2015-08-23, 17:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Här måste man tänka rätt: En misstänkt har inte 75% sannolikhet att fällas därför att denne är häktad, utan därför att det finns ett gott bevisläge. Detta goda bevisläge räcker alltid till till häktning OCH (i de flesta fall) till fällande dom.

Så är det. Det är mycket troligt att det är rätt man som är häktad.

Var förresten och badade idag vid Blombergs bad och tog sen en fika vid kaféet. Ladans kortsida är ännu avspärrad.
2015-08-23, 18:04
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag menar inte bara en person. Man förhörde ju bl a ex pojkvännen och styvpappan bl.a för att se att de hade rimliga alibin. Rutin. Eller killen hon utpressat på ett busskort om jag minns rätt. Man kollade hennes teletrafik för att se vilka som dök upp i den. Återigen: rutin. Och utredningsåtgärderna mot tränaren omfattade över 100 sidor i FUP. Att ett litet gång alternativteoretiker inte känner sig nöjda med det ligger jag inte sömnlös över.
Se det fetade. En snabb googling på Lisa Holm + busskort ger inga resultat och jag kan inte se att något skrivits om det tidigare i tråden.
Har du info som vi inte har eller minns du bara helt fel?
2015-08-23, 18:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Se det fetade. En snabb googling på Lisa Holm + busskort ger inga resultat och jag kan inte se att något skrivits om det tidigare i tråden.
Har du info som vi inte har eller minns du bara helt fel?

Om du hade hängt med i tråden så hade du vetat att det MrFold skriver handlar om ett annat mordfall som jämförs med det här fallet.
2015-08-23, 18:16
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bra, då vet vi det. #MrFold kan lägga sina statistiska 75-85 % åt sidan och börja tänka själv om hur sannolikt det är att NB är skyldig.

Det är riktigt att man kan använda statistik initialt. Det var så arbogapappan blev misstänkt. NB blev misstänkt pga omständigheter kring fyndet. Hade inte dessa funnits hade polisen börjat leta efter GM bland Lisas anhöriga och bekantskapskrets och kanske hittat en finnig yngling att misstänka.

Att behöva göra det nu, om NB släpps, efter nästan tre månader är svårt. Vem minns vad man gjorde den kvällen? Lisas närmaste vet exakt vad de gjorde, men andra kan glömma, minnas fel eller låtsas glömma.

Jag måste få fråga en sak .... Om det nu visar sig i slutändan att det är NB som är skyldig och blir fälld för brottet . Då bryts ju den statistik som du så envist har hävdat hela tiden i tråden . Om det inte är en finnig person i 15-25 års-åldern så rasar ju hela korthuset för din del . Vore det inte bättre att nu på slutklämmen innan det blir dags för ett eventuellt åtal att släppa liiiite på envisheten och prestigen med vem som begått brottet för din egen skull . Fallet blir ju ovanligt platt och kraftfullt för din del annars . Då räcker det ju inte med att du svarar att du aldrig har sagt att NB inte skulle kunnat vara den skyldige . I ett läge där NB blir fälld kommer ju XO att framstå som ovanligt bortgjord . Har du tänkt på detta när du så stenhårt håller på din version hela tiden . Som sagt , jag bara frågar . Få nu inte spelet och börja kasta sten i glashus för det brukar vara en dålig idé .... Du har ju rätt till din åsikt men den är en smula enahanda emellanåt . Att du vill påstå att polisen inte letar efter andra gärningsmän eftersom dom redan har en som är häktad stämmer nog inte . Även om dom inte går ut med det så kan man nog vara övertygad att dom hela tiden har ögonen öppna för andra möjligheter . Det behöver man inte visa på så sätt att man bevisar det med ett annat fall där detta gjorts . Det är väl det normala att det görs i alla fall mer eller mindre beroende på hur bevisningen ser ut mot den eller de som man redan har häktat .
2015-08-23, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bra, då vet vi det. #MrFold kan lägga sina statistiska 75-85 % åt sidan och börja tänka själv om hur sannolikt det är att NB är skyldig.

Det är riktigt att man kan använda statistik initialt. Det var så arbogapappan blev misstänkt. NB blev misstänkt pga omständigheter kring fyndet. Hade inte dessa funnits hade polisen börjat leta efter GM bland Lisas anhöriga och bekantskapskrets och kanske hittat en finnig yngling att misstänka.

Att behöva göra det nu, om NB släpps, efter nästan tre månader är svårt. Vem minns vad man gjorde den kvällen? Lisas närmaste vet exakt vad de gjorde, men andra kan glömma, minnas fel eller låtsas glömma.

Det är delvis därför polisen hör många personer och undersöker tips även fast de har en misstänkt. De vet då redan vad som sagts då förhören sparas utom synhåll för bland annat dig.
2015-08-23, 19:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Bortom rimligt tvivel är frasen, översatt från engelskans beyond reasonable doubt av HD på 80-talet. Sen verkar det ibland ha växt på sig till bortom varje tvivel, rätt eller fel? Vet inte

http://www.lag24.se/a/bortom-rimligt-tvivel
Nej, inte "bortom varje tvivel", utan "bortom varje rimligt tvivel (vilket jag tror du måste ha menat). - Bägge formuleringarna används; även av HD. "Ställt utom rimligt tvivel" förekommer också. - Innebörden är densamma men genom att lägga till "varje" kan man kanske säga att det höga beviskravet understryks. - Sedan vad som är "rimligt" måste få avgöras från fall till fall, men riktigt långsökta och ihopkonstruerade alternativ till åklagarens gärningsbeskrivning torde inte behöva beaktas alls.
2015-08-23, 20:05
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Polisen bearbetar spår och följer bevisningen som leder till misstänkta gärningsmän. Det är inte så att man utan vidare misstänker folk och sen letar bevis på att man hade rätt!
Men den här gången var det väl faktiskt så? Det var inga spår eller någon bevisning som ledde polisen till några misstänkta gärningsmän, utan misstankarna väcktes enbart på grund av Missing Peoples kommentarer om litauernas uppträdande i närheten av det sista fyndet (som ledde polisen till Martorp) varefter man började leta bevis på att man hade gripit rätt personer.
2015-08-23, 20:10
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, inte "bortom varje tvivel", utan "bortom varje rimligt tvivel (vilket jag tror du måste ha menat). - Bägge formuleringarna används; även av HD. "Ställt utom rimligt tvivel" förekommer också. - Innebörden är densamma men genom att lägga till "varje" kan man kanske säga att det höga beviskravet understryks. - Sedan vad som är "rimligt" måste få avgöras från fall till fall, men riktigt långsökta och ihopkonstruerade alternativ till åklagarens gärningsbeskrivning torde inte behöva beaktas alls.

Ja, jag menade bortom rimligt tvivel, helt rätt!

När man säger bortom varje rimligt tvivel låter det som att det blir mycket svårt att få någon fälld.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-08-23 kl. 20:14.
2015-08-23, 20:12
Bannlyst
Är det någon som minns en uppgift om att polisen hittat något i affären alternativt köpcentret som gjorde att de sammankopplade balterna med Lisa? Jag kan inte hitta det längre. Jag minns att jag undrade om de försökt betala med hennes kort.
2015-08-23, 20:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Teori:

Eller kanske GM inte kastade ut Lisa's tillhörigheter på väg TILL Martorp utan istället kastat ut alla Lisa's tillhörigheter på sin väg FRÅN Martorp efter han gömt hennes kropp där?
I så fall har han lyckats pricka in "överfallsordningen" bra: det sista hans medhjälpare gjorde var då att göra sig av med LH:s sönderslagna mobil. - Är det troligt?
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Och om Lisa hittades i "boden", eller på annan plats på Martorp där NB färdats/jobbat igenom flera år och GM lagt Lisa's tillhörigheter på plats där NB's DNA fanns, då är det möjligt att Lisa's tillhörigheter på så vis kontaminerats med NBs DNA.
Ja, det är fullt möjligt. - Som sagt: låt oss hoppas på ett fingeravtryck eller färska skospår från NB i anslutning till kroppen, ett hårstrå från LH i den undersökta bilen, en bit av LH:s mobil på bilgolvet...
2015-08-23, 20:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Är det någon som minns en uppgift om att polisen hittat något i affären alternativt köpcentret som gjorde att de sammankopplade balterna med Lisa? Jag kan inte hitta det längre. Jag minns att jag undrade om de försökt betala med hennes kort.

Någon koppling åt det håll du beskriver har väl aldrig förekommit, eller diskuterats. Vet inte vad du kan ha associerat till.
2015-08-23, 20:23
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35

Jag har för mig att ett kvitto tillhörande Lisa hittades i ladan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in