2015-08-22, 13:46
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det krävs betydligt mindre än 50% nu när det parlamentariska systemet begåvats med DÖ.

Citat "Den statsministerkandidat som samlar stöd från den partikonstellation som är större än alla andra tänkbara regeringskonstellationer ska släppas fram."

Partikonstellation kan alltså vara SD och detta har DÖ-partierna bundit sig till fram till valdagen 2022. Icke-DÖ partierna får naturligtvis agera hur de vill.
Nja, du behöver kanske läsa citatet igen: "alla andra tänkbara regeringskonstellationer ".
Det finns många tänkbara regeringsalternativ. En tänkbar konstellation är M+S+C+FP+MP, t.ex.
Det är väldigt osannolikt att SD skulle kunna bli större än de partierna.
Och det är lika osannolikt att något av de partierna hellre bildar regering med SD än med den konstellationen. Alltså behöver SD 50%, möjligen kan 45% räcka om C/KD åker ut. Men t.ex. 35% bör inte räcka i nuvarande läge (men tanke på vad vi vet om de övriga partiernas sympatier).
2015-08-22, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Varför inte bara samla ihop den senaste tidens undersökningar (fler inom kort??) och gör ett genomsnitt på dessa...?
status.st duger inte eller...?
2015-08-22, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
status.st duger inte eller...?
Sedan finns även Dagens Samhälle som också tar med alla institut inkl Sentio, men gör en sammanvägning av de senaste mätningarna istället för att spalta upp det per månad. Just nu är DS inte bra eftersom de senaste OU från vissa OI kom i juni. Men från september kommer det att funka igen.
2015-08-22, 13:59
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Nja, du behöver kanske läsa citatet igen: "alla andra tänkbara regeringskonstellationer ".
Det finns många tänkbara regeringsalternativ. En tänkbar konstellation är M+S+C+FP+MP, t.ex.
Det är väldigt osannolikt att SD skulle kunna bli större än de partierna.
Och det är lika osannolikt att något av de partierna hellre bildar regering med SD än med den konstellationen. Alltså behöver SD 50%, möjligen kan 45% räcka om C/KD åker ut. Men t.ex. 35% bör inte räcka i nuvarande läge (men tanke på vad vi vet om de övriga partiernas sympatier).

Det är lurigt skrivet.

Statsministerkandidatens stöd skall komma från en partikonstellation som är större än alla andra tänkbara regeringskonstellationer.

Är M+S+C+FP+MP en tänkbar regeringskonstellation? Uppenbarligen, eftersom jag tänkte på den precis nu. Är SD+MP+S+V också en tänkbar regeringskonstellation? Ja, det gick ju bra det också.

Så vad avses med tänkbar? Allting är tänkbart och uppenbarligen avses en snävare definition.

Låt oss anta att man med tänkbar istället avser den aktuella regeringskonstellationen som röstningen avser, då blir DÖ-partierna tvungna att lägga ner rösterna vid en låg nivå.

En viktig aspekt är att när man väl accepterat en stor och bred regeringskonstellation som tänkbar så kommer den automatiskt att få bilda regering.

Nu inser jag förstås att i praktiken kommer fuskreglerna i DÖ skrotas när vi kommer dit.
2015-08-22, 14:04
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nu är botten satt, lägsta nivån är 17,8%. Lägre blir det aldrig för Skop har antagligen inget på gång nu heller. Tänk vilken resa Sifo gjort 2006 hade de Sd högre än de andra lyckades n'stan pricka valet 2006 Men 2008 hände något, de lade sig på en lägre nivå och sedan dessa har de intagit opinionsinstitutens lägsta nivå vad gäller Sd.

En medveten strategi att ljuga ner Sd 5-6% men varför?

Andhämtning?
Men Sifo är extremt bra faktiskt och visar att sentio och yougov ligger helt rätt..
2015-08-22, 14:05
Medlem
lakritcs avatar
Grevelesevi

Männen tänker ofta mer rationellt medan kvinnor tenderar att gå mer på känslor. Att det är fullt så illa som du vill låta påskina tror jag inte är fallet, men har ingen statistik att backa upp med för tillfället. Någon annan kanske kan fylla i med siffror?
2015-08-22, 14:09
Medlem
Citat:
Och det är väldigt tyst från flashbackrasisterna nu om att SD bara har 17,8% enligt SIFO.
Dessutom är diskussionen inte så viktig som ni tror. En del av er verkar tro att S eller M kommer att göra stora förändringar i sin migrationspolitik pga några undersökningar. Det kommer inte att hända.

Vi ser ju så klart att SD har ökat mycket och att de kanske fortsätter att öka lite till. Det kan hända att det landar på 20-25% i nästa val, jag skulle bli bestört men inte helt förvånad. Men det kommer inte att hjälpa om de så får 35%. Alla de övriga samarbetar hellre med varandra än med rasisterna i SD.

Så allt snack om SD:s framgångar och vad det eventuellt kan leda till är egentligen en helt meningslös diskussion.

SD:s framgångar är uteslutande ett resultat av de andra partiernas politiska korrekthet.
Den politiska korrektheten är det största hotet vi har mot demokratin.
USA har också skrivit om political correctness som är det absolut största hotet vi har mot demokratin.
Men i stort sett alla väljare ser att Sverige rämnar, och att vi inte kan ta emot dessa enorma mängder flyktingar. Vi har helt enkelt inte förmåga att ta om hand om i princip alla flyktingar som resten av Europa vägrar att ta emot.
Bostadskatastrofen är bland annat det starkaste väljare nu känner av (konstaterade Hanne Kjöller idag i DN) och det tror jag också kan vara en av de starkaste frågorna.
2015-08-22, 14:10
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är lurigt skrivet.

Statsministerkandidatens stöd skall komma från en partikonstellation som är större än alla andra tänkbara regeringskonstellationer.

Är M+S+C+FP+MP en tänkbar regeringskonstellation? Uppenbarligen, eftersom jag tänkte på den precis nu. Är SD+MP+S+V också en tänkbar regeringskonstellation? Ja, det gick ju bra det också.

Så vad avses med tänkbar? Allting är tänkbart och uppenbarligen avses en snävare definition.

Låt oss anta att man med tänkbar istället avser den aktuella regeringskonstellationen som röstningen avser, då blir DÖ-partierna tvungna att lägga ner rösterna vid en låg nivå.

En viktig aspekt är att när man väl accepterat en stor och bred regeringskonstellation som tänkbar så kommer den automatiskt att få bilda regering.

Nu inser jag förstås att i praktiken kommer fuskreglerna i DÖ skrotas när vi kommer dit.
DÖ är inte en lag utan en överenskommelse så ja, den kan brytas utan några direkta konsekvenser.
Ang tänkbara konstellationer: Ja, rent principiellt (teoretiskt) är ju en konstellation (koallition) med SD och några fler partier en möjlighet. Men i praktiken är det ju omöjligt eftersom alla andra partier har sagt, gång på gång, att de aldrig kommer att samarbeta med SD. Då innebär detta i praktiken att om SD ska få regera måste de göra det med egen majoritet i sin egna enpartiskonstellation ("ett tredje block") och det betyder i praktiken 45-50% (när man räknar in de röster som faller under 4%-spärren). Och det kommer inte att hända. Det förstår väl du med?
2015-08-22, 14:13
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Grevelesevi

Männen tänker ofta mer rationellt medan kvinnor tenderar att gå mer på känslor. Att det är fullt så illa som du vill låta påskina tror jag inte är fallet, men har ingen statistik att backa upp med för tillfället. Någon annan kanske kan fylla i med siffror?

Vill helt utan att ha något som helst på fötterna, förutom mina subjektiva observationer, kasta fram hypotesen att kvinnor som grupp (med enorma individuella variationer så klart) gärna sympatiserar med den person som uppfattas som ledare.

Om jag har rätt kommer kvinnorna snart ändra syn på Åkesson.
2015-08-22, 14:17
Medlem
SalazarSlytherins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalazarSlytherin
Är det någon som vet om det finns en hemsida där man kan se vilket datum kommande opinionsundersökningar publiceras? Ungefär som ett schema för kommande undersökningar.

Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Känner inte till någon sådan sida. Men skulle nog kunna snickra ihop en sådan sida. Kolla för varje OU vilken veckodag de brukar komma på och runt vilket datum. Då går det nog göra en uppskattning på vilket datum de borde komma. Eventuellt kan man också vikta så att de senaste månaderna har högre relevans. Ska titta på detta lite.

Kanon. Det låter bra. Du får gärna hojta till i ett pm om du gör några framsteg.

Status.st - som du säkert redan känner till - har bra information om tidigare opinionsundersökningar. Där kan du hitta intressant information.
2015-08-22, 14:21
Medlem
madchances avatar
Citat:
DÖ är inte en lag utan en överenskommelse så ja, den kan brytas utan några direkta konsekvenser.
Ang tänkbara konstellationer: Ja, rent principiellt (teoretiskt) är ju en konstellation (koallition) med SD och några fler partier en möjlighet. Men i praktiken är det ju omöjligt eftersom alla andra partier har sagt, gång på gång, att de aldrig kommer att samarbeta med SD.

Tänkbarhet betyder varken principiell, teoretiskt eller omöjlig. Tänkbar betyder just att det är möjligt att tänka.

Men du har en poäng i att det om man definierar SD otänkbar så blir det ju så. Då kunde man lika gärna skriva om

"Den statsministerkandidat som samlar stöd från den partikonstellation som är större än alla andra tänkbara regeringskonstellationer ska släppas fram."

till

"Den statsministerkandidat som samlar stöd från den partikonstellation som är större än alla andra regeringskonstellationer som exkluderar Sverigedemokraterna ska släppas fram."

Det kan ju dock uppfattas som en väldigt odemokratisk parlamentarisk princip.

Citat:
Då innebär detta i praktiken att om SD ska få regera måste de göra det med egen majoritet i sin egna enpartiskonstellation ("ett tredje block") och det betyder i praktiken 45-50% (när man räknar in de röster som faller under 4%-spärren). Och det kommer inte att hända. Det förstår väl du med?

Jo då, det förstår jag och jag håller med dig på den punkten.
2015-08-22, 14:21
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Grevelesevi

När man pratar bradleyeffekt vid telefonintervjuer tror jag det är svårare för kvinnor att uppge SD än män. Det sociala stigmat sitter nog fortfarande i. Fast nu spekulerar jag bara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in