2015-08-20, 21:18
Medlem
Ska koppla in en ny stereo, hur ska jag stänga av strömmen i bilen? Alltså så jag inte elektrifieras. Hur gör jag med batteriet? Dra ur nån kabel eller vrida något? Ni tår ursäkta mig och min okunnighet.

Bilen är en Audi 100, från 94 om den infon gör nån nytta
Citera
2015-08-20, 21:19
Medlem
Teleslingas avatar
Lossa kablarna från batteriet.
Citera
2015-08-20, 21:25
Medlem
James91s avatar
Plocka ur batteriet.
Citera
2015-08-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James91
Plocka ur batteriet.
Låter lite overkill. Räcker utmärkt att ta bort jorden på batteriet, alltså den svarta kabeln.
Citera
2015-08-20, 21:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelybingen
Ska koppla in en ny stereo, hur ska jag stänga av strömmen i bilen? Alltså så jag inte elektrifieras. Hur gör jag med batteriet? Dra ur nån kabel eller vrida något? Ni tår ursäkta mig och min okunnighet.

Bilen är en Audi 100, från 94 om den infon gör nån nytta
Hmm, om ställer en sådan fråga är motfrågan om du bör hålla på med det alls.
Elektrifieras är nog ingen fara, det är antagligen bara 12 volt.
Citera
2015-08-20, 21:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Låter lite overkill. Räcker utmärkt att ta bort jorden på batteriet, alltså den svarta kabeln.
Fast man tar väl hellre bort pluspolen
Citera
2015-08-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Nej det gör man inte.
Citera
2015-08-20, 21:59
Medlem
Citat:
Nej, minuspolen. Kabeln är svart eller blå. Du ska alltid börja med att lossa minuspolen, och koppla på strömmen i omvänd ordning (sist) för att undvika gnistbildning.
Citera
2015-08-20, 22:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Nej, minuspolen. Kabeln är svart eller blå. Du ska alltid börja med att lossa minuspolen, och koppla på strömmen i omvänd ordning (sist) för att undvika gnistbildning.
Nej, det är precis tvärtom
Citera
2015-08-20, 22:11
Medlem
INTPs avatar
Alla (moderna) bilar är minusjordade, vilket innebär att så gott som alla åtkomliga metalldelar, inklusive karossen är kopplad till minus. Om man skruvar loss pluspolen först och råkar komma emot pluspolen och någon annan metalldel samtidigt med verktyget får man en kortslutning som i värsta fall kan leda till att man eldar upp hela bilen, och garaget den står i.

Eftersom minuspolen redan är kopplad till karossen finns ingen sådan risk om man börjar lossa den, enda risken är om man lyckas nå till pluspolen med verktyget samtidigt som amn skruvar med minuspolen men det är betydligt mindre sannolikt.

Samma princip gäller inkopplingen, minuspolen sist efter allt annat är gjort.

I detta fallet: lossa minuspolen från batteriet. inget mer behöver göras.
Citera
2015-08-20, 22:13
Medlem
Citat:
Nej, det är precis tvärtom
Om du kopplar på pluskabeln efter minuskabeln kan det bli gnistor som kan orsaka en explosion av gaser som bildas när batteriet laddas. Det vet alla som har lite koll på bilar. Av samma anledning kopplar man inte den sista minuskabeln till batteriet utan till en annan jordpunkt när du ska starta bilen med hjälp av ett extra batteri eller en annan bil. Det finns instruktioner på nätet som du borde kolla upp.
Citera
2015-08-20, 22:15
Medlem
INTPs avatar
Vilken pol som kopplas först eller sist har ingen som helst inverkan på gnistbildning när kabeln ansluts. Går det ström genom grejerna vid anslutningsögonblicket (för att elsystemet drar ström alltså) blir det en gnista, oavsett om det är pluspol, minuspol eller ett par kablar i bagagen man kopplar ihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in