsaknad av bilar vid gård, resp hus/torp, kan dock ge att "kusten är klar", då jag i första hand tror att transport har skett i kvällsskymning.

Ett föremål för tanke är - Om GM inte är lokal, hade inte då Lisa sannolikt hittats redan på Söndagskvällen?

Vist tyder allt på att det handlar om en lokal förmåga - annat är brist på logiskt tänkande. Det är även av det skälet som det blev extra viktigt att omgående få undan kroppen.
2015-08-23, 23:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vist tyder allt på att det handlar om en lokal förmåga - annat är brist på logiskt tänkande. Det är även av det skälet som det blev extra viktigt att omgående få undan kroppen.
Och till brist på logiskt tänkande kan man lägga tanken att GM skulle ha placerat kroppen på ett lika dumt ställe som han tog den från, ett ställe som kan kopplas till honom.
2015-08-23, 23:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Och till brist på logiskt tänkande kan man lägga tanken att GM skulle ha placerat kroppen på ett lika dumt ställe som han tog den från, ett ställe som kan kopplas till honom.

... Tillfälligt?
Sen blev hela Sverige överraskade av den enorma, men framförallt snabba sökinsatsen..

Bara som ett rimligt förslag till varför logiken ej gick att omvandla i slutförande logistik.
2015-08-23, 23:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
... Tillfälligt?
Sen blev hela Sverige överraskade av den enorma, men framförallt snabba sökinsatsen..

Bara som ett rimligt förslag till varför logiken ej gick att omvandla i slutförande logistik.
Snabb sökinsats? Lisa försvann söndag kväll. På torsdag utökades sökområdet till att omfatta Martorp. Och varför välja en tillfällig plats när hela Kinnekulle fanns till förfogande?
2015-08-23, 23:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Nej, det var logiskt när det skedde. Att spelplanen skulle förändras så omgående var inget som GM kunde förutse då. Sen blev det försent. Kan vara därför som MGM sitter där han sitter nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in