Ulf Bjereld ger som sig bör uttryck för att sd väljare är obildade, vilket han påstår visat sig i undersökningar. Problemet med denna utsaga är ju att sd väljaren i detta fallet är soscialdemokrat från början. D v s socialdemokrater har övervägande lågutbildade väljare eller? Det brukar aldrig Pascalaidou eller Mona Sahlin medge. Men de tappar kanske sin utbildning när de röstar på sd?
Snart blir 30 % av svenska män plötsligt outbildade när de sympatiserar med sd istället S, som ju säger sig ha hög andel utbildade.
Hur går detta till? Nu vågar inte jag rösta sd om jag med det plötsligt blir outbildad. Jag vill ju vara minst lika utbildad och smart som Pascalidum i alla fall.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2809384--sa-klart-allvarligt-att-sd-vaxer-
"En psykologisk laddning"
Ulf Bjereld menar att mätningens resultat är ett uttryck för två saker: dels att SD har gått framåt i flera befolkningsgrupper, dels att banden mellan arbetarklassen och S har tunnats ut.
-Det är ett band som historiskt har varit väldigt viktigt för Socialdemokraterna. Det var ju arbetarklassen som länge bar partiet till dess framgångar. Inom socialdemokratin är man väldigt bekymrad - det finns en psykologisk laddning i att Sverigedemokraterna enligt den här mätningen är större i arbetarklassen, säger han.
Han tror att förändringen bland annat beror på att väljarna har blivit mer rörliga.
-Det tar sig uttryck i att sambandet mellan vilken klass man tillhör och vilket parti man röstar på är mycket svagare i dag än vad det var tidigare. Eftersom bandet mellan arbetarklass och socialdemokrati var ett uttryck för klassröstning så har det också tunnats ut, säger han och fortsätter:
-Varför de väljer Sverigedemokraterna - det har länge funnits ett samband mellan klass och utbildning. Arbetarklass har haft lägre utbildning än de övriga klasser i samhället. Och det har funnits ett starkt samband mellan låg utbildning och att rösta på Sverigedemokraterna.