2015-08-23, 11:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utanforboxen
Hur sinneslö är du?

Lillebror å frugan är misstänkta och polisen jobbar förutsättningslöst för att avskriva eller styrka gärning.

Sluta tramsa om att man inte har fler än en misstänkt.
Misstänkta medbrottslingar finns det, inte misstänkta alternativa gärningsmän. Det är det vi diskuterar.
2015-08-23, 11:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Statistiskt sett är mördaren i Lisas ålder, har du missat det?

Det finns anledning att oroa sig över bevisläget.

Jag vet att polisen inte har några andra misstänkta.

Statistiskt sett så är mördaren i offrets ålder, gäller det alla typer av mord? Sexualmord, mord inom familjen, rånmord med mera? Vi vet inte motivet till mordet och kan således inte applicera rätt statistik som diskussionsunderlag i det här fallet anser jag.

Vad gäller det som GW säger så är det han som säger det, han sitter inte på utredningen. En sak som jag noterar i artikeln är det här:

När polisen utreder ett grovt våldsbrott brukar man säkra åtskilliga DNA-spår, men med det stora flertalet av dem är det så att de inte har med gärningen att göra. De har bara hamnat där ändå, som en naturlig följd av den mänskliga samvaro som består i att vi har fysisk kontakt med varandra eller bara vistas i samma miljö.

Lisa har mig veterligt aldrig varit på Martorp, inte heller har NB varit på caféet, mycket möjligt att jag har fel men jag tror att jag har läst att NB aldrig har träffat Lisa och att NB aldrig har varit på caféet.

Hur förklarar man då att NB DNA har hittats på offrets tillhörighet/er utan att börja spekulera i allsköns uppdiktade skeenden som har noll förankring i det verkliga livet.
2015-08-23, 11:07
Bannlyst
Citat:
Misstänkta medbrottslingar finns det, inte misstänkta alternativa gärningsmän. Det är det vi diskuterar.
Så positivt. Det underlättar rejält för åklagaren.
2015-08-23, 11:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Statistiskt sett så är mördaren i offrets ålder, gäller det alla typer av mord? Sexualmord, mord inom familjen, rånmord med mera? Vi vet inte motivet till mordet och kan således inte applicera rätt statistik som diskussionsunderlag i det här fallet anser jag.
Eftersom vi inte vet motivet kan vi bara titta på allmän statistik utan att ta hänsyn till motivet. GM är, statistiskt sett, en bekant till och/eller en man i Lisas ålder.
Citat:
Vad gäller det som GW säger så är det han som säger det, han sitter inte på utredningen. En sak som jag noterar i artikeln är det här:

När polisen utreder ett grovt våldsbrott brukar man säkra åtskilliga DNA-spår, men med det stora flertalet av dem är det så att de inte har med gärningen att göra. De har bara hamnat där ändå, som en naturlig följd av den mänskliga samvaro som består i att vi har fysisk kontakt med varandra eller bara vistas i samma miljö.

Lisa har mig veterligt aldrig varit på Martorp, inte heller har NB varit på caféet, mycket möjligt att jag har fel men jag tror att jag har läst att NB aldrig har träffat Lisa och att NB aldrig har varit på caféet.

Hur förklarar man då att NB DNA har hittats på offrets tillhörighet/er utan att börja spekulera i allsköns uppdiktade skeenden som har noll förankring i det verkliga livet.
Citat:
Ursprungligen postat av GW
Skulle det visa sig att det enbart handlar om att man säkrat spår från honom på hennes tillhörigheter blir jag orolig på allvar.
Sant eller falskt, brukar det inte vara så svårt att förklara hur sådana spår kan ha uppkommit. Och klarar man inte av det själv får man sätta sin lit till sin advokat.
2015-08-23, 11:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag kan uttala mig säkert efter att ha studerat andra rättsfall. Ingen kan ge ett exempel på ett fall där polisen har haft en misstänkt och sökt efter andra misstänkta.

Dina jämförelser med andra rättsfall är helt irrelevanta.

Men om det ska jämföras, så kan du ta en titt på trippelmordet i Uddevalla. Där plockades sedermera fler misstänkta in vartefter utredningen bedrevs.
Några av dessa står nu också inför åtal, men eftersom det är polisens arbete du försöker bedöma, så räcker det att du tar en titt på media-artiklar.

Detta är ett spaningsmord, där MGM nekar, viss tekniks bevisning finns och även fler misstänkta. Man bör inte heller dra växlar på att ingen "ny" MGM hittats av polisen.
En anhållan/häktning är inte att betrakta som ett kvitto på polisarbete.
Vi har ingen aning om/hur polisen följer upp andra spår efter tips eller utredningsarbete.
2015-08-23, 11:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dina jämförelser med andra rättsfall är helt irrelevanta.

Men om det ska jämföras, så kan du ta en titt på trippelmordet i Uddevalla. Där plockades sedermera fler misstänkta in vartefter utredningen bedrevs.
Några av dessa står nu också inför åtal, men eftersom det är polisens arbete du försöker bedöma, så räcker det att du tar en titt på media-artiklar.

Detta är ett spaningsmord, där MGM nekar, viss tekniks bevisning finns och även fler misstänkta. Man bör inte heller dra växlar på att ingen "ny" MGM hittats av polisen.
En anhållan/häktning är inte att betrakta som ett kvitto på polisarbete.
Vi har ingen aning om/hur polisen följer upp andra spår efter tips eller utredningsarbete.
Var det misstänkta medbrottslingar eller misstänkta alternativa GM i Uddevalla? I (FB) 19-årige Seedy Rahman Jammeh skjuten till döds i Alby! misstänktes ett stort antal medbrottslingar.
2015-08-23, 11:14
Bannlyst
Citat:

Lillebror e inte misstänkt såsom medbrottsling utan som gärningsman för mordet på LH det var så han satt häktad.

Alltså är han en alternativ gärningsman. Eller finns det en egen skapad definition där alternativa gärningsmän måste vara traktens impotenta gubbar eller Epatraktorburna ynglingar?

Nejdu sluta å tramsa.
2015-08-23, 11:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Eftersom vi inte vet motivet kan vi bara titta på allmän statistik utan att ta hänsyn till motivet. GM är, statistiskt sett, en bekant till och/eller en man i Lisas ålder.

Visa oss den statistiken då. Det är inte så att det alltid är en bekant till offret som är mördaren, inte heller måste det vara en man. Allmän statistik duger knappast som underlag för spekulation om man har för avsikt att träffa rätt anser jag.

Om vi vet motivet till mordet så kan statistiken hjälpa oss på traven, inte annars, det är jag övertygad om.
2015-08-23, 11:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utanforboxen
Lillebror e inte misstänkt såsom medbrottsling utan som gärningsman för mordet på LH det var så han satt häktad.

Alltså är han en alternativ gärningsman. Eller finns det en egen skapad definition där alternativa gärningsmän måste vara traktens impotenta gubbar eller Epatraktorburna ynglingar?

Nejdu sluta å tramsa.
Lillebror misstänktes samtidigt som storebror, som alternativ gärningsman eller medgärningsman vet vi inte. När polisen har en misstänkt gärningsman letar den inte efter en misstänkt alternativ gärningsman.

Det fetade är trams. Sluta tramsa.
2015-08-23, 11:18
Medlem
Citat:

om bo har förts in i ladan där nb jobbar, har dom juh vistas i samma miljö eller?
2015-08-23, 11:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Var det misstänkta medbrottslingar eller misstänkta alternativa GM i Uddevalla? I (FB) 19-årige Seedy Rahman Jammeh skjuten till döds i Alby! misstänktes ett stort antal medbrottslingar.

Det landade på misstänkta medbrottslingar (bla medhjälp) både i första häktning och nu åtal, men poängen är att det är polisarbetet som hittar medmisstänkta, oavsett vad inblandningen är, eller hur rubriceringen läggs.

Betydelsen/svaret handlar om att polisen inte sitter på händerna, bara för att dom knipit en misstänkt huvudman.
Senast redigerad av rotesau 2015-08-23 kl. 11:21.
2015-08-23, 11:19
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Vad har det att göra med vem som är mördaren? Sannolikheten för att det har hänt är 1.

Jag menar att man kan inte stirra sig blind på statistik .
Verkligheten är något helt annat , i detta fall tror jag slumpen var avgörande .
Tror inte NB planerat att mörda flickan , däremot var han "tänd" på den här söta tjejen .
Han försöker få kontakt med henne vid Cafet när hon är ensam , och blir avisad .
NB blir fullständigt galen , och allt slutar i katastrof .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in