2015-08-22, 12:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Japp. Problemet är att maratonlöparen hela tiden hävdar att man som sprinter aldrig kommer att vinna en tävling eftersom det är ren tur vem som vinner samt att risken att man blir skadad och aldrig kommer att kunna springa någonsin mer är enorm.

Min idé är att den som försöker vara sprinter kommer att bränna sig på majoriteten av sina bolag förr eller senare. Och då spelar det ingen roll att ett av bolagen gick som tåget en kortare period.

Att tjäna pengar på aktier är mycket svårt och ska man ha en rimlig chans som en liten spelare så måste man i princip satsa på mer stabila aktier och köpa in dessa när börsen skakar.

Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Den tid man lägger ner på att träna för att bli bättre och undvika skador? Det faktum att man undviker vissa lopp för att minska skaderisk och för att belöningen inte motsvarar vinsten i tävlingen? Det kan vi helt försaka. Eller?

Jo om det nu vore så enkelt så man bara hittar vinnarbolagen, men nu är ju aktiemarknaden lite mer komplex än så.

Själv tycker jag om att göra det enkelt för mig och köp och behåll är en mycket bättre strategi som passar de flesta sparare bättre än "sprintervarianten".
2015-08-22, 12:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Vad händer när alla kortsiktiga hajar är nöjda med sina vinster och vill göra exit?

Eller det händer något i bolaget som marknaden inte gillar?

Just det... Då sitter man med skägget i brevlådan.

Nä det är bäst att passa sig för bolag med kortsiktiga ägare som inte har några planer på att stanna allt för länge.
2015-08-22, 13:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Sedan är ju frågan vem som ska köpa aktien när alla vinnare säljer bort sina och kammar hem vinsten?

http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/08/21/borsoro-tar-hem-vinster/

Börsen har ju redan börjat skaka lite.... Men det är ingenting mot vad som har varit.
2015-08-22, 14:05
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sedan är ju frågan vem som ska köpa aktien när alla vinnare säljer bort sina och kammar hem vinsten?

http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/08/21/borsoro-tar-hem-vinster/

Börsen har ju redan börjat skaka lite.... Men det är ingenting mot vad som har varit.
När man refererar till Hemberg vet man att personen i fråga har noll koll på vad den sysslar med.

Crowhater ringde honom igår efter att han bett en annan ta kontakt:
Citat:
Pratade med Claes på telefon idag. Har varit off hela eftermiddagen och kvällen. Såg att han ville att jag skulle ringa honom. Han verkade mest paff över att jag ringde.
Vi pratade lite och det som kom fram är att han bara rekar sälj.....försiktighet....råd om att inte vara överviktad. Dvs säljrek men aldrig köprek. jag kan då tycka att man inte heller skall reka sälj heller.

För om man bara rekar sälj hela tiden...ja...då kan man lika gärna spara på bankonto...där är man ju absolut mest skyddad. Jag frågade honom hur det kommer sig att han då bara rekar sälj...det borde ju då grunda sig på kunskap om bolaget, fakta om siffror och beräkningar och kunnande kring teknik. Han svarade att han inte är analytiker...det är inte hans bord. Han hänvisade till nåågon Anders...minns inte efternamnet men det är väl han som skrev artikeln på DI som han twittrade om idag. jag frågade om vad det är som säger att han har rätt. Svaret var...jo..han är en känd analytiker. jag frågade honom om han suttit i 16 år med FPC och kan tekniken så att han kan yttra sig. FPC har ju dessutom 1.3 MILJARDER i orderstock..går det att ifrågasätta? JA sade han...det är viktigt att de om 2-3 år har stor marknadsandel...och inte bara 5% . Jag frågade då om Anders hade så djupt kunnande så att han kunde avgöra om tekniken håller...om patenten håller osv. Har han teknisk examen inom detta område...eller är han bara en om kan lite om mycket?

Fick inget svar....han behövde plötsligt gå på möte. Vi önskade varandra lycka till.

Som jag sade....de gissar mest och försöket få billiga poäng genom att bara tänka att eftersom det gått upp...så är det större sannolikhet att det går ner igen...än att den skall gå upp...därför bäst att reka sälj....

typ

Du har återigen bevisat hur bortkopplad ifrån verkligheten du är men lycka till med dina säkra aktier som i skrivande stund kraschat senaste veckorna, vill någon ha hjälp med sparande vänder de nog sig inte till en specifik aktie. Här snackar vi om ETT BOLAG och inte om RISKSPRIDNING/SÄKERT SPARANDE.. Du får söka hjälp om du inte fattar skillnaden..
2015-08-22, 14:18
Medlem
Kul att du är vid datprn igen zorb!
Har du hunnit gotta ner dIg i q2 rapporten än?
Gillar att läsa dina analyser.
Pma mig om du vill ta det där istället.. vet hur vissa otacksamma kan vara här :-)
2015-08-22, 14:49
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starkagubben
Kul att du är vid datprn igen zorb!
Har du hunnit gotta ner dIg i q2 rapporten än?
Gillar att läsa dina analyser.
Pma mig om du vill ta det där istället.. vet hur vissa otacksamma kan vara här :-)
Har börjat skriva men det är mycket, det här blir det viktigaste inlägget att lägga i bakhuvudet för den som är långsiktig dagar som kursen mind fuckar.. Men den som verkligen lusläser den kommer med störst sannolikhet få en fet avkastning
2015-08-22, 14:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
När man refererar till Hemberg vet man att personen i fråga har noll koll på vad den sysslar med.

Crowhater ringde honom igår efter att han bett en annan ta kontakt:

Du har återigen bevisat hur bortkopplad ifrån verkligheten du är men lycka till med dina säkra aktier som i skrivande stund kraschat senaste veckorna, vill någon ha hjälp med sparande vänder de nog sig inte till en specifik aktie. Här snackar vi om ETT BOLAG och inte om RISKSPRIDNING/SÄKERT SPARANDE.. Du får söka hjälp om du inte fattar skillnaden..

Jasså har mina aktier kraschat? Tror du jag är så dum så jag säljer bara för det gått ner?
Till skillnad mot dig så säljer jag under glada dagar då jag väl säljer.

Men det är inte vanligt då jag är en nettoköpare.

Det får gärna gå ner ännu mer, inget mig emot. Ju mer desto bättre.
2015-08-22, 15:21
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Jasså har mina aktier kraschat? Tror du jag är så dum så jag säljer bara för det gått ner?

Det är precis vad ALLA här tror eftersom du säger till ALLA att sälja så fort något dippar lite.

Du får nog hålla dig till en åsikt istället för att skifta efter vad som passar dig för stunden.

Så skillnaden mellan oss är endast att min portfölj växer några hundra procent snabbare då jag inte heller säljer sånt som har långt kvar att gå..

Johan Carlström
Citat:
“Det är en privatekonomisk fråga. Jag avser att behålla 100 procent då jag är övertygad om bolagets fortsatta framgångar de kommande åren. Att behålla 100 procent under en längre tid är dock ingenting jag kan eller vill garantera då saker av privatekonomisk natur kan dyka upp i framtiden. Som det är nu avser jag dock stanna som en långsiktig storägare i FPC.”

http://breakit.se/artikel/1183/brottsmisstankt-ex-vd-bekraftar-ager-optioner-for-600-miljoner
2015-08-22, 15:23
Medlem
Citat:

Förstår att du vill hjälpa men låt nybörjarna bränna sig. Det gör dom allra flesta i början och bästa lärdomen får man när man torskar sina egna pengar.

Sen att ingen vill prata om tråkiga men stabila bolag som holmen förstår jag, finns inte så mycket att säga.
2015-08-22, 15:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craapy
Förstår att du vill hjälpa men låt nybörjarna bränna sig. Det gör dom allra flesta i början och bästa lärdomen får man när man torskar sina egna pengar.

Sen att ingen vill prata om tråkiga men stabila bolag som holmen förstår jag, finns inte så mycket att säga.

Vad är tråkigt med Holmen? Det perfekta bolaget att parkera pengar i istället för att ha de på banken?!

Ja jag står fast vid att folk kommer att bränna sig på FPC. Bara en tidsfråga
2015-08-22, 15:42
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Vad är tråkigt med Holmen? Det perfekta bolaget att parkera pengar i istället för att ha de på banken?!

Men eftersom du bevisligen konsekvent vägrat läsa på om bolaget och dess teknik då du "inte orkar bry dig om skiten" så är ju det endast en teori. Inget annat. Precis som vår teori som är rent motsatt, dvs att företaget fortfarande är undervärderat med tanke på potentialen.

Skillnaden är att vi har en grund till vår teori då många av oss har räknat på den info som finns tillgänglig, du baserar den snarare på den personliga erfarenheten att alla småbolag det skrivs mycket om är upphaussad skit som definitivt kommer att krascha.

Framtiden får utvisa vem som har rätt. Precis som i diskussionen om Starbreeze vi hade när den hade börsvärde på 1 miljard. Det var också ren skit och kyrkogården nästa. Nu ligger den på tre.

Med det sagt skulle jag heller inte rekommendera någon att gå all-in i en aktie eller att använda någon form av cert med hävstång då detta är en extra risk. Risker finns alltid. Även i stabila bolag.
2015-08-22, 15:43
Medlem
Citat:

Du uppfattade det jag skrev fel. Tråkigt är något positivt, jag menar prata skog och papperskartonger är kanske inte det roligaste men det levererar år efter år. Framförallt utdelningar i holmens fall.
Senast redigerad av Craapy 2015-08-22 kl. 15:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in