2015-08-22, 10:59
Medlem
praeles avatar
Vilket institut brukar vara närmast SD's verkliga resultat i valen?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas

Läste för övrigt om hur Expressen ser på Yougov
http://bloggar.expressen.se/nyhetsbloggen/2015/08/22/darfor-formedlade-vi-opinionsinstitutens-ryanair/

Expressen missar dock den detalj vi tjatat om i år. Web-undersökningar mäter SD bättre av en massa orsaker vi gått igenom i tråden innan. Bättre såsom i att närmare deras valresultat.

Denna tål att länkas igen. YouGov passar när det passar:

http://www.exponerat.net/har-ar-beviset-for-expressens-logn-om-att-media-normalt-inte-publicerar-yougovs-matningar/
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Egentligen kanske en fråga mer av allmän karaktär. Men varför publicerar så många institut i princip samtidigt? Rent marknadsmässigt hade man väl tjänat på en mer utspridd skörd av publiceringsdatum?
2015-08-22, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Upp 10 % på ett år går ju uppenbarligen inte att förvänta sig varje år. Som Crispy säger så beror ju i princip allt hur de andra partierna agerar. Om M och S sluter en deal som förhindrar pull-faktorer med minskande invandring och ensamkommande så kommer SD fortsätta att växa, dock inte i samma raketfart. Samma gäller om man tar tag i tiggeriet. Alltså, gör S och M något åt situationen nu så kommer inte väljarna att gå man ur huse till SD i samma takt. Vilket en massa debattörer i media rapat ut de sista 10 åren. Hur stor chansen är att en robust deal mellan S och M med MP i ekvationen är en annan historia.

30 % är således inget som skulle överraska även om SD hade betydligt lägre takt i OI med ca 3 % ökning/år. Från nuvarande värden på 23 %.

Läste för övrigt om hur Expressen ser på Yougov
http://bloggar.expressen.se/nyhetsbloggen/2015/08/22/darfor-formedlade-vi-opinionsinstitutens-ryanair/

Expressen missar dock den detalj vi tjatat om i år. Web-undersökningar mäter SD bättre av en massa orsaker vi gått igenom i tråden innan. Bättre såsom i att närmare deras valresultat.
Historien har lärt oss att man aldrig ska säga att det finns ett tak för SD, men jag tror det finns en broms som slår in ungefär vid gränsen mellan gruppen som i Demoskop svarade att vi har "alldeles för stor" invandring (högsta graden) och gruppen som valde att uttrycka sig lite mildare. Av de 58 pe som våren 2015 tyckte att invandringen är för stor, var det 30 pe som valde "alldeles för stor". Den gruppen torde vara den som är beredd att ge invandringsfrågan prioritet över allt annat. Den grupp som ser val av riksdagsparti som en pågående folkomröstning om invandringen. Resten av de där 58 pe är svårare att locka in i projektet. Så efter 30% tror jag det blir mycket trögt. Men givetvis kan gruppen "alldeles för stor invandring" växa och då höjs taket i motsvarande grad. Den har växt genom åren.

2012 20%
2013 25%
2014 26%
2015 30%

Kan mycket väl ligga på 35% nu med tanke på att 2015-siffran är baserad på januari-april.
2015-08-22, 11:08
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, minnesfel är ett problem och det behöver inte nödvändigtvis handla om att man misstar sig, utan att man medvetet filtrerar sanningen. En väljare som kanske redan röstat på SD i tidigare val men skäms lite inför Sifos uppringare kanske vill framhålla att han/hon minsann är en 7K-väljare egentligen, och uppger därför att de röstade på ett 7K-parti i valet men lutar nu mer åt SD. Man kanske upplever sig mer "ursäktad" om man ger sken av att man ännu inte gjort allvar av sitt "hot".

Absolut, jag borde egentligen skrivit "minnesfel" som jag gjort tidigare. Vi har ju också en grupp väljare som aldrig röstat innan, som inte har något att minnas.

Oavsett underliggande anledning till felaktigheter så tror jag att de klassiska OI haft svårt att med hjälp av valbeteendet vikta upp de sedan senaste valet nytillkomna SD-väljarna.
2015-08-22, 11:12
Medlem
Jag lutar mig mot historisk fakta hellre än att spekulera i okända parametrar.
Gör man så finns det ingen bra anledning att misstro de resultat i opinionen som Sentio uppmäter.
Sammaledes kan historiskt sett inte sägas om Sifo.

Därför är det troligt att SDs verkliga stöd i väljaropinion idag uppgår till runt 24-25 procent.

Annat finns inte att rimligen förhålla sig till så som jag ser det.

Partiet bör sikta på 33,4 procent i riksdagsvalet 2018.Det är ett uppnåeligt mål och innebär att mer än var tredje lagd röstsedel skulle vara på SD.Samtidigt skulle det troligen innebära att SD ensamt skulle bli största politiska block.
2015-08-22, 11:17
Medlem
Badios avatar
Från TV4 i morse.
Marcus Oscarsson pratar om SD:s ökningar i opinionen. Programledare Jesper Börjesson är naturligtvis tvungen att flera gånger påpeka att Yougovs siffror är kontroversiella.
Marcus hyllar även SD:s tunnelbanekampanj som fick stor spridning och övriga partiers pr-strateger har en del att tänka på.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/oscarsson-viktig-budget-f%C3%B6r-pressad-regering-3197315
2015-08-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ja, minnesfel är ett problem och det behöver inte nödvändigtvis handla om att man misstar sig, utan att man medvetet filtrerar sanningen. En väljare som kanske redan röstat på SD i tidigare val men skäms lite inför Sifos uppringare kanske vill framhålla att han/hon minsann är en 7K-väljare egentligen, och uppger därför att de röstade på ett 7K-parti i valet men lutar nu mer åt SD. Man kanske upplever sig mer "ursäktad" om man ger sken av att man ännu inte gjort allvar av sitt "hot".
Och tänk alla kvinnor ( jag tror stenhårt på att kvinnor är MYCKET försiktigare än män) som inte vill flagga med SD av säkerhetsskäl. Eller anställda på statliga verk eller inom "Folkrörelserna"

Även de vill gå ut utan att rånas eller våldtas. Men samtidigt vill de inte riskera trubbel på sina jobb.
2015-08-22, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Egentligen kanske en fråga mer av allmän karaktär. Men varför publicerar så många institut i princip samtidigt? Rent marknadsmässigt hade man väl tjänat på en mer utspridd skörd av publiceringsdatum?

Man bör nog vara lite försiktig med att misstänka raffinerad samverkan och magnifik konspiration mellan olika opinionsinstitut. Mest intresseväckande är att en överraskande stark trend konstaterats för SD:s del sedan gott och väl ett år tillbaka.
Under förutsättning att trenden verkligen håller i sig, ställs såväl SD:s partiledning som SD:s många motståndare inför följande fråga:
Vad gör vi nu?
2015-08-22, 11:25
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Blir nästan förbannad på hur okunnigt folk TV4 Nyhetsmorgon bjuder in för att kommentera opinionsmätningar. I fem minuter sitter dom och spyr galla över denna "pajasmätning".

Alla är överens om att SD aldrig kan ligga så högt och självaste Alexandra Pascalidou vägrar överhuvudtaget kommentera resultatet då det är en "pajjasmätning" enligt henne.

Har det undgått dessa människor att SD var UNDERSKATTADE i ALLA mätningar inför valet? Om något så borde det ju pratas om underskattning bland "expertpanelen".

http://www.youtube.com/watch?v=vWK681H_LgE
Åh herregud vilka stolpskott. Oavsett om yougov ligger fel eller inte så har SD ökat som fan i varenda mätning. Upp minst 5% väl i alla de senaste mätningarna jämfört med valresultatet? Det är väldigt mycket på kort tid oavsett vilken OU som ligger närmat.

Det kommer inte komma något stopp för SD så länge denna katastrofala I&I-politik förs och fler folk ser skadorna. Att SD kommer få minst 25% i valet 2018 skulle inte överraska mig öht. Vad ska idioterna på TV4-"panelen" skylla på då?
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2015-08-22 kl. 11:27.
2015-08-22, 11:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Man bör nog vara lite försiktig med att misstänka raffinerad samverkan och magnifik konspiration mellan olika opinionsinstitut. Mest intresseväckande är att en överraskande stark trend konstaterats för SD:s del sedan gott och väl ett år tillbaka.
Under förutsättning att trenden verkligen håller i sig, ställs såväl SD:s partiledning som SD:s många motståndare inför följande fråga:
Vad gör vi nu?
Jag tror alls inte att det ligger någon konspiration bakom, man har väl traditionellt försökt köra kalendermånader som mätperiod. Det blir ju även lättare att jämföra olika institut. Men jag tycker det hade varit mer kul om OU hade kommit mer utspritt.

Då hade vi även undvikit de dödperioder som gör att den här tråden flyter ut åt en massa olika håll
2015-08-22, 11:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det här var också intressant:

"Låt mig utnyttja tillfället att introducera en annan viktig parameter, den politiska viktningsmatrisen, som i mina ögon har lika stor betydelse för skillnaderna i opinionsmätningarna som valet av urvalsmetod (telefon eller webpaneler).

Det visade i varje fall ett exempel från Norge under hösten 2012, där Fremskrittspartiet pendlade mellan 10 och 20 procent i opinionsmätningarna.

Detta fick en rad institut att gå samman och jämföra rådata. Vilket visade att de faktiska skillnaderna var rätt små – det var institutens val av politisk viktningsmodell som orsakade de stora svängningarna."
Hur ska du ha det? Det finns ingen politisk bias i institutens sätt att vikta har vi fått höra grötmyndigt av dig i åratal, eller hur var det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in