Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Nej, det är inte fråga om spekulation att det finns en bias nedåt på SD. Faktiskt. Det måste finnas en bias, som inte ens behöver vara medveten. Dessutom är det fullt möjligt att det medvetet skarvas, önsketänks eller pekas med hela handen att sänka misshagliga siffror.
Vad som föreligger är att de hade ett valresultat (2010) att använda för avstämning och utveckling av metod att mäta SD. Eftersom de lyckades relativt hyfsat med detta nya och vid tiden lilla parti (Ipsos 5,5, YouGov 5,1, Novus 4,8, Demoskop 4,9, Ipsos 5,5, UM 6,1, Sifo 4,0) förelåg inga särskilda skäl att lägga på några spektakulära uppviktningar. Möjligtvis för Sifo, övriga gissningar var mellan G och MVG.
Därpå följde 4 år av blindflygning, och när facit kom visade det sig att mörkertalet för vissa OI var generande stort. Som Franz Liszt har visat i diagram tycks det primära problemet ha varit att den viktning man trodde skulle räcka lika bra som för andra partier (=partival i föregående val) klingade ut lika snabbt som en rostig gitarrsträng. Och som Santesson på Demoskop berättat var ett annat problem att SD gjorde stora inbrytningar i väljargrupper som inte liknade de gamla, vilket pajade systemet ännu mer. Att effekterna av detta har efterkonstruerats som en medveten manipulation är en funktion av samma misstroendeeffekt som skapade mörkertalet i första stället. Ingen kunde veta förrän sent på kvällen 2014-09-14 att flera var helt ute, vilken magkänsla Åsa Linderborg än hade.
Nu fick de en ny avstämningschans och det har tacklats på olika sätt. Sentio viktar ner. YouGov vet jag inte vad de gör, jag vet bara att de legat högst av alla (ofta med råge) 5 månader av de 7 de gjort mätningar i år. Inizio är nya men ser hittills ut att hålla ungefär jämna steg med Novus. Novus i sin tur har gjort den mest ambitiösa omprövningen av alla och ställt en elefant på vågen till SD:s fördel och beskrivit tämligen utförligt hur de gör, nämligen att flagga väljare med typiska SD-parametrar som SD-väljare fastän de inte uppgett SD. Demoskop hävde sig upp till 18,7 i juli vilket placerar dem i trakten av Novus, och de som följt Santessons krönikor och sett intervjun i Axess TV kan knappast misstänka honom för någon PK-bias av mainstreamkaraktär.
Återstår Ipsos och Sifo. När det gäller Ipsos har även jag dryftat misstankar om medvetet uteblivna justeringar, och det hänger ihop med vad jag ser hos DN i form av att de sjunkit till desperat Pravda-nivå med allt från Sandviken till skönmålad brottsstatistik. Wolodarski är en vandrande agenda som tycks villig att ta till alla fulknep som finns. I Sifos fall ser jag inte så mycket bias hos vare sig uppdragsgivare eller OI som jag ser att det växer mossa från 1954 över hela organisationen, och att de är själsbröder med de torra gubbarna på SCB och VALU. De sistnämnda hade endast att förlora på att gissa fel eftersom deras påverkansmöjlighet var obefintlig. Ändå bommade de grovt både i EU-valet (2,8 för lågt) och riksdagsvalet (2,4 för lågt).
Citat:
Men om du menar att OI befolkas av annat än människor med politisk bias inbyggd på alla nivåer, så är det upp till dig att belägga det.
Jag noterar i alla fall att ormtjusarens mening ovan befolkas av en präktig halmgubbe med en fälla under. Naturligtvis är det människor som gör opinionsundersökningar, och har man väl besvarat denna icke-fråga smäller fällan igen eftersom det enda alternativ du ger är att alla människor har politisk bias som nödvändigtvis måste genomsyra allt de gör, från det dagliga värvet till val av märke på tvättmedel. Att förre UM-chefen för opinionsanalys har fullskalig Arnstad-bias men ändå släppte igenom skyhöga 7.X-mätningar på ett SD som sedan visade sig få "bara" 5,7 är bara ett exempel i mängden på att folk faktiskt kan hålla sin politiska bias kliniskt separerad från OU som gjordes på uppdrag av en kund med snarlik bias. Varför, tja, se alternativ 1 i mitt förra inlägg.
För övrigt ställer jag mig frågande till det underliggande, tvärsäkra antagandet att OI är en hundraprocentigt SD-fri zon. Sifo har 250+ anställda och vi bor i ett land där det lutar åt att 1/4 är SD-sympatisörer (62 st av 250), men Sifo har på något sätt lyckats vaccinera sig mot detta och anställa endast hårdprogrammerade PK-aktivister? Själv tror jag det finns SD-sympatisörer i deras korridorer, det är inte Sveavägen 68 vi talar om. Och jag tror att de likt Carl Melin kan hålla sin bias utanför siffrorna.