2015-08-22, 19:41
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Ovanligt sympatiskt inslag (om man nu kan kalla det så) i SVT:s Rapport ikväll om SD. Nu när Sifo presenterar rekordsiffror går det inte att stoppa huvudet i sanden längre. Enligt Sifo har SD ännu fler potentiella väljare, nästan 27% av väljarkåren skulle kunna tänka sig att rösta på dem idag.

Jag såg inslaget nu vid sändningen 19:30. Är dock inte säker på att jag uppfattade inslaget som sympatiskt i mening att det kan tolkas sverigevänligt.

Berättelsen, som jag uppfattade den, var att SD:s kraftiga tillväxt i opinionen nu motiverar ett samarbete inom migrationsområdet mellan S och M. Ett sådant samarbete riskerar att låsa fast de höga volymerna även fortledes.
2015-08-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag såg inslaget nu vid sändningen 19:30. Är dock inte säker på att jag uppfattade inslaget som sympatiskt i mening att det kan tolkas sverigevänligt.

Berättelsen, som jag uppfattade den, var att SD:s kraftiga tillväxt i opinionen nu motiverar ett samarbete inom migrationsområdet mellan S och M. Ett sådant samarbete riskerar att låsa fast de höga volymerna även fortledes.

Fast det finns ingen som helst incitament för M att ingå ett samarbete med S om detta samarbete inte är rejält restriktivt. Då sitter de hellre still. Att S vill fördela bördan mellan fler partier är givet. Men vad är Ms uppsida om man inte får igenom sina förslag?

Men nu utspelar sig dramat på EU-arenan iallafall... Saker lär hända på EU-nivå innan något sker i Sverige.
2015-08-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition

Ja, det har varit mycket rapportering om Sifo, framför allt detta om att SD är störst bland arbetare. SvD har skrivit massor om det.

http://www.svd.se/statsvetare-mycket-bekymmersamt-for-s/om/opinionsmatningar-2015
http://www.svd.se/sd-storst-bland-arbetarvaljare/i/utvalt/om/opinionsmatningar-2015
http://www.svd.se/lo-har-en-sd-kris/i/utvalt/om/opinionsmatningar-2015

Det är intressant hur en relativt blygsam Sifosiffra på 17,8 får dem att sätta hjärtat i halsgropen på ett helt annat sätt än en 25:a från YG. Det var just det där med SD 29,9 mot S 26,1 bland arbetare som var den riktigt tunga bomben.
2015-08-22, 19:54
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Ovanligt sympatiskt inslag (om man nu kan kalla det så) i SVT:s Rapport ikväll om SD. Nu när Sifo presenterar rekordsiffror går det inte att stoppa huvudet i sanden längre. Enligt Sifo har SD ännu fler potentiella väljare, nästan 27% av väljarkåren skulle kunna tänka sig att rösta på dem idag.
Jag satt och blev förbannad, eftersom jag såg det som damage control efter att 25%-siffran läckt ut i veckan till den allmänhet som ska hjärntvättas.

Nu skulle istället SIFO:s 17,8% trummas in som sanning, för att understryka det tvivelaktiga i YouGovs läckta och Sentios förtigna resultat som placerar SD i topp. Samtidigt skulle 27% anges som en siffra SD eventuellt kan växa till.
2015-08-22, 20:02
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Fast det finns ingen som helst incitament för M att ingå ett samarbete med S om detta samarbete inte är rejält restriktivt. Då sitter de hellre still. Att S vill fördela bördan mellan fler partier är givet. Men vad är Ms uppsida om man inte får igenom sina förslag?

Men nu utspelar sig dramat på EU-arenan iallafall... Saker lär hända på EU-nivå innan något sker i Sverige.

Uppsidan för M är "sänkta trösklar". Att tillsammans med S kunna försämra arbetsrätten och försämra villkoren i välfärdssystemen tror jag lockar M väldigt mycket. För M är det nog detta så mycket värt att man accepterar skattehöjningar och kanske också en lite mer restriktiv arbetskraftsinvandring.

M tror stenhårt på integration genom "sänkta trösklar" och S tror stenhårt på integration genom "offensiva satsningar".
2015-08-22, 20:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nu skulle istället SIFO:s 17,8% trummas in som sanning, för att understryka det tvivelaktiga i YouGovs läckta och Sentios förtigna resultat som placerar SD i topp. Samtidigt skulle 27% anges som en siffra SD eventuellt kan växa till.

Och så här tänker de hålla på till nästa riksdagsval. Och då (efter valet) när alla "upptäcker" att de "seriösa" opinionsinstituten underskattat SD ännu en gång, blir det dags för sådana här artiklar igen:

Citat:
Därför missade opinionsmätningarna SD:s ökning
Än en gång underskattade både Valu och opinionsinstituten Sverigedemokraternas väljarstöd rejält. SD-sympatisörer gillar helt enkelt inte undersökningar – om de inte görs på nätet.

– Vi vägde upp SD men det räckte inte. Det hjälper inte om man mäter med telefon eller enkäter, alla får underskattningar av SD. Enligt vår analys är de inte intresserade av att delta.

En arena där SD-supportrar däremot är mer ivriga att delta är internet. Det kan också vara en förklaring till att det opinionsinstitut som kom närmast SD:s valresultat var ett som använder webbpanel i stället för telefon.

http://www.svd.se/darfor-missade-opinionsmatningarna-sds-okning

2015-08-22, 20:06
Medlem
Lost-Souls avatar
Hela 94% är lojala till SD enligt senaste Sentio http://nyheteridag.se/sentio-sds-valjare-mest-lojala-kds-flyr-det-sjunkande-skeppet/

De som tror att SD kommer att minska i framtiden är ute och cyklar. Har man en gång tagit steget till den ljusa sidan återvänder man aldrig.
2015-08-22, 20:06
Medlem
Menveds avatar
SD har de överlägset mest lojala väljarna enligt Sentio. Siffran 94 % kan inte beskrivas som annat än rent häpnadsväckande.

http://nyheteridag.se/sentio-sds-valjare-mest-lojala-kds-flyr-det-sjunkande-skeppet/
2015-08-22, 20:23
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Fast nu var det ju en "migrationsuppgörelse" det talades om. Inte en integrationsuppgörelse.

Att LO skulle uppmana S att göra upp med M om att införa den nyliberala arbetsmarknaden låter ju måttligt troligt. Det skulle dessutom vara ett perfekt recept för båda partierna att tappa alla sina väljare. Vilket ju är raka motsatsen till vad man vill åstadkomma.

Således var det en osedvanligt idiotisk tolkning.

Time will tell.

Såhär har i vart fall Tobias Baudin (LO) uttryckt sig enligt Dagens Industri:

Citat:
"Det viktiga är att få ordning och reda i mottagandet", säger LO:s vice ordförande Tobias Baudin.
[..]
Jag tycker att regeringen borde sätta sig ner med Moderaterna för att komma överens om en migrationspolitik, det skulle ge en bred överenskommelse som håller för framtiden", säger Baudin.

Han tillägger att det till exempel är viktigt att få klarlagt om det är okej för vissa kommuner att tacka nej till flyktingar, samt att få igång arbetet med jobb och utbildning för de som kommer. Mer än så vill ha inte gå in på vad "ordning och reda" ska innebära.

Länk till Di

I vart fall jag tolkar i detta fall "migrationsuppgörelse" såsom "integrationsuppgörelse".
2015-08-22, 20:34
Medlem
Haubits77Bs avatar
Det är uppenbart att SD går uppåt. Det visar samtliga undersökningar av seriös natur som står att finna.
Att förneka detta faktum blir bara löjligt.

Snart kommer SD att närma sig 30%. Tro mig.
2015-08-22, 20:39
Medlem
BibbiFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
SD har de överlägset mest lojala väljarna enligt Sentio. Siffran 94 % kan inte beskrivas som annat än rent häpnadsväckande.

http://nyheteridag.se/sentio-sds-valjare-mest-lojala-kds-flyr-det-sjunkande-skeppet/

Det är inget konstigt alls. Det är helt normalt när det gäller sekter. Däremot känns det ju upplyftande att det faktiskt finns vissa SD väljare som faktiskt tänker. Det kom som en överaskning.
2015-08-22, 20:42
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BibbiFett
Det är inget konstigt alls. Det är helt normalt när det gäller sekter. Däremot känns det ju upplyftande att det faktiskt finns vissa SD väljare som faktiskt tänker. Det kom som en överaskning.
Rätt så stor sekt. Två miljoner väljare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in