2015-08-21, 20:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
När kommer den första rakryggade ledarsidan eller icke-SD person att försvara Yougov, Sentio, Inzio m.fl. med samma analys som denna tråd har gjort sedan valet 2010? Eller har jag missat?
De senaste dagarna har ju varit en fars i bottennapp av sanslösa mått. Det finns absolut inget som tyder på att webpaneler mätt SD fel, snarare har de alltid träffat bättre på SD:s resultat än telefoninstituten.

Däremot har telefoninstituten i vissa fall träffat bättre på 7-klövern.

Egentligen spelar det inte så stor roll, SD kommer ändå bli största parti om den nuvarande utvecklingen får fortsätta. Men det ger nog en pluspoäng för objektiv journalistik om man befattar sig med fakta och inte med "yougov låter SD:are regga sig och sina polare och lyfta partiet". Vilken otrolig fräckhet som är både idiotisk och felaktig
YouGov är ett stort institut, med stor trovärdighet i flera länder. Kanske skulle dom stämma någon av lögnhalsarna.
2015-08-21, 20:28
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Den senaste tidens milstolpar (+20%, större än M, största parti, +25%, etc) har fått mig att acceptera den bittra sanningen:

SD måste ha minst 51% av väljarstödet.

Innan det sker finns det ingen garanti att vansinnet inom svensk politik kommer upphöra. Alla smärtgränser som skulle leda till tillnyktring har redan passerats. Den enda målgången som finns på riktigt är egen majoritet.

SD kan nå dit 2018. För redan nu betraktar MSM SD:s siffror med misstro och om de fnyser åt 25% så kommer de bara skratta när första OU på +30% dimper ner under hösten. Publiceringar och analyser av nya OU kommer fasas ut helt ur de PK-trogna mediaflödena under förevändningen att de ändå inte är trovärdiga.

Skygglapparna kommer bindas hårdare och tunnelseendet kommer intensifieras till en nivå som aldrig tidigare har skådat. Racet mot valdagen 2018 är redan igång och 7-klövern har kopplat ur samtliga av sina bromsar.

Då fixar vi det! Med bra utfall kan det räcka med dryga 40% på valdagen för att SD ska få majoritet när mandaten delas ut. Det finns ingen anledning att se 20 procentenheter till som någon omöjlighet.
2015-08-21, 20:30
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
De pratar grötmyndigt om statistikvetenskapen utan att veta något, inte minst Pascalidou. Hur tror de att YouGov blivit ett stort internationellt undersökningsföretag om de levererar "låtsasstatistik" till sina kunder?
Visst man kan ha vissa frågetecken om de här webbpanelerna. Yougovs lär inte vara mer än drygt 40 tusen. Sentio har jag för mig använder någon annans som är i ett antal hundratusen.

Bilden som våra kändistyckare ger av sig själv när de sitter och masturberar sin egen godhet och förträfflighet i TV-sofforna blir allt sjaskigare och tarvligare.

Oavsett YouGov så är den allmänna trenden hos alla institut att SD växer så det knakar. De borde ta YouGov på största allvar, den trycker upp verkligheten i ansiktet på dem.

Ja, har tv4 ingen redaktion som researchar och briefar programledarna om de ämnen som ska tas upp under sändningen? Eller är redaktionen lika okunnig och/eller lögnsktig dom paskan?
2015-08-21, 20:31
Medlem
DannyButtermans avatar
SVT förkastar opinionsmätningar idag 2015. 2018 är det valresultatet.
2015-08-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
När kommer den första rakryggade ledarsidan eller icke-SD person att försvara Yougov, Sentio, Inzio m.fl. med samma analys som denna tråd har gjort sedan valet 2010? Eller har jag missat?
De senaste dagarna har ju varit en fars i bottennapp av sanslösa mått. Det finns absolut inget som tyder på att webpaneler mätt SD fel, snarare har de alltid träffat bättre på SD:s resultat än telefoninstituten.

Däremot har telefoninstituten i vissa fall träffat bättre på 7-klövern.

Egentligen spelar det inte så stor roll, SD kommer ändå bli största parti om den nuvarande utvecklingen får fortsätta. Men det ger nog en pluspoäng för objektiv journalistik om man befattar sig med fakta och inte med "yougov låter SD:are regga sig och sina polare och lyfta partiet". Vilken otrolig fräckhet som är både idiotisk och felaktig
Jodå, chefredaktören på SKL-organet Dagens Samhälle har försvarat både Sentio och YouGov:

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/sds-starka-trend-bestar-i-ds-poll-polls-17545

Citat:
Panikreaktionerna och bortförklaringarna lät inte vänta på sig efter dagens Yougov. Istället för att diskutera vad mätningen berättar om det nya Sverige har diverse ”experter” ifrågasatt undersökningen som sådan. ”Man kan inte lita på webbpaneler”, heter det från höger till vänster. Yougov är ett etablerat institut i USA och internationellt, men anklagas i Sverige för att vara oseriöst och opålitligt.

Så lät det också i juli månad när norska Sentio via Nyheter Idag rapporterade att SD var näst störst efter S med 23 procent. Moderaterna tappade stort. Då hette det från höger att ”Sentio är köpt av Sverigedemokraterna”. Inget institut i Sverige har varit lika träffsäkert som Sentio, oavsett mätmetod, när det gäller SD:s valresultat 2010 och 2014. Att Sentio är etablerat och respekterat i Norge och bland annat anlitas frekvent av de norska socialdemokraterna (Arbeiderpartiet) talas det tyst om.

Vad ingen utanför Sentio kände till i juli var att SD var landets största parti i Sentios julimätning, enligt opublicerade rådata. Sentios analytiker viktar om sina rådata utifrån olika parametrar före varje publicering. Omviktningen resulterade i att Sentio minskade SD från störst till näst störst.
2015-08-21, 20:37
Medlem
Klosss avatar
Det vi ser inget mindre än en revolution.

Ja en liknelse som faktiskt kan användas. Opinionsmätningar ger vid handen att SD har en närmast osannolik tillväxt. Folk säger att det är NOG nu. That's it. Enough is enough. Ett till media och DÖ-partierna stort Fuck Off!
2015-08-21, 20:40
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Så, det är först när den ena metoden är "100% perfekt och 100% rättvisande" som man kan argumentera för att den är bättre?

Nej, men det är först då som en enstaka brist utgör ett "bevis" på att den metoden är sämre...

Men nu vet vi ju att ingen av metoderna är perfekta, då räcker det inte att påpeka en enstaka brist hos den ena för att "veta" att den är bättre än den andra... Bristerna måste ställas mot varandra - det har du inte gjort.

Citat:
Ja, mycket riktigt. Och jag tycker att problematiken med webbundersökningar är större, egentligen bör det formuleras som att av metoderna är mindre tillförlitliga. Och jag har förklarat varför jag tycker den ena är mer tillförlitligt än den andra.

Min poäng är att det inte räcker med att påtala att det finns en brist hos den ena metoden - du måste motivera varför bristerna hos den ena metoden nödvändigtvis är större än hos den andra - vilket självklart inte går utan vidare....

Citat:

Jag har svarat på alla dina frågor. Jag misstänker att din utgångspunkt är att jag är en fullständig idiot - en mental blockering alltså - och då är det svårt att se skogen för alla träd.

Nej, du har fortfarande inte kunnat motivera varför den ena metoden nödvändigtvis är sämre än den andra, du har fortfarande bara berättat att en metod tycks ha en specifik svaghet - som jag förövrigt kan hålla med om - det säger dock inget om huruvida den är sämre än den andra (Förutsatt att den andra inte är perfekt.).

Och nej, jag utgår inte från att du är en idiot - däremot är det rätt uppenbart att du inte vet vad du talar om och därför utgår ifrån ren intuition - vilket såklart inte går att bygga någon bevisföring utifrån.
Senast redigerad av Oformad 2015-08-21 kl. 20:50.
2015-08-21, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Denna tydliga trend och dessa fakta kan rimligen inte ens Pascalidou förneka!
Jodå, det är klart hon kan. Det allra roligaste från TV4-klippet, Nyhetsmorgon, är ju när Pascalidou frågar "Vilken trend?" efter att någon av programledarna sagt något i stil med att YouGovs enskilda mätning kanske inte är tillförlitlig men att trenden trots allt är tydlig.

I sitt sedvanliga konstanta CAPS LOCK-läge basunerar Alexandra ut: "VILKEN TREND?!?!"

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
7K [måste] vara oändligt inkompetenta
Det har väl varit uppenbart ganska länge nu; än mer så sedan mitten av september 2014.
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Helt sjukt. Har väl aldrig hänt i svensk inrikespolitik förut. Det är sådant här som massmedia borde rapportera om, ifall de skötte sitt uppdrag objektivt.

Istället ägnar de sig åt att försöka förminska och misstänkliggöra varje mätning, hur oseriöst som helst.
Nej, jag är ganska säker på att inget parti någonsin tidigare har haft rekord (inkl. ett tangerat) i 17 opinionsmätningar i rad.
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
C, V, MP, FP, KD, F! verkar ha sina hardcore-supportrar. De varken ökar eller sjunker. Så kommer de nog fortsätta guppa. Motsvarar knappt en tredjedel av väljarna. S kommer långsiktigt sjunka av förklarliga skäl. Men resan ned tar tid och de kommer fortsätta ligga över 20% för vem vet hur länge.
Nja. KD kommer sjunka då många av Kristdemokraternas trogna väljare är för gamla. De är helt enkelt ett utdöende släkte. (Nej, Expo & co, det är inte ett förtäckt hot - det är ett konstaterande)

Angående V, MP & F! har du däremot helt rätt - det verkar finnas en grupp människor, ca 15 % av de som röstar, som saknar kontakt med verkligheten.

För att avsluta inlägget, ytterligare fakta angående sammanställningen tidigare
De senaste 17 opinionsmätningarna har visat rekordnivå för SD
De senaste 5 opinionsmätningarna har visat 20,8 % eller högre för SD
2015-08-21, 20:43
Medlem
von.Durchfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LameBull
Ni som röstar på SD, tror ni på fullaste allvar att SD kommer att kunna återställa Sverige? SD är endast ett sk "Controlled opposition parti"

Njutningen består inte så mycket i en tro på att höga opinionssiffror för Sd kommer att återställa Sverige. Njutningen består snarare i att beskåda den eskalerande pk-paniken för varje gång Sd slår nya rekord.
2015-08-21, 20:46
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag tror att de "oseriösa" kan ha en fördel i att eftersom dom ändå är okonventionella när det gäller urvalet (och intervjusituationen) så kan dom passa på att även vara det när det gäller hur data bearbetas. Till exempel så har ju United Minds skrivit lite om hur man kan kompensera för bister i viktning på valbeteendet genom ganska enkla matematiska modeller. Den typen av modeller tror jag inte att Sifo, Ipsos, och Skop sysslar med (och enligt mina senaste analyser av deras tidsberoende felfaktorer på SD så liknar de väldigt mycket SCBs mönster, och SCB vet vi ju inte gör det).

Sen är det inte helt lätt att mäta vilket OI som är mest pricksäkert. Att ranka instituten baserat på hur nära man kom i sista undersökningen innan valet är ingen vidare bra metod enligt mig: De systematiska felen tenderar att dränkas i bruset av en enskild realisering av det slumpmässiga felet.
Kan det vara så att annonymiteten gör att de som svarar i webbundersökningar svarar sanningsenligt samtidigt som många via telefon inte vågar göra det, och därför bedöms SD mycket mer korrekt i Sentio och Yougov. För varför skulle de andra instituten hålla nere SD:s siffror med mening, det gör bara att de gör bort sig inför valen och tappar trovärdighet, vem som beställt undersökningen spelar ingen roll då längre. Vissa viktar ju som du skriver, andra inte. Varför man inte förstår det är lite underligt eftersom de borde kunna sitt jobb.

Enligt din modell på bild fem så ser vi ju att de "oseriösa" Sentio och Yougov fixar SD:s väljarstöd inför valen men för de andra partierna så ser jag ingen tydlig trend på om de är bättre eller inte. https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

Men det du menar med att man inte borde använda sista undersökningen (eller är det inte en sammanslagning av de flertalet sista undersökningarna i modellen?) som mall för hur bra instituten är, vad ska man annars utgå ifrån vilka som är bra? De som viktar? Det är ju så mycket slump och grejer. På vilka grunder kan man kalla ett institut bra eller dåligt? Det kanske inte du vet men om du vet så vore det intressant att läsa.
2015-08-21, 20:46
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Och detta tar man inte alls upp. Rätt bedrövlig källkritik från de allra flesta journalister. Man slutar mer eller mindre att tänka klart och tappar allt så fort SD nämns. Det är synnerligen oprofessionellt när ens egna attityd går ut över saklighet.

Och ljuga om det som går att kolla är verkligen att sänka sig själva och sin trovärdighet.
2015-08-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall
Njutningen består inte så mycket i en tro på att höga opinionssiffror för Sd kommer att återställa Sverige. Njutningen består snarare i att beskåda den eskalerande pk-paniken för varje gång Sd slår nya rekord.

En slags pubertal trots mot etablissemanget alltså?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in