Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Jag trodde, när SD började nå upp mot 7-8% att deras tak låg någonstans runt 13%. Var därför inte förvånad över valresultatet. Men nu ser det snarast ut som om de inte har något tak. De bara växer och växer och jag förstår att sympatisörer börjar drömma om egen majoritet och liknande. Och även jag tror att de nu kan fortsätta växa och med lätthet bli Sveriges största parti, om än inte med egen majoritet (inte till nästa val iaf). Frågan är bara vad som händer när luften går ur ballongen? För när var det senast du såg ett fenomen explodera på det här sättet utan att det markant tappar kraft relativt snabbt?
Och vidare börjar jag nu fundera på om övriga partier smider planer på att förbjuda SD. Så går det nämligen till i s.k. "fria demokratier". När partier som anses avvika för mycket har en chans att få reellt inflytande tas det i med hårdhandskarna och förbjuds. Frågan är om de kan gräva upp tillräckligt med smuts ur SD's garderob för att lyckas. Eller räcker det med det vanliga pratet och hur de uppstod ur BSS samt att de driver en "främlingsfientlig politik".
Jag trodde också att max låg kring 13% och det är nog något vi delar med många mer kritiskt tänkande människor. Att SD skulle kunna ligga på bortåt 25% skulle jag skratta åt om någon sa för något år sedan, idag ser jag det snarare som något som faktiskt skulle kunna hända (och t om något som redan hänt i en undersökning).
Likt dig undrar jag också vad som händer när luften går ur. Däremot undrar jag också vad som skulle initiera detta "luften går ur" då massmedierna trots allt verkar ha fyrat av de flesta kanoner och motarbetat SD allt vad de har kunnat sedan valet 2010; trots (ja,
trots!) detta ser vi idag ett SD som ligger kring 18-20% så jag undrar vad det egentligen skulle kunna vara som skulle få luften att gå ur. Alla i partitoppen deltar i nazistmöte eller Jimmie Åkesson döms för mord?
Har svårt att se något som verkligen skulle få luften att gå ur. Saken är också den att media har varit som hökar på SD och trots alla "skandaler" har det inte påverkat SD:s siffror överhuvudtaget så det måste till en skandal av sådan magnitud att förtroendet för SD, bland SD-väljare, blir lägre än för den sk 7-klövern.
Att övriga partier försöker förbjuda SD på olika vis har vi redan sett (DÖ -- en typ av förbud), men att förbjuda ett parti på riktigt som ligger kring 20% är något helt annat än att förbjuda ett parti som ligger runt 5%. I fall där man förbjuder ett parti som har ett sådant stort folkligt stöd pratar vi trots allt om att sätta kniven i ryggen på demokratin.