2015-08-20, 22:35
Medlem
James91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Låter lite overkill. Räcker utmärkt att ta bort jorden på batteriet, alltså den svarta kabeln.

Sjukt overkill att skruva bort två kablar istället för en. Tar säkert flera sekunder.
Citera
2015-08-20, 22:58
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelybingen
Ska koppla in en ny stereo, hur ska jag stänga av strömmen i bilen? Alltså så jag inte elektrifieras. Hur gör jag med batteriet? Dra ur nån kabel eller vrida något? Ni tår ursäkta mig och min okunnighet.

Bilen är en Audi 100, från 94 om den infon gör nån nytta
Och du ska koppla in en stereo?

Det blir inga gnistor om man tar pluspolen?

Varför svarar ens folk som inte har en aning?
Citera
2015-08-20, 23:47
Medlem
toby79s avatar
Gnistor vid losstagning eller anslutning till batteri är inga problem så länge det inte är knallgas. Själv har jag aldrig haft det problemet om det sker utomhus.

när det gäller att lossa batteripoler så är det mycket riktigt minuspolen man bör lossa. Det går absolut att lossa på plus också, men då får man inte vidröra någon ledande detalj som står i förbindelse med chassiet.

Tumregeln är: Lossa minus först och sätt på minus sist.
då kan det inte gå fel.

I TS fall räcker det att ta bort säkringen för den krets som det ska fipplas med. Det svåra kan vara (när man ställer denna typ av fråga) att veta vilka kretsar som påverkas av en installation.
Citera
2015-08-20, 23:49
Medlem
Okej, efter dessa svar är min slutsats:
att jag låter någon annan koppla in stereofanskapet!
Citera
2015-08-23, 15:31
Medlem
Pre 1914s avatar
Du fick svar på din fråga så det är väl bara att börja koppla?
Men egentligen behöver du inte koppla ifrån strömmen utan tvärtom är det bra att ha den på så att du kan mäta fram i vilka ledningar du har plus och minus i, och om de reagerar på tändningsnyckeln eller ej.
Eventuell kortis ska lösa ut en säkring så det blir bara en kort blixt och inget mer.
Citera
2015-08-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Du fick svar på din fråga så det är väl bara att börja koppla?
Men egentligen behöver du inte koppla ifrån strömmen utan tvärtom är det bra att ha den på så att du kan mäta fram i vilka ledningar du har plus och minus i, och om de reagerar på tändningsnyckeln eller ej.
Eventuell kortis ska lösa ut en säkring så det blir bara en kort blixt och inget mer.
Du kan förstås mäta, men inte koppla in nånting med strömmen påslagen. Alltid koppla först, sen slå på strömmen. Jag vet att folk har spelat sönder högtalare när de kopplat in de med stereon igång ---> det sprakar till i högtalaren nån millisekund och sen är den för evigt tyst...om inte slutsteget ger upp först vill säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in